FORTÉ Motor Flush

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
zamik
Posts: 96
Joined: 30.11.2006 19:28
Location: Kuopio

FORTÉ Motor Flush

Post by zamik »

Onkos kukaan käyttänyt tota Forten motor flushia ennen öljynvaihtoa. Onko auttanut millään tavalla? Mitähän tollasen aineen hinta ois? Onko saatavissa varaosaliikkeistä? Mahdollista itsekin tehdä, mutta mistä saisi kierrokset nousee ettei tarvii koko aikaa 20-30minsaa jalkaa kaasulla pitää 1500rmp. Moottori on 1.6 AKL.
User avatar
Markku Duus
Posts: 369
Joined: 4.9.2006 17:03
Location: Kuopio

Post by Markku Duus »

Forten aineita ei taideta Suomessa myydä yksityisille henkilöille, korjaamo tavaraa. Jostain lehdestä luin jutun (nimeä en muista, liittyi jotenkin raskaaseen kalustoon), missä testasivat paljon ajettuun diesel Volvoon. Sen jutun mukaan aine oikeasti toimii. Ja saman suuntaisia kokemuksia olen kuullut muualtakin, jotka forte käsittelyn ovat tehneet/teetättäneet. Eikös merkkiliikkeet käytä Fortea määräaikaishuolloissa, sekin kertoisi että aine voisi toimiakin..
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Muistanko ite sitte väärin että paikallisen varaosapuljun hyllyssä olis ollu? Just pitäis itekin hakea kokeeks ku ens viikolla vaihtuu autoon öljyt. Ilmottelen ku ehdin käydä kattomassa.
Basu
VCF Member
Posts: 1458
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Tommosen purkin hinta on siinä 30e:n luokassa, jos jostain korjaamolta saa ostettua itselleen. ;) Luulen että se on samassa hintaluokassa varaosamyymälöissä, jos sitä sitten myydään yksityisille.
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Olin näkevinäni Motonetin hyllyssä.

Onhan noita muitakin, jotkut huollot käyttävät esim STP:n, maksaa varmaan puolet Fortesta. Longlife autoissa ainakin varmasti kohdallaan käyttää. Itse laitoin kun auto siirtyi longlife (shortlife) ohjelmasta pois.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kaveri sano kun tota konetta rempattiin että voisi olla aika vetästä Fortet koneeseen, mutta suositteli samaan hengenvetoon että sitten olisi fiksu jos ottaisi öljypohjan irti perään ja putsaisi öljysihdin. Tahtoo kuulemma mennä tukkoon varsinkin jos vähänkään enempi karstaa kertyny ja puoli/täysintukkonen öljysihti tietysti on vähän huono juttu.
On vaan tossa AWT koneessa ainakin vähän isompi homma ottaa sihti esiin kun pitää vähän apurungon ja koneen välistä asentoa muutella että saa pohjan pois tieltä :?

Samaa muistan lukeneeni jostain lehdestä, olikohan ABS, että Fortea ei yksityisille oikein myytäisi johtuen jostain rikkoutumisista kun "ite tein".
Mutta tosiaan vastaavia saa STP, Liqui Moly, ....
Joku kaveri joskus puhu että noi olis lähinnä jotain kerosiinia, eli siis öljyä liuottavaa tavaraa.

Bensakin toimii, kun erään kaverin autosta bensapainesäätimen kalvo pamahti ja päästi paineletkun kautta suoraan imusarjaan bensaa. Oli aika uitettu koko kone hetken ihmettelyn jälkeen ja öljykin oli kuulemma harvinaisen töhkästä, ja ohutta. Mutta puhdistu kyllä siis kone ja ei mitään vakavaa tapahtunut kun ei ajellut laimennetuilla öljyillä. Parit peräkkäiset öljynvaihdot se tosin vaati ennenkun oli tilanne normalisoitu.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
joppet
Posts: 4
Joined: 14.6.2009 21:21
Location: varkaus
Contact:

Post by joppet »

joo fortea ei sais myydä yksityisille.. Ja tuon toimimisesta pitäs kertoo se et ainakii varkauden laakkonen käyttää sitä joka öljynvaihdon yhteydessä, vaikka ei ne sitä myönnä :D mut ihmeellisesti sinne menee iso lava fortea muutaman kerran vuodessa :D
Sininen on sitkeyttä ja musta on voimaa..
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Jep, 30€ forteen ja sen jälkeen 700€ nostajiin. Been there, done that.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Meilläkin käytetään Forten tuotteita huollon yhteydessä, mutta vaan niitä polttoaineen sekaan tulevia. Ei Motor Flushia ellei asiakas itse pyydä. Toki hyllystä löytyy Forten tuotteita laidasta laitaan, ilmastoinnin puhdistusaineista syylärisementtiin :lol:

Joskus forten edustajan kanssa kuvailtiin endoskoopin+kameran kanssa venttiileitä palotilassa tulpanreiän kautta, ja ette kyllä usko millasia karstamääriä voi löytyä vähänkin ajetusta moottorista(kiitos EGR!). Silloin "dippailtiin" forten fuel treatmenttia suoraan imusarjaan kaasuläpän alipaineliitännästä. Kyllähän se karsta vähän sieltä lähti tunnin-parin dippailun jälkeen, mutta ei lähellekkään kokonaan.

Ja pieni pointti näissä nykypäivän vehkeissä, mikäli itse polttoainesuutin on suoraan palotilassa, niin eihän se vaikuta venttiilinvarsiin sitten milläänlailla. Mukamas pysyy paikat puhtaana...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

^ Pro FSI! Toki TDIssä sama juttu. :roll: Tästä joskus ollut puhetta aiemminkin. Jokatapauksessa EGR on kyllä persiistä tästä näkökulmasta, ja aikalailla kaikista muistakin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
zamik
Posts: 96
Joined: 30.11.2006 19:28
Location: Kuopio

Post by zamik »

paerikss wrote:Olin näkevinäni Motonetin hyllyssä.

Onhan noita muitakin, jotkut huollot käyttävät esim STP:n, maksaa varmaan puolet Fortesta. Longlife autoissa ainakin varmasti kohdallaan käyttää. Itse laitoin kun auto siirtyi longlife (shortlife) ohjelmasta pois.
mites olet saanut kierrokset pysymään siinä 1500
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1726
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

hi tech keino on laittaa vaikka autotallista löytyvä lumiharja/jääkrapa polkimen ja penkin väliin ;)
zamik wrote:
paerikss wrote:Olin näkevinäni Motonetin hyllyssä.

Onhan noita muitakin, jotkut huollot käyttävät esim STP:n, maksaa varmaan puolet Fortesta. Longlife autoissa ainakin varmasti kohdallaan käyttää. Itse laitoin kun auto siirtyi longlife (shortlife) ohjelmasta pois.
mites olet saanut kierrokset pysymään siinä 1500
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Tero Häkli wrote:hi tech keino on laittaa vaikka autotallista löytyvä lumiharja/jääkrapa polkimen ja penkin väliin ;)
zamik wrote:
paerikss wrote:Olin näkevinäni Motonetin hyllyssä.

Onhan noita muitakin, jotkut huollot käyttävät esim STP:n, maksaa varmaan puolet Fortesta. Longlife autoissa ainakin varmasti kohdallaan käyttää. Itse laitoin kun auto siirtyi longlife (shortlife) ohjelmasta pois.
mites olet saanut kierrokset pysymään siinä 1500
Mämmit sisään, ja tielle lenkille ja siittä nosturille, näin toteutin.

Ei kai sillä niin väliä ole vaikka antais käydä tyhjäkäntiä ja välillä kävis vähän pitämässä kaasua.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Trautman
Posts: 6
Joined: 11.7.2009 6:47

Post by Trautman »

Eikös se ollut niin, että, kun fortet on sisään laitettu niin ei ei saisi ajaa?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Juu ei saa ajaa. Se kun sisältää "pesuaineita", eli voitelu ei pelaa kunnolla, ja jos moottoria kuormittaa paljon niin ei hyvä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Itse rullailin pienen lenkin, ei varmaan noussut yli 2000rpm, sellaista lähes tyhjäkäynnillä kärryttelyä. Tosin ei ollut Forten, olisko ollut STP. Muistaakseni STP:ssä lukee 15-min vaikka tyhjäkäynnillä, ei varmaan ole yhtä tujua kuin Forte.

Saabistit (ja muut vanhat autot) on putsannu ihan kaatamalla dieseliä koneseen öljyn tilalle ja perstuntumalta sopiva käyttely :)
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Tsekkasin STP:n ohjeista, sanotaan että älä kuormita moottoria, ja vanhemmassa sanotaan älä aja autolla vaan anna sen käydä, kierroksista ei puhuta, eli tyhjäkäynnilläkin varmaankin ok.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
zamik
Posts: 96
Joined: 30.11.2006 19:28
Location: Kuopio

Post by zamik »

Oletteko käyttäneet noita fortenaineita jotka lisätään bensaan? Onko auttanut mitenkään? Itse kuulin et polttoainejärjestelmän ja venttilien/palotilan aineet laitettas kerralla. En tiedä sit onko tuo oikein
Janttura
Posts: 22
Joined: 20.7.2007 22:55
Location: LPR
Contact:

Post by Janttura »

zamik wrote:Oletteko käyttäneet noita fortenaineita jotka lisätään bensaan? Onko auttanut mitenkään? Itse kuulin et polttoainejärjestelmän ja venttilien/palotilan aineet laitettas kerralla. En tiedä sit onko tuo oikein

Täällä itärajan tuntumassa on naapurimaan halvimmalla "bensalla" ajelevia autoilijoita, joilla on aina päästölapun kanssa onkelmia. No Forten Fuel System Cleaner -kouraan tai pikemminkin tankkiin ja n. puolen tankillisen kuluttua uudelleen mittaukseen ja vot: päästöt rajoissaan...
Golf IV Variant 1.6 BCB Trendline -04

merkillinen foorumi
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Joo ei ne ihan täyttä humpuukia ole... Vanhan bensamersun käynti hieman parani kyseisistä aineista :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
GeneralLee
Posts: 43
Joined: 29.3.2009 14:45
Location: Nokia

Post by GeneralLee »

Kova on litrahinta "naftasta"...Ite joka öljynvaihdon yhteydessä teen moottorin "pesun" seuraavasti:

-Lämmin vanha öljy lasketaan pois.

-Sitten teen sekoituksen uudesta sae 30 moottoriöljystä ja polttoöljystä suhteesssa 50/50.käytännössä 2 litraa öljyä ja 2 litraa polttista.

-Sekoitus koneeseen ja käymään,saa käydä vähintään 15 min ja voi pikkasen kierroksia antaa mutta ei missään nimessä lähteä ajeleen!!

-Sitten pesuöljyt pois ja uusi suodatin paikoilleen.Ja tietenkin uudet öljyt...Käytän Rimula R3 10W-30,nyt kokeilussa Valvolinen Maxlife diesel raswat.

-Yksinkertaista ja halpaa...

Vaihdan kyllä muutenkin ölpät 5000km väleihin ja eipä tuo sitä tunnut hukkaavan vaikka on vasta 351 tkm mittarissa.

Pesun jälkeen käy "nätimmin".Kaverilla oli dieselmese ja tikitti nostaja aina joskus,tuli pesulla kuntoon kun liete lähti pois.
VW Passat Variant Cl 1.9 Tdi 1z,a/c,abs -94 B4
VW Passat Variant 1.9 Tdi 4Motion AFN -99 3B
Post Reply