T4 tontitusta

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

T4 tontitusta

Post by Kleinbusfahrer »

Pitäisi päättää millaisen alustasarjan sitä hommaisi. Onko porukalla kokemusta esim. nettiautossa mainostavan firman seteistä? Kiinnostaisi nähdä miltä näyttää 40mm madallus ja 50-70mm madallus, kuvia jollakin sellaisista?
Törkymatalaa en halua kun käytännöllisyys kärsii, mutta ei millään maasturillakaan viitsi ajella kun ei ole edes syncro.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Jos laadukkaan alustan haluat niin osta Eibachin jouset ja lisäksi jotkut laatuiskarit esim. Bilstein, Koni yms. Itsellä tarkoitus päivittää iskarit kesällä.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Sarjasta ei ole jakaa kokemuksia, mutta viime syksynä tilasin Saksasta Formel K -takajouset, jotka madalsivat aika tarkkaan 35 mm. Iskareihin en ole kajonnut.
Image
Etujousista ruuvasin saman verran pois. Koska omani on nimenomaan se maastoversio, en enempää madallusta halunnutkaan.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Noin 50mm madaltava edukas sarja tilattu. Ei budjetti kestä kalliiden merkkisarjojen hankintaa.
Saas nähdä millainen tulee.
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Kleinbusfahrer wrote:Noin 50mm madaltava edukas sarja tilattu. Ei budjetti kestä kalliiden merkkisarjojen hankintaa.
Saas nähdä millainen tulee.
Kuvia näkyviin jahka saat käsiisi/asennettua!
T4 `99
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Jeh, sain tänään vasta auton maalarilta. Kaikkea nysväystä ohjelmassa useammallekin illalle. Ehkä alustasarjan asennusta voisi kokeilla jo heti huomenissa. Tuolla brittiforumilla joku kehui asentaneensa madallussetin 20 minuutissa, joten kai tälläinen insinörttikin saa sen yhdessä illassa edes jollekin mallille. Laitetaan kuva kun aika koittaa...
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

lukkari wrote:Sarjasta ei ole jakaa kokemuksia, mutta viime syksynä tilasin Saksasta, jotka madalsivat aika tarkkaan 35 mm. Iskareihin en ole kajonnut.
Mullakin muuten näkyi olevan jotkut Formel K takajouset tuolla. Liekö samanlaiset 35mm, täytyy zuumalla onko niissä tarkempia merkintöjä kun saan ne pois. Ei ne ainakaan hirveästi madalla vaikka ei tuo alkuperäinen maasturikaan ole. Tuossa kuva omastani, tämänhetkinen korkeus;

Image
Kuva otettu pesun jälkeen ennen maalausta.

Nuo jouset olisi muuten ihan pian myynnissä jos jotain kiinnostaa!
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

No niin, nyt olis pari aika huonolaatuista kännykuvaa.
Image

ja takaapäin...
Image

Jotenkin tuntuu ettei tuo ihan 50mm pudonnut. Laatikossa oli mukana TUV paprut joissa luki jotain 35 millistä. Odotin vähän matalampaa, mutta eipä tuossa nyt valittamista ole. Saattaahan se vielä asettua vähän alemmas kun jouset vähän vanhenee ja tottuu painoon. Tälläinen oli suunnilleen tavoitteena.

Uuh jea, ja tusinavanteet rules :buttrock
Päällä 235/45 17" Goodridet(?) (renkaissa lukee kyllä Bearlake) 97 kantavuudella. Saa nähä miten noi halpakumit kestää, kovasti toiset haukkuu mutta oli joku kehunutkin eräällä forumilla. No, oli ne ainakin halvat. Tuon rengas/vannesetin hinnalla ei olisi saanut merkkirengassarjaakaan vanteista puhumattakaan. Vähän ihmetyttää kun renkaissa lukee M+S, eikö kinkit tajua mitä se tarkoittaa ja ovat sitten lyöneet kaikki mahdolliset merkinnät. Ei niinku kauheasti luottamusta herätä.
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

kivan näköinen vw...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
RaimoW
Posts: 62
Joined: 4.2.2007 19:11
Location: Hyllykallio

Post by RaimoW »

Mikäs madallussarja tähän tulikaan? Onko minkälainen ajaa? Suositteletko vai säästänkö rahat johonkin parempaan? :lol:
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Tämä setti on alla.
Ensituntumalta (ajettu n. 15 km) ajettavuudesta ei ole pahaa sanottavaa, edessä on tosin vielä vanhat iskarit. Vähän tuntui kuopat terävämmiltä mutta se johtuu matalammista renkaista.
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Ihme homma nuo madallussatsit, vastaavaa lueskellut muualtakin että luvataan joku määrä mutta ei likikään tipu niin paljoa. Hyvältähän tuo silti näyttää, ja tuurilla onkin sama rengas/vannesetti jota ensin itse harkitsin. Nyt alkaa olla jo liiankin monella nuo samat, pakko hankkia itelle jotain muuta... :) Ja -60mm jouset taakse.
T4 `99
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Brittiforumit on oikein T4 tiedon aarreaittoja. Sieltä olen ammentanut paljon tietoa. Jotkut kuulemma jättää ne kumilirvakkeet pois sieltä jousen yläpäästä, se auttaa vielä alemmas. Moni 60mm sarjan asentanutkin voihkii kun auto jää odotettua korkeammaksi. Itse asiassa tuo omakin näyttää melkein matalammalta kuin tuo em. linkin 60mm setillä oleva. Olisihan se kivemman näköinen jos olisi vielä vähän matalampi.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Minkäs verran ootte keulaa ruuvanneet alas päin?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
laiska
Posts: 18
Joined: 10.2.2008 17:24
Location: pyhäjoki

Post by laiska »

Kleinbusfahrer wrote: Jotkut kuulemma jättää ne kumilirvakkeet pois sieltä jousen yläpäästä
Mulla kans lähti moiset kumit huis v......uun sieltä välistä, silloin kun madallus jousia asentelin. Ei niitä siellä mihinkään tarvita. :)
vw t4 & w201 2.3-16v
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Kuuluuko sieltä jotain ääniä sisälle kun kumin ottaa pois välistä? Siellähän on metalli metallia vasten.

En tiedä paljonko mulla on veivattu keulaa alas, kun edellinen omistaja oli jo vähän ruuvaillut. Taisi puhua jostain ~30 millistä. Itse ajattelin ruuvata vähän lisää vielä.
laiska
Posts: 18
Joined: 10.2.2008 17:24
Location: pyhäjoki

Post by laiska »

Kleinbusfahrer wrote:Kuuluuko sieltä jotain ääniä sisälle kun kumin ottaa pois välistä? Siellähän on metalli metallia vasten.
Ainakaan mulla ei niin tarkkaa kuuloa ole että osaisin sanoa että kuuluuko sieltä mitään ääniä. Tuppaa yleensä olemaan myös jotain romua kyydissä jotka pitävät sen verran ääntä tuolla takana pyöriessään, ettei sieltä yks mahollinen jousen paukkuminen erotu.

Btw. onkohan kuinka monella portterissa kallistuksenvakain takana? Tuppaavat olemaan suht harvinaisia.
Itsellä oottais tuossa nurkassa paikalleen laittoa kunhan saan auton ensin maalarilta.
vw t4 & w201 2.3-16v
User avatar
juhiss
Posts: 20
Joined: 15.1.2008 18:29

Post by juhiss »

Kleinbusfahrer wrote:No niin, nyt olis pari aika huonolaatuista kännykuvaa.
[
Jotenkin tuntuu ettei tuo ihan 50mm pudonnut. Laatikossa oli mukana TUV paprut joissa luki jotain 35 millistä. Odotin vähän matalampaa, mutta eipä tuossa nyt valittamista ole. Saattaahan se vielä asettua vähän alemmas kun jouset vähän vanhenee ja tottuu painoon.
No aika kaukana 50mm:stä...

Tos mun exässä oli -40 vieterit ja se näytti tältä:

http://alien2nrs.com/images/vw_sivusta.jpg
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Jep, se 35mm on varmaan lähempänä kun 50mm tuolla setillä. Tai sitten se kumiätylä olisi pitänyt jättää pois.
gti-perttu
Posts: 87
Joined: 28.5.2006 20:34
Location: Kokkola
Contact:

Post by gti-perttu »

Ari-Matti Aho wrote:Minkäs verran ootte keulaa ruuvanneet alas päin?
Noin 80-100mm on tiputettu. Onkohan portteriin tarjolla jämäkämpiä iskareita eteen?? Meinaa olla vähän löysä! :D
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

gti-perttu wrote:
Ari-Matti Aho wrote:Minkäs verran ootte keulaa ruuvanneet alas päin?
Noin 80-100mm on tiputettu. Onkohan portteriin tarjolla jämäkämpiä iskareita eteen?? Meinaa olla vähän löysä! :D
Sama vika rahikaisella. Sachs HD kaasuiskareita olen ite katsellu...muita vaihtoehtoja?
T4 `99
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Mulla on vielä vakioiskarit edessä kun en ole saanut aikaiseksi vaihtaa niitä madallussetin mukana tulleita iskareita. Säikähdin niin niitä jumissa olleita takaiskarien pultteja että ei ole urheilumieltä ollut vaihtaa eteen niitä iskareita. Aika keinuvaksi muuttui tuo keula kun vielä vähän ruuvailin alas, jotain pitäisi kyllä tehdä kun montun jälken huojuu ylös-alas kuin jousitusviallinen BX sitikka konsanaan.

Katsastuksessa oltiin oikein perinpohjaisia (ikinä ei oo katsastus kestänyt niin kauan, ja vielä pe iltapäivällä!) ja mitattiin madalluskin. Etukaaresta pyörän keskiöön 36,5 cm ja takana 37,5 cm. Tai jostain se juippi tuollaiset mitat otti.

Tuo mulla oleva halpissetti taitaa olla sama mitä on myyty ainakin briteissä Jamex nimellä. Ainakin huolestuttavan paljon muistuttaa samaa settiä... T4 UK forumilla moitittu paljon kyseistä settiä, joillakin on lysähtänyt jousia kasaan jne. Eivät kai kestä kunnon kuormaa. Mulla alkoi tuo toinen jousi pitämään ikävää narinaa. Iskarit ei varmaan ole kovin pitkäikäiset myöskään. No pitäisihän se jo tällä iällä tietää että halpaa ja hyvää ei ole olemassa.

Tuossa vähän parempi kuva vielä katiskasta.
Image
Eli tuossa on alla setti jota kaupattiin -50mm madaltavana mutta TUV papruissa puhutaan -35mm... Alla 17" kiekot 235/45 kinkkikumeilla.

Laittakaahan kuvia omista madalletuista Teenelkuista jatkoksi speksien kanssa niin madallussettien hankintaa suunnitteleva saa vertailla.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Image

Mulla siis Eibachin -45mm jouset takana ja edestä ruuvattu alas about saman verran.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
SnowMan
Posts: 50
Joined: 18.1.2008 15:34
Location: Gambsheim, ranska
Contact:

Post by SnowMan »

Image

Takana Eibachin -45mm jouset ilman kumilätkiä ja keulaa pudotettu saman verran.
http://i85.photobucket.com/albums/k76/s ... G_2478.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k76/s ... G_2481.jpg
VW 3C passat variant sportline TDi -05
VW Golf 1 cabrio sportline -91
VW T2 westfalia -72
VW 181 -71
gti-perttu
Posts: 87
Joined: 28.5.2006 20:34
Location: Kokkola
Contact:

Post by gti-perttu »

Tuossa tuo mun paku. Keulaa tiputettu n.10cm ja takaa n.50-70mm. Takajouset on snowmanin vanhat, jotka on alkanu jo vähän väsähtää. Korkeus on kyllä kohdallaan! :)

Image

Tarttis tosiaan eteen jotku jämäkämmät iskarit. On vähän löysä.... :roll:
Onko kellään kokemuksia jonku toisen pakun takajousien asennuksesta portteriin?? Miten jotku Viton jouset passais??
laiska
Posts: 18
Joined: 10.2.2008 17:24
Location: pyhäjoki

Post by laiska »

Tuossapa muutama kuva portterista madallettuna
Image
Image

Taakse täytyi heittää se jousen yläkumi takaisin paikoilleen, kun noita vanteita keväällä alle sovitteli
Takajousina tuossa on h&r ja vanteet ovat 9x18 et30 päällä 245/45 kumit.
vw t4 & w201 2.3-16v
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

ot: mistä tuo korisarja on peräisin ja paljonko maksoi?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
laiska
Posts: 18
Joined: 10.2.2008 17:24
Location: pyhäjoki

Post by laiska »

rsl-motorsportin valmistetta ja ht-tunen toimittama hinnan saat selville tuolta kysymällä
tuosta puuttuu vielä takaluukun palaset joita en ole vielä joutanut asentamaan.
vw t4 & w201 2.3-16v
arzi
Posts: 11
Joined: 13.9.2008 16:34

Post by arzi »

laiska wrote:rsl-motorsportin valmistetta ja ht-tunen toimittama hinnan saat selville tuolta kysymällä
tuosta puuttuu vielä takaluukun palaset joita en ole vielä joutanut asentamaan.
Ihan helvatan hieno korisarja 8)
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Keulan vetelään käytökseen lääkkeitä etsiessä vastaan tuli hintoja:

Koni 280e/pari (König)
KW 226e/pari (Us-Parts)
Sachs 140e/pari (joku suomalainen nettikauppa, en muista juuri nyt)
Bilstein selviää huomenna...

Noista ehkä KW sopisi hinnan puolesta, onko kellään kokemuksia? Konin kauppias jutteli että juurikin tämä vetelyysongelma on historiaa kun vaan punaset laittaa alle, tiedä sitten, myyntipuheita tietysti.
T4 `99
-JPO-
Posts: 4
Joined: 19.9.2008 11:47
Location: Karkkila
Contact:

Post by -JPO- »

Mulla on punaiset Konit omassani alla, edessä jäykimmälle säädettyinä.
Ihan olen tyytyväinen ollut, toki ne pohjaanlyönti kumitkin on aika lähellä
että niihin se vetelyys sit loppuu..
Jouset on HR:n -40mm...
T4 Syncro
laiska
Posts: 18
Joined: 10.2.2008 17:24
Location: pyhäjoki

Post by laiska »

Mulla on tuossa porterissa avo:n säädettävät iskarit.
Maksoivat noin vuosi sitten 445e/sarja
Minä olen ollut niihin melko tyytyväinen ainoastaan takaiskarit olisivat voineet olla himpun verran lyhyemmät.
Nuilta iskareita saa varaosavaraston kautta. Mulle tilattiin nuo hieman löysemmällä shimmityksellä, joka osottautui pieneksi virheeksi :oops: . Vakio shimmitys olis ollut varmaankin parempi, nyt joutuu pitämään tuota jäykkyys säätöä suht jäykällä. :x
Last edited by laiska on 10.10.2008 18:00, edited 1 time in total.
vw t4 & w201 2.3-16v
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

reds wrote:Keulan vetelään käytökseen lääkkeitä etsiessä vastaan tuli hintoja:

Koni 280e/pari (König)
KW 226e/pari (Us-Parts)
Sachs 140e/pari (joku suomalainen nettikauppa, en muista juuri nyt)
Bilstein selviää huomenna...

Noista ehkä KW sopisi hinnan puolesta, onko kellään kokemuksia? Konin kauppias jutteli että juurikin tämä vetelyysongelma on historiaa kun vaan punaset laittaa alle, tiedä sitten, myyntipuheita tietysti.
Bilstein B6 Sport 224,50e/pari. Tais löytyä voittaja. Miinuspuolena vaan suht pitkä toimitusaika...eipä vaan tullut selvitettyä onko säädettävä...?
T4 `99
laiska
Posts: 18
Joined: 10.2.2008 17:24
Location: pyhäjoki

Post by laiska »

Eipä nuissa bilsteineissä ole säätömahdollisuutta, mutta ovat varmasti laadukkaat iskarit.
Nuo b6 ovat vakio mittaset iskarit. B8 olisivat lyhennetyllä ulosjoustolla mutta niitä ei taida olla saatavana t4.
vw t4 & w201 2.3-16v
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Bilsteinit tulossa, saas nähdä paraneeko tuo huojunta ja pääseekö tiputtamaan keulaa vielä pari senttiä...takajousten alta lähtee kumilärpykät samalla...
T4 `99
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Tulihan ne viimein. Takaa lähti jousten alta kumiläpyskät ja keulaa tiputin vielä ~20mm. Alkaa olla ok korkeus. Mieletön humpaaminen keulasta loppui, ja auto menee muutenkin kuin kiskoilla... :wink: Mukava ajella kehien ramppeja. Ero ei ole kuitenkaan mieletön, mutta parempi kuitenkin. Bilsteineilla keula kohosi sen pari senttiä, oli ilmeisesti Monroet jo aika loppu. Nyt kun ehtis tuota ulkokuorta fiksaamaan ja sisälokarit eteen niin kehtais kuviakin laittaa näkyviin.
T4 `99
Post Reply