Lisävalojen asentaminen IV Varianttiin

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Papi
Posts: 14
Joined: 4.9.2004 17:08
Location: Järvenpää

Lisävalojen asentaminen IV Varianttiin

Post by Papi »

Miten olette lisävaloja asennelleet? Lähinnä kiinostaisi miten ne kannattaisi Golffin nokalle asentaa. Löytyykö jostain valmiita kappaleita (sepäntaidot ruosteessa)?

Lisävalosimulaattorista on kyllä apua lamppujen valintaan mutta miten kiinnitetään?
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
sami76
Posts: 31
Joined: 31.1.2004 16:49
Location: seinäjoki

Post by sami76 »

Joihinkin autoihin on saatavilla mallikohtaisia lisävalotelineitä ja täällä niitä ainakin myy paikallinen AD-varaosaliike. Omaan autooni ei löytynyt mallikohtaista telinettä, joten tein itse rekisterikilven taakse kiinni tulevan telineen haponkestävästä teräksestä ja hyvä tuli :wink:
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Muistaakseni IV Golffiin saa valmiit raudat ainakin merkkiliikkeestä, varmaan muualtakin.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
tommi
Posts: 243
Joined: 21.9.2004 11:15
Location: Mikkeli

Post by tommi »

Mulla on se varaosaliikkeistä saatava yleismalli, joka tulee rekisterikilven taakse ja hyvin on pysyny ja nätisti piilossa. En tiedä miten ne mallikohtaset raudat sopii jos vaihtaa esim. etumaskin niinkuin allekirjoittanut....? (Asennuksesta kuvamateriaalia members listalla Annen ja Tommin variant)
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Muistutuksena, kilven telineeseen voi laittaa kiinni kaukovalot, lailllisesti ei sumuvaloja. Sumuvalon etäisyys auton sivusta saa olla enintään 40 cm.
Papi
Posts: 14
Joined: 4.9.2004 17:08
Location: Järvenpää

Post by Papi »

Täytyy hommata sellainen teline. Sumuvaloja en kyllä meinanutkaan laittaa, mutta kiitos siitäkin vinkistä.

Mikä muuten on oikea referenssiluku lisäpitkille IV golffille? Tarkoitan lainpykälät täyttävää.
Aikoinaan oli vanhassa Jetassa sellaiset Boschin rallimalliset ja virkavalta oli jatkuvasti niitä kyttäämässä. Kyllästyttyäni myin ne kaverille joka laittoi ne Askonaan ja "neitsytmatkalla" polliisit pyysivät postamaan ne keulilta.
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

'Oikea' referenssi on yhteensä maksimissaan 75. Jos ja kun (?) Golfin vakiovaloissa on 20, jää lisävaloille käytettäväksi (enintään) 17,5 per valaisin.
Papi
Posts: 14
Joined: 4.9.2004 17:08
Location: Järvenpää

Post by Papi »

Jos ja kun (?) Golfin vakiovaloissa on 20

Mistä sen voi tarkistaa kun lasit on ihan kirkkaat? (siis ei mitään lukuja eikä muuta)
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
User avatar
MarkusK
Posts: 645
Joined: 1.12.2003 20:32
Location: Porvoo

Post by MarkusK »

Avaat konepellin, niin ref. luku on painettu muoviin siinä lyhyen valon yläpuolella.
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Valomääräyksiä, referensseistä sivulla 2 :
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Motonet:
VIHJE: Valeomalliset ref.luku=20 ja Hellamalliset ref.17,5

Saahan ne rallimalliset laittaa mutta auton omat pitkät eivät saa olla samaan aikaan päällä.
User avatar
Jaaba
Posts: 54
Joined: 12.2.2004 15:12
Location: Oulu

Post by Jaaba »

Rekisterikilven alle laitettava teline on ainakin mun mielestä paras vaihtoehto lisävalojen asentamiseen. Ite ei juuri kannata tehdä, kun hinta on 5-10e. Muutamalla peltiruuvilla kun laittaa kiinni, niin on kohtuu tukevakin (omassa hella rallye 1000:t ilman erillisiä tukia). Kesäksi on helppo ottaa pois koko teline valoineen ja rumia reikiä ei jää näkyville.

Huonoina puolina on se, että valot tulevat niin eteen, että ottavat ensimmäisenä mahdolliseen esteeseen. Toisaalta isojen valojen avulla näkee missä auton keula on esim. parkkeerauksessa.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Samaa mieltä, että kilven alle tuleva teline on fiksuin ratkaisu. Eikä se haittaa, että valot ovat puskuria edempänä. Asennuksesta tulee siisti ja saa helposti irti niinkuin Jaabakin totesi. Lisäksi valot ovat omasta mielestä oikealla leveydellä etteivät peitä ajovalojen keilaa. Sen verran pilkistävät konepellin takaa, että näkee missä kohdassa keula oikeasti on.

Tossa on kuva omista Hellan tonneista.
Image
naukkis
Posts: 6
Joined: 20.5.2005 6:58
Location: Oulu

Post by naukkis »

Mistäs teillon vedetty piuhat...Akusta suoraan vai...? Onko jotain huomioitavaa jos varastan toisesta pitkästä tuon herätteen ja virrat suoraan akusta. Kuin paksut piuhat & sulakkeen koko...? Vinkkejä tai linkkejä ?
Valoina bosch 225
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

Foorumilaiset neuvoivat minuakin tässä, eli..

Heräte akunpuoleisesta umpiosta pitkiltä (johto minulla IV koppasessa musta-valkea umpion ulkopuolelle, +12V), virta valoille suoraan akulta (IV koppasessa saa lähön nätisti siitä akun päällä olevasta jakokammasta), sulake väliin raskaammalle puolelle (55W+55W /12V = 9,16 A eli vaikka 15 A). Releen sain "nätisti" ilmanputsarin kannen ruuvin alle. Sisälle en kytkintä vetänyt. Sen saa kuulemma lämmityslaitteen putkien aukosta jos haluaa. Rosvoja käytin itsekin, mutta juottaminen olisi luotettavampaa. Johtoina minulla 2,5 mm2, mutta aikaisemmissakin autoissa käytetty 1,5 mm2 olisi riittänyt vakio 55W polttimoille. :wink:
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
User avatar
Juige
Posts: 34
Joined: 29.5.2005 10:07
Location: Kempele

Post by Juige »

lainattu suoraan Tuulilasin artikkelista:
"Kokeemme vahvisti sen tosiseikan, että lisävaloissa kannattaa käyttää riittävän paksuja johtoja. Ohuemmassa johdossa jännitehäviö on huomattavasti suurempi kuin paksummassa, joten alle 2,5mm2 johtoja ei juuri kannata käyttää"
Ja itse jo aikaisempina talvina lisäpitkillä ajaneena, olen sitä mieltä että kannattaa vetää katkaisija sisätiloihin niin saa esimerkiksi kovassa lumipyryssä lisäpitkät pois päältä. Muuten joutuu ajelemaan lyhyillä.
Tämä siis oma mielipiteeni ja näin aion itse omani asentaa.
-ei mopolla mahottomia-
Vw Golf Variant 1.6 16V -05 Pacific
Post Reply