Pikkubussi matkailuautoksi yms.
Pikkubussi matkailuautoksi yms.
Säädökset aken mukaan melko väljät joten kävin konttorilla juttelemassa katsastus sedän kanssa ja antoi hieman rakennus ohjeita. Kävin rakennelmia eilen näyttämäs ja sanoi että näyttäs olevan ihan ok ja tuu huomenna niin katsastetaan virallisesti.
Hyvää palvelua antanut paikallinen katsastusasema. No toivottavasti muutos edes hyväksytään Laughing
Eli mulla vaatimukset oli:
2 kpl 60*185cm nukkumapaikkaa
keittomahdollisuus
säilytystilaa/vaatekaappi
Sammutin/ilmanvaihto kunnossa
istuimia +pöytä
Ja ohjeissa ottakaa huomioon:
-Auton penkkejä on monenlaisia. kaikista ei saa ohjeiden täyttäviä nukkumapaikkoja. mitään irroitettavia vaneri virityksiä ei sallita
-Keittomahdollisuus taas riippuu kuinka sen saat asennettua että täyttää keittimen varomääräykset. tässä kohtaa tulee mieleen auton koko??
- vaatekaappi. mulla kaapin koko 30*105*116cm. Sovitappa se pätkä hiaceen sänkyjen ja keittolevyn kanssa.
-Pöytä oli vakiona kuten myös istuimet
Ohjeet akelta löytyy:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Loppu on kiinni konttorista ja tietenkin Ake neuvoo tarvittaessa puhelimitse kuten mun auton tapauksessa.
Hyvää palvelua antanut paikallinen katsastusasema. No toivottavasti muutos edes hyväksytään Laughing
Eli mulla vaatimukset oli:
2 kpl 60*185cm nukkumapaikkaa
keittomahdollisuus
säilytystilaa/vaatekaappi
Sammutin/ilmanvaihto kunnossa
istuimia +pöytä
Ja ohjeissa ottakaa huomioon:
-Auton penkkejä on monenlaisia. kaikista ei saa ohjeiden täyttäviä nukkumapaikkoja. mitään irroitettavia vaneri virityksiä ei sallita
-Keittomahdollisuus taas riippuu kuinka sen saat asennettua että täyttää keittimen varomääräykset. tässä kohtaa tulee mieleen auton koko??
- vaatekaappi. mulla kaapin koko 30*105*116cm. Sovitappa se pätkä hiaceen sänkyjen ja keittolevyn kanssa.
-Pöytä oli vakiona kuten myös istuimet
Ohjeet akelta löytyy:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Loppu on kiinni konttorista ja tietenkin Ake neuvoo tarvittaessa puhelimitse kuten mun auton tapauksessa.
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
retkikeitin kävi jossakin vaiheessa, mutta sitä ei katsottu kiinteäksi, niin ei kävis enää. mulla se jokatapauksessa on. on ruuvattu kiinni.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
juu, hieno juttu.
mutta niinkuin tuol oli juttua, niin riippuu katsarista paljon, mitä hyväksytään ja mitä ei. vaasan/seinäjoen seudun konttoreista, vaasan karhuntiellä olevassa, se nainen oli niin tiukkana, ettei meinannut tulla mistään mitään. nyt tammikuussa kävin hakee ihan vuosileiman, niin tarkasti kyl et kaikki varusteet on paikallaan. vaasassa rantamaantiellä. mut heittämällä läpi, ilman huomautuksia
mutta niinkuin tuol oli juttua, niin riippuu katsarista paljon, mitä hyväksytään ja mitä ei. vaasan/seinäjoen seudun konttoreista, vaasan karhuntiellä olevassa, se nainen oli niin tiukkana, ettei meinannut tulla mistään mitään. nyt tammikuussa kävin hakee ihan vuosileiman, niin tarkasti kyl et kaikki varusteet on paikallaan. vaasassa rantamaantiellä. mut heittämällä läpi, ilman huomautuksia
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Niin ja mulle annettiin ohjeeksi että esim tällaisia ei hyväksytä
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=17616
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=17616
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
mulle sanottiin, et sähkölevyssä olisi pitänyt olla sähköasentajan tarkastus. kävin sähkäreille näyttää, niin ne naureskeli, että mihin tässä tarkastuksia tarvitaan. joten sähkölevyä en saanut läpi. ^juu, toi ihan ymmärrettävä, ettei käy...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Mulle sanottiin ettei tarvi tarkastuttaa jos käyttää esim. sisätilanpistoketta virransyöttönä. Mutta jatkoroikka viritykset ei mene läpi.trpfreak wrote: mulle sanottiin, et sähkölevyssä olisi pitänyt olla sähköasentajan tarkastus. kävin sähkäreille näyttää, niin ne naureskeli, että mihin tässä tarkastuksia tarvitaan. joten sähkölevyä en saanut läpi. ^juu, toi ihan ymmärrettävä, ettei käy...
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
juu tarkennuksena, sitä minäkin käytin koska se oli ikään kuin valmiina. tasan ei mee nallekarkit.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
-
- Posts: 82
- Joined: 19.3.2008 10:13
- Location: Jyväskylä
Onko kellään tietoa saisiko caravellen muutettua suht helposti multivaniksi? Caravellen keskipenkithän on naama menosuuntaan eli ei hyvä.
Parempi olisi sellainen että saisi väliin laitettua pöydän, ja bonuksena vielä takapenkit kääntymään makuukelpoiseksi.
Entä onko kukaan törmännyt sellaiseen viritykseen jossa keskipenkit olisi käännetty selkä menosuuntaisiksi?
Mites noissa Regon ym. takseissa on tehty, niillä taitaa olla ihan omat istuimet ja rungot niissä?
Olisi tuollainen suht hyvä caravelle käsissä ja ei viitsisi alkaa välttämättä hommaamaan sitä multivania, joka sopisi käyttötarkoituksiin (retkeily) paljon paremmin.
Parempi olisi sellainen että saisi väliin laitettua pöydän, ja bonuksena vielä takapenkit kääntymään makuukelpoiseksi.
Entä onko kukaan törmännyt sellaiseen viritykseen jossa keskipenkit olisi käännetty selkä menosuuntaisiksi?
Mites noissa Regon ym. takseissa on tehty, niillä taitaa olla ihan omat istuimet ja rungot niissä?
Olisi tuollainen suht hyvä caravelle käsissä ja ei viitsisi alkaa välttämättä hommaamaan sitä multivania, joka sopisi käyttötarkoituksiin (retkeily) paljon paremmin.
multivanin penkkiä vaikea saada ja ebay.de ssä hinnat aika suolaisia.
tuossa mun omassa on multivanin takapenkki, jonka sattumalta sain, mutta ne lattiakiskot uupuu, jota pitkin se penkki vedetään makuu asentoon.
pulttasin vain pysyvästi ja pari patenttia... kyselin käyttöautostakin niitä kiskoja, niin niit ei ollut ikinä myyty suomes tai ruotsis.
tuossa mun omassa on multivanin takapenkki, jonka sattumalta sain, mutta ne lattiakiskot uupuu, jota pitkin se penkki vedetään makuu asentoon.
pulttasin vain pysyvästi ja pari patenttia... kyselin käyttöautostakin niitä kiskoja, niin niit ei ollut ikinä myyty suomes tai ruotsis.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
-
- Posts: 82
- Joined: 19.3.2008 10:13
- Location: Jyväskylä
mutta jossain caravelle mallissa on samanlainen penkki myös..... muistinpa juuri...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
etka ei löytänyt muistaakseni varaosanumeroa niille, vaikka ne sieltä etkasta löytyykin... ovat myös niin kalliit, etten usko kandeeko... pelkästää ne klipareet auton seinään maksoi 60e, joilla sen penkin selkänoja pysyy pystyasennossa.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Miten vuosittaisessa katsastuksessa tarkastetaan matkailuautovarusteet. Alla T4 Multivan, jonka edellinen omistaja oli muutoskatsastanut matkailuautoksi. Pitääkö esim. näyttää kuinka peti tehdään yms?
Miten tien päällä jos poliisit ratsaavat. Käyvätkö katsomassa että peti+säilytystilat+keittolevyt löytyvät?
Miten tarkkoja viranomaiset ovat nopeusrajoitustarrasta ja sen mahdollisesta puuttumisesta(100km/h)? Rekisteriotteessa on maininta tuosta suurimmasta sallitusta nopeudesta.
Miten tien päällä jos poliisit ratsaavat. Käyvätkö katsomassa että peti+säilytystilat+keittolevyt löytyvät?
Miten tarkkoja viranomaiset ovat nopeusrajoitustarrasta ja sen mahdollisesta puuttumisesta(100km/h)? Rekisteriotteessa on maininta tuosta suurimmasta sallitusta nopeudesta.
-96 T4 Multivan 2.5TDI 102hp
Minkäslaisilla perusteilla näihin matkailuautoiksi rekisteröityihin lätkäistään eri nopeusrajoituksia ?-H- wrote: Miten tarkkoja viranomaiset ovat nopeusrajoitustarrasta ja sen mahdollisesta puuttumisesta(100km/h)? Rekisteriotteessa on maininta tuosta suurimmasta sallitusta nopeudesta.
Jos en ihan väärin muista, kaverille tuli muutoskatsastuksessa nopeusrajoitukseksi 80 km/h
Onks tohon jotkut selkeet säännökset, vai onko vain konttorikohtaista mielivaltaa, millä tuulella sattuu inssi olemaan ?
Lukkiutumattomat jarrut, kuljettajan airbag, matkustajien penkeissä turvavyöt. Lisäksi katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä on todettu että matkailuauto täyttää 100km/h nopeusluokan vaatimukset
Referoitu tästä: http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2006/20060058.pdf
Referoitu tästä: http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2006/20060058.pdf
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tervehdys vaan foorumille!
Kävin eilen rekisteröimässä viimeviikolla ostamani 1999 pitkäkeula T4 Transporterin (2.5TDI Rego) matkailuautoksi. Simppeli homma. Tuossa alla muutoksista tarkemmin.
Autossa on penkkejä seuraavasti: Kahden istuttavia koululaispenkkejä on kaksi, loput 5 kpl ovat yhden istuttavia. Edessä 1 + 1 penkit. Penkit on kiinni poikittain kulkevissa kiskoissa.
Sängyn tein laittamalla takimpaan riviin yhden noista koululaispenkeistä ja yhden 1-istuttavan kasvot menosuuntaan. Seuraavaan riviin vastaavasti, mutta selkä menosuuntaan. Etupenkkien taakse 3kpl 1-istuttavia selkämenosuuntaan.
Keskirivistä selänojat alas, niskatuet irroitettuna ja sänky oli valmis. Toinen mahdollisuus olisi vielä ollut jatkaa sänkyä laskemalla takimman rivinkin penkeistä selkänojat, mutta pituutta riitti jo noinkin vaadittavat 185cm. Leveydeksi noin tuli se 120cm.
Matkailuauton varusteiksi tuli Bilteman kaasuliesi (tuotenro 17618, 22.49€) ja sen alle puusta rakentamani säilytyslaatikko (n. pit30xlev36xkork25) joka on kiinni lattiassa penkkien kiskoissa, kuten penkitkin ja on siten siirrettävissä muuhunkin kohtaan. Tuon laatikon kyljessä on vielä Lidlistä 2kg sammutin. Tuon laatikon korkeuden tein tuollaiseksi, jotta keittimen ohjeissa ollut minimi 1m kattoon toteutui. Laatikko on takana viimeisissä kiskoissa kiinni.
Alastaitettava pöytä tuossa olikin jo valmiina, kuten on yleensä kaikissa busseissa.
Yhdestä paikasta joutui luopumaan, eli auto on nyt 1 + 7 paikkainen.
Autossa ei ole ABS:iä, mutta ainakaan rek.otteessa ei ole mitään merkintää mahdollisista nopeusrajoituksista. Kaipa se on van itse tiedettävä kuinka lujaa autolla saa ajaa...
Sitten vaan löysäämään edestä sauvoja=)
Kävin eilen rekisteröimässä viimeviikolla ostamani 1999 pitkäkeula T4 Transporterin (2.5TDI Rego) matkailuautoksi. Simppeli homma. Tuossa alla muutoksista tarkemmin.
Autossa on penkkejä seuraavasti: Kahden istuttavia koululaispenkkejä on kaksi, loput 5 kpl ovat yhden istuttavia. Edessä 1 + 1 penkit. Penkit on kiinni poikittain kulkevissa kiskoissa.
Sängyn tein laittamalla takimpaan riviin yhden noista koululaispenkeistä ja yhden 1-istuttavan kasvot menosuuntaan. Seuraavaan riviin vastaavasti, mutta selkä menosuuntaan. Etupenkkien taakse 3kpl 1-istuttavia selkämenosuuntaan.
Keskirivistä selänojat alas, niskatuet irroitettuna ja sänky oli valmis. Toinen mahdollisuus olisi vielä ollut jatkaa sänkyä laskemalla takimman rivinkin penkeistä selkänojat, mutta pituutta riitti jo noinkin vaadittavat 185cm. Leveydeksi noin tuli se 120cm.
Matkailuauton varusteiksi tuli Bilteman kaasuliesi (tuotenro 17618, 22.49€) ja sen alle puusta rakentamani säilytyslaatikko (n. pit30xlev36xkork25) joka on kiinni lattiassa penkkien kiskoissa, kuten penkitkin ja on siten siirrettävissä muuhunkin kohtaan. Tuon laatikon kyljessä on vielä Lidlistä 2kg sammutin. Tuon laatikon korkeuden tein tuollaiseksi, jotta keittimen ohjeissa ollut minimi 1m kattoon toteutui. Laatikko on takana viimeisissä kiskoissa kiinni.
Alastaitettava pöytä tuossa olikin jo valmiina, kuten on yleensä kaikissa busseissa.
Yhdestä paikasta joutui luopumaan, eli auto on nyt 1 + 7 paikkainen.
Autossa ei ole ABS:iä, mutta ainakaan rek.otteessa ei ole mitään merkintää mahdollisista nopeusrajoituksista. Kaipa se on van itse tiedettävä kuinka lujaa autolla saa ajaa...
Sitten vaan löysäämään edestä sauvoja=)
Varmaan tuo ABS:n puute sanelee aika pitkälle nopeusrajoituksen. Linkki
Matkailuauton nopeusrajoitus määräytyy seuraavien ehtojen mukaan:
Sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin on 100 km/h.
Sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin matkailu-, eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä sekä lisäksi matkailuauton ajonaikana käytettäväksi sallitut istuimet varustettu turvavöin on 100 km/h.
Ehtona matkailuauton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että matkailuauton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100 ja että matkailuauton on katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä todettu täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimukset.
Itselläkin on 9h bussista (=henkilöauto) pakuksi rekisteröity Caravelle ja aina välillä tulee vakavasti mietittyä, että saako tällä tosiaan ajaa satasta.
Matkailuauton nopeusrajoitus määräytyy seuraavien ehtojen mukaan:
Sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin on 100 km/h.
Sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin matkailu-, eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä sekä lisäksi matkailuauton ajonaikana käytettäväksi sallitut istuimet varustettu turvavöin on 100 km/h.
Ehtona matkailuauton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että matkailuauton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100 ja että matkailuauton on katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä todettu täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimukset.
Itselläkin on 9h bussista (=henkilöauto) pakuksi rekisteröity Caravelle ja aina välillä tulee vakavasti mietittyä, että saako tällä tosiaan ajaa satasta.
Vakuutuksia tehdessä tormasin erikoiseen hommaan, onko sitten vain Lähivakuutuksessa näin. Eli koskien kaskoa piti määritellä tuolle autolle uushankinta-arvo vuonna 1999!? No, mistäs sellaisen löytää, kun ei noita matkailuautoina ole valmistettu. Katsoin Autotalli.comista paku T4:n hintoja ja Multivanin hintoja ja heitin heille hinnaksi 40t€.
Onko kellään tietoa, mitä esim tuollainen Rego/Carsport sisustettu bussi on maksanut aikoinaan, tai mitä tuo sisustus on maksanut erikseen pakettiautoon?
Tuo 40t€ kelpasi kuitenkin hyvin. Täysillä bonuksilla jäi liikennevakuutusta ja kaskoa yhteensä maksettavaksi n. 433€/vuosi.
Onko kellään tietoa, mitä esim tuollainen Rego/Carsport sisustettu bussi on maksanut aikoinaan, tai mitä tuo sisustus on maksanut erikseen pakettiautoon?
Tuo 40t€ kelpasi kuitenkin hyvin. Täysillä bonuksilla jäi liikennevakuutusta ja kaskoa yhteensä maksettavaksi n. 433€/vuosi.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
msippala wrote:Vakuutuksia tehdessä tormasin erikoiseen hommaan, onko sitten vain Lähivakuutuksessa näin. Eli koskien kaskoa piti määritellä tuolle autolle uushankinta-arvo vuonna 1999!? No, mistäs sellaisen löytää, kun ei noita matkailuautoina ole valmistettu. Katsoin Autotalli.comista paku T4:n hintoja ja Multivanin hintoja ja heitin heille hinnaksi 40t€.
tapiolassa on mun vakuutukset ja uushankintahinnan mukaan menee vakuutus sielläkin matkailuautosta . Mulle tehtiin vakuutus siten , että katsottiin sopiva hinta autolle , en muista paljonko, ja vähennettiin siitä 30% , otettiin päälle lunastusturva , joka nostaa lunastus hintaa 30% , niin maksettava vakuutusmaksu putosi satasia , mutta lunastushinta pysyi suhkot samana.
[quote="igge"]Onko muuten kellään tietoa mitä muutoksia tuli matkailuajoneuvon säädöksiin kuun vaihteessa, kun kuulemma on tiukentunut ettei enää tehtäis pikkubusseista matkiksia. Vai onko tämäkin taas pelkkä huhu?[/quote]
Ainakin Raahessa kumottiin tuo huhu konttorilla. Puhetta on ollut katsastajapäivillä, mutta kuulemma on tällä hetkellä paljon tärkeämpiä asioita mietittävänä päättäjillä kuin tämä.
Ainakin Raahessa kumottiin tuo huhu konttorilla. Puhetta on ollut katsastajapäivillä, mutta kuulemma on tällä hetkellä paljon tärkeämpiä asioita mietittävänä päättäjillä kuin tämä.
Tietääkö joku, onko tullut muutoksia sääntöihin?
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Matkailuauto
Meillä tuli hieman tilanpuutetta Passatin kanssa.
Kävin katselemassa netissä ja sieltähän löytyi highliner.fi sivusto.
Tuovat Multivanin Saksasta Viroon ja muokaavat autosta asiakkaan haluaman menopelin ja sit Suomeen.
Vielä ei ole ostettu. Pitäis ensin myydä toi Passat.
Kävin katselemassa netissä ja sieltähän löytyi highliner.fi sivusto.
Tuovat Multivanin Saksasta Viroon ja muokaavat autosta asiakkaan haluaman menopelin ja sit Suomeen.
Vielä ei ole ostettu. Pitäis ensin myydä toi Passat.
ammattitappaja
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Re: Säädöksiä löytyy
Säädöksiä löytyy ja niitten tulkitsioita eri katsastusasemilta tosi paljon. Samalla paikkakunnalla toinen asema ois tehnyt multivanista 5+1 ja toinen 7+1 paikkasen. Joten tyydyin 6+1.een joka oli alkuperäinen paikkaluku. Siispä jälkimmäisellä asemalla heittämällä läpi.
-
- Posts: 82
- Joined: 19.3.2008 10:13
- Location: Jyväskylä
Käytännöt vaihtelee aivan villisti samassa kaupungissa ja jopa saman firman eri konttoreiden välilläkin. Kesällä katsastin Multivanin matkailuautoksi aika kivuttomasti. Teetin vain takakonttiin säilytyslaatikon (vetolaatikko meni siihen hyllyn alle) ja keittolevylle teline matkustamoon, kun olin kuullut että levy kuulemma pitää olla nykyään matkustamossa. Ihan niinkuin sillä keiteltäisiin ajon aikana...
Soitin ensin konttorille (parille eri asemalle) ja kysyin ohjeita. Muuten olin ihan samaa mieltä muutoksista mutta sähkölevyn kytkentöihin kuulemma pitäisi olla sähkötarkastukset. Ja mitä ihmettä? Mitä siitä tarkastat jos autoon ei tehdä kiinteitä sähköasennuksia? Soitinpa sitten AKEn tekniseen neuvontaan. Minulla oli nääs ajatuksena että laitan kuskin penkin alle invertterin ja sähkölevystä johto siihen (kun lohkolämmitintä ja sisätilan haaraa ei ole). Mitään kytkentöjä ei tarvitse tehdä, pistotulpan liittäminen invertterin pistokkeeseen ei liene tarvitse sähkötarkastuksia. AKEn asiantuntija sanoi että ei tarvitse mitään tarkastuksia jos noin tekee. Kunhan sähkölevyssä on CE merkintä. Invertterin teho ei kylläkään riitä levyllä keittämiseen, mutta sepä ei tähän kuulu. Käytämme kyllä reissussa levyä mutta vain leirintäalueilla oikealla verkkovirralla.
Kaasulaitteet on sitten asia erikseen, niiden kanssa tarvitsee asennustodistuksia ja sammutin tulee myös pakolliseksi varusteeksi. Sähkölevyn kanssa sammutin ei ole pakollinen vaikka suotava varustehan se on ja monessa maassa autossa on oltava sammutin (muistaakseni Virossakin vaaditaan).
Katsastukseen tullessa kaikki meni ok, näytin kuinka sängyn saa tehtyä ja esittelin pöydän ja laatikoston. Sähkölevystä esittelin että tuolla on invertteri ja tämä keittolevyn tulppa tökätään siihen. Autoa tarkasti muuten kaksi miestä, toinen oli ihan keltanokka. Sitten kun ne nosti sen odottamani sähkötarkastusjutun esiin kerroin että ei tarvitse sellaisia ja vetosin AKEn teknisen neuvonnan ohjeisiin. Ja annoin vielä toiselta konttorilta saamani kaverin nimen jonka kanssa olin aiemmin selvitellyt tuota sähköasiaa ja hän oli samaa mieltä ettei todistusta tarvita. No nehän soitti ja varmisti asian sieltä (pallo hukassa?). Mitään kantaa ne ei ottaneet siihen keittolevyn sijaintiin. Ajattelinkin siirtää sen takakonttiin kun se on vähän tiellä siellä matkustamossa. Eikä kukaan tosiaankaan keittele ajon aikana mitään kuumia liemiä autossa.
Kaveri katsasti ihan samanlaisen multivanin siellä toisella konttorilla jonne minä olin soitellut. Ja erilaista ohjeistusta ja vaatimusta oli tullut (sammutinta oli vaadittu sähkölevyn kanssa). Eli oikeasti on aivan luojan lykky millainen inssi sen auton katsastaa. Jotkut viilaa pilkkua ja keksii omia vaatimuksiaan kun eivät jaksa selvitellä asioita. Meno on kuin basaarissa kun säännöissä on niin paljon tulkinnan varaa. Ohjeena voisi sanoa että kannattaa kysyä muutamalta katsastajalta kommentteja ja vielä epäselvissä asioissa soitella sinne AKEn tekniseen neuvontaan, jossa luulisi istuvan kirjaviisaimmat henkilöt. Ja mikäli mahdollista, pyydä AKElta sähköpostilla saamasi tieto ja ota printti mukaan katsastukseen mahdollista konfliktia varten.
Soitin ensin konttorille (parille eri asemalle) ja kysyin ohjeita. Muuten olin ihan samaa mieltä muutoksista mutta sähkölevyn kytkentöihin kuulemma pitäisi olla sähkötarkastukset. Ja mitä ihmettä? Mitä siitä tarkastat jos autoon ei tehdä kiinteitä sähköasennuksia? Soitinpa sitten AKEn tekniseen neuvontaan. Minulla oli nääs ajatuksena että laitan kuskin penkin alle invertterin ja sähkölevystä johto siihen (kun lohkolämmitintä ja sisätilan haaraa ei ole). Mitään kytkentöjä ei tarvitse tehdä, pistotulpan liittäminen invertterin pistokkeeseen ei liene tarvitse sähkötarkastuksia. AKEn asiantuntija sanoi että ei tarvitse mitään tarkastuksia jos noin tekee. Kunhan sähkölevyssä on CE merkintä. Invertterin teho ei kylläkään riitä levyllä keittämiseen, mutta sepä ei tähän kuulu. Käytämme kyllä reissussa levyä mutta vain leirintäalueilla oikealla verkkovirralla.
Kaasulaitteet on sitten asia erikseen, niiden kanssa tarvitsee asennustodistuksia ja sammutin tulee myös pakolliseksi varusteeksi. Sähkölevyn kanssa sammutin ei ole pakollinen vaikka suotava varustehan se on ja monessa maassa autossa on oltava sammutin (muistaakseni Virossakin vaaditaan).
Katsastukseen tullessa kaikki meni ok, näytin kuinka sängyn saa tehtyä ja esittelin pöydän ja laatikoston. Sähkölevystä esittelin että tuolla on invertteri ja tämä keittolevyn tulppa tökätään siihen. Autoa tarkasti muuten kaksi miestä, toinen oli ihan keltanokka. Sitten kun ne nosti sen odottamani sähkötarkastusjutun esiin kerroin että ei tarvitse sellaisia ja vetosin AKEn teknisen neuvonnan ohjeisiin. Ja annoin vielä toiselta konttorilta saamani kaverin nimen jonka kanssa olin aiemmin selvitellyt tuota sähköasiaa ja hän oli samaa mieltä ettei todistusta tarvita. No nehän soitti ja varmisti asian sieltä (pallo hukassa?). Mitään kantaa ne ei ottaneet siihen keittolevyn sijaintiin. Ajattelinkin siirtää sen takakonttiin kun se on vähän tiellä siellä matkustamossa. Eikä kukaan tosiaankaan keittele ajon aikana mitään kuumia liemiä autossa.
Kaveri katsasti ihan samanlaisen multivanin siellä toisella konttorilla jonne minä olin soitellut. Ja erilaista ohjeistusta ja vaatimusta oli tullut (sammutinta oli vaadittu sähkölevyn kanssa). Eli oikeasti on aivan luojan lykky millainen inssi sen auton katsastaa. Jotkut viilaa pilkkua ja keksii omia vaatimuksiaan kun eivät jaksa selvitellä asioita. Meno on kuin basaarissa kun säännöissä on niin paljon tulkinnan varaa. Ohjeena voisi sanoa että kannattaa kysyä muutamalta katsastajalta kommentteja ja vielä epäselvissä asioissa soitella sinne AKEn tekniseen neuvontaan, jossa luulisi istuvan kirjaviisaimmat henkilöt. Ja mikäli mahdollista, pyydä AKElta sähköpostilla saamasi tieto ja ota printti mukaan katsastukseen mahdollista konfliktia varten.
^Näin se menee, kun heillä on tulkintasäännöt, tuo tulkinta jotenkin särähtää korvaan aika pahasti. Kuitenkin heidän viralliset ohjeet on aika hyvät/helpot toteuttaa.
Ei sieläkään puhuta mitään, että keittolevy pitäisi olla matkustamossa.
Itselläni on se semmoinen kaasukeitin,joka tarkoitettu sisätiloihin/veneisiin. Ei varmaan nykyään sitäkään hyväksyttäisi.
Voiskohan näissä muutos asioissa itsekin vedota siihen tulkintaan, että näin minä asian tulkitsin jne ...
Ja täällä meilläpäin ainakin ex-valtion konttorilla(A-Katsastus) yksi inssi tuumasi, että näitä he eivät enää hyväksy/muuta mitenkään, siis bussista matkailuautoksi ....
Ei sieläkään puhuta mitään, että keittolevy pitäisi olla matkustamossa.
Itselläni on se semmoinen kaasukeitin,joka tarkoitettu sisätiloihin/veneisiin. Ei varmaan nykyään sitäkään hyväksyttäisi.
Voiskohan näissä muutos asioissa itsekin vedota siihen tulkintaan, että näin minä asian tulkitsin jne ...
Ja täällä meilläpäin ainakin ex-valtion konttorilla(A-Katsastus) yksi inssi tuumasi, että näitä he eivät enää hyväksy/muuta mitenkään, siis bussista matkailuautoksi ....
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Saa.Ari-Matti Aho wrote:Jos kevyt kuorma-auto on muutoskatsastettu matkailuautoksi saako sitä ajaa B-kortilla?
B-luokka:
henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle ja blaa blaa mut en jaksa kirjoittaa
Transporter 2,5tdi vm99
Siis EI saa, jos kok.massa on yli 3500kg. Aivan sama, mitä rekisteriotteessa on ajoneuvoluokaksi merkitty.Patse wrote:Saa.Ari-Matti Aho wrote:Jos kevyt kuorma-auto on muutoskatsastettu matkailuautoksi saako sitä ajaa B-kortilla?
Eli jos kok.massa on yli 3,5t, pitää olla C-kortti(3,5-7,5t väh. C1-kortti), vaikka ajoneuvo olisi reikisteröity matkailua-autoksi.
Ajokorttiluokat menee painon mukaan, ei ajoneuvoluokan mukaan. Jos en nyt ihan unessa ollut tieliikennelaki tunneilla.
Edit: Kevyt kuorma-auto = kok.massa 3,5t - 7,5t, ajokorrtiluokka C1.
Tarzani, maailman ensimmäinen rekkakuski: aina samat vaatteet, ei koskaan rahaa ja kanssakulkijat pelkkiä apinoita.
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Kleinbusfahrer. Paljonko sait istumapaikkoja? Mulla tosiaan toisella konttorilla punnitsivat auton uudestaan ja toisella laskivat rek.otteen painoista. (Autoonhan ei lisätty kun keittolevy ja mitättömän pieni kaappi joka ei muuten saannut olla takatilassa vaan piti olla matkustamossa) Niille laskivat jotain 40kg painon. Ja muuten niitä ohjeita akelta saa erilaisia samalta ihmiseltä riippuen kysyykö suullisesti vai sählöpostilla (josta jää mustaa valkoiselle!)
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Ihmettelin vaan kun kauppaavat esim. Sprintereitä jotka on rekisteröity matkailuautoksi mutta jotka ilmeisesti ovat alunperin kevyt kuorma-autoja. Esim.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/2777293
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/3386546
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/3467240
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/2777293
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/3386546
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/3467240
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
^^tässä se nähdään miten mielipuolisesti noita asioita tulkitaan, missään ei sanota että se kaappi tai jokin matkatavaroiden kuljetustila pitäisi olla matkustamossa ja eikös se takatilakin ole matkustamoa ???
Entäs jos sen vaatekaapin, keittolevyn ja pöydän laittaakin ihan siihen ohjaamon taakse ja loput tilasta matkustamoksi , mitähän ne viisaat autoinssit siihen sanoisi ?!
Itsellä on semmoinen verhotanko ihan auton takana katossa ja tämä oli riittänyt "vaatekaapiksi" eli koko auto toimii tavaratilana eli ajelen vaatekaapilla
Oli kyllä aikas heppoisilla varusteilla tuo oma katiska muutettu matkailuautoksi, oisko vähän vaikuttanut asiaan se,että muutoksen teki Pörhön Autoliike Oulussa ??
Nyttemmin kyllä on parempi tavaroidentila takana + petisydeemi.
Entäs jos sen vaatekaapin, keittolevyn ja pöydän laittaakin ihan siihen ohjaamon taakse ja loput tilasta matkustamoksi , mitähän ne viisaat autoinssit siihen sanoisi ?!
Itsellä on semmoinen verhotanko ihan auton takana katossa ja tämä oli riittänyt "vaatekaapiksi" eli koko auto toimii tavaratilana eli ajelen vaatekaapilla
Oli kyllä aikas heppoisilla varusteilla tuo oma katiska muutettu matkailuautoksi, oisko vähän vaikuttanut asiaan se,että muutoksen teki Pörhön Autoliike Oulussa ??
Nyttemmin kyllä on parempi tavaroidentila takana + petisydeemi.
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Kyllä niissä petisysteemeissä on kanssa tosi kirjava näkökanta.paras viritys minkä olen nähnyt niin oli 2kpl vanerinpaloja 60*180 cm laitettu alas käännettyjen penkin selkänojien päälle ja toisesta reunasta laitettu ikkunan alapuolelle kiinni (kun pitää olla kiintesti).Tosin joutu irrottamaan ne ennen kun penkit sai takaisin ylös.Multivanissahan makuupaikka on tosi asiallinen kun on jo tehdastekoinen.
Esim fiat ducato maxi, pakuna 3500kg tai karvan alle.. ja kevytkuormautona sama auto niin otteessa lukee maagisesti 3510kg. En tiiä miten silti kokonaismassaa saa tiputettua, edes sen 10 kg? Onnistuu käytännössä, mutta onko se ihan vaan numero paperilla vai miten..Ari-Matti Aho wrote:Ihmettelin vaan kun kauppaavat esim. Sprintereitä jotka on rekisteröity matkailuautoksi mutta jotka ilmeisesti ovat alunperin kevyt kuorma-autoja. Esim.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/2777293
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/3386546
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/3467240
Transporter 2,5tdi vm99
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Jos en väärin muista, niin esim Ducato joka on rekisteröity kuorma-autoksi, muutetaan matkailuautoksi niin varustelun jälkeen se punnitaan katsastuksessa uudestaan, jossa saadaan omamassa ja loppu massa jää kantavuudeksi. Paikkaluku tulee tietyn laskukaavan mukaan, että kokonaismassa jää alle 3500kg. (Molemmathan on jo autoverovapaita alunperinkin). Tosin turvavyö juttua en nykykäytännössä tiedä.
-
- Posts: 82
- Joined: 19.3.2008 10:13
- Location: Jyväskylä
Ihan 1+6 paikkaa autossa on kuten alunperinkin. Niistä ei sanottu mitään. Mulla on siis T4 multivan.t4 multivan wrote:Kleinbusfahrer. Paljonko sait istumapaikkoja? Mulla tosiaan toisella konttorilla punnitsivat auton uudestaan ja toisella laskivat rek.otteen painoista. (Autoonhan ei lisätty kun keittolevy ja mitättömän pieni kaappi joka ei muuten saannut olla takatilassa vaan piti olla matkustamossa) Niille laskivat jotain 40kg painon. Ja muuten niitä ohjeita akelta saa erilaisia samalta ihmiseltä riippuen kysyykö suullisesti vai sählöpostilla (josta jää mustaa valkoiselle!)
Vai olikohan se sitten tuo vaatekaappi jonka muka pitää olla matkustamossa? Muistaakseni yksi kaveri joka katsasti T5:n matkailuautoksi oli saanut sellaista tietoa että keittolevy ei saa olla enää takakontissa. Ja olikohan sen kanssa myös jotain polemiikkia noista istumapaikoistakin. Ei näissä julkisesti saatavilla olevissa ohjeissa kyllä sanota missä ne levyt ja kaapit pitää sijaita. Tai no vinkataan sen verran että niiden pitää sijaita sisätiloissa.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Tässä tietoa kaasu- ja sähkölaitteistojen vaatimuksista (copy-pastea osoite, linkitys ei toimi ääkkösten takia):
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B37CE241 ... ksista.pdf
Nuo erilaiset vaatimukset keittolevyn tms. sijainnista matkustamossa on kyllä siten katsastajan asiakkaan kiusaksi keksimiä lisävaatimuksia. Pitäisi vaatia niitä näyttämään missä sanotaan että missä levy/kaappi pitää sijaita. Urbaanilegendan mukaanhan joku olisi asentanut keittolevyn kattoon.
Mulla vaihtui auton mallikin Caravelleksi rekisteröintikatsastuksessa. Verrokkiautona kai käytettiin Caravelleä. No eipä tuolla väliä ole, vähän outoa vaan että tehtaan mallimerkintää muutetaan.
Ei helkkari, nää menee kyllä ihan just niin arvalla että kannattaa tosiaan kysellä useasta paikasta mitä ne vaatii ja valita niistä se jolla on sopivimmat speksit omiin asennuksiin nähden. Harvinaisen sekava käytäntö jossa vuodesta toiseen porukka kyselee samoja asioita joihin kukaan ei pysty antamaan satavarmaa tietoa kun jossain päin suomea se kumotaan kuitenkin. Hirvittää jo ajatellakin saman ruljanssin läpikäynti seuraavan multivanin kanssa joskus hamassa tulevaisuudessa.
Ihme ettei tätä "porsaanreikää" ole muuten vielä tukittu. Ilmeisesti ainakin Kajaanilaiset katsastajat yrittävät kuitenkin aktiivisella vastarinnalla kyseistä huutavaa vääryyttä korjata... Sehän onkin varmaan heidän omasta pussistaan pois jos joku yrittää selvitä murhaavista veroista hiukan vähemmällä...selvesa wrote:Ja täällä meilläpäin ainakin ex-valtion konttorilla(A-Katsastus) yksi inssi tuumasi, että näitä he eivät enää hyväksy/muuta mitenkään, siis bussista matkailuautoksi ....
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Kleinbusfahrer. Oot varmaan tuonut auton saksasta. Niin siinä rekisteröintikatsastuksessako siitä tuli Caravelle? Mulla ne teki siitä transportterin. Ajattelin että olkoot jos autovero ois vaikka siitä. Mutta kyllä tulli oli muuttanut sen multivaniksi. Ja vero sen mukainen. Oikasutin sen sitten vuosikatsastuksen yhteydessä oikeaksi. Tosin vieläkin akseliväli on väärä otteessa mutta eihän se menoa haittaa.
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Siitä paikkaluvusta vielä. Ensimmäisessä paikassa, missä auto punnittiin (joka oli suurempi kuin rek.otteen omapaino). Siihen sitten lisättiin matkustaja 75kg+matkatavarat 5kg/matkustaja+5kg/auton alkava metri, niin kantavuus ei riittänyt kun 5+1. Toinen asema ei punninut ensinkään vaan sanoivat että mennään rek.otteen painoilla. Nämä taas vaativat sen kaapin. Kun ensimmäinen paikka ei vaatinut mitään kaappia, auton omat säilytystilat ois riittänyt. Kaapille tosin ei ollut mitään mittavaatimuksia. (Se on sitten muuten tosi naurettavan kokoinen). Mutta nyt ajellaan 85e käyttövoimaverolla tosin max 100km/h.
-
- Posts: 82
- Joined: 19.3.2008 10:13
- Location: Jyväskylä
Kyllä, itse on käyty saksasta tuo multivan noutamassa. Siinäpä ne vaihtoi sen mallin kun rekisteröintikatsastin.
Vaatimustenmukaisuustodistusta ei vaadittu, ja ne käytti siis mitä ilmeisimmin Caravellen tietoja, siitä sitten varmaan tuo mallin muutoskin johtuu. Mulle sanoivat vaatekaapista että sinne pitäisi mahtua petivaatteet eli mikään uistinpakki ei kelpaa.
Unohdinkin tuon 100 km/h lätkän. Siitä kun ei sanottu mitään eikä otteeseenkaan kirjoitettu.
Kaveri taas joutui laittamaan lätkän T5 multivaniin matkailuautomuutoksen yhteydessä.
Vaatimustenmukaisuustodistusta ei vaadittu, ja ne käytti siis mitä ilmeisimmin Caravellen tietoja, siitä sitten varmaan tuo mallin muutoskin johtuu. Mulle sanoivat vaatekaapista että sinne pitäisi mahtua petivaatteet eli mikään uistinpakki ei kelpaa.
Unohdinkin tuon 100 km/h lätkän. Siitä kun ei sanottu mitään eikä otteeseenkaan kirjoitettu.
Kaveri taas joutui laittamaan lätkän T5 multivaniin matkailuautomuutoksen yhteydessä.