Passat 3bg 1.9TDI PD 4-Motion Risuja/Ruusuja

Kaikki yleinen jutustelu
Post Reply
ryynänen
Posts: 122
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Passat 3bg 1.9TDI PD 4-Motion Risuja/Ruusuja

Post by ryynänen »

Eli tuommonen 130heppanen kiisseli passatti olis suunnitelmissa, manuaalina, ja nelivetona. MItes ajoneuvon omaavat heittää risuja ja ruusuja jos tommosen reilun 200tkm ajetun hommais vaikka esim. ruotsista. Vikoja? MItes tuo lastutettuna kestää (siis yli 200tkm ajettuna?)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Nelivetoa en omista mutta... Omassa mittarissa 245tkm, lähtökohta sama 130hv TDI. vetoja löytyy vähän enemmänkin kuin pelkän lastun verran ja hyvin on kestänyt. Nelikossa kytkin joutuu vähän kovemmalle paikaltaan lähtiessä, muuten eroja ei juuri ole kestävyyden suhteen.
Mutta pelkän lastutuksen kestää kyllä helposti.

Minä voisin kyllä lämpimästi suositella tommosta autoa. Eikä toi 200tkm tunnu missään jos on hyvin pidetty auto.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
ryynänen
Posts: 122
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

Pasi Häkli wrote:Nelivetoa en omista mutta... Omassa mittarissa 245tkm, lähtökohta sama 130hv TDI. vetoja löytyy vähän enemmänkin kuin pelkän lastun verran ja hyvin on kestänyt. Nelikossa kytkin joutuu vähän kovemmalle paikaltaan lähtiessä, muuten eroja ei juuri ole kestävyyden suhteen.
Mutta pelkän lastutuksen kestää kyllä helposti.

Minä voisin kyllä lämpimästi suositella tommosta autoa. Eikä toi 200tkm tunnu missään jos on hyvin pidetty auto.
No lähinnä just sitä hainkin, et ku budjetti sattuu vähän paremmin tuonne n.200tkm ajetun yksilön kohdalle, et se on vielä soiva peli, niihin kilometreihin. Millos näissä on hihnan vaihto? Mitähän kustantaa? Lastuttaa kyllä ajattelin, sitten kun se on ajankohtaista.
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Ihan hyviä pelejä. Omaan olen vaihtanut jäähdyttäjän ja jarrutehostajan vuoden aikana. Jotkut sanoo että nelikossa tuntuu hieman enemmän värinää ajossa ja auto ei ole ihan yhtä suuntavakaa kuin etuveto johtuen taka-akselistorakenteesta.

Hihnavaihto (JP+VP+monarit)maksaa siinä 500-1000e rippuen vähän siitä joutuuko vaihtamaan moniruahihnan kiristimen (n.200e), jos on yli 200tkm menty niin varmaan joutuu jos aikasemmin ei ole vaihdettu. Jos autossa on Xenonit kannattaa ne vaihtaa samalla kun joutuu kuitenkin puskurin pudottamaan pois.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1562
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Hihnan vaihto on normaalisti 90tkm välein. Mitä nyt kukakin laskee hyviksi tai huonoiksi puoliksi... :lol: Iso ja painava auto, joka on todella hyvä ja vakaa ajella. Ei pyörähdä ympäri ihan kaivonkannen päällä(paitsi talvella :mrgreen: ), ja kuluttaa 1-1.5 litraa enemmän kuin vajaaveto.

Tuo on kyllä mulle uutta tietoa, että nelikko ois epävakaampi ajaa, kuin eestä vetelevä. Nelikon takapäässä pyöränkulmia pystyy jopa säätämään, niin en tiedä mikä tuo akselistorakenteen ongelma suuntavakavuuden suhteen voisi olla.
Yli 200 ajetussa pitäisin plussana, että vaihteisto ja peräöljyt olisi vaihdettu vähintään kerran, mielellään jo useamminkin. Mikähän mahtaa olla virallisen huolto-ohjelman suositus? Itse oon vaihdellu 60-70tkm välein. Siitä en tiedä, että tarvitsisiko.

Muutenhan noissa on ihan samat ruusut ja risut kuin normaali 3b/bg Passateissa.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
teppis
Posts: 58
Joined: 9.11.2008 20:40
Location: Lahti

Post by teppis »

Itsellä vm.-03 ajettu 188, ja sisäilma puhaltimen ja laturin jouduin vaihtamaan mutta muuten ei muuta kuin ainetta tankkiin ja eteenpäin.Todella vakaa ja jaksaa hyvin vetää kärryä, ei puudu.Testasin torstaina kun ajoin n.150km ja kärryn paino noin 2800kg niin keskikulutus motaria pitkin vaihdin ollessa n 85-95 km/h semmoisen 8.1 litraa satasella, ei minusta paha.
-03 Tdi Pwd4motion
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

^Ohhoh! Aikamoinen kärry perässä :shock:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Itsekin monen laisia passatteja kokeillut niin kyllä tuo Micco:n kulkine on jämäkin tähän mennessä testatuista.
Moni etuveto tuntuu melko "kiikkerälle" verrattuna nelikkoon.
Vw T5
teppis
Posts: 58
Joined: 9.11.2008 20:40
Location: Lahti

Post by teppis »

700 litraa löpöä, vasara ja routapiikki niin kyllähän siitä sitä tulee.Kaikkea muuta pientä sitten lisäksi. :buttrock
Kuten sanoin niin meno halut eivät lopu vaikka on vain 130hv.
-03 Tdi Pwd4motion
Patu
Posts: 375
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

No kyllä tuota Nelivetoa on paljon vakaampi ajaa kuin vajaavetoa ja nyt puhuu kokemus. Moottorissakin on hyvin puhtia mutta kun lähtee satasen vauhdissa ohittelemaan niin niille kierroksille toivoisi lisää puhtia, mutta kait sitäkin saa helposti kun muokkaa softaa (Itsellä softa päivitetään juuri kahden viikon sisään).

Talvella on mahtava auto ajella kaikin puolin ja tykkään tuosta kun tuo neliveto on takapainoitteinen eli autolla voi heittää perää lähestulkoon samalla lailla kuin normi takavetoisellakin.

Huonoina puolina pidän tuota kulutusta joka on talvella ollut 6.litran pintaan ja kesällä 7.litran pintaan johtuen jatkuvasta nelivedosta ja suuremmista kesä gummeista. Tuo kulutus on kuiteskin reilusti suurempi kuin normi 96.kW:n dieselissä.

Itse halusin nimenomaan farkku passat nelivedon tuolla 96.kW:n koneella kun tuo 2,5 Litran V-dieselin on aikamoinen pommi ja koneen ominaisuuksissakaan ole niin julmetusti eroa. Tietenkin 2003 ja uudemmat V-dieselit on asia erikseen mutta niihin ei piisannut rahat, varsinkin kun halusin vielä Highline varustelu tason.

Jakopään hihnan, vesipumpun ja miniura hihnojen vaihto kustantaa sellaiset 300€ kun osat tuo itse. Itse olen ostanut VW:n alkuperäiset osat suoraan Saksasta kun on täällä Suomessa niin kalliita.

Ja saahan nuo Xenonit vaihdettua helposti itse koska ei tuo puskurin irroitus ota kuin max.10.min joten suuri homma se ei ole.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Patu wrote:No kyllä tuota Nelivetoa on paljon vakaampi ajaa kuin vajaavetoa ja nyt puhuu kokemus.
Ja saahan nuo Xenonit vaihdettua helposti itse koska ei tuo puskurin irroitus ota kuin max.10.min joten suuri homma se ei ole.
Olen taas asiasta erimieltä. Kokemuksesta en osaa sanoa, mutta omista havainnoista kyllä. Kilometrejä eri autoilla kuudentoista vuoden aikana on kertynyt lähelle miljoona, eli tienpäällä on tullut oltua. Mielestäni esim kuivalla kelillä nelivedon takapää ohjaa enemmän kuin etuvedon. Olen vertaillut tuttujen samanlaisia 3BG 4Motion Pasatteja kuin omani. Suuntavakain useasti ajamani passat on ollut kuitenkin W8, joka on paljon vakaampi kuin esim samaisen yrityksen käytössä ollut ollut V6 syncro (sedan). Talvella tilanne liukkaalla on luonnollisesti vetotavasta johtuen erilainen etuvetoon nähden.

Mutta mielestäni vajaavetosia on tien päällä saanut ohjata vähemmän. Paras ja suuntavakain auto on ollut FR leoni joka meni kuin juna, toiset taas haukkuvat sitä.

Tosin kyllä omastanikin (tais siis autosta jota vaimoni käyttää) pidän kovasti, Neliveto, 6-vaihdetta, Xenonit, ESP isojen tilojen kanssa ovat lyömätön yhdistelmä.

Puskurin irroituksessa menee ehkä optimioloissa 10 min, mutta peruskaverilta ei se ihan pihalla käy niin nopeasti, eli jos alkuperäisen puskurin pudottaa pois, on mielestäni ihan peruasteltuia samalla vaihtaan xenonit jos epäilee niitä vanhoiksi (itse tein samalla jakopään kun siinä nosturilla nökötti jäähdyttäjän poksahdettua, ihan noin piruttaan kun oli ilman kennoa ja jäähdyttäjää leväällään keula).

edit: vähän siivottu. Summasumarum, verattoman hyvä auto mielestäni.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Patu wrote:...
Talvella on mahtava auto ajella kaikin puolin ja tykkään tuosta kun tuo neliveto on takapainoitteinen eli autolla voi heittää perää lähestulkoon samalla lailla kuin normi takavetoisellakin.
...
Pakko varmistaa kun joku tietää, mutta olen itse ollut käsityksessä että näissä perusmalleissa olisi 50:50 momentin jako? Olympialaisissa S-malleissahan tunnetusti on takapainotusta.

Mitä tulee tuohon kulkemiseen, niin oma 1.8T vs. appiukon 1.9TDI nelikko, niin en kyllä osaa sanoa että kumpi olisi "parempi". Toi TDI on huomattavasti massiivisemman tuntunen, johtuneeko jämäkkyydestä vai puhtaasti massasta, tuskin vetotavasta. Kulkupuolta on ihan vastaavasti kuin vakio 1.8T + pito liukkaalla ja vääntöä riittää. En kyllä pysty allekirjoittamaan etteikö satasesta kaasupohjaan antaisi melkoista liikettä autolle. Mielestäni reilusti paremmin kuin toi 1.8T joka vaatii kyllä nelosen pykälään että liikkuu.

Yleistävänä toteamuksena, kyllä 3B/G Passatissa on hintaan nähden todella paljon autoa kunhan moottori on sieltä väkevämmästä päästä.

Teppis: lähinnä poliisihattua heilutin tolla huomiolla, massahan oli laittoman takapuolella tonnin verran :lol: Ja väittäisin kyllä että 2800kg kytkentämassaa niin ei vakio 1.9TDI enää kovin reippaasti liiku. Verrokkina oma 1.8T ja 1200kg koukussa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Musti
VCF Member
Posts: 789
Joined: 12.6.2005 21:22
Location: Heinola

Post by Musti »

teppis wrote:700 litraa löpöä, vasara ja routapiikki niin kyllähän siitä sitä tulee.Kaikkea muuta pientä sitten lisäksi. :buttrock
Kuten sanoin niin meno halut eivät lopu vaikka on vain 130hv.
Ihan OT:na taidat teppis olla kanssa maanrakennusalalla... :?:
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Riippuu niin paljon ihmisestä, mitä uusitaan milloinkin minkäkin remontin yhteydessä.
Olihan meillä tossa eräs asiakas, joka halusi Poloon polttoainepumpun ja suuttimet uusittaviksi, kun on kuullu että niissä voi vikoja tulla. Eihän siinä mitään järkeä ole.

Jos niissä xenoneissa vielä valotehoa piisaa niin aivan turhaa niitä on alkaa samalla uusimaan, tietty jos lompakossa on paljonkin ylimäärästä niin vaihtaahan sen moottorinkin siinä sitten sivussa, onhan siinä jo kilometrejä alla... :wink: :lol:
Menee muuten aika raakasti ohi aiheen.. :oops:

Ja AjH on kyllä ihan oikeassa, jos tommosessa vakio 1.9TDI:ssä on perässä 2800kg, niin kukaan ei voi väittää että menohaluja vielä riittäisi. Jos väittää niin valehtelee.. Tai sitte on tottunut ajamaan vanhalla 200D mersulla :lol:
Kuulostaa tuo kulutuslukemakin vähän vaikeelta uskoa.. Tietty jos tommosen massan liikkeelle saa niin kai se pitää omalla painollaan jo vauhtiakin yllä :lol:

Oma passatti kulutti muistaakseni 12 litraa satasella kun vedettiin asuntovaunua, vaunukaan ei ihan isoimmasta päästä ole, tietty siinä on ilmanvastusta enempi kuin peräkärryssä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1930
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Pasi Häkli wrote: Olihan meillä tossa eräs asiakas, joka halusi Poloon polttoainepumpun ja suuttimet uusittaviksi. Eihän siinä mitään järkeä ole.
Tuohan kuulostaa erittäin järkevältä(olettaen että kyse on dieselistä). Kai sie sentään Pasi laitoit Racet kiinni ja kaveriksi siirtopumpun? :D
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Pasi Häkli wrote:Jos niissä xenoneissa vielä valotehoa piisaa niin aivan turhaa niitä on alkaa samalla uusimaan, tietty jos lompakossa on paljonkin ylimäärästä niin vaihtaahan sen moottorinkin siinä sitten sivussa, onhan siinä jo kilometrejä alla... :wink: :lol:
Menee muuten aika raakasti ohi aiheen.. :oops:
Annetaan mennä ohi, Kyllä omassa valoteho kasvoi rutosti polttimoiden vaihdon yhteydessä, jos autolla on menty parisatkua ja ikää 5-8V niin kyllä varmasti on heikentynyt, ja ei se nyt niin kallis investointi, esim Jahnin polttimot 70e pari. Mutta tosiaan jokainen tekee miten haluaa. Pointti nyt lähinnä oli, että ei tule yllärinä että ei ihan tienpäällä vaihtelekkaan.
Last edited by paerikss on 9.3.2009 15:23, edited 1 time in total.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

JukkaA wrote:Kuulostaa erittäin järkevältä(olettaen että kyse on dieselistä). Kai sie sentään Pasi laitoit Racet kiinni ja kaveriksi siirtopumpun? :D
Ehhehe aika hyvä :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1562
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

AjH wrote:
Patu wrote:...
Talvella on mahtava auto ajella kaikin puolin ja tykkään tuosta kun tuo neliveto on takapainoitteinen eli autolla voi heittää perää lähestulkoon samalla lailla kuin normi takavetoisellakin.
...
Pakko varmistaa kun joku tietää, mutta olen itse ollut käsityksessä että näissä perusmalleissa olisi 50:50 momentin jako? Olympialaisissa S-malleissahan tunnetusti on takapainotusta.
Juu perusjako on 50:50. Renkaista ja kaasunkäytöstä riippuen puskee ja yliohjaa... :lol:

paeriksilta pitää nyt vielä mielenkiinnosta kysyä, että miten monesta autosta otannassasi on kyse, ja millaisilla rengastuksilla ne ovat olleet?

Olen kuullut/huomannut itsekin, että ainakin Passatit ja A4:t (varmaan myös A6:t) ovat aika tarkkoja rengastuksen suhteen. Vakio sirkkelinterillä menee suoraan kuin juna, mutta isompaa ja leveämpää rengasta laitettaessa on tullut pettymyksiä.
Muistan omassakin autossa, kun ensimmäisenä keväänä vaihtui vakiokoko 225/45 17 renkaisiin 8" vanteella ja vakioalustalla. Ensimmäinen ajomatka keväisillä uraisilla teillä jätti olon että, että auton ajettavuus pilaantui täysin.
Kunnollisen alustan asennus ja pyöränkulmien oikea säätö ainakin korjasivat tilanteen omalla kohdalla. Monelta muultakin olen kuullut vastaavanlaisia kokemuksia. Että jos laitetaan isompia renkaita, niin on ainakin pyöränkulmiin kiinnitettävä huomiota, että ovat varmasti sopivat.

Näin ainakin omassa nelikossa ja tutun A4 quattrossa. Etuvetoisista en osaa sanoa.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Micco wrote:...paeriksilta pitää nyt vielä mielenkiinnosta kysyä, että miten monesta autosta otannassasi on kyse, ja millaisilla rengastuksilla ne ovat olleet?
Tämä tutkimus ei ole niin hirveän laaja, tismalleen samanalaisia ja samalla rengastuksella on ollut kaksi, autoissa tismalleen samanlaiset vanteet samalla rengaskoolla ja kilomterjä aika lailla sama (20tkm eroa), vanteina tosiaan RS4 ET 35 replicat ja renkaina 205/55/16, kumpaankin tehty hiljattain nelipyöräsuuntaus. Testasin koska toisen auton omistaja valitti autonsa täristävän ja olevan uraherkkä. Prikulleen samalaiset ajettavat mielestäni. Sitten on ollut parivuotta vanhempi syncro jossa lasissa jo yli 300TKM. Todentotta täytyy sanoa, että omaani en ole ajanut koskaan orginaalialuilla / peltivanteilla. ET luku vaikuttaa tietysti negatiivisesti.

Passatteja tuli ostovaiheessa ajaneeksi useita, 130 TDI ja 1.8T olivat kohteina. Mielestäni Etuvetoiset tuntuivat kulkevan junamaisemmin, rengastuksella on tosiaan varmasti ollut osuutta asiossa. Itse olen ajattelut sen johtuva osaksi erilaisesta akselistorakenteesta ja takapään ripustuksista.

Esim 130PD Leoni ET35 vanteilla meni kuin juna.

Edelliseen Aerosaabiin jossa oli Viggen rescue kit (22mm vakaaja, räätälöity alusta ja clamppi rektiotangolla) täytyy sanoa Passatin olevan hyvä ajettava (kolmisensaataa hevosta ja etuveto ei ole hyvä yhdistelmä).

Tosiaan työn puitteissa tulee ajettua paljon eri volkkareilla, ja mulle itselleni on vaan jäänyt tälläinen mielikuva ja tunne asiasta 2WD vs 4WD.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1562
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Kyllä kyllä. Itse en ole moista eroa etu- ja nelivedon välillä huomannut. Toki ei ole tullut etuvedoilla nyt läheskään niin paljoa ajettua, kuin tuolla omalla tässä 4:n vuoden aikana. Ainakin isommat renkaat (esim juuri omat 235/35 19) ovat jo tarkkoja itse renkaasta ajokäyttäytymisen suhteen.

Edelliset renkaat olivat todella pyöreäolkaiset, eivät vedelleet urissa ja olivat todella miellyttävät ajaa. Nykyiset taas ovat kantikkaat malliltaan. Vetelevät urissa ja pitävät ääntä. Seuraavat renkaat odottavat pyörille laittoa. Ne ovat olan suhteen edellisten ja nykyisten välistä. Saa nähdä millainen ajettavuus niillä tulee. :lol: Testing testing...
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Niin ja noista kulutuslukemista (6-7l.) en olisi kovin huolissani kun minun kulkine kuluttaa kaupunkipyörityksessä n.11 litraa/100km(menis se allekin ja helposti,mutta tuota kun..) :lol: .
Maantiellä tuo kuluttaa n. 6...6.5 litraa,jos vauhtia on enemmän kuin 95km/h, kun taas jos vauhtia olisi 80 km/h niin tuo piru syö n.8litraa/100km.

Itse jos olisin passattia vailla, niin sen tulisi olla varmari "hailain" ja neliveto,niin ja ehdottomasti DIESEL.
Vw T5
teppis
Posts: 58
Joined: 9.11.2008 20:40
Location: Lahti

Post by teppis »

AjH wrote:
Patu wrote:...
Talvella on mahtava auto ajella kaikin puolin ja tykkään tuosta kun tuo neliveto on takapainoitteinen eli autolla voi heittää perää lähestulkoon samalla lailla kuin normi takavetoisellakin.
...
Pakko varmistaa kun joku tietää, mutta olen itse ollut käsityksessä että näissä perusmalleissa olisi 50:50 momentin jako? Olympialaisissa S-malleissahan tunnetusti on takapainotusta.

Mitä tulee tuohon kulkemiseen, niin oma 1.8T vs. appiukon 1.9TDI nelikko, niin en kyllä osaa sanoa että kumpi olisi "parempi". Toi TDI on huomattavasti massiivisemman tuntunen, johtuneeko jämäkkyydestä vai puhtaasti massasta, tuskin vetotavasta. Kulkupuolta on ihan vastaavasti kuin vakio 1.8T + pito liukkaalla ja vääntöä riittää. En kyllä pysty allekirjoittamaan etteikö satasesta kaasupohjaan antaisi melkoista liikettä autolle. Mielestäni reilusti paremmin kuin toi 1.8T joka vaatii kyllä nelosen pykälään että liikkuu.

Yleistävänä toteamuksena, kyllä 3B/G Passatissa on hintaan nähden todella paljon autoa kunhan moottori on sieltä väkevämmästä päästä.

Teppis: lähinnä poliisihattua heilutin tolla huomiolla, massahan oli laittoman takapuolella tonnin verran :lol: Ja väittäisin kyllä että 2800kg kytkentämassaa niin ei vakio 1.9TDI enää kovin reippaasti liiku. Verrokkina oma 1.8T ja 1200kg koukussa.
Niin onan tuo aika lailla ylitse mutta minkäs teet kun ei viitsisi kahta reissua heittää.
-03 Tdi Pwd4motion
teppis
Posts: 58
Joined: 9.11.2008 20:40
Location: Lahti

Post by teppis »

Musti wrote:
teppis wrote:700 litraa löpöä, vasara ja routapiikki niin kyllähän siitä sitä tulee.Kaikkea muuta pientä sitten lisäksi. :buttrock
Kuten sanoin niin meno halut eivät lopu vaikka on vain 130hv.
Ihan OT:na taidat teppis olla kanssa maanrakennusalalla... :?:
En nyt aivan, renkinä olen vahvasti mutta joutuu kaikkea tekemään palkan eteen! :devil
-03 Tdi Pwd4motion
ryynänen
Posts: 122
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

mitäs siinä highline varustelussa nyt oli radikaalimpaa mutosta trendlineen, ku penkit?
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1562
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Variantissa sisustan lisäksi lähinnä kromiset kattokaiteet ja auton ympäri kiertävä kromilista kyljissä. Tuontiautoissa taitaa highlinessä olla penkinlämmittimet jo vakiona, en ole aivan varma. Muissa ei ainakaan ole. Olisikohan climatronic vakiona, ei välttämättä sekään... :lol:

Saattaa hyvinkin olla ettei varsinaisia varusteita löydy kauheasti enempää vakiona kuin trendlinestä. Mutta käytettyjä katsellessahan sillä ei ole väliä, että onko autossa olevat varusteet vakioita vai ruksittuja. Kunhan löytyvät. :P
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
teppis
Posts: 58
Joined: 9.11.2008 20:40
Location: Lahti

Post by teppis »

Minulla on vm-04 highline, suomiauto, penkinlämmittimet, climatronic yms herkut vakiona, pois lukien lisälämmitin ja kattoluukku!
-03 Tdi Pwd4motion
ryynänen
Posts: 122
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

Mihinkähän kilometrilukuun tuo raja nyt kannattas ehdottomasti vetää tuommosen 2002-2004 3bg 1,9tdi ostossa.. Ihan jokapäiväiseen ajoon olisin hommaamassa. onko 250 000km jo liikaa?
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1562
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Jaa-a. Sehän riippuu ihan siitä, että minkä verran aiot autosta maksaa, ja kuinka pitkään sitä pitää. Kyllähän hyvin huolletulla ja pidetyllä pelillä ajelee vielä satoja tuhansia siihen päälle. Mutta kuluvia osiahan saa matkan varrella vaihtaa. Minkä verran tuo "maaginen" 200tkm raja vaikuttanee auton arvoon/osto hintaan, vai vaikuttaako juuri ollenkaan.

Jos vähän enemmän ajettua kattelee, niin ostaa ennemmin sellasen, jossa jakopääremppa on tehty toiseen kertaan vähän ajan sisään, niin ei tartte heti lompakkoa leväyttää sen takia. Eli ennemmin vaikka 190tkm ajettu, kuin 170tkm... :wink: Vai miten Passateissa sitten matkan varrella ne "huolto-ohjelmat" menevätkään. Itsellä jakopää laitettu 90tkm välein.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Petri M
Posts: 167
Joined: 9.3.2008 9:21
Location: Vantaa

Post by Petri M »

vuosi sitten ostin -04 3BG passatin 74Kw TDI.
Ostohetkellä oli ajettu 268tkm, 298tkm.
Vuoden/30tkm aikana ainoa vika on ollut vuotava kytkimen pääsylinteri,
joka oli töineen 130 euroa.

Lisäksi takalevyt + kaikki jarrupalat on vaihdettu
ja 2kpl ylätukivarsia. Mutta näähän on kulutustavaraa ja voi olla loppu 100tkm ajetussakin.

No se vaan on tuurista kiinni aina, mutta en sanois että 250tkm mikään yläraja ostolle olis.
Tuolla 250-300tkm välissä kun ostohinnat alkaa olemaan aika kohtuullisia.
MB E 350 CDI BE 7G AVANTGARDE 2010
MB Vito 116CDI automaatti 2015
VW Passat farmari 2010 1.6 TDI BlueMotion
ryynänen
Posts: 122
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

Petri M wrote:vuosi sitten ostin -04 3BG passatin 74Kw TDI.
Ostohetkellä oli ajettu 268tkm, 298tkm.
Vuoden/30tkm aikana ainoa vika on ollut vuotava kytkimen pääsylinteri,
joka oli töineen 130 euroa.

Lisäksi takalevyt + kaikki jarrupalat on vaihdettu
ja 2kpl ylätukivarsia. Mutta näähän on kulutustavaraa ja voi olla loppu 100tkm ajetussakin.

No se vaan on tuurista kiinni aina, mutta en sanois että 250tkm mikään yläraja ostolle olis.
Tuolla 250-300tkm välissä kun ostohinnat alkaa olemaan aika kohtuullisia.
juurikin tätä hintapolitiikkaa ja vuosimallia mietiskelin, ku jotain 03-04 yli 250tkm ajettua saapi jo ihan kohtuuhinnoilla. Luulis ainakin omasta mielestä et olis järkevämpää ostaa n.250tkm-300tkm ajettu 02-03 vuosimallin auto, kun taas 200tkm ajettu 98-vuoden versio..
User avatar
Arto Vikiö
Posts: 243
Joined: 29.8.2010 12:51
Location: Siikajoki
Contact:

Post by Arto Vikiö »

Itse hankin tuossa toukokuussa -04 3BG nelikko pasuunan 96kW.
Mittarissa oli tuolloin 195tkm, nyt 208tkm.
Varustetasona trendline, autosta löytyy kaikki mitä tarvin;
-Climatronic
-Xenon (ei bi-xenon)
-Vakkari
-ns. Sporttipenkit
-Ajotietokone
-Webasto ajastimella
Ja muuta pientä. Ainoa ero, minkä nopeasti olen huomannut Highlineen ovat penkkien verhoilut ja kromilistat. Kertokoon jokin enemmän tietävä lisää.

Softa vaihdettiin JukkaA:n toimesta. Nyt epävirallisena tehomääränä on n.170hv ja 400Nm. Ajotietokoneen mukaan kulutus laski minun ajotavalla liki 0,4ltr 100km kohden.. Nyt kulutus keskimäärin 6,7ltr/100km. Ohituskiihtyvyys on nyt sellaisella tasolla, mitä sen minun makuun tullee olla.

Ajettavuudesta olen kuullut toisaan samaa kuin mitä täällä on jo puhuttukkin. Että rengaskoot tulisi pitää alkuperäisinä. En tiedä sitten kulmiensäädöistä ja näistä, onko kuinka paljon hyötyä. Itsellä nyt kesärenkaina 15" 205 65 sarjalaiset. Auto kulkee kuin juna, eikä vetele.. Aikasempi auto oli -08 tdi Ocu Scout. Ja täytyy sanoa, etten paljon osaa eroa tehdä näiden kahden auton välille. Scout oli ehkä kovempi ajaa, mutta notkeampi kaupungissa... Vastaavasti Passati letkeämpi matka-ajossa ja muutenkin rauhalisempi käytökseltään.

Jos joku miettii 4motion 3BG Passatin hankintaa, niin suosittelen lämpimästi. Helppo auto pitää ja huoltaa itse.
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

^ Senverran pakko tarttua että ei kai missään ole rengaskoon muuttamisella väitetty Passatin ajettavuuden huononevan? Siis merkittävästi jos huomioidaan että 15" 65-profiilinen on taatusti pehmeämpi kuin 18" 40-profiilinen jne.
Nelikossa tietysti jokakulmaan saman kokoset renkaat on suositeltavaa mutta eipä etuvetoisessakaan mitään ulkonäköä kummempaa saavuta leveämmillä takarenkailla. Ja ulkonäkökin on katsojan mieltymyksistä kiinni.

Mutta sen vähän mitä itsekkin 1.9TDI 4motionia ajelin niin sanon samat, on mukava ja tukeva auto taivaltaa matkaa. Ei kaupunkipyöritykseen niin luonteva, mutta iso auto ja massaa on niin eihän se jollekkin Pololle voi pärjätä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Post Reply