variant -94 mk3 - Lämmöt/käynnistyminen
variant -94 mk3 - Lämmöt/käynnistyminen
Terve!
Pari seuraavanlaista pikkuongelmaa mk3 variantissa...
1. Joskus valittelin täälläkin kun ei lämmöt meinaa nousta. Aina pysyy 80 asteen kohdilla. Nyt huomasin, että kun lämpimällä koneella ajaa jonkin aikaa kaupunkiajoa, niin lämmöt pompsahtaa 110 asteeseen. Kun takaisin lähtee maantieajoon, niin laskee takaisin 80 asteeseen. Mikähän olisi ongelmana, tai minkälaiset lämmöt kuuluisi autossa olla?
2. Autossa on satunnaista käynnistymisongelmaa. Joskus, kun aloitan käynnistämisen, moottori vain pyörii eikä edes lupaile. Mutta, aina toisella yrityksellä käynnistyy heti. Näin käy noin 1-2 kertaa viikossa. Mikähän tällaista aiheuttaa?
Pari seuraavanlaista pikkuongelmaa mk3 variantissa...
1. Joskus valittelin täälläkin kun ei lämmöt meinaa nousta. Aina pysyy 80 asteen kohdilla. Nyt huomasin, että kun lämpimällä koneella ajaa jonkin aikaa kaupunkiajoa, niin lämmöt pompsahtaa 110 asteeseen. Kun takaisin lähtee maantieajoon, niin laskee takaisin 80 asteeseen. Mikähän olisi ongelmana, tai minkälaiset lämmöt kuuluisi autossa olla?
2. Autossa on satunnaista käynnistymisongelmaa. Joskus, kun aloitan käynnistämisen, moottori vain pyörii eikä edes lupaile. Mutta, aina toisella yrityksellä käynnistyy heti. Näin käy noin 1-2 kertaa viikossa. Mikähän tällaista aiheuttaa?
1. Kaikissa ajamissani bensa & dieselkoneisissa on normaalisti viisari ihan tikkusuorassa, eli lämmöt 90 asteessa kun kone on lämmin. Saksantuonneissa on joskus löytynyt vähän kylmempänä pitävää termostaattia, jolloin lämmöt ovat olleet n. 75 astetta.
On varmaan 1.8 8v 90 hp kone kyseessä? Hyvä tieto jatkoneuvojille...
On varmaan 1.8 8v 90 hp kone kyseessä? Hyvä tieto jatkoneuvojille...
Toimiiko sulla flekti eli se tuuletin keulalla? Tuolla on lisää vinkkejä ja jos ei selviä, niin laita kysymys myös sinne jatkoksi:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=40937
Jos on vaikka syyläri tukossa, niin hätätilanteessa lämmöt saa tilapäisesti laskemaan niin että laittaa lämmityslaitteen täysille sisällä ja pitää vaikka ikkunoita auki ettei tule itelle liian kuuma. Sitten hiljaisessa alle 50 km/h vauhdissa voi varovasti avata vaikka konepellin pari senttiä siihen tuulihakaan asti, että saa auton siirrettyä parempaan paikkaan.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=40937
Jos on vaikka syyläri tukossa, niin hätätilanteessa lämmöt saa tilapäisesti laskemaan niin että laittaa lämmityslaitteen täysille sisällä ja pitää vaikka ikkunoita auki ettei tule itelle liian kuuma. Sitten hiljaisessa alle 50 km/h vauhdissa voi varovasti avata vaikka konepellin pari senttiä siihen tuulihakaan asti, että saa auton siirrettyä parempaan paikkaan.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
En ole katsonut että onko flekti jumissa, mutta tänään kun kotiin ajelen voisin vilkaista. Mutta että onkohan tuollainen 110 asteen lämpö vaarallista?jmr wrote:Toimiiko sulla flekti eli se tuuletin keulalla? Tuolla on lisää vinkkejä ja jos ei selviä, niin laita kysymys myös sinne jatkoksi:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=40937
Jos on vaikka syyläri tukossa, niin hätätilanteessa lämmöt saa tilapäisesti laskemaan niin että laittaa lämmityslaitteen täysille sisällä ja pitää vaikka ikkunoita auki ettei tule itelle liian kuuma. Sitten hiljaisessa alle 50 km/h vauhdissa voi varovasti avata vaikka konepellin pari senttiä siihen tuulihakaan asti, että saa auton siirrettyä parempaan paikkaan.
Last edited by DamageS on 9.5.2007 12:40, edited 1 time in total.
Kun aamuisin töihin ajan, lämmöt nousee siihen 80 asteeseen noin kymmenen kilometrin maantieajon jälkeen. Voisin koittaa vaihtaa sitä termostaattia, ennekin sitä on ehdotettu...Uolevi wrote:Oisko termostaatti juminut siten et on koko ajan vähäsen auki eikä aukea sitten enempää.
Nouseekos lämmöt kuinka äkkiä tohon 80 asteeseen ku lähet ajamaan kylmällä koneella?
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Aijai, kyllä sitten täytyy sitä termostaattia vilkaista. Mulla on tollasella matkalla vielä aivan kylmänä koneUolevi wrote:Piti oikeen kattoa tossa kauppareissulla toi lämpöjen nousu.
3.7 kilometriä ja lämmöt 90 astetta. Ensimmäinen 1.4 kilometriä 60 km/h ja sen jälkeen 100 km/h.
Ulkoilma 17 astetta. Ja auto liikahti ensimmäisen kerran tälle päivää.

- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Ilmenöökö nuo käynnistys vaikeuret sadekelillä tai sateiden jälkeen?
Jos ilmenöö ni kannattaa lukasta toi http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=3387
Jos ilmenöö ni kannattaa lukasta toi http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=3387
Ei, ihan kelillä kuin kelillä... Ja nyt voisin taas päivittää tilannetta siten että melkein jokaisella käynnistyksellä joutuu vähän sahaamaan. Kun käynnistyy niin kone kehrää aivan normaalisti.Uolevi wrote:Ilmenöökö nuo käynnistys vaikeuret sadekelillä tai sateiden jälkeen?
Jos ilmenöö ni kannattaa lukasta toi http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=3387
En tiedä voiko olla mitään osuutta, mutta aamuisin kun lähden töihin, auto savuttelee pikkuisen? Onkohan normaalia? Kun kone vihdoin pääsee 80 lämpöihin, niin ei mielestäni savuta ollenkaan.
Nyt tarkemmin mietittyäni, eilen oli paljon käynnistymisongelmaa, ja oli kostea ilma, vähän satoikin. Tänään, kirkas ja kuiva päivä, ei _kertaakaan_ mitään ongelmaa. Sattumaako? voisin vilkaista puolaa...Uolevi wrote:Ilmenöökö nuo käynnistys vaikeuret sadekelillä tai sateiden jälkeen?
Jos ilmenöö ni kannattaa lukasta toi http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=3387
Puolassa ei mitään halkeamia näkynyt... Mutta nyt on auto käynnistellyt vähän paremmin.DamageS wrote:Nyt tarkemmin mietittyäni, eilen oli paljon käynnistymisongelmaa, ja oli kostea ilma, vähän satoikin. Tänään, kirkas ja kuiva päivä, ei _kertaakaan_ mitään ongelmaa. Sattumaako? voisin vilkaista puolaa...Uolevi wrote:Ilmenöökö nuo käynnistys vaikeuret sadekelillä tai sateiden jälkeen?
Jos ilmenöö ni kannattaa lukasta toi http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=3387
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ei muutaku vettä puolan päälle
huomaa kyllä sitte lyökö läpi

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Noniin, nyt kun talvipakkaset jo hieman säikäyttivät, päätin vihdoin aloittaa termostaatin vaihto-operaation. Kävin paikallisessa varaosaliikkeessa, sieltä 12 euroon termostaatti ja pieni läjä o-renkaita ja tiivisteitä.
Nyt haluaisinkin tietää, että mitä kaikkea tuossa vaihdossa täytyy purkaa? Termostaattihan sijaitsee alavesiletkun päässä jossakin, vai? Ja mitä vähän työmaata katsoin, ainakin laturi täytyisi napata tieltä pois. Tarviikohan jotain muutakin repiä irti? Ja onko mitään muita hyviä vinkkejä tai jippoja operaatioon?
Konehan on siis 1.8 ABS-malliltaan.
Nyt haluaisinkin tietää, että mitä kaikkea tuossa vaihdossa täytyy purkaa? Termostaattihan sijaitsee alavesiletkun päässä jossakin, vai? Ja mitä vähän työmaata katsoin, ainakin laturi täytyisi napata tieltä pois. Tarviikohan jotain muutakin repiä irti? Ja onko mitään muita hyviä vinkkejä tai jippoja operaatioon?

- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
nopein on ottaa laturi ja sen alla oleva iso kannake pois ... alakauttakin sen saa ku ottaa tehostajan pois tieltä mut jos mutterimopo käytös niin yläkautta sen vaihtaa todella nopeesti
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei näytä olevan yläkautta ihan niin helppo operaatio... sen laipan pultit, minkä takana se termari on, ei mahdu pois, ellei löysää, tai ota pois tehostajan kannaketta. Seuraavaksi koitan nostaa autoa ylös, että pääsee käsiksi siihen. Monellakohan pultilla/mutterilla se tehostajan kannake on kiinni?TerZi1982 wrote:nopein on ottaa laturi ja sen alla oleva iso kannake pois ... alakauttakin sen saa ku ottaa tehostajan pois tieltä mut jos mutterimopo käytös niin yläkautta sen vaihtaa todella nopeesti
Noniin, nyt on wanha termari irti ja kohta sovittelemaan uutta. Eli, yläkautta termaria vaihdettaessa, pitää ottaa irti laturi ja sen kannake. Sen lisäksi täytyy ottaa ohjaustehostimen hihna pois, ja sen jälkeen löysätä sen tehostajan kannaketta reilusti. Tämän jälkeen termarin edessä olevan laipan pultit saa irti, ja pääsee käsiksi itse termostaattiin.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
juu voi olla että jotai unohdin kirjotella... niin perkeleen monta kertaa ne nyppiny irti ni menee varmaan varttiin sen vaihto ja puolet varmaan silmät kiinni 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Noniin, nyt on termostaatti vaihdettu onnistuneesti. Eilen tuli käytyä testilenkillä, ja lämmöt tuntui nousevan nopeammin, mutta mikä tärkeintä, se nousi suoraan 95 asteeseen, ja pysyi siinä. Eikä laskenut takaisin 80 asteeseen maantienopeuksissa. Eli, vanha termostaatti päästi vettä lävitse. Kiitoksia kaikille vastaajille 

-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo