IV Golfissa ilmaantui uusi ylimääräinen ääni. Kun ratin kääntää ääriasentoon, kuuluu epämiellyttävä hankaava ja nirisevä ääni, melko voimakas sellainen. Kuuluu sekä auton liikkuessa että paikallaan ollessa. Kuulostaa kuin jokin pyörivä osa osuisi johonkin ja hankaisi. Ihan kuin jokin painaisi ääriasennossa hihnaa tms. vasten. Ääni kuuluu mielestäni oikealta puolelta.
Varmaan ohjaustehostin pyörii ilman öljyä ja/tai sitä pyörittävä moniurahihna luistaa. Rattia ei saisi koskaan kääntää aivan ääriasentoon ja pitää siellä. Jos pitää tiukasti kääntää, niin ääriasentoon ja siitä hivenen palauttaa. Voithan ekana kattoa onko säiliössä riittävästi öljyä, mutta tuosta kääntötekniikasta se luultavasti johtuu. Toinen tietty voi olla että rengas hankaa koteloon, mutta sen ei pitäisi olla mahdollista jos on vakio kokoiset renkaat.
Kiitos vinkeistä. Moniurahihna on vaihdettu toissapäivänä, joten siinä ei kai pitäisi olla löysiä. Kannattaako tuolla ajaa jos ohjaustehostimessa ei ole öljyä, en nyt muista ulkoa missä se säiliö on niin en pääse heti tarkastamaan? Tapanani ei ole pitää renkaita ääriasennossa, mutta käyväthän ne hetken aikaa linkussa kun peruuttelee tallista ulos.
Se öljysäiliö on siinä edestäpäin katsottuna (seisot siis maskin edessä) vasemmalla puolella, pissapojan säiliön ja iskaritornin välissä. Musta neliskulmainen säiliö jossa on tummanvihreä korkki. Korkissa on ratin kuva. Putsaa se korkin ympäris ennen avaamista. Helpoiten sen saa auki isolla talttapäämeisselillä. Se on aika tiukassa.
Säiliö löytyi, kiitos ohjeista. Nestettä oli max-rajaan saakka, eli kuiva se tehostin ei ainakaan ole. Kulkineeseen vaihdettiin viime viikolla polttoainesuodatin ja ääni taisi ilmestyä sen jälkeen. Pitää seuraavaksi selvittää, voisiko sillä olla jotakin tekemistä asian kanssa. Jos vaikka huollon kavereilla on jäänyt joku työkalu sinne tms. Kuulostaa kyllä epätodennäköiseltä. Pitää yrittää paikantaa ääni tarkemmin.
Ilmeni juhannuksenna Passat BG:ssä (vm 2003 1,9tdi) ihmeellistä kolinaa suoraan ajaessa joka paikallistui oikean eturenkaan alueelle. Kuulosti ulkoapäin metallin kalkatukselta, kuin olisi joku osa irti. Pelkäsin laakerivikaa mutta ääni loppui itsekseen ja käytin vanteen irti ja pesin sen + annoin pyörän navalle(?) paineilmaa joka suunnasta samalla sitä pyöritellen ja pistin renkaan takaisin -> ajoin 300km su iltana eikä mitään ääniä. Otin siis renkaan irti kun ajattelin hiekkaa tai kiven olevan välissä.
Tänä aamuna heitin emännän töihin ja laitto viestin perään, että renkaiden ollessa ääriasennossa kuului hiljainen hankaava ääni tms. Ei näytä siltä, että joku lokasuoja ottaisi kiinni (kurkkasin auton alle). Tarkistin myös ohjaustehostimen nesteet, oli max. rajaan asti nestettä. Viimeisimmästä ohjaustehostimen nesteiden vaihdosta minulla ei ole tietoa. Autoon on tehty kuukausi sitten etujarru remontti eli jarrulevyt ja palat vaihdettiin. Keretty ajaa joku 4tkm sen jälkeen.
Mitä tarkistuksia voisin tehdä asian eteen, vienkö huoltoliikkeeseen jossa tekivät jarruremontin, jos jotain on mennyt vikaan? kiitos avusta etukäteen.
Mainitaan vielä, että heiluttelin rengasta kun nostin sen tunkilla ilmaan ja en huomannut välystä (jos sitä noin huomaa edes). Vertailun vuoksi nostin myös vasemman puolen ilmaan eikä sekään antanut yhtään periksi eli lujilta tuntuivat molemmat puolet.