ECU ja vesikouru
ECU ja vesikouru
Hei kaikki lihan ystävät,
Olen suunnitellut vakkarin asennusta ja mitä olen saanut selville niin tuntuu että ainut "vaikea" juttu on sähköjen vetely. No törmäsin kysymykseen että missä on ECU ja kaikkien puhuma vesikouru? Ilmeisesti toinen näistä on konehuoneen puolelta näkyvä musta laatikko kuskin puolella pyyhkijän varsien alla?...
Niin ja tuleeko asennussarjan mukana ohjeessa liittimille tulevat tarkat asennusohjeet eli siis kuvan tyyliset, vai onko toi kenties oikea kuva?
Voi myös pistää helpottavia kuvia tai vinkkejä ko aiheeseen liittyen!
Olen suunnitellut vakkarin asennusta ja mitä olen saanut selville niin tuntuu että ainut "vaikea" juttu on sähköjen vetely. No törmäsin kysymykseen että missä on ECU ja kaikkien puhuma vesikouru? Ilmeisesti toinen näistä on konehuoneen puolelta näkyvä musta laatikko kuskin puolella pyyhkijän varsien alla?...
Niin ja tuleeko asennussarjan mukana ohjeessa liittimille tulevat tarkat asennusohjeet eli siis kuvan tyyliset, vai onko toi kenties oikea kuva?
Voi myös pistää helpottavia kuvia tai vinkkejä ko aiheeseen liittyen!
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...
Passat variant -13 tsi dsg
Passat variant -13 tsi dsg
Hei uusi Lahtelainen foorumilainen,
Vesikouru on juurikin siinä pyyhkijöiden alla, mistä konepelti alkaa ja tuulilasi loppuu. ECU on näkemissäni malleissa ollut siinä vasemmassa reunassa oleva muovilaatikko ja sen sisällä olevat piirilevyt.
Vesikouru on juurikin siinä pyyhkijöiden alla, mistä konepelti alkaa ja tuulilasi loppuu. ECU on näkemissäni malleissa ollut siinä vasemmassa reunassa oleva muovilaatikko ja sen sisällä olevat piirilevyt.
Last edited by jmr on 8.6.2008 13:50, edited 1 time in total.
eli siis vesikouru on vaan se paikka ja ecu on se musta laatikko jossa on kaikki olennainen tieto ja liittimet?
ja sama asia toisin päin: ecu on vesikourussa? voiko joku vahvistaa tämän!!!
Sitten on vielä epäselvänä se liittimien pinnien asennus eli löytyykö ohjeissa tarkasti mikä menee mihin?
ja sama asia toisin päin: ecu on vesikourussa? voiko joku vahvistaa tämän!!!
Sitten on vielä epäselvänä se liittimien pinnien asennus eli löytyykö ohjeissa tarkasti mikä menee mihin?
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...
Passat variant -13 tsi dsg
Passat variant -13 tsi dsg
Kyllä. Vesikouru on se paikka, missä ecu sijaitsee ja ecu on se laatikko mitä etsit. Ota vaikka kuva konepellin alta niin on helpompi selittää. Voit vaikka ympäröidä siitä kysymyksiä herättäviä kohtia. Kyllä täällä neuvojia riittää.Alkaline wrote:eli siis vesikouru on vaan se paikka ja ecu on se musta laatikko jossa on kaikki olennainen tieto ja liittimet?
ja sama asia toisin päin: ecu on vesikourussa? voiko joku vahvistaa tämän!!!
noniin sithän pitäis olla selvä homma.
Siis vauhtiviikseltä vedetään johdot sulakerasialle sekä eculle ja ecun liittimien pohjat saa tiputettua ohjaamon puolelle jossa loput johdot liitetään kiinni. Vai joutuuko liittämään ne sinne eculle ns ulkokautta? miten se eroaa nyt tästä pajalle.comin ohjeesta? siinä kuitenkin on tdi kone? ja täysin sama proseduuri. vai tuleeko siihen eculla lisäjohtosarjan veto vielä?
Siis vauhtiviikseltä vedetään johdot sulakerasialle sekä eculle ja ecun liittimien pohjat saa tiputettua ohjaamon puolelle jossa loput johdot liitetään kiinni. Vai joutuuko liittämään ne sinne eculle ns ulkokautta? miten se eroaa nyt tästä pajalle.comin ohjeesta? siinä kuitenkin on tdi kone? ja täysin sama proseduuri. vai tuleeko siihen eculla lisäjohtosarjan veto vielä?
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...
Passat variant -13 tsi dsg
Passat variant -13 tsi dsg
BCB:ssä ei ole valmiita johtoja ecu:lle asti. Ecu löytyy sieltä vesikourusta melko keskeltä ja joudut ehkä ottamaan pyyhkijöiden vivuston irti että pääset siihen käsiksi. Vesikourussa kuskin puolella oleva musta laatikko ei ole ecu vaan suojakansi johtojen läpiviemiseksi moottoritilasta ohjaamoon.
Oikeat kytkennät ecu:lle
1.6l 77kW (ATN) ab November 1999
1.6l 77kW (AUS) ab Mai 2000
1.6l 77kW (AZD) ab September 2000
1.6l 77kW (BCB) ab November 2001
1.8l 110kW (ARZ) ab Mai 1999
1.8l 110kW (AUM) ab September 2000
1.8l 132kW (AUQ) ab Juni 2001
2.0l 85kW (AZJ) ab Mai 2001
2.3l 125kW (AQN) ab September 2000
2.8l 150kW (BDE) ab Mai 2001
3.2l 177kW (BFH) ab Juli 2002
Der 10-fach Steckplatz am Lenkstockschalter wird wie folgt angeschlossen, entweder an den 10-fach Stecker (schwarz) im Wasserkasten, oder direkt ans Motorsteuergerät:
Pin Farbe Bezeichnung/Anschluss
1 - -
2 bl Wasserkasten (T10e/1)
3 ro/ge Wasserkasten (T10e/2)
4 sw/ge Wasserkasten (T10e/3)
5 ws Wasserkasten (T10e/9)
6 sw/bl Kl. 15 (Zündungsplus)
7 sw/ge Wasserkasten (T10e/3)
8 - -
9 - -
10 - -
Tämä T10e on läpiviennin liitin
bzw.
Pin Farbe Bezeichnung/Anschluss
1 - -
2 bl/gr Motorsteuergerät (T121/75)
3 ro/ge Motorsteuergerät (T121/57)
4 sw/ws Motorsteuergerät (T121/38 )
5 ws Motorsteuergerät (T121/76)
6 sw/bl Kl. 15 (Zündungsplus)
7 sw/ws Motorsteuergerät (T121/38 )
8 - -
9 - -
10 - -
Tämä jälkimmäinen T121 on ECU:n liitin.
Yksinkertaistettuna (sama löytyi näköjään tuosta kuvasta ylhäältä)
T10e liittimen 1 pinnistä johto T121 liittimen 75 pinniin
T10e liittimen 2 pinnistä johto T121 liittimen 57 pinniin
T10e liittimen 3 pinnistä johto T121 liittimen 38 pinniin
T10e liittimen 9 pinnistä johto T121 liittimen 76 pinniin
Oikeat kytkennät ecu:lle
1.6l 77kW (ATN) ab November 1999
1.6l 77kW (AUS) ab Mai 2000
1.6l 77kW (AZD) ab September 2000
1.6l 77kW (BCB) ab November 2001
1.8l 110kW (ARZ) ab Mai 1999
1.8l 110kW (AUM) ab September 2000
1.8l 132kW (AUQ) ab Juni 2001
2.0l 85kW (AZJ) ab Mai 2001
2.3l 125kW (AQN) ab September 2000
2.8l 150kW (BDE) ab Mai 2001
3.2l 177kW (BFH) ab Juli 2002
Der 10-fach Steckplatz am Lenkstockschalter wird wie folgt angeschlossen, entweder an den 10-fach Stecker (schwarz) im Wasserkasten, oder direkt ans Motorsteuergerät:
Pin Farbe Bezeichnung/Anschluss
1 - -
2 bl Wasserkasten (T10e/1)
3 ro/ge Wasserkasten (T10e/2)
4 sw/ge Wasserkasten (T10e/3)
5 ws Wasserkasten (T10e/9)
6 sw/bl Kl. 15 (Zündungsplus)
7 sw/ge Wasserkasten (T10e/3)
8 - -
9 - -
10 - -
Tämä T10e on läpiviennin liitin
bzw.
Pin Farbe Bezeichnung/Anschluss
1 - -
2 bl/gr Motorsteuergerät (T121/75)
3 ro/ge Motorsteuergerät (T121/57)
4 sw/ws Motorsteuergerät (T121/38 )
5 ws Motorsteuergerät (T121/76)
6 sw/bl Kl. 15 (Zündungsplus)
7 sw/ws Motorsteuergerät (T121/38 )
8 - -
9 - -
10 - -
Tämä jälkimmäinen T121 on ECU:n liitin.
Yksinkertaistettuna (sama löytyi näköjään tuosta kuvasta ylhäältä)
T10e liittimen 1 pinnistä johto T121 liittimen 75 pinniin
T10e liittimen 2 pinnistä johto T121 liittimen 57 pinniin
T10e liittimen 3 pinnistä johto T121 liittimen 38 pinniin
T10e liittimen 9 pinnistä johto T121 liittimen 76 pinniin
Last edited by Jouni on 10.6.2008 7:54, edited 2 times in total.
ja tässä vihdosta viimein ohje, nautiskelkaa:
http://kotisivu.lumonetti.fi/jaalto41/K ... akkari.htm
http://kotisivu.lumonetti.fi/jaalto41/K ... akkari.htm
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...
Passat variant -13 tsi dsg
Passat variant -13 tsi dsg
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila