Auton laskemisen riemua...

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
Locked
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Mitäs ihmeellistä niissä nyt on? Jos nyt muistan niin sulla oli se säätörengas jumissa?
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

juu se on jumissa.ja sanoin niille et rengas sahata pois ja uus tilalle.Mut ei!!!Pitää vissiin viiä SK-autosoundile tai ugm:ään toi paska


:evil:
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^No miksi et itte sahaa sitä poikki???
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^Jos ei osaa.... :wink:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
paerikss
Posts: 217
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Jops tolpan nappaa pois ja puristimella painaa jousta vähän kasaan, niin kai se rengas sieltä irtoaa sahaamattakin, irroittamatta on kyllä aika vaikee uutta lukitustakaans saada paikalleen.

Edit: tosin paikan ja työkalut / tekijän tuokin vaatii.

Editedit: saakelin mininäppis kun tulee pelkkiä typoja....
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Jos siinä tolpassa on lähes täysi madallus, niin silloin se tulee pois paikaltaan ihan ilman mitään jousipuristimia. Kulma ylös ja tolppa auki ja irti. Kaveri jos avittaa ylälautasen irrotuksessa, niin ei välttämättä tarvitse sillonkaan niitä puristimia. Riittää kun jollain työkalulla painaa sitä apujousta kasaan -> apujousen ja ylälautasen väliin tulee rako ja ylälautasen voi irroittaa. Sitten vaan koko jousipaska pois ja alalautanen rautasahalla poikki. Uusi alalautanen paikalleen, iskarin ilmaus, jouset paikalleen, ylälautanen kiinni ja tolppa takaisin. Ei pitäis mennä kun 30min kun pultitkin on lähiaikoina olleet auki.

Tietysti ihan ekana kannattaa jonkin aikaa uittaa alalautasta crc:ssä ja putsata huolellisesti kaikki irtopaska pois lautasen ylä ja alapuolelta. Crc:tä ruiskuttaa niin kauan/useasti ettei lautasen välistä tule enää likasta crc:tä ulos. Myös bräkleen sopii tähän hommaan ja itse asiassa se puhdistaakin paremmin. Bräkleenin jälkeen kannattaa sitten laittaa sitä crc:tä ennen kuin lähtee alalautasta pyörittämään, bräkleen kun vie kaiken voitelun pois välistä ja lautanen saattaa jumahtaa kunnolla kiinni. Tällä kikalla se lautanen saattaa lähtä liikkeelle ilman tolpan irroitusta. Mutta oletan että Osku on nämä jo kokeillut?
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
kotka
Posts: 1246
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Post by kotka »

Ja kun tuon tolpan saa pois paikoiltaan ja osat purettua pois paikoiltaan, niin kierteiden puhdistukseen voi käyttää pientä hammasharjatyylistä kupariharjaa. Se ei vaurioita kierteitä ja sillä lähtee suurin osa lioista pois, sitten suihkii Bräkleeniä reilusti.. Crc:n ruosteenirrotus/voiteluöljy saattaa irrottaa, mutta myös ns. kylmäspray reilusti suihkittuna antaa ns. lämpöshokin niille osille. Kyllä se pitäisi hajottamatta irrota, jos ei joku ole hakannut kierteitä ihan rikki..
Jos jousia pitää jostain syystä puristaa kasaan ilman jousipuristimia, niin hätätilassa pienillä räikkäliinoilla voi pikkuisen avittaa purkuvaiheessa.. <- hätä keinot keksii, tosin onhan noita avattu ihan ilman mitään ilman suurempia vaurioita..
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kun siellä se apujousi on niin purkuhommassa ei ole kyllä vaativuustasoa ollenkaan.
Alapultti irti ja ylhäältä mutterit. Tolppa tulee ulos vaivatta kun se on matalalla ja apujousikin on apuna.
Purkamisessa sama homma, ja sit pääseekin sen alalautasen kimppuun.

Jos uusi alalautanen on jo niin nopein homma varmaan on pistää se jumahtanut kahteen osaan ja roskiin. Ihmeen hyvin nää saa joskus jumiin ihan yrittämättä, mulla ei ole useamman alustan ja säätösession jäljiltäkään vielä yhtään jumittunut.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

eipä ole paikkaa ja kaluja ton homman tekoon.Ollaan kaikki kokeiltu.lämpöä annettu,crc:tä ruskittu
,jousia puristettu mut ei tykkää liikkua.No kai se pitää jossakin käyttää.
Last edited by Osku.T on 8.7.2009 15:45, edited 1 time in total.
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Parkkipaikka, hallitunkki, pari-kolme 30cm pitkää 4x4" parrua ja hylsysarja. Parkkipaikkaa lukuun ottamatta ne jo kuuluu jokaisen Suomalaisen miehen varustukseen.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Markus V
Posts: 266
Joined: 4.3.2007 21:59
Location: Joensuu

Post by Markus V »

Golfia maanläheisemmäksi. Mietin tuossa että jos ostaa säädettävän sarjan golfin alle, niin paljonko takana olette tiputtaneet? Tuossa oli maksimi lasku 40mm, meneeks auto sillä kuin alas. Takapyörät kokoa 10"x18" ET30 ja rengas 225/40-18. Tällä hetkellä autossa weitecin alusta, ei säädettävä ja alemmas haluan 8)
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

90mm eikä ole vielä edes matala. Kw:n sarjoista loppuu kierteet kesken. Noilla vanteilla saat laittaa vielä taakse 10mm lätyt väliin ennen kun alkaa olla lähellä kaarta. Itellä takana 8x18" ET 20 + 225/40 ja välillä vähän raapii kiinni.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
balloon
Posts: 27
Joined: 9.4.2007 20:48

Post by balloon »

Alustana Kw variant 2 ja auto golf iv 1.6 16v 77kw. Madallettu on nyt noin 50mm?? Alemmas pitäis päästä. Pelottaa vain puheet vakaajantangosta yms. Kärsiikö mennä vielä kuinka paljon alemmas? Kuvia: http://s586.photobucket.com/albums/ss30 ... %20wheels/

edit: Vanteet ibizasta et41 7" leveät ja 225/45 kumit :shock:
VW Golf Variant 1.6 16V 2001
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Ei se tuv madallus noissa paksuvetarisissa ole kun se -25mm. Omassa alko vetari olla vakaajaa lähellä n.50mm madalluksella. Kyllähän sen näkee miten lähelle se vetari osuu, ajaa vaikkapa sopivasti auton ristiriipuntaan ja sen jälkeen kurkkaa lampun kanssa alle. Pitää sitten nimen omaan ajaa se repsikan puoleinen kulma, se vetari on se pidempi ja paksumpi. Jossain tapauksissa kun liian alas on menty myös kuulee. Omassa ei vielä kuulunut, mutta vetariin alkoi tulla pintaan jälkiä hankaamisesta, ihan riskirajoilla siis mentiin.

Se vakaaja on sellanen pieni investointi, mahdollistaa sen suuremman madalluksen ja ajettavuus paranee vakioon verrattuna hivenen. Niitä pidempiä koiranluita on turha harkita, ne on lyhytaikanen lääke väärään tautiin.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
balloon
Posts: 27
Joined: 9.4.2007 20:48

Post by balloon »

Ristiriipunta? Sirkus tulee vain mieleen :D jotain kolinaa sieltä edestä kyllä kuuluu.. hmm.
VW Golf Variant 1.6 16V 2001
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ristiriipunta = tässä tapauksessa repsikan puoleinen eturengas ja kuskin puolen takarengas jonkun kasan päälle tai vastaavasti ne toiset renkaat kuoppiin. Idea siis että saa mahdollisimman paljon painoa repsikan eturenkaalle jotta se painuu mahdollisimman paljon sisään jolloin näkee ottaako se vetari kiinni.
Pitkä selitys josta taas saa mitään selkoa :D
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
balloon
Posts: 27
Joined: 9.4.2007 20:48

Post by balloon »

Selvensi asiaa. Nostan auton nosturille ja laitan nuiden tiettyjen renkaisen alle jotkut palaset ja lasken alas.
VW Golf Variant 1.6 16V 2001
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Laske sitten varovasti ja hitaasti. Tuossa nimittäin menee tolppa melkein pohjilleen, eli saattaa helposti rikkoa paikkoja jos on liian kovakourainen. Itse ajoin aikanaan auton etukulman sopivasti kanttikivetyksen päälle siitä loivennetusta kohdasta. Se ajaa periaatteessa saman asian kuin tuo nosturilla laskeminen, mutta on hellävaraisempi. Tuossa nosturissa saattaa alkaa jo akselistosta kuulumaan natinaa :lol:

Tuossa on pätkä siitä vakaajan vaihdosta.
http://variantclub.fi/phpbb/posting.php?mode=reply&t=86
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
balloon
Posts: 27
Joined: 9.4.2007 20:48

Post by balloon »

Mitäs tuossa voi mennä särki? :D riittääkö alle lankku vai kaksi?
VW Golf Variant 1.6 16V 2001
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Jaaha, vetarin raapiminen vakaajaan, apu on uusi vakaaja. Vetarin raapiminen runkoon, apu on uusi runko? Not, pakko nostaa :cry: Vetarissa 10mm leveä kiillottunut kohta ja rungosta vastaavasti massat pois :roll:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Rälläkkärälläkkärälläkkää.. :D
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

DJDH wrote:Jaaha, vetarin raapiminen vakaajaan, apu on uusi vakaaja. Vetarin raapiminen runkoon, apu on uusi runko? Not, pakko nostaa :cry: Vetarissa 10mm leveä kiillottunut kohta ja rungosta vastaavasti massat pois :roll:
Kuulostaa tutulle...
Nostamisen vaihtoehtona on tilata täältä ohkasempi ja kestävämpi vetari.
Jos vaa etupyörät mahtuus pyörimään raapimatta pienemmällä maavaralla ni mä oisin jo ottanu tuonne yhteyttä :roll:
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Rälläkkää koriin sen jälkeen jonkun putkenpätkän rälläköi halki ja sovittaa sen paikoilleen. Tulee vetarille tilaa. Tietty tekee siististi ja massaa päälle niin ei tarvi konttorilla ihmetellä.
Golf GT Variant -94 2E
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Vaikka inssi ei sitä huomaiskaan, niin saattaa silti ko. operaatiolla olla mielenkiintoisia vaikutuksia runkoaisan jäykkyyteen kolari tilanteessa.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tero Paalanen wrote:^Vaikka inssi ei sitä huomaiskaan, niin saattaa silti ko. operaatiolla olla mielenkiintoisia vaikutuksia runkoaisan jäykkyyteen kolari tilanteessa.
Niinpä! Ei paljon kannattas tommosia "vinkkejä" netissä ladella. Joku hullu saattaa niin vielä tehdäkkin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

Itellä on nyt tämmönen madallus.Konttorilla laskettu 72mm.Sanottiin et just ja jus menee läpi.Mitä matalampi sitä kauniimpi!
Image
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2910
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Onhan se kaunista joo. Mut elä sitte itke täälä ku koko ajan renkaat raapii joka paikkaan kii, ja eikös se ollu osa syy myydä pois nuo vanteet?
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

ei raavi enään.kaaret on mankeloitu kuntoon :D
kiitos kuitenki pia et välität.Ja vanteet myyn siksi et noi ei ole niin hyvät ajella tota melkeen 900km matkaa mitä tulee ajettua jokusen kerran.Osta tosta kunnon rimmsit autoon :D
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Osku.T wrote:Itellä on nyt tämmönen madallus.Konttorilla laskettu 72mm.Sanottiin et just ja jus menee läpi.Mitä matalampi sitä kauniimpi!
Tää on tää Suomi, 80mm on kuitenkin ihan virallisesti minimikorkeus. :lol:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Osku.T
Posts: 1026
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

niin on mut tuli vaan kehotus nostaa siihen 80mm :lol:
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
hbc_13
Posts: 10
Joined: 17.11.2009 8:41
Location: Espoo

Post by hbc_13 »

Minkähänlainen Passatti ois vaunun vedossa jos sitä hiukan madaltaisi? Toinen vaihtoehto ois jos vaan jäykemmät takajouset??
3BG V6 4Motion
S40 2,0
Hobby Excelsior 610 -06
Patu
Posts: 375
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

hbc_13 wrote:Minkähänlainen Passatti ois vaunun vedossa jos sitä hiukan madaltaisi? Toinen vaihtoehto ois jos vaan jäykemmät takajouset??
No ei se sen kummempi ole kuin normi jousillakaan, vai mitä ajat takaa. Edellisellä passatilla vaunua paljon vedin ja siinä oli takaa tiputettu noin 6.centtiä ja vaunu tuli perässä ilman ongelmia, mitä nyt vaunua oli hieman hankala perään laittaa kun koukku makas niin alhaalla, mutta muuten OK.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
hbc_13
Posts: 10
Joined: 17.11.2009 8:41
Location: Espoo

Post by hbc_13 »

Patu wrote:
hbc_13 wrote:Minkähänlainen Passatti ois vaunun vedossa jos sitä hiukan madaltaisi? Toinen vaihtoehto ois jos vaan jäykemmät takajouset??
No ei se sen kummempi ole kuin normi jousillakaan, vai mitä ajat takaa. Edellisellä passatilla vaunua paljon vedin ja siinä oli takaa tiputettu noin 6.centtiä ja vaunu tuli perässä ilman ongelmia, mitä nyt vaunua oli hieman hankala perään laittaa kun koukku makas niin alhaalla, mutta muuten OK.
Niin ku tuntuu että ku on teli vaunu ni tulis jotenki keula maassa se vaunu siellä perässä, tekeekö se sit hallaa etummaisille vaunun renkaille??
3BG V6 4Motion
S40 2,0
Hobby Excelsior 610 -06
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Auton vetokoukun korkeus maanpinnasta EU:n standardin mukaan on 350-450 mm. Muuten joudutaan yhdistelmä ristiinkatsastamaan. Mittaa se vetokoukun korkeus ja laske siitä. Vaunusta kannattaa tarkistaa valmistajan suositus vetokoukun korkeudesta ja ei ylittää/alittaa niitä.

Jos vetokoukun korkeus on liian matala valmistajan suositukseen nähden vaunun etuakselin kuormitus kasvaa. Samalla myös vaunun aisapaino kasvaa. Edellyttäen että vaunun painojakauma on sama. Painopisteen pitäisi oikeaoppisesti olla akselin/akseleiden kohdalla ja aisapainon vetäjään sopiva, silloin se vaunu/kärri on yleensä paras vetää. Jos painopiste tai aisapaino on reippaasti väärin, on vaunu todella vaikea ja vaarallinen vetää. Vaunu saattaa helposti lähteä työntämään vetäjää tai vastaavasti keventää vetäjän perää.

Tuon painojakauman akseleiden kesken voi kyllä vaa'oilla tarkistaa. Joillakin katsastuskonttoreilla on vaakoja ja tietyissä sinivalkoisin tunnuksin varustetuissa transporttereissakin niitä on. Ovat kuitenkin yleensä maksullisia :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Onko tossa Hobbyssä teli, vai erilliset akselit? Jos teli niin eihän sen mun järjen mukaan pitäisi renkaisiin vaikuttaa kun paino jakautuu teliakselilla tasan. Jos taas on erilliset akselit niin sitten toki painoa on etummaisella rengasparilla enempi.

Omassa Passatissa on originellit sport-jouset n 25mm madalluksella normialustaan nähden, ja jäykemmät iskarit. Heilahdukset vaimenevat paremmin ja jäykkyys kyllä riittää kun eihän koukun kautta perään kohdistu kuitenkaan kuin maksimissaan 75kg. Toki se vipuvarren kautta on taka-akselin kohdalla vähän enempi mutta kyllä vakiojousituksen toi vielä pitää kantaa ongelmitta. Konttiin saa kuitenkin jokusen sata kiloa kuormaa laittaa kantavuuden puitteissa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
hbc_13
Posts: 10
Joined: 17.11.2009 8:41
Location: Espoo

Post by hbc_13 »

Kyllä siinä erilliset akselit on, mutta voin tarkistaa huomenna vielä asian... Toki noi vakio jousetkin riittää, mutta alkaako kuoleentua pikkuhiljaa.. aisapainoa on noin 60kg. ja yleensä kontissa jonkunverran roinaa, kun reissussa ollaan... vaunu painaa noin 1550kg omamassa ja kokonaismassa 1900kg.
3BG V6 4Motion
S40 2,0
Hobby Excelsior 610 -06
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kyllähän jouset käytössä kuoleentuu, painuu siis kasaan ja varmaan jousivakiokin pehmenee. Jos ihan perussettiä hakee niin uudet jouset ja hyvät iskarit tekee jo paljon.

Ootko Hobbyä koskaan punninnut, tuli vaan mieleen että taitaa 2.8 nelikossa olla 1800kg kytkentämassa niin toi vaunu on aika hilkulla. Eihän näitä Suomessa koskaan kukaan punnitse mutta Saksaan ei kannata välttämättä lähteä koittamaan.

Auton puolesta tuskin muuten ongelmia on, aika paljon saa kuormaa Passattiin pakata. Olikohan auton kantavuus jotain vajaa 600kg?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
hbc_13
Posts: 10
Joined: 17.11.2009 8:41
Location: Espoo

Post by hbc_13 »

Juu 1800kg on suurin sallittu kärry, ja mulla se on aikalailla siinä 1700kg tienoilla, kun vaunun omamassassa on laskettu vesisäiliöt puhdas ja harmaavesi sekä vessan huuhteluvesisäiliö ja lämminvesivaraaja.. ja 2kpl 11kg kaasupulloa. sekä kaapelikela. lisäpainoahan tuo vuodevaatteet sekä ruoat, ym tarpeet... Hyvin se kyllä perässä tulee, ei ongelmia..
3BG V6 4Motion
S40 2,0
Hobby Excelsior 610 -06
jjj84
Posts: 88
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

Mitenkäs kova kiire tulee ohjauskulmien säätöön jos neloskoppasta golffia laskee noin 40-50mm.. meneekö kumit heti piloille vai kärsiikö vielä noilla "uusilla" kulmilla ajella mahdollisesti jokunen viikko. Ei viitsisi noita pari viikkoa vanhoja kumeja heti pilata :( Takana ei taida edes mitään säätöjä olla, mutta etupään auraus tuossa tulee kuitenkin jonkin verran muuttumaan.
kepukka
Posts: 109
Joined: 19.4.2008 14:36
Location: Joensuu
Contact:

Post by kepukka »

Itsellä ainakin kolmonen söi yhdellä 400km:n reissulla n. puolet kulutuspinnasta renkaan ulkoreunalta kun kulmat oli persiillään. Suosittelen korjauttamaan kulmat mahdollisimman nopeasti mutta lyhyt kaupunkiajo varmasti kuluttaa rengasta vähemmän kuin pitkä matkan ajaminen.
B7 TQ S-line Avant + 3A Variant + G2 + Typ 1
jjj84
Posts: 88
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

jjj84 wrote:Mitenkäs kova kiire tulee ohjauskulmien säätöön jos neloskoppasta golffia laskee noin 40-50mm.. meneekö kumit heti piloille vai kärsiikö vielä noilla "uusilla" kulmilla ajella mahdollisesti jokunen viikko. Ei viitsisi noita pari viikkoa vanhoja kumeja heti pilata :( Takana ei taida edes mitään säätöjä olla, mutta etupään auraus tuossa tulee kuitenkin jonkin verran muuttumaan.
Totean itselleni, aurausta -0,1`ja -0,08`, eli ei mahdottomia mutta liikaa kuitenki.
jjj84
Posts: 88
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

Mitenkäs porukka on suorittanut taka-akselilla golfissa pohjaanlyöntikumien muokkausta, oletteko jättäneet vakiomittaiset kumit iskareiden varteen vai oletteko lyhentäneet niitä?

Itselläni ei nyt ole vertailupohjaa miten paljon tuollaisen madalletun alustan tulisi joustaa, mutta tuntuu ettei takana kovin montaa senttiä ole liikevaraa ennen kuin kumit tulevat vastaan.

Eli vakiomittaiset pohjaanlyöntikumit vaiko lyhennetyt?
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tarkoitatko nyt 4 golfia? Itse lyhensin sen iskarin yläpäähän tulevan kumin puoleen. Suojakumin sai paikalleen muokkaamalla sen elastomeerin muotoa ja nippusiteellä kiinnittämällä. Varsinaiseen pohjaanlyöntikumiin siinä jousikupissa alhaalla en ole koskenut.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
jjj84
Posts: 88
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

DJDH wrote:Tarkoitatko nyt 4 golfia? Itse lyhensin sen iskarin yläpäähän tulevan kumin puoleen. Suojakumin sai paikalleen muokkaamalla sen elastomeerin muotoa ja nippusiteellä kiinnittämällä. Varsinaiseen pohjaanlyöntikumiin siinä jousikupissa alhaalla en ole koskenut.
Sitäpä juuri. Tarvitsee varmaan itsekin hieman lyhentää, tuo reilu 5cm joustomatka ei ole ehkä ihan paras :)

Ja eikös tuo iskarin varressa oleva kumihässäkkä ole juurikin pohjaanlyöntikumi, koska ei omassa autossa ole mitään muuta kumista koko perässä :) Jousikupissa ei ole itselläni mitään kumia kuin yläosassa, joka pitää yläpään paikoillaan. Alhaalla on coilovereihin kuuluva korkeussäätörengastus.

Onkos muita kumipalikoiden lyhentäjiä?
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Sain ylimääräset iskarin suojat ja meinasin niistä lyhennellä sopivat, mutta kun tutkin iskareita joissa oli auton alkuperäiset suojat niin ne olivat jo valmiiksi pykälää lyhennetyt. Autossa on sportalusta ollut tehtaan peruina, johtuneeko siitä.
Passatti kyseessä mutta tässä tapauksessa tuskin mitään eroa.

Nuo suojaavat iskaria pohjaan lyömiseltä, eivät sinällään jousitusta vaikka toki siinä tehtävässä toimivat oletettavasti. Ei taida Passatinkaan takajousituksessa olla muita pohjaanlyöntikumeja.

Voi siis mielestäni lyhentää kerroksen tai kaksi pois, tuskin iskari kuolee siitä. Toki kannattaa samalla arvioida jousituksen liikematkaa, 5cm joustoa sisään on jo aika paljon kuitenkin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Passatissa apukuskin kaari puhki, hinkannu rengas siihen nii et pokkauksesta revenny. Massat vaa tunki välistä ku aiemmin tosiaan käännetty toi pokkaus sisäänpäi. Kiva ajaa ku ei voi kääntyä vasemmalle kun raapii terävä reuna renkaaseen. Kävin äsken takomassa sitä tunkin varrella ja putkipihdeillä, nyt pääsee tallille vaihtamaan talvirenkaat ja nostamaan vähän autoa..

:lol: :lol: :roll: :roll: :wink: 8) :lol:
osoners
Posts: 1447
Joined: 30.1.2011 21:46
Location: Veikkola (Kirkkonummi)

Post by osoners »

Huomenna olis mulla kanssa talvirenkaiden vaihto ja alustan säätö... Ei niinku kiinnostais yhtään! Loppuis jo tää talvi :evil:
Kaarimankeli lainaksi? Nouto Veikkolasta. Viestiä yv:llä jos tarvetta.

Passat 3bg Variant
User avatar
Zeussii
Posts: 340
Joined: 24.11.2010 19:17
Location: Kerava

Post by Zeussii »

Metallinen pohjapanssari asennettu jos vaikka pärjäis koko talven tuolla korkeudelle.. 8)
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
osoners
Posts: 1447
Joined: 30.1.2011 21:46
Location: Veikkola (Kirkkonummi)

Post by osoners »

osoners wrote:Huomenna olis mulla kanssa talvirenkaiden vaihto ja alustan säätö... Ei niinku kiinnostais yhtään! Loppuis jo tää talvi :evil:
Ei jaksakkaan tänään... Jos vaikka huomenna.
Kaarimankeli lainaksi? Nouto Veikkolasta. Viestiä yv:llä jos tarvetta.

Passat 3bg Variant
Locked