T4:en pulttijako ja et
-
- Posts: 37
- Joined: 1.2.2008 16:06
T4:en pulttijako ja et
Vissiin on 5x112 ?? et?? keskireikä??
Onko aluvanteissa jotnki ilmoitettu kantavuus?
Onko aluvanteissa jotnki ilmoitettu kantavuus?
-
- Posts: 37
- Joined: 1.2.2008 16:06
-
- Posts: 8
- Joined: 7.2.2008 2:39
- Location: Vantaa
mersun orkkis vanteissa kannattaa tsekata se, että pultti mahtuu läpi reiästään. Portterissa 14mm pultti ja taasen mersuissa 12mm ja reiät todella tiukat. Itselle meinasi tulla ostettua turhaan yhdet mersun vanteet, mutta onneksi joku tajusi tuonkin seikan minulle kertoa.
Et luvuista 40-50 taitaa olla järkevin. Tällä hetkellä minulla on et 30 vanteet ja tulevat aika reilusti ulos, joskaan tuo ei haittaa, koska laitan kohta paikoilleen nuo lokasuojien levikkeet, jolloin kaaret levenevät n.3cm puoleltaan. Saas kattoa, mitä tulee tapahtumaan liukuoven kanssa, eli aukeaako, vai kolahtaako kaareen kiinni. Jos kolahtaa kaareen, niin täytyy alkaa miettimään jotain konstia, jolla liukuovea saa tuotua ulospäin. Kiskon alle joutuu siis tekemään jonkinlaisen korotuspalan. Projektzwolla moinen on tarjolla, mutta sellaista tuskiin löytyy mistään hyllystä. jos kuitenkin jollakin lojuu moinen ylimääräisenä minulle voi sitä ihan myyntimielessä tarjota.
Et luvuista 40-50 taitaa olla järkevin. Tällä hetkellä minulla on et 30 vanteet ja tulevat aika reilusti ulos, joskaan tuo ei haittaa, koska laitan kohta paikoilleen nuo lokasuojien levikkeet, jolloin kaaret levenevät n.3cm puoleltaan. Saas kattoa, mitä tulee tapahtumaan liukuoven kanssa, eli aukeaako, vai kolahtaako kaareen kiinni. Jos kolahtaa kaareen, niin täytyy alkaa miettimään jotain konstia, jolla liukuovea saa tuotua ulospäin. Kiskon alle joutuu siis tekemään jonkinlaisen korotuspalan. Projektzwolla moinen on tarjolla, mutta sellaista tuskiin löytyy mistään hyllystä. jos kuitenkin jollakin lojuu moinen ylimääräisenä minulle voi sitä ihan myyntimielessä tarjota.
-
- Posts: 87
- Joined: 28.5.2006 20:34
- Location: Kokkola
- Contact:
Tarkennettuna: 91-96 7x15 aluvanteen orkkis ET on 35 ja 6x15 peltivanteen 44. Siitä eteenpäin aluvanteen ET on 46. ET -lukema ei itsessään kerro sopivuutta mitenkään, ellei vanteen leveyttä oteta huomioon. Alkuperäisissä aluissa ei ole merkintää kantavuudesta.
Useimmissa mersuihin tarkoitetuissa tarvikevanteissa on riittävän iso pulttireikä. Itsellä ollut kolme sarjaa (2xRonal, 1xStilauto), ja kaikissa ollut riittävä.
Useimmissa mersuihin tarkoitetuissa tarvikevanteissa on riittävän iso pulttireikä. Itsellä ollut kolme sarjaa (2xRonal, 1xStilauto), ja kaikissa ollut riittävä.
Vanteissakin pitäisi olla kantavuusmerkinnät, mutta lieneekö kaikissa niitä kuitenkaan? Renkaissahan on LI(Load Index), joka kertoo suoraan kantavuuden. Ja tarvittavan kantavuuden näet rekisteriotteen akselimassoista.RaimoW wrote:Olisi tiedossa aluvanteet 17" ja ajattelin niitä portterin alle laittaa mutta minkäkokoiset renkaat pitää olla että kantavuus riittää? Onko vanteissa jotain kantavuus merkintöjä/rajoituksia? Kyseessä -95 T4
Vaikkapa tuolta: http://www.starco.com/files/catalogue/S ... e_2007.pdf ja s.109
Taulukossa siis yhden renkaan kantavuus, akselilla on kaksi rengasta joten esimerkkinä 91 = 1230kg.
Taisi olla samat luvut muuten vanteissakin käytössä?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Olen yrittänyt joskus noita vanteiden LI -lukemia etsiä vanteista -vaikka aika paljon vanteita olen elämäni aikana nähnyt en muista moisia lukemia eteen tulleen. Edes T4 orkkis aluissa ei ole merkintää, eikä myöskään ETKA:ssa. Jollekin 97 -vuosimallin peltivanteelle ilmoitetaan kantavuudeksi 810 kg.
Mikä on alkuperäinen rengaskoko ja mikä on mittarivirhe? Mittarivirhe ei saa olla positiivinen ja alkuperäisestä rengaskoosta pystyy sitten jollain ohjelmalla katsomaan vastaavan halkaisija 17" koossa.RaimoW wrote:Mikäköhän tuolle koolle olisi hyvä rengaskoko? Autoa ei madallettu eikä varmaan hirveesti ikinä madalleta. Kantavuushan tuossa tekee homman vaikeaksi kun toisen akselin paino 1520kg rekisteriotteessa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Olen just katselemassa itselleni kesärenkaita/vanteita ja käyttänyt "aktiivisesti" rengaslaskureita.AjH wrote:Mikä on alkuperäinen rengaskoko ja mikä on mittarivirhe? Mittarivirhe ei saa olla positiivinen ja alkuperäisestä rengaskoosta pystyy sitten jollain ohjelmalla katsomaan vastaavan halkaisija 17" koossa.RaimoW wrote:Mikäköhän tuolle koolle olisi hyvä rengaskoko? Autoa ei madallettu eikä varmaan hirveesti ikinä madalleta. Kantavuushan tuossa tekee homman vaikeaksi kun toisen akselin paino 1520kg rekisteriotteessa.
Talvirenkaisiin olen verrannut mittarivirheitä.
Nyt alla 195/70-15" nastagummit ja gepsit ym. nopeusnäytöt kertoo mittarivirhettä olevan tuollasen 4-5 km/h miinuksen puolella. Kesägummeista olen katsellut kokoa 225/55-17" jolla laskureiden mukaan mittarivirhe pienenisi -1:een.
Ainakin katselemieni Good Yearin ja Kumhojen 55-sarjaisissa pitäisi kantavuudet riittää.
Itsellä oli viime kesänä 17" vanteet ET 35 ja leveyttä 7", kumit oli 225/50/17". Hyvin mahtui ja kantavuus riitti minun käyttöön. ET voisi olla suurempi jos madaltaa enemmän, itsellä oli ~50mm ja autona -99 syncro 2,5 TDi.
Liukuoven ja renkaan väliin jäi tilaa ruhtinaaliset 1,5cm.
Nyt kesäksi on jo 18" vanteet mut ei vielä kumeja, mutta vanne 8" leveä sekä ET35... voi tietää ongelmia.
Liukuoven ja renkaan väliin jäi tilaa ruhtinaaliset 1,5cm.
Nyt kesäksi on jo 18" vanteet mut ei vielä kumeja, mutta vanne 8" leveä sekä ET35... voi tietää ongelmia.