Takapyörän laakerista
Takapyörän laakerista
Rupesi takaa kuulumaan ulinaa toissapäivänä ja pähkäilin, että laakeri varmaan menossa.
Miten kauan se laakeri kestää siellä vielä ennenko lyö lukkoon? Molempiin takapyöriin on jo laakerit ostettuna, mutta
ne on isännän tallissa 350km:n päässä. Ja pääsen sinne lähtemään vasta ens viikolla. Kilometrejä tulee päivittäin n.40
Miten kauan se laakeri kestää siellä vielä ennenko lyö lukkoon? Molempiin takapyöriin on jo laakerit ostettuna, mutta
ne on isännän tallissa 350km:n päässä. Ja pääsen sinne lähtemään vasta ens viikolla. Kilometrejä tulee päivittäin n.40
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Älkää olko noin varmoja... Meille on muutamia autoja hinattu kun on toinen takapyörä tippunut kesken matkan, laakerin hirttämisen takia. Hirttänyt kiinni ja syönyt koolit niin paskaksi että on päässyt pyörä tippumaan. Pääasiassa kolmoskorin golffeja ovat olleet. Minä kyllä vaihtaisin mahdollisimman nopeasti..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Ööh, tarttiskohan munkin vaihtaa tuo jo viime talvena ujeltanut takapyörän(?) laakeri Kesän on kyllä pysynyt hiljaaPasi H. wrote:Älkää olko noin varmoja... Meille on muutamia autoja hinattu kun on toinen takapyörä tippunut kesken matkan, laakerin hirttämisen takia.Hirttänyt kiinni ja syönyt koolit niin paskaksi että on päässyt pyörä tippumaan. Pääasiassa kolmoskorin golffeja ovat olleet. Minä kyllä vaihtaisin mahdollisimman nopeasti..
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
Suosittelen kyllä vaihtamaan heti, jos vaan mahdollista. Sattuipa mulle kerran kun olin vielä reissuhommissa helsingin suunnalla, niin lähdin tapani mukaan ajelemaan sunnuntaina illalla kohti Helsinkiä. En kuitenkaan päässyt kuin karvion kanavalle joka on n.50km joensuusta kun takalaakeri rupesi ääntämään. Noh matka eikun jatkuu kun eihän minulla ollut työkaluja tarpeeksi mukana. Sitten hieman jälkeen varkauden (n.50km karviosta) ajelin siinä reipasta satasta, kun auto nytkähti itsestään vastaan tulevien kaistalle, koska takapyöränlaakeri oli niin paskana. Oli vaan melkoinen yllätys, mutta onneksi ei tullut ketään vastaan. Hyvä kun sain auton pidettyä maantiellä ja pysäytettyä ilman suurempia ongelmia. Kaikkea sattuu ja tapahtuu kun liikkuu paljon.
Vw T5
itse jouduin viimetalvena ajamaan n150 km ääntävällä laakerilla, joka viimeiset 50km kuulosti lähinnä metallisorvilta. Kävin itse katsomassa vaurioita, jotka olivat kyllä yllättävän vähäiset tilanteeseen nähden. Jarrulevy oli vain sinistynyt.
Ei muuta kuin uudet laakerit paikoilleen ja menoksi.
Nyt kun näitä lukee, niin oletan, että tais käydä tuuri.
Ei muuta kuin uudet laakerit paikoilleen ja menoksi.
Nyt kun näitä lukee, niin oletan, että tais käydä tuuri.
-Hudu-
Passat 1.9 TDi -96
Passat 1.9 TDi -96
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
muistelisin et ittel meni omas 3 golffis about tunti molempien kans ... sulla kans varmaan tossa levyt takana ?
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Se kesti Alavudelle päästiin laakerit ehjänä.
Se olikin etupään laakeri, jännästi sitä vaan kuulee väärin...
No huomenna napa irti ja käyn viemässä navan korjaamolle. Muuten olis voinut itekkin vaihtaa,
mutta isukki oli hajottanut ruuvipenkin kun oli vaihtanut audiinsä etupyörän laakeria
E: Oli se sittenkin takapyörän laakeri.
Se olikin etupään laakeri, jännästi sitä vaan kuulee väärin...
No huomenna napa irti ja käyn viemässä navan korjaamolle. Muuten olis voinut itekkin vaihtaa,
mutta isukki oli hajottanut ruuvipenkin kun oli vaihtanut audiinsä etupyörän laakeria
E: Oli se sittenkin takapyörän laakeri.
Last edited by Jari P on 22.6.2007 15:34, edited 1 time in total.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
tulee ne vastepinnat... kyllä tarvikkeenki pitäs kestää, ottaa SKF:än vaikka jos vaihtoehtoja, ainakin motonetissä on usein halpa ja sitten on se kunnollinen versio mistä valita. tuskin silti marmoritiskilläkään mikään hirveen hintanen on.
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu-u, rupeshan se tuttu mouruaminen taas kuulumaan kun oli vähän enemmän pakkasta. No, eipä tuota meteliä kestä ku 10~20 sekunttia sen jälkeen kun nopeuden noustessa alkaa kuulumaan, kun vaan kestäis vielä. Kait se (+ jarrurumpu ja käsijarrun vaijeri) olis pakko vaihtaa, mutta ei oikein olis vielä tällä kuulla valuuttaa, kun pitäis loppu kuun thaimaan matkallekkin jäädä vähän käyttörahaa ja laskuja on vino pino Noo, kait se nyt vielä kuukauden kestää... kop kop...
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tuli hätäpäissään eilen ostettua Ventoon laakeri taakse samaan syssyyn jarrulevyn kanssa, mutta en sitte havainnu yhtään kattoo merkkiä, ennenkö kotona ja sehän oli joku powerdrive. Soitin jo, että käyn vaihtamassa sen skf:ään tai fag:iin, mutta oli niin vaikian oloista ja väitti, että käyttöautolta myidään samaa merkkiä. Ja paskat, soitin käyttöautolle niin skf:äähän sielä oli!
Mutta aattelin nyt arvon raatilta kysyä, että onko havaintoa, että kannattaako tuommosta powerdriven laakeria sinne laittaa?
Mutta aattelin nyt arvon raatilta kysyä, että onko havaintoa, että kannattaako tuommosta powerdriven laakeria sinne laittaa?
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kai se siä muutaman vuoden menee ja osaappahan sit vaihtaa paremmin ku saat harjotusta useemmi
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
No kait se pitää sitte tuo sinne tempasta. Ei jaksa enää mennä tuohon puljuun takkuamaankaan. Ketuttaa kun tuolla ko. puljulla on pirun halvat hinnat, mutta sitte toi palvelu on tommosta. Kusetetaan ja vittuillaan. Kehtas väittää sitäkin, ettei niillä muita oo, oliko sitte loppu vai mitä, mutta kyllä golffiin löyty vag:n laakeri hyllystä.
No, menen sitten vittuilemaan takasi jos tuo paska hajoaa alta 10tkm ja ostan sen sfg:n tai fagin:n väkisin, vaikka se plösö kuinka väittääs, että "niitä menee kuin leipää vaikka olis mitä merkkiä". Niin no, eihän toi laakeri oo pyöriny vasta kun 190tkm, viddu, koko ajan noita perkeleitä saa olla vaihtamas
No, menen sitten vittuilemaan takasi jos tuo paska hajoaa alta 10tkm ja ostan sen sfg:n tai fagin:n väkisin, vaikka se plösö kuinka väittääs, että "niitä menee kuin leipää vaikka olis mitä merkkiä". Niin no, eihän toi laakeri oo pyöriny vasta kun 190tkm, viddu, koko ajan noita perkeleitä saa olla vaihtamas
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
-
- Posts: 83
- Joined: 22.6.2006 22:44
- Location: siikainen
yleensä mikä vaseliini tulee laakereitten mukana niin on aika vähäinen liru, itellä reirusti vaseliinia ja kestää pitempää...kohtuus kuitenki kaikessa , yleensä laakeri menee ku käy kuivana.
noita laakereita saa alan liikkeestäkin kun on vanha mukana tai numero siitä vanhasta niin ei myyjä väitä vastaan..
noita laakereita saa alan liikkeestäkin kun on vanha mukana tai numero siitä vanhasta niin ei myyjä väitä vastaan..
^Näin varmaan. Ja toinen juttu on, että sitä rasvaa pitää puristaa siitä laakerin kyljestä sinne laakerin sisälle. Siihen rasvapussin kulmaan kun tekee pienen reiän, niin sillä on hyvä puristaa. Eihän se laakeri kunnon voitelua saa jos sen päälle vain hiukan pyyhkäsee rasvaa, niin kuin monilla pajoilla näkee tehtävän.
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ookko varma että on oikein kiristetty jos noin nopeesti menee ? ettet oo liian piukkaan vetäny sitä, luulis pilipalinki hiukan enempi kestävän.... tai ei niistä silti tiä =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kertokaapa kokeneet laakerinvaihtajat, voiko omassa Passatissani olla joku laakeri/laakerit jumissa, kun tuntuu semmonen jytinä jaloissa asti kun ajelee. Kun tulee kaarroksia ja mutkia, niin ääni voimistuu. Semmosta ihme rohinaa tai jyminää se pitää, en keksi sopivaa sanaa. Nopeutuu suhteessa vauhtiin, joten joku pyörivä osa se on. Mistään renkaasta en kyllä väljyyttä löytänyt.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
jos noin paha jo niin luulis kuuluvan rohinaa kyllä ku nostaa auton ilmaan ja pyörittelee rengasta... edestä kannattaa painaa jarrun mäntä hiukan sisään niin ei jarrut pidä mitään ääntä ja sitten pyörittelee... voimistuuko ääni molempiin suuntiin kaartaes ? jarppa vedikkö eka sen kunnolla piukkaan ? sitten löysälle ja sitten kiritys just tollain ku kirjotit ettei oo jääny kantamaan ja jääny löysälle... voi silti olla laakerinkin syytä, naapurikin osti motonetista pilipalialapallonivelen hondaan, heti seuraavana vuonna taas hylsy katsastuksesta sen takia testattiin uuskin ku kuulemma jo uutena ollu josain nivelissä klappia
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Se ääni voimistuu enemmän kun kääntää vasemmalle. Eli siis pitää aika mietoa meteliä ku ajaa suoraan, vähän suurempaa meteliä kun kääntää oikealle ja eniten kuuluu wowwotusta ja tuminaa kun kääntää vasemmalleTerZi1982 wrote:jos noin paha jo niin luulis kuuluvan rohinaa kyllä ku nostaa auton ilmaan ja pyörittelee rengasta... edestä kannattaa painaa jarrun mäntä hiukan sisään niin ei jarrut pidä mitään ääntä ja sitten pyörittelee... voimistuuko ääni molempiin suuntiin kaartaes ?
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ei vetari oikeestaan rahinaa pidä, ja yleensä jos jotain pitää niin kiihdytyksissä... mutta helppo on sekin testata ku laittaa kytkimen pohjaan ja kaartaa... veikkaisin oikeeta etulaakeria jos vasemmalle kääntäes voimistuu
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Noniin nyt on SKF:t laitettu. Paskanahan ne laakerit oli. Takasatuloita epäilin äänen aiheuttajaksi ensin, mutta nätisti ne liikkui. Oisko se mennyt sitten liian tiukalle kun näin äkkiä hajosiJarppa wrote:Ei perkele oo todellista . Nyt se laakeri huutaa taas. Alle 15tkm on nyt tullut ajettua sillä, ja eilen rupesi möykkä taas kuulumaan.
Tänään käväisin nosturilla, niin selvä välyshän siellä tuntuu. Jospa nyt laittaisi sen SKF:n. Oli kyllä viimeinen pilipalilaakeri, mitä mun autoon ikinä tulee.