vw golf 1,9tdi 85kw ahtopaineen rajoitinventtiili

Kaikki tekniikkaan liittyvä
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Ai se maksoi noin hemmetisti. No toivottavasti ei tarvi vielä hetkeen vaihtaa :D
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Niin ja eihän sitä samankokosta kannata laittaa.. :D
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Jatkoa. Vein eilen illalla auton Laakkoselle, kun ton yliahtamisen seuraks tuli vielä moottorijarrutuksissa nykiminen. Aamulla ottivat sen käsittelyyn, ja nyt sit sieltä soitettiin ettei ne osaa sanoa mikä siinä on, maahantuoja nosti kanssa kädet pystyyn, vikamuisti lähetetään Saksaan jos sielä insinöörit osais jotain sanoa. Hintaa pelkästään tästä on nyt kertyny reilu 200€. Viikon verran luultavasti menee vastauksessa, siihen asti vaan varovaista ajoa..

MYYDÄÄN HYVÄ VW PASSAT! :evil:
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1930
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Jalonen: Ota yhteyttä johonkin paikalliseen TDI harrastajaan. Tulee varmasti halvemmaksi ja oikea vika tulee selville melkein varmemmin kun Laakkosella.

Monesti näkee ihmisiä jotka turhaan tuskaileevat auton tdi moottorin ongelmien kanssa. Yleensä asia selviäisi nopeastikin kun osattais pyytää apua oikealta henkilöltä.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Jostain kun sellaisen vielä löytäis..
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1930
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Esimerkiksi Hyvinkään Nordic Porting Service:n yrittäjä harrastaa näitä tdi vehkeitä...
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Paljon kiitoksia, otan huomenna yhteyttä tonne.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Jatkellaas, käytiin ton yllämainitun yrittäjän kanssa kattelemassa, ja todettiin et toi turbo on sen verran makoisassa paikassa et tarvis ottaa se kokonaan irti ennenkun pääsis koittamaan liikkuuko vnt-siivikko ilman sitä sokkaa (tjsp). Ei vaan ollu aikaa eikä paikkaa missä ottaa sitä pois. Lupas kyllä putsata sen sit ku saan sen irti.. Eli seuraavaks pitäis keksiä paikka missä irrottaa se :) Hyvät ohjeistukset kyllä sain, melkein osais itekin ottaa sen irti, siitä suurkiitos Markolle! Ahtoja ja maffiarvoja loggailtiin kanssa.. Alipaineletku irti ei menny mihinkään, joten kaippa se siitä karstasta sit johtuu.
User avatar
A.Leskelä
Posts: 151
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Allekirjoittaneella samantyylisiä oireita. Välillä vetää normaalisti ja välillä ei yhtään. Ihmeellisiä hyytymisiä jne. Auto hariselle ja ahdin pöydälle. Tuomiona notta ahtimesta siivistä lähtenyt palasia käveleen. Uusi ahdin ja ohjelma uusiksi -->2500e


ps: Ei ollut tarkoitus masentaa :roll:
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Ei masennuta :) Tossa on uus ahdin just laitettu, mut näillänäkymin se on joko säädetty väärin taikka viallinen, susia on aina seassa..
User avatar
A.Leskelä
Posts: 151
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Näin maallikkona ajateltuna jos on "uusi" ahdin laitettuna niin se on joko paketista vedetty tai sit edes tarkastettu siivet jne jotta on toimiva. Joten henk.koht veikkaus on että säädöt on pielessä.
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Image

Ei ihan huono heitto A. Leskelältä, imupuolen siivistä pari milliä kaikista pois, ja pakopuolella siipien alaosasta n.7x7mm palat puuttuu. Yllättävän hyvin on toiminu tohon verrattuna.. Ahdot kulki ihmeellisesti pyyntien yläpuolella jättäen välillä ahtoja päälle vaikka pyynti oli nollassa, siitä johtu se moottorijarrutuksessa rykiminen..


Image

Imusarja oli jopa yllättävän puhdas, samoin ahtoputkissa ei ollut juuri vettä eikä öljyä.
Alimman ahtoputken kuulerin päädystä löyty metallinpala, joka ehkä on siivet vieny mukanaan.. Kovasti näytti klemmarin osalta, samalta syyltä kun viimeks ahdin vaihdettiin :evil: Täytyy huomenna käydä Hämeenlinnan Laakkosella kyselemässä takuuahdinta.

Vähän meinas olla tiukassa, suurkiitos Terolle joka jakso sitä sieltä irti vääntää :) ja kesti viel mun typeriä juttuja pitkäks venähtäneen korjaussession ajan :)
User avatar
A.Leskelä
Posts: 151
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

No kappas. Kerrankin "veikkaus" osui kohdalleen. Jotain positiivista että vika sentään löytyi :)
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Päivitystä, vaikka otsikko onkin jotain ihan muuta.. Tänään viimein vaikeuksista huolimatta uusi ahdin paikallaan, varovaisen testilenkin jälkeen ei yliahtamista ilmennyt, mutta yleensa se onkin tullut matalilta kierroksilta kaasun pohjaan painaessa. Kävin ajelemassa varovasti ensin ahtimen lämpimäksi ja sit muutaman minuutin talla pohjassa (suljetulla alueella, tottakai) Vieläkin nykii moottorijarrutuksissa, joten se vika jäi.. Kaikki alipaineletkut vaihdettiin samalla, oli jo aikamoista kuraa useimmat.

Lisää veikkauksia mistä toi vois johtua toi nykiminen?
User avatar
A.Leskelä
Posts: 151
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Sami Jalonen wrote:Päivitystä, vaikka otsikko onkin jotain ihan muuta.. Tänään viimein vaikeuksista huolimatta uusi ahdin paikallaan, varovaisen testilenkin jälkeen ei yliahtamista ilmennyt, mutta yleensa se onkin tullut matalilta kierroksilta kaasun pohjaan painaessa. Kävin ajelemassa varovasti ensin ahtimen lämpimäksi ja sit muutaman minuutin talla pohjassa (suljetulla alueella, tottakai) Vieläkin nykii moottorijarrutuksissa, joten se vika jäi.. Kaikki alipaineletkut vaihdettiin samalla, oli jo aikamoista kuraa useimmat.

Lisää veikkauksia mistä toi vois johtua toi nykiminen?
Ilmamäärä/massa mittari mikä lie. Moottorin lämpötila-anturi. Miltä imusarja näyttää, kovinkin törtteinen?
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1726
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

letkuja veikkailisin vieläkin =) niin pehmeesti ahdot muuttuu et ihan ku jostain olis joku vähän tukossa, tai n75 ei saa "happea" kunnolla, tai sit se uuskin rikki :P
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
A.Leskelä
Posts: 151
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Tero Häkli wrote:letkuja veikkailisin vieläkin =) niin pehmeesti ahdot muuttuu et ihan ku jostain olis joku vähän tukossa, tai n75 ei saa "happea" kunnolla, tai sit se uuskin rikki :P
Uus N75 voi olla myös rikki, mistä sitä koskaan tietää.
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Tänään ajelin noin sata kilometriä ja en saanu tota nykimistä esiin vaikka yritin. En tiiä mikä sit on, eilen koeajolla uudella ahtimella pätki vielä muttei tänään. Uus ahdin ei piikitä ahtoja niinkun vanha, nousee noin 1.3bar ja jää siihen paitsi kun kolmosella painaa kaasun pohjaan matalilla kierroksilla ni piikittää n. 1.6 josta laskee 1.4? Muutenki tuntuu et toi uus ahdin herää vähäsen hitaammin? Täytys varmaan käydä vielä koittamassa uudella n75 venttiilillä.
Muutenki pitäs käydä vaikka kattomassa uusia lokeja jos noi ahdot käyttäytyy viel samalla tavalla kun sillon nakkilassa.

A.Leskelä, imusarja oli yllättävänkin puhdas.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Sain vihdoin ton vagcomin toimiin, ei vaan taida tolla sharewareversiolla saada ahtolokeja vagskopeen? Löysin vaan maffin mitä pysty lokkaamaan.. Mitä ite vilkuilin samalla ku ajoin et ahdoissa pyynti oli ok, max 2250mbar ja toteutunu pomppi ihmeellisesti jonnekin 2500mbar. Se n75 pitäs sit varmaan seuraavaks testata.. Vois koittaa nyt lomalla ku mulla on se vanha viel tallella jonka vaihdoin joskus, vaikuttaako mitenkään. Jos ei ni vois olla toi uuskin rikki.

Edit

MARKER,STAMP, /min, mbar, mbar, %,STAMP, mg/R, mbar, mbar,%,STAMP,,,,
,,Engine speed,Spec. intake press.,Actual intake press.,D.cycle MAP,,MAF,Atmos. pressure,Intake air press.,Throttle,,,,,

,11.32, 1596, 1224.0 ,1234.2, 37.5, 11.74, 749.7, 1009.8, 1428.0, 100.0,,,,,
,12.14, 1932, 2295.0, 1764.6, 32.3, 12.54, 1117.2, 1009.8, 2142.0, 100.0,,,,,
,12.94, 2457, 2223.6, 2468.4, 69.3, 13.34, 1073.1, 1009.8, 2213.4, 100.0,,,,,
,13.76, 2877, 2152.2, 2264.4, 67.3, 14.16, 1131.9, 1009.8, 2346.0, 100.0,,,,,
,14.56, 3318, 2111.4, 2091.0, 66.1, 14.97, 1019.2, 1009.8, 2142.0, 100.0,,,,,
,15.39, 3717, 2091.0, 2121.6, 74.5, 15.81, 754.6, 1009.8, 1989.0, 0.0,,,,,
,16.22, 2940, 1030.2, 1642.2, 39.8, 16.64, 578.2, 1009.8, 1479.0 ,0.0,,,,,
,17.03, 2289, 999.6, 1377.0, 39.8, 17.44, 529.2, 1009.8, 1326.0, 0.0,,,,,
,17.83, 2205, 999.6, 1305.6, 39.8, 18.24, 519.4, 1009.8, 1295.4, 0.0,,,,,


Tollanen sekava logi noista, kakkosella pieni kiihdytys..
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Nyt on kokoversio ostettu :) (kiitos Mikko) jos kattos mitä se näyttää.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Aikanaan vikakoodin jälkeen vaihdetun n75 laitoin tänään paikallee, eikä sillä ollu mitään vaikutusta mihinkään. Eli onko uusi rikki, vai tuliko vanha vaihdettua aikanaan turhaan? Siis jos vika on muualla.. Viittis sadan euron osaa muuten vaan vaihdella. Täytyy varmaan vielä vaihtaa kertaalleen koko alipaineletkusto.
Joku siihen kykenevä vois erotella tästä varmaan oman topikin, menny niin kauas asiasta.
Jaku
Posts: 136
Joined: 27.10.2007 16:11
Location: Kuukanniemi
Contact:

Post by Jaku »

Pasi Häkli wrote:Tosta näet paikan. Ympyröin sen punasella. Ei paljon selvempää kuvaa enää voi antaa :D
Kuva kertoo kyllä enemmän kuin tuhat sanaa tässäkin tapauksessa.
Image

näkyykö tässä kuvassa sitä putkea tai mikä lie tappi mitä liikuttaessa huomaa että onko siivekkeet jumissa?
Passat 1.9 TDI -01
pikku polo 1.4 -06
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aqi6+jaku-auto.html
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Image


Vihreellä ympyröity ahtimen kello, sen alapuolella on tanko mikä pitäs liikkua muutamia millejä käsin liikuttaessa ja tohon kellon päälle tulevasta letkusta imemällä.
Jaku
Posts: 136
Joined: 27.10.2007 16:11
Location: Kuukanniemi
Contact:

Post by Jaku »

elikkäs mulla on vissiin jumissa..ku ei liikkunu ku yritin imeä tai puhaltaa muutama päivä sitten...
voiko olla ajoittain jumissa?
ku auto on seissy viikon ja kävin ajaa niin ykkösvaihteella oli hetken tehoja.
vai käsittikö kone sen jälkeen että jumissa on ja lyö vikatilaan?
Passat 1.9 TDI -01
pikku polo 1.4 -06
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aqi6+jaku-auto.html
Jaku
Posts: 136
Joined: 27.10.2007 16:11
Location: Kuukanniemi
Contact:

Post by Jaku »

piti viel käydä kokeilimassa niin pikkuisen se tais kuitenkin liikkua imemällä, kuulu sellain hento ääni plop tai vastaava.
sit sai pikkuisen alipaineen aikaiseksi(?)
Passat 1.9 TDI -01
pikku polo 1.4 -06
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aqi6+jaku-auto.html
Post Reply