T4:en pulttijako ja et

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
Mehtäläinen
Posts: 37
Joined: 1.2.2008 16:06

T4:en pulttijako ja et

Post by Mehtäläinen »

Vissiin on 5x112 ?? et?? keskireikä??

Onko aluvanteissa jotnki ilmoitettu kantavuus?
User avatar
Kuikka
Posts: 61
Joined: 29.4.2005 12:55
Location: Järvenpää

Post by Kuikka »

Nettivanne.fi ilmoittelee tuollaisia:

Transporter/Caravelle T4:
Vuosimalli alkaen 1/1991
Vuosimalli päättyen 12/2003
Koko: 15-20
Jako: 5x112
Kierre: 14x1.5p
Et, minimi: 40
Et, maksimi: 55
Et, alkuperäinen: 55
Keskireikä: 57.1

Rengaskoko / huomioitavaa:
Vm.91-95 alkuper. et 44
195-70-15c
205-65-15c
Mehtäläinen
Posts: 37
Joined: 1.2.2008 16:06

Post by Mehtäläinen »

Mersun vanteita ois mutta ottaako johonki kiinni kun et 35 tai 38
tommikaukua
Posts: 8
Joined: 7.2.2008 2:39
Location: Vantaa

Post by tommikaukua »

mersun orkkis vanteissa kannattaa tsekata se, että pultti mahtuu läpi reiästään. Portterissa 14mm pultti ja taasen mersuissa 12mm ja reiät todella tiukat. Itselle meinasi tulla ostettua turhaan yhdet mersun vanteet, mutta onneksi joku tajusi tuonkin seikan minulle kertoa.

Et luvuista 40-50 taitaa olla järkevin. Tällä hetkellä minulla on et 30 vanteet ja tulevat aika reilusti ulos, joskaan tuo ei haittaa, koska laitan kohta paikoilleen nuo lokasuojien levikkeet, jolloin kaaret levenevät n.3cm puoleltaan. Saas kattoa, mitä tulee tapahtumaan liukuoven kanssa, eli aukeaako, vai kolahtaako kaareen kiinni. Jos kolahtaa kaareen, niin täytyy alkaa miettimään jotain konstia, jolla liukuovea saa tuotua ulospäin. Kiskon alle joutuu siis tekemään jonkinlaisen korotuspalan. Projektzwolla moinen on tarjolla, mutta sellaista tuskiin löytyy mistään hyllystä. jos kuitenkin jollakin lojuu moinen ylimääräisenä minulle voi sitä ihan myyntimielessä tarjota. :wink:
gti-perttu
Posts: 87
Joined: 28.5.2006 20:34
Location: Kokkola
Contact:

Post by gti-perttu »

Mutta jos nyt haluaa laittaa ne mersun vanteet, ni ainahan niitä reikiä voi isontaa.
Ei tietenkään kotikonstein, mutta jossain konepajassa onnistuu kyllä. Oma hinta-arvio moiselle operaatiolle 50-100€. Riippuen vähän paikkakunnasta.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Tarkennettuna: 91-96 7x15 aluvanteen orkkis ET on 35 ja 6x15 peltivanteen 44. Siitä eteenpäin aluvanteen ET on 46. ET -lukema ei itsessään kerro sopivuutta mitenkään, ellei vanteen leveyttä oteta huomioon. Alkuperäisissä aluissa ei ole merkintää kantavuudesta.

Useimmissa mersuihin tarkoitetuissa tarvikevanteissa on riittävän iso pulttireikä. Itsellä ollut kolme sarjaa (2xRonal, 1xStilauto), ja kaikissa ollut riittävä.
RaimoW
Posts: 62
Joined: 4.2.2007 19:11
Location: Hyllykallio

Post by RaimoW »

Olisi tiedossa aluvanteet 17" ja ajattelin niitä portterin alle laittaa mutta minkäkokoiset renkaat pitää olla että kantavuus riittää? Onko vanteissa jotain kantavuus merkintöjä/rajoituksia? Kyseessä -95 T4
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

RaimoW wrote:Olisi tiedossa aluvanteet 17" ja ajattelin niitä portterin alle laittaa mutta minkäkokoiset renkaat pitää olla että kantavuus riittää? Onko vanteissa jotain kantavuus merkintöjä/rajoituksia? Kyseessä -95 T4
Vanteissakin pitäisi olla kantavuusmerkinnät, mutta lieneekö kaikissa niitä kuitenkaan? Renkaissahan on LI(Load Index), joka kertoo suoraan kantavuuden. Ja tarvittavan kantavuuden näet rekisteriotteen akselimassoista.

Vaikkapa tuolta: http://www.starco.com/files/catalogue/S ... e_2007.pdf ja s.109

Taulukossa siis yhden renkaan kantavuus, akselilla on kaksi rengasta joten esimerkkinä 91 = 1230kg.
Taisi olla samat luvut muuten vanteissakin käytössä?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Olen yrittänyt joskus noita vanteiden LI -lukemia etsiä vanteista -vaikka aika paljon vanteita olen elämäni aikana nähnyt en muista moisia lukemia eteen tulleen. Edes T4 orkkis aluissa ei ole merkintää, eikä myöskään ETKA:ssa. Jollekin 97 -vuosimallin peltivanteelle ilmoitetaan kantavuudeksi 810 kg.
RaimoW
Posts: 62
Joined: 4.2.2007 19:11
Location: Hyllykallio

Post by RaimoW »

Mikäköhän tuolle koolle olisi hyvä rengaskoko? Autoa ei madallettu eikä varmaan hirveesti ikinä madalleta. Kantavuushan tuossa tekee homman vaikeaksi kun toisen akselin paino 1520kg rekisteriotteessa.
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

RaimoW wrote:Mikäköhän tuolle koolle olisi hyvä rengaskoko? Autoa ei madallettu eikä varmaan hirveesti ikinä madalleta. Kantavuushan tuossa tekee homman vaikeaksi kun toisen akselin paino 1520kg rekisteriotteessa.
Mikä on alkuperäinen rengaskoko ja mikä on mittarivirhe? Mittarivirhe ei saa olla positiivinen ja alkuperäisestä rengaskoosta pystyy sitten jollain ohjelmalla katsomaan vastaavan halkaisija 17" koossa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Kuikka
Posts: 61
Joined: 29.4.2005 12:55
Location: Järvenpää

Post by Kuikka »

AjH wrote:
RaimoW wrote:Mikäköhän tuolle koolle olisi hyvä rengaskoko? Autoa ei madallettu eikä varmaan hirveesti ikinä madalleta. Kantavuushan tuossa tekee homman vaikeaksi kun toisen akselin paino 1520kg rekisteriotteessa.
Mikä on alkuperäinen rengaskoko ja mikä on mittarivirhe? Mittarivirhe ei saa olla positiivinen ja alkuperäisestä rengaskoosta pystyy sitten jollain ohjelmalla katsomaan vastaavan halkaisija 17" koossa.
Olen just katselemassa itselleni kesärenkaita/vanteita ja käyttänyt "aktiivisesti" rengaslaskureita. :D
Talvirenkaisiin olen verrannut mittarivirheitä.
Nyt alla 195/70-15" nastagummit ja gepsit ym. nopeusnäytöt kertoo mittarivirhettä olevan tuollasen 4-5 km/h miinuksen puolella. Kesägummeista olen katsellut kokoa 225/55-17" jolla laskureiden mukaan mittarivirhe pienenisi -1:een.
Ainakin katselemieni Good Yearin ja Kumhojen 55-sarjaisissa pitäisi kantavuudet riittää.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Alkuperäinen on valmistajan mukaan 195/70R15 tai 215/65R15 ja kantavuusindeksi menee käytännössä sataan.
User avatar
juhiss
Posts: 20
Joined: 15.1.2008 18:29

Post by juhiss »

Mulla oli omassa 18" et 45 ja rengas tais olla niinkin iso kuin 255-40-18 (pzero nerot). Ei otanut kiinni mihinkään ja oli viellä mukavat ajaa. Noin 40mm madallus oli.



Image
User avatar
SnowMan
Posts: 50
Joined: 18.1.2008 15:34
Location: Gambsheim, ranska
Contact:

Post by SnowMan »

Itsellä oli viime kesänä 17" vanteet ET 35 ja leveyttä 7", kumit oli 225/50/17". Hyvin mahtui ja kantavuus riitti minun käyttöön. ET voisi olla suurempi jos madaltaa enemmän, itsellä oli ~50mm ja autona -99 syncro 2,5 TDi.
Liukuoven ja renkaan väliin jäi tilaa ruhtinaaliset 1,5cm.

Nyt kesäksi on jo 18" vanteet mut ei vielä kumeja, mutta vanne 8" leveä sekä ET35... voi tietää ongelmia. :)
Post Reply