Talvirenkaiden metsästystä

Kaikki yleinen jutustelu
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Nastatkin pysyi todella hyvin kiinni, ainoastaan yksi irronnut nasta koko sarjassa kahden talven ajoilla!!!
Tuohon nastojen pysyvyyteen vaikuttaa yllättävän paljon myös se kuinka niillä renkailla ajeloo ensimmäiset 500-1000 km.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
jmr
Posts: 1981
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Clayman wrote:jmr: Ajele niillä hetken aikaa, niin kyllä ne siitä asettuu. Viime talven kokemuksien perusteella mun mielestä pirun hyvä renkaat. Minkäs kokoset sulle tuli? Mulla 175/70-14.
500 km:n jälkeen hiljeni vähän, mutta n. 105 km vauhdissa pitää kummaa pärinää, jota RSI:llä ajaessa ei ollut. Johtuu varmasti kovemmasta kumiseoksesta ja vielä uudenkarheasta kuviosta.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Nyt alla pyörii Nokian Hakkapeliitta 5.
Kokona 195/55R15 89 T XL
On muuten yllättävän hiljaiset. Huomattavasti hiljaisemmat kuin Bf Goodrich g-Forse profiler 215/35 R17 XL kesärenkaat.
Muutenki yllättävän jämäkän tuntuiset ajaa.
Kunhan saan noihin vähä kilometrejä lisää ja pääsen testaamaan renkaita myös kunnon talvioloissa ni pistän tarkempaa analyysia ko. renkaasta.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

No nyt on Hakka 5:set pyöriny sen verran alla jotta osaan kertoa vähän enemmän renkaasta.
Eli rengaskokona 195/55R15, vanne 7" leveä ja rengaspaineet 2,5 bar.

Lumella pitoa on erittäin hyvin, jarrutuspito on todella hyvä.
Myös jäisellä tiellä pitoa riittää, erityisesti jarrutuspito yllätti mukavasti.
Ajettavuus on hyvä talviolosuhteissa. Itse löysin luottamuksen renkaaseen todella helposti koska luistonrajat ovat loivat ja muutenkin tuntuma tiehen pysyy hyvänä kokoajan.
Autoa pystyy viemään todella reilusti ja kovaa koska renkaan käytös luiston aikanakin on todella johdonmukaista.
Tosin renkaan käytös kaarteissa liukkaalla pinnalla saattaa yllättää kokemattoman kuljettajan, sillä tasakaasulla ajettaessa rengas pyrkii aliohjaamaan mutta jos kesken kaarteen löysää kaasua niin rengas muuttuu yliohjaavaksi. Tälläinen käytöshän on jossain määrin ihan normaalia kaikilla renkailla kun ajetaan pidon rajoilla. Mutta mielestäni tässä tapauksessa muutos renkaan käytöksessä on normaalia suurempi.
Laittaisin kuitenkin tämän em. "ominaisuuden" auto-alusta-rengas yhdistelmän syyksi, sillä avopuolison Renault Meganessa 175/65R14 Hakka 5 rengas käyttäytyy paljon sivistyneemmin eikä yliohjaa missään tilanteessa.
Paljaalla asfaltilla ajo-ominaisuudet ihan ok. Kun muistaa että puhutaan talvirenkaasta.
Itse en ole vielä ajanut talvirenkaalla joka olisi hyvä ajaa asfaltilla.

Jos nyt pitäisi mennä rengaskauppaan niin ostaisin kyllä edelleenkin Hakkapeliitta 5:set.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1930
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Mulla aikalailla samanlaiset kokemukset Uolevin kanssa. Mulla kanssa 55sarjan rengas 15" vanteella.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Olikos http://www.nordenrengas.fi kokemuksia? Siel näyttäis olevan suht edullisia hintoja, pari 205/55 Hakka4:sta pitäsi hommaa..
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

Ihan luotettava paikka on.kaveri on tilannu sieltä renkaat.
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

Aattelin tilata rengasonlinesta nämä Nankang SV-1 Winter Plus 225/45/17 niin mitkä merkinnät niissä pitäs olla et tulee oikeen laiset tilattua.ei ole oikeen muihin varaa ja noi 372e hintaan.Onko kellään kokemuksia kyseisistä nakeista.
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Nyt on uudet hakkapeliitta R kitkat alla. Ihan mukavilta tuntuu näin muutaman kilometrin kokemuksen jälkeen :lol: Vaikka ei tuumia ole kuin 16" mutta silti on tuollainen cross country malli, kun kumit on 65 profiiliset.
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

päätin sitten varmaan laittaa master nordic 5:set nyt ku saa sarjan 330e.ei varmaan mitkään huippu renkaat oo mut katotaan.Vaikka on uusiorenkaat niin aattelin sen riskin ottaa.
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Mika Viinikka wrote:Nyt on uudet hakkapeliitta R kitkat alla. Ihan mukavilta tuntuu näin muutaman kilometrin kokemuksen jälkeen :lol: Vaikka ei tuumia ole kuin 16" mutta silti on tuollainen cross country malli, kun kumit on 65 profiiliset.
Ei hel***ti minkä kokoset läskit! Mahtuuko noi oikeesti vielä pyörimään :shock:

Osku.T: töissä noita on mietitty ja toiset on sitä mieltä että uusiot pärjää kiinalaisille ja toiset taas päinvastoin sitä mieltä että kiinalaiset ennenkun uusiot. Uusiot on ainakin painavat ja hankalat tasapainottaa. Mutta eipä noi kiinalaisetkaan ole vakuuttaneet missään _talvirengas_ testissä jossa mukana on olleet.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

joo samoja asioita olen kuullut.katotaan nyt mihin päädyn.Kuitenki jonku noista varmaan isken alle.Tai nyt ois yks kauppa meneillään niin kattoa sit miten se meni.
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Mitäs talvirengasta suosittelette ku tulis mummukan autoon jolla ajetaan ehkä 2tkm vuodessa, nastoilla 500km. Kumminki pitäs olla sellaiset millä tekee jotai. Mitään Hakka5 ei siis kannata suositella, eikä ihan liplaplaiturirenkaitakaan :)
185/65r14 koossa.
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Kyllä ne Ajh just ja just mahtuu :lol: Ei vaan. Muualta ne ei meinaa ottaa kiinni, kun renkaat tappiin kääntämällä sisälokariin. Ei ihan mahdu sormet väliin :D Ja vaikka painoa on ollut paljon päällä, niin ei mistään ota kiinni. Laskee tuota ei parane :lol:
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Sami Jalonen wrote:Mitäs talvirengasta suosittelette ku tulis mummukan autoon jolla ajetaan ehkä 2tkm vuodessa, nastoilla 500km. Kumminki pitäs olla sellaiset millä tekee jotai. Mitään Hakka5 ei siis kannata suositella, eikä ihan liplaplaiturirenkaitakaan :)
185/65r14 koossa.
Kleber Kapnor 5? Pitäisi olla kohtuu hyvä. Kovin suuria hintaerojahan noissa ei lopulta ole, mutta jokusen kympin aina voi säästää. Kannattaa ehkä katella käytettyjäkin, ton kokoluokan kumit taitaa tänä päivänä monella joutua heti vaihtolistalle :lol:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Niinpä :) Mut täytyy käydä kyselemässä varmaan rengasliikkeistä onko mitään ylijäämäsatseja, sais samaan rahaan vanteillelaiton.
haisuli
Posts: 181
Joined: 10.7.2008 9:50

Post by haisuli »

Mitäs jos möis mummukan auton pois ja ajas taksilla tuon 2000 km vuodessa? Tulisi todennäköisesti halvemmaksikin :D
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2910
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Tänään tilasin kitkapyörät talveks. Nokian Rsi:t normikoossa eli 205/55 r16. Olishan Nokialta se uudempiki kitkarengas, R-malli. Mutta taloudellisista syistä päädyin noihin sitte...
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Pitääs kans itte ruveta talvirenkaita kattelemaan.
Itte meinaan edelleenki pitäytyä nastarenkaissa, josta päästäänki siihen et tuleva
rengaskoko syö vaihtoehdot aika vähiin.
225/40R18 kumit siis pitääs löytää.
Nokian Hakkapeliitta 7 - Tämä on tällä hetkellä vahvin ehdokas.
Michelin X-Ice north - On vissiinki saatavilla tuohon kokoon vaikka nettisivut toisin väittää. Ainakin sain tarjouksen näistäkin.

Onkos porukalla minkälaasia kokemuksia tosta misukasta?
Hkpl7:sta ei taira hirveästi kokemuksia löytyä, eikös se julkaistu vasta viime keväänä.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Kupari
Posts: 824
Joined: 18.11.2003 21:32
Location: Vantaa

Post by Kupari »

Portteriin oisin kans jonkin sortin vanne/kumi settiä ettimässä... Nykysten 20" suvikumien jälkeen ku ei viittis orkkiksia päräyttää alle... :lol: Mikähän ois semmonen suht järkevä koko että löytys ees jonkin verran pitoa 18" ? :shock:
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

X-ice north on ihan jees, pari talvea. Sitten alkaa ainakin etuvetosessa vetopito olla aika lailla heikompaa kun uusissa. Mulla tulee se 10tkm talvessa ja kesät renkaat on viileässä ja pimeässä kellarissa säilytyksessä. Ostaessa kumit oli jokusen kuukauden ikäiset. Lisäksi misukan talvikumeista lähtee kumi repeytymään rokoille nastojen ympärisltä. Nastat on kyllä pysyneet kiinni muutamaa lukuunottamatta, koko sarjasta. Pintaa on 3 talven aikana hävinnnyt n. 1,5mm/talvi, eli n. 4,5mm. Vielä meinasin nuo tälle talvelle laitella alle, varmaankin viimestä kertaa. Ajettavuudelta nuo on nastarenkaiksi ihan hyvät. Melko hiljaiset golfissa, mutta toki nastat rapisee. Kokona on 205/55R16 91Q.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Misukalta on uus malli tulossa, pitäisi olla nyt syksyllä myynnissä. Kuvio on ihan uutta mallia mutta ainakin Euromasterin mies sanoi keväällä olleensa koeajamassa Lapissa ja oli toiminut oikein hyvin.
Sellasia meinasin omaan hankkia 215/55-16 kokosena.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Killer
Posts: 787
Joined: 12.10.2008 19:14
Location: Qsamo

Post by Killer »

Kevät talvella tuli hommattua HKPL5 koossa 205/50/17 edellisten X-ice northien 195/65/15 tilalle eikä ainakaan pito huonontunu. X-icet olivat vain vajaan talven alla olleet sitä ennen.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
User avatar
variant R
Posts: 3
Joined: 1.9.2009 16:33
Location: jyväskylä

Post by variant R »

3 Talvea ajettu kitkolla ja " uuteen autoonkin" hommasin kitkat Continental Conti Viking Contact2 tosin vanha malli on kysessä mut toimiva koko on 205x55x16.Jos ei pidä niin hommataan uutta malli alle sit:lol:
maikki
Posts: 88
Joined: 19.11.2003 12:52
Location: Jääli

Post by maikki »

Ruåtsinlaivaan ostin 225/45-17 Bridgestone Blizzak Nordicit. Eiköhän noilla pärjää kun pohjoisessa voi olla ihan oikeaa talveakin.

KM-Däckissä hintataso on kieltämättä erittäin kohtuullinen :wink:
Hondas are like tampons....every pussy has one
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2910
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Pia wrote:Tänään tilasin kitkapyörät talveks. Nokian Rsi:t normikoossa eli 205/55 r16. Olishan Nokialta se uudempiki kitkarengas, R-malli. Mutta taloudellisista syistä päädyin noihin sitte...
Renkaat saapui tänään. Viikko siinä meni et suht nopeesti tuli Tyremate.com:ista.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Tuli ostettua Kumhon nastat, ei ole koskaan ollut Kumhoja. Saas nähdä millaiset ovat, odotukset eivät ole liian korkealla :)

Piti vielä lisätä, että auto ei ole jokapäiväisessä käytössä, vaan ennemminkin jokaviikkoisessa, eli hilaisuudella yms ei ole niin merkitystä.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Basu
VCF Member
Posts: 1458
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Päivän projekti topicista:
AjH wrote:Tänään taas alko sesonkihommat Euromasterilla. Micheliniä menis mutta ei tunnu tehdas saavan tavaraa liikkeelle, aika monta sarjaa odotteli kumeja tulevaks. Itellekkin Misukat varauksessa kunhan nyt tulis. Nokialaisia ei jostain syystä juur kukaan halua paitti kun ei Misukkaa saa ja heti pitää uudet saada alle niin sit pakolla.
Eikös Michelin omista Euromasterin (?) tai ainakin Michelinillä on jotain kytköksiä Euromasteriin, joten sen on hyvä kilpailla Michelinin renkaiden hinnoilla (= tarjoatte Misukkaa mieluummin kun muita merkkejä ;) ).
Luulisin että Nokialaista menee / alkaa menemään muualla enempi kaupaksi kun Hakkapeliitta 7 voitti Tuulilasin testinkin.
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Omistaa joo. Onhan toki Michelinit satkun-parikin edullisemmat kun Nokianit, mutta siis kyse on jo siitä ettei kukaan edes kysy Nokian renkuloita vaan Misukoita.
Olisin luullu ihan samaa Seiskan testimenestysten jälkeen ettei Misukkaa niin menisi ja Nokiaa kaikille mutta ei sitten kuitenkaan. Hakkis seiskaa on sentään hyllyssäkin, samoin vitosta ja nelosta ainakin joissain kokoluokissa.

Eikä Nokian hintaa voi oikeen korkeella pitää väkisin, senverran liki on sitten Tampereen rengasliikkeet että äkkiä siirtyy kulku sinne ja firmalle tulee kalliin paikan maine. Nythän me tehdään Nokian edullisimmat allelaitot. Ja mullakin on Euromasterista yleisesti semmonen vähän kalliimman puoleinen käsitys ;)

Niin siis Seiskahan voitti TM testinkin Tuulilasin lisäks, siinä tosin tasatulos Misukan kanssa. Tuulilasissa taas Misukka jäi viidenneks, ja mm loskatestissä ero Nokialaiseen oli huomattava ???
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
narri
Posts: 197
Joined: 22.3.2009 9:09
Location: Pori

Post by narri »

Mitäs tollasis 225/45-17 hakkapeliitta RSi kummeissa pitäs paineita olla?
VW Passat Variant 1.9 TDI -03
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kyllä sinne varmaan saa Passatin alle jonkun 2,7b laittaa. Vähän tietysti mistä tykkää mutta tolla suuntimalla lähtisin kokeileen. Eihän se kovin iso homma ole sitten jossain huoltikalla tiputtaa vaikka 0,2b ja koelenkki ja sit nostaa kokeeks 0,2b yli lähtötilan. Saa vähän mielikuvaa miten se vaikuttaa, voi olla ettei tota 0,2b muutosta vielä juur edes huomaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Reactor
Posts: 40
Joined: 4.1.2009 6:24
Location: Jyväskylä / Oulu

Post by Reactor »

maikki wrote:Ruåtsinlaivaan ostin 225/45-17 Bridgestone Blizzak Nordicit. Eiköhän noilla pärjää kun pohjoisessa voi olla ihan oikeaa talveakin.

KM-Däckissä hintataso on kieltämättä erittäin kohtuullinen :wink:
Samasta paikasta on omien autojen ja perheen autojen renkaat ostettu, kun saa tuon paikallisen alvin pois suomalaisen firman y-tunnuksen avulla (perheen firma). Blizzakit on olleet itselläni jo 5v käytössä (toki uusittu ~2v välein), toimineet todella hyvin ympäri Suomea, keskuspaikka on Jyväskylä itselläni. Autoina ollut etuvetoinen Seat Leon ja nykyinen farkku-Passat 4Motionilla, rengaskokona juurikin tuo 225/45/17. Ainakin itse olen ollut tyytyväinen noihin kitkoihin.
Vw Passat Variant 130TDI 4Motion -04 AVF
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Pari päivää on ny alla pyöriny Nokian Hakkapeliitta 7-renkaat.
Rengaskoko 225/40R18, rengaspaineet 2,8bar.

Ensi kilometrien perusteella tehdyt havainnot:
-Ei mitkään erityysen hiljaaset, tosin ko.rengaskoko huomioiden ei mahdottomia kannata odottaakkaan.
-Ajettavuus sulalla asfaltilla OK, huojuu ja heiluu niinku talvirenkaat yleensäkki.

Laitan lisää käyttökokemuksia kunhan saan talviolssa nuo testattua.
Äkkiseltään tuntuus jotta autoon tehtyjen alusta muutosten takia saattaa esiintyä jonkimoosta yliohjaavuutta talvioloissa.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Eilen meni tosiaan alle uudet Misukan XIN2 kumit 215/55-16 kokosena. Ei ole ajettu kun tallista pihaan hiekkatietä pätkä ettei ole vielä kertoa mimmoset ovat ajaa.
Tuli mitattua leveyksiä alle laittaessa; siitä kohtaa missä olka taipuu kyljeksi ja uudessa talvirenkaassa se on varsin terävä että sai tarkan mitan: 185mm oli leveyttä :) 7,5" vanteelle väännettynä noi renkaat on kyljestä kylkeen leveimmillään noin 230mm leveät.
Vertailuksi 7,5" leveällä 17" vanteella 205/50-17 Federalit on kulutuspinnaltaan 195mm ja kokonaisleveys sama 230mm.

Painetta on 2,6-2,7b, katotaan nyt sitten miltä alkaa tuntua vai täytyykö vähän tiputtaa. Lähtökohtaisesti näin isoprofiilisessa kumissa tuntuisi 2,5b riittävältä mutta ajetaan nyt ensin vähän pätkää sisäänajoa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Jatkona edelliseen, nyt kun ajotuntumia vähän on niin tahmeampi on ohjaus kuin noilla kesäkumeilla. Suoraan menee hyvin ja aika jämäkän tuntuiset jopa. Verrokiksi ajoin pätkän Hkpl7 + Passat 3C yhdistelmää joka oli huojakamman tuntuinen.

Kulutus on nyt samaa tasoa kuin kesäkumeilla oli, tiedä sitten kun saa noi kummit "sisäänajettua" että paraneeko toi yhtään. Edelliset 195/65-15 Hkpl4 kumithan tiputti kesäkulutuksista sen 5dl pois, mutta nyt kulutus on jopa hiukan kesäkumeja korkeammalla tasolla. Mitat tulikin jo edellisessä viestissä mainittua ja se varmasti selittää vähän tota kulutuspuolta myös.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Mulla oli aikasemmin Gislavedin Nord Frost 3:set ja nykyisin Nokian Hakkapeliitta 4:set 225/45/17 koossa ja aivan selkeästi nuo nokialaiset on huojuvammat. Jopa noin matalalla profiililla. En edes uskalla ajatella kuinka vetelät ne olis jollain 60 profiililla. Muuten ei pahaa sanottavaa. Yhden talven ajettuna ei yhtään nastaakaan puutu, onneksi emäntä on sillä ajanut suurimmaksi osaksi, eli sisäänajo on varmasti ollut rauhallisempaa kuin mitä omalla ajolla olis ollut.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

^ Millä paineilla noi Hkpl4 on alla?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Rave
Posts: 85
Joined: 2.7.2009 15:57
Location: Vantaa

Post by Rave »

Laitoin alle vredesteinin snowtrack kitkat ja ainakin ensikokemusten perusteella todella mukava rengas ajaa, ei huoju eikä vetele, oikeastaan yllättävän tukevan tuntuiset.
Pidosta en vielä osaa sanoa mutta hiljainen ainakin on mikä olikin päällimmäinen kriteeri.
Kokona 195/65/15.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^^ Olisko niissä 2.5bar ollut. Ainakin. Tuo muistikuva on viime talvelta, tänään olis tarkotus heittää ne taas alle ja saa uudet mietteet.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kesän jälkeen oli talvirenkaissa painetta noin 2,2bar eli eiköhän ne oo siellä 2,5 barissa ollut sillon. Nyt laitoin 2,7bar ja yhtäkkiä ei ainakaan tuntunut niin veteliltä, tosin ei paljon tullut kurvailtua, ihan rauhassa ajelin kotiappäin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Joop, aika vähän jopa tyhjenny jos vaan 0,3b kadonnu kesän aikana.

Ton kokosiin laitoin töissä 2,9b (lämpimät kumit siis) mutta tuskin yli 3 barin kannattaa mennä, alkaa äkkiä kulumaan keskeltä liikaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Mulla on kyllä sellanen käsitys jotta nykyyset renkaat eivät muuta muotoaan rajussakaan ylipaineessa.
Vanhat ristikudosrenkaat sitten kyllä menee "palloksi" ylipaineella.

Eli itse en ainakaan allekirjoota tuota väitettä et liiallisella paineella nykyrengas kuluis keskeltä nopeammin.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Jaa. No en tiedä kyllä siis mistä johtuvaa on mutta töissä noita keskeltä kuopalle kuluneita Nokialaisia ja Continentaleja oli aika paljon. Continentalissa se tuntuu olevan ihan tyyppiominaisuus että keskeltä kuluu kun ne on aikalailla kaikki semmosia käytettynä. Mutta Nokialaiset hiukan yllätti.
Uskoisin siis tuon olevan liiasta paineesta johtuvaa mutta varmaahan se ei ole kun ei ole tietoa edellisten talvien paineista.
Tuskin keskeltä kuitenkaan kuluu liian vähillä paineilla kuitenkaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
juha212
Posts: 38
Joined: 24.1.2008 13:48
Location: Akaa

Post by juha212 »

Tuli laitettua golf 4:seen alle hakkapelitta 7, koossa 205/55 16 . Verrokkina 5 vuotta vanhat noranzat 195/65 15. 10km ajon jälkeen ensi kokemuksia.
Liikkeelle lähdettäessä heti pistin merkille että olivat herkän tuntuiset käännellä.
Rengasmelusta ei valittamista, kapeammat kuluneet noranzat jyrisivät enemmän. Nastojen ropina taajama ajossa kuuluu mutta ei häiritse ainakaan minua.

Maantiellä auto kulkee suoraan ajettaessa kuin juna eikä urat tunnu mutta jos rattia hiemän kääntelee edestakas niin renkaat tuntuvat hieman lötkyiltä, jopa enemmän kuin korkea profiilisemmat noranzat.
Ilmeisesti nokialaiset ovat löysempi runkoisia.
Lyhyen ajon perusteella olen tyytyväinen hankintaan, kun pelkäsin paljon peloteltua nokialaisten rengasmelua, yllätyin jopa hieman positiivisesti.
Hirveesti ei viitsi testailla nuita asfalttipito ominaisuuksia ja talvirenkaiksi nämä on ostetukin.
Testien perusteella näittenhän pitäs päästä oikeuksiinsa juurikin liukkaalla kelillä, eli talvea odotellessa.

Ja lopuksi perus kysymys paljonkos näissä nyt onkaan hyvä pitää painetta, onko 2,5 liikaa?
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Lämpimiin renkaisiin laitettuna toi 2,5b on aika sopiva, jopa hiukan enempikin joku voisi laittaa mutta ei ainakaan vähempää.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Paljon Hkpl4 on pintaa uutena?
juha212
Posts: 38
Joined: 24.1.2008 13:48
Location: Akaa

Post by juha212 »

hkpl 7 näytti ainakin näytti olevan 10mm kun huvikseen mittasin
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Jotain 8-10 millin välillä todennäkösesti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Ok, joku kauppas käytettynä 7mm pinnalla, ni ei oo ihan loppu vielä :) Pari rengasta taasen joutuu ostamaan, huomas et oli vähän liukasta kun tänään ensilumilla ajeli.
Leroy
Posts: 404
Joined: 10.9.2008 9:20
Location: Oulu

Post by Leroy »

Varmaan joutuu tänään käymään hakemassa uudet nastat noille "uusille" talvivanteille, kun ei vähän ajettuja taida tähän hätään käytettynä löytyä. Kenelläkään kokemusta noista Continentalin Winter Viking 2:sta? 205/55/16 tulisi koko olemaan..
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Post Reply