TDI käynnistyy huonosti lämpimänä

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
OlliTDI
Posts: 3
Joined: 11.1.2010 13:54

TDI käynnistyy huonosti lämpimänä

Post by OlliTDI »

Moi! Audi A6 TDI Avant 2.5 käynnistyy sahaamalla kun kone on jäähtynyt n. 15-30min, mutta on vielä lämmin (startti . Hehkun vain vilahtaa 15-30min pysähtymisen jälkeen startatessa, vaikka ulkona olisi -20 astetta pakkasta. Aamulla, kun auto on jäähtynyt täysin hehkuttaa normaalisti ja tärähtää käyntiin vaikka -20 asteen pakkasellakin. Vaikuttaa siis siltä, että hehkut pitäisi toimia aktiivisemmin vaikka kone onkin vielä vähän lämmin, koska ulkona on pakkasta tai auto muuten jo jäähtynyt. Onko antaa vinkkiä voisiko mahdollisen sensorivian tms korjata itse? Auto valuttaa vähän öljyä koneen etupuolelta ja aika keskeltä. Syylärin ja moottorin välistä katsottuna pieni koneen kyljessä oleva parinpeukalonpään kokoinen pyöreä mutikka on märkä, joka osoittaa alaspäin. Veikkaisin, että öljy tulee sen yläpuolelta.. oliskohan jonkin rullapyörän stefa rikki (ehkä kampiakselin). Voisko tuo öljyvuoto hämätä jotain sensoria antamaan väärää koodia hehkutuksen ohjainyksikölle, että kone olisi lämpimämpi, kun mitä oikeasti on. Tämä on nyt vain arvailua. T. OlliTDI
Lare
Posts: 1
Joined: 25.2.2005 18:25

Post by Lare »

Täältä löytyy ihan samanlainen ongelma. Audiclubin puolelta ei löytynyt viestiketjua enkä uutta viitsinyt avata.
Elikkäs kyseessä 2.5 TDI A4 vuosimallia -03. "Taskulämpöisenä saa sahata useamman sekunnin ennen kuin käynnistyy!
Sellanen perus pakkaskelillä kun auto seisoo 1,5h-3h niin todella vaikeaa on käynnistyminen ja kun vihdoin ja viimein pyörähtää käyntiin niin putkista työntää aika ison savupilven pihalle.
Muuten auto ei savuta.

Aamuisin lähtee pakkasella kuin pakkasella käyntiin kuin palmun alta. Ja kesällä en huomannut minkäänlaista ongelmaa käynnistyksien suhteen.

Autoon on vaihdettu jäähdytinnesteen lämpöanturi, polttoainesuodatin, polttoainesuodattimen ventiili ja vikakoodeja ei ole.

Neuvoja, apuja???
Voisko syy olla ilmamassamittari? Suutinvuoto??
jonneilari
Posts: 362
Joined: 1.12.2009 9:04
Location: Dead city

MOI

Post by jonneilari »

Mä omaan samat ongelmat audissa..ja vinkkinä tuli et moottorinlämpötilaanturi paskana...itelläni se oli ja on vielä rikki...mut tänään laitan uuden paikalleen ni katsotaan huomenissa toimiiko auto paremmin
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

itellä on taas silleen ,että kylmänä ei tahdo millään lähteä käymään, mutta sitten ku parin starttauksen jälkeen lähtee niin käy kyllä hyvin ja vaikka sammuttaa samantien niin lähtee käymään ongelmitta.. oiskohan hehkuissa vikaa??
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

pumpun ajotus?
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

Joo niin itekki vähän aattelin, no auto menee kohta nokka remmin vaihtoon niin jos ne sitte siinä samalla säätäis ajotukset.
User avatar
dr_ink
Posts: 55
Joined: 8.12.2007 18:53
Location: Vantaa

Post by dr_ink »

Normi/ohjearvot ajoitukselle muistaakseni 70@120
(vcds:llä ja group 000:sta katsottuna 2 ja 9) ton kun kääntelee vaikka ~75-78 tuntumaan niin pitäis parantua starttien.
Liike on sit todella pieni ja riski kääntää liikaa on todella iso.
Eli kuskinpuolen nokka-akselista kolme pulttia auki, ja varovasti pumpulta kääntämään, edestä katsottuna myötäpäivään.
janskukj wrote:Joo niin itekki vähän aattelin, no auto menee kohta nokka remmin vaihtoon niin jos ne sitte siinä samalla säätäis ajotukset.
Toivotaan että saavat edes kartalle :roll:
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

nyt remmit vaihettu , mutta yhtä huonosti lähtee käyntiin, sanoin kyllä että katsoa ajoitus samalla niin meinasivat ,että tulee automaattisesti kohalleen, ja että ei pitäs vaikuttaa käyntiin lähtöön jos muuten käy hyvin.. homma tehtiin vielä merkki huolossa.. ihme touhua, ku oon saanu sen käsityksen ,että juuri käyntiin lähtöön se vaikuttaa.. lähtee yhtä huonosti +5 asteen lämmöstä tallissa tai -5 ulkona joten ei kai tuo mikään hehku vika voi olla..?
jonneilari
Posts: 362
Joined: 1.12.2009 9:04
Location: Dead city

Post by jonneilari »

Maffi...miten pitkään sä joudut hehkuttaa autoo...meillä oli toi lämpöanturi paskana ja se hehkutti miinuutin lämmityksen jälkeen tosilyhyen aikaa...sit ku ei lämmittäny autoo ollenkaa hehkutuskin kesti huomattavasti pitempää...loogista kyllä mut selkeesti anturi paskana ku ei minuutissa kone kyl kerkii eberillä lämpii
User avatar
dr_ink
Posts: 55
Joined: 8.12.2007 18:53
Location: Vantaa

Post by dr_ink »

janskukj wrote:nyt remmit vaihettu , mutta yhtä huonosti lähtee käyntiin, sanoin kyllä että katsoa ajoitus samalla niin meinasivat ,että tulee automaattisesti kohalleen, ja että ei pitäs vaikuttaa käyntiin lähtöön jos muuten käy hyvin.. homma tehtiin vielä merkki huolossa.. ihme touhua, ku oon saanu sen käsityksen ,että juuri käyntiin lähtöön se vaikuttaa.. lähtee yhtä huonosti +5 asteen lämmöstä tallissa tai -5 ulkona joten ei kai tuo mikään hehku vika voi olla..?
Tulee joo automaattisesti kohdalle, jos ovat saaneet sen edes kartalle.
Kehoitan ihan ensimmäiseksi, ennen yhdenkään osan vaihtoa käyttämään auton piuhan päässä ja todellakin tarkastamaan sen ajoituksen, ja mahdollisesti kääntämään pikkasen aikaiselle. Osia vaihtamalla saat kyllä rahasi tuhlattua.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

pelkästään laiskuutta ja kädettömyyttä jos väittää että se menee automaattisesti kohdalleen...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

jonneilari wrote:Maffi...miten pitkään sä joudut hehkuttaa autoo...meillä oli toi lämpöanturi paskana ja se hehkutti miinuutin lämmityksen jälkeen tosilyhyen aikaa...sit ku ei lämmittäny autoo ollenkaa hehkutuskin kesti huomattavasti pitempää...loogista kyllä mut selkeesti anturi paskana ku ei minuutissa kone kyl kerkii eberillä lämpii

kyllä mielestäni se ihan normaalisti hehkuttaa, mulla ei oo tossa mitään lämmitintä vielä, jos on enemmän pakkasta niin ainakin 10s palaa hehku valo ,mutta jos tallista lähtee niin ehkä 3-4s.


joo käyn tänään kysymästä sieltä liikkeestä jos ne vois koittaa kattoo sen ajotuksen.
User avatar
dr_ink
Posts: 55
Joined: 8.12.2007 18:53
Location: Vantaa

Post by dr_ink »

Pyydä sitten että kertovat ajoituksesta muutakin kun "on kohdallaan".
Suosittelen edelleen että metsästät lähialueeltasi jonkun "harrastajan" jolta löytyy vag-com/Vcds.
Pääset luultavasti halvemmalla ja pääset mahdollisesti tarkastamaan muutakin kun pelkän ajoituksen.
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

joo no kävin kysymässä ajoituksesta ja meinasivat että on 100 varmasti kohillaan, oli niin ankee kaveri ,että en jaksanut sen kans kauaa aiheesta puhua, eikä se ees varmaan mitään asiasta tienny, sano vaan että tarkistaa hehkut.

no voishan ne tietenki mittailla läpi, mutta en usko että vika siinä on..
jonneilari
Posts: 362
Joined: 1.12.2009 9:04
Location: Dead city

Post by jonneilari »

vag comilla näät ne anturit..ja kannattaa kysellä täällä jos joku vagin omaava asuis lähellä
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

kyllä tdi ilman hehkuja lähtee viä aika kovistakin pakkasista
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dr_ink
Posts: 55
Joined: 8.12.2007 18:53
Location: Vantaa

Post by dr_ink »

No v6 koneet on aika tarkkoja noista hehkuista kun vertaa esim pumppusuutinkoneisiin.
Edelleen kuitenkin väitän että ongelma on ennemmin ajoituksessa.
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

mittailin tossa hehkut ja näyttää siltä että kaikki on pimeänä ,kävin jo hakemassa uudet ja 5 sain vaihdettua mutta 1 on niin hankalalla paikalla että en jaksanu enää sitä alkaa värkkäämään.. pitää antaa koneen jähtyä ja kokeilla oliko mitään vaikutusta.

mites sitte jos ajoitus on pielessä niin lähteekö se huonosti käyntiin myös lämpimänä,,? mullahan tuo käynnistyy huonosti ainoastaan kylmänä
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Jos kaikki hehkut on pimeät (miten mittasit?) niin eiköhän se ole aika selvää kauraa :) Vaikka miten kauan se hehkuvalo palais niin ei liene auta mitn.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

varmin keino on lyödä akkuun kiinni =) ei tarvi mittailla
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

joo no ensin mittasin vastukset ( ei tullu mitään lukemaa)ja sitte vielä otin irti ja kokeilin antaa virtaa eikä ainakaan lämmenny yhtään, no nyt on ainakin 5 uutta hehkua paikallaan ja kyllä tuntu ainakin paremmin lähtevän käyntiin.
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

vikahan oli sitte noissa hehkuissa, että kyllä niillä näköjään jotain virkaa kuitenki on..
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

aika ronkeli... ite joutunu 20 asteen pakkasesta lyömään käymään ilman hehkuja.... tosin 1.9
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dr_ink
Posts: 55
Joined: 8.12.2007 18:53
Location: Vantaa

Post by dr_ink »

Joudun nyt tunnustaneeni olleen väärässä tuon ajoituksen suhteen.
Yleisesti ottaen ongelma vaan tuossa "puolilämpinä" käynnistyksessä on ollut tuo ajoitus.
Tosin, kuten jo aiemmin mainitsin kyllä nämä V6:t ovat erikoisen tarkkoja noista hehkuista ja niiden toimivuudesta.
janskukj
Posts: 43
Joined: 19.9.2009 20:35

Post by janskukj »

joo 1.9:t on ihan asia erikseen nehän kyllä lähtee, mutta tuo v6 tarvii näköjään vähän hehkua, kyllähän se on aina lähteny käyntiin ilman hehkuja,vaikka ollu -25 ei vaan kovin hyvin.. :lol:
A6FANI
Posts: 1
Joined: 25.1.2014 13:38

Re: TDI käynnistyy huonosti lämpimänä

Post by A6FANI »

Mulla audi a6 tdi 132 kW vm 2004. Oire että ei lähde lämpimänä käyntiin tuli viime kesänä. Kuuden tunnin seisomišen jälkeen lähti hyvin käyntiin, lämpösenä ei antanut hehkua eikä polttoainetta tarpeeksi ja tuurilla lähti pitkän veivaamisen jälkeen käyntiin.

Vika hävisi kun asensin uuden akun. Epäilen että hieman alhainen jännite aiheutti sen, että startin kierrokset olivat hieman alhaiset ja audin alkuperäinen polttoaineen syöttöohjelma antoi pikkukierroksilla pihisti ainetta ja ehkä pumppu vähän kulahtanut ja ehkä kontrolliboxikin toimii hieman huonommn jos jännite alhainen. Eli uutena auto toimisi ehkä huonollakin akulla, mutta vanhempana tarvii priimakuntoisen akun. kokeilkaa tää helppo homma ennen pumppujen ja antureiden vaihtoa tai ennen kun asennatte jotain viritysvastuksia anturiin.
Post Reply