Raidetangon/päiden vaihtamisen vaikeusaste?

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Raidetangon/päiden vaihtamisen vaikeusaste?

Post by Patse »

Äkkiseltään ei osunu silmään täällä pakualueella..

Siis, mimmonen homma on amatöörille vaihtaa raidetangon sisäpäät ja ulkopäät? Ei ole nyt korjauskirjaa käsillä että vois katsella ohjeita.. Selviikö timpuri moottorisahalla ja kovalla kiroamisella hommasta? :D , Antas sitten korjaamossa vaan säätää aurauksen kohilleen? Kun 17.2 on korjaamoaika hehkutulppien vaihdolle mutta eivät lupaa vaihtaa noita samana päivänä ja ei ole aikaa seisottaa autoa siellä. Aurauksen lupasivat säätää silloin jos ite vaihdan noi osat..
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Jos se yhtään tavanomainen prosessi on eli mutterit auki ja kierteet puhtaaksi ja uudet palat paikalleen niin suurin homma varmaan on saada noi vanhat osat irti.
Sen takia kulmien säädöissäkin ollaan vähän jännityksellä jos kulmia ei useampaan vuoteen ole säädetty, kierteet on jumittanu kunnolla ja avaamisessa on hommaa enemmänkin, säätöhän sitten onkin nopea juttu jo kun osat on saatu liikkeelle.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Kunnollisella irrotushaarukalla ei ulompikaan ole ongelma, halppis voi antautua. Voi olla tiukassa, BTDT.
Itse en ole säädättänyt kulmia päiden vaihdon takia.
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Helppo/kohtalainen homma. Hyvällä haarukalla tosiaankin säästää monta kirosanaa ja tuhottomasti aikaa. Eka puolisko meni nappiin, kulmat säilyi kun vaan mittaili vanhasta paketista. Toinen puoli sitten ei osunutkaan ja tuloksena oli kiilan mallinen etukumi :x Kulmien säädön kautta sitten uus vauhti...
T4 `99
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

lukkari wrote:Itse en ole säädättänyt kulmia päiden vaihdon takia.
Tuota ei kyllä voi suositella kenellekkään :wink:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Millanen on se hyvä haarukka? Kallein kai vai onko noissa jotain mitä tarttis tietää? Ihan timpurihommista jo tiedän että halvinta ei yleensä kannata ostaa mutta ei se kalleinkaan aina ole paras ainakaan hinta /laatu suhteeltaan..

Millä nimikkeellä noita myydään yleensäkin, tyylin raidetangon pään irroitushaarukka tai jotain sinneppäin että tyhmempikin tajuaa kaupasta hakiessa? Siwasta ei varmaan saa mutta motonetistä jos huomenna mahdollisesti hakis, viikonloppuna jos koittais vaihtaa.. Ja melkein jos saan noi vaihdettua niin laitan huoltoon asti laittomasti kesäkitkat eteen kun on niin hyvät nastarenkaat vielä.. Tai kantikkaat nastattomat nastarenkaat, tollasetkin olis, mutta eteen ei moisia oikein kestäis laittaa kun takanakin pompottaa vittumaisesti jo 60 vauhdissa :lol:
Transporter 2,5tdi vm99
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

Samalla kun haet ne uudet raidetangonpäät niin pyydät sopivan haarukan, niihin on erikokoisia ja myös sellaisia joilla saa ne ehjänäkin irti.
Mittaa vanhan tangon pituus niin saat ne lähes kohdalleen, voit laittaa hyvät renkaat alle ei talvella pilalle mene huoltoon ajaessa, kesä kelit ovat pahimpia kuluttamaan kulmia.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Vaikka sitä kiristysmutteria kiertäis tietyn matkan auki, ja kiristäis samaan paikkaan niin silti pakko kattoa ainakin auraus. Ne päätkin on erikokoisia, ainakin tarvikkeena. Pari tommosta (ei portteriin) vaihtanu viikon sisään niin toisessa oli melkeen aste, ja toisessakin reilu puoli astetta vinossa vaikka tarkasti katto et tuli samaan kohtaan kun vanha.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Jees, helpompaa osien vaihtoa ei ole, mikään ei ollut oikeastaan piukassa. Luulen että ulkopäätkin olis jopa lähtenyt pois ilman ulosvetäjää.. Ainut hidaste oli että hankkimistani irrotushaarukoista/ulosvetäjistä ei sopinut kumpikaan, joutu rankalla kädellä muokkaamaan rälläkällä ja mikkiliimalla vahvistamaan. Toi nyt ei tosin ollut mitenkään normaalista poikkeevaa, kun aina ennen olen itte tehnyt hommiin tarvittavat ulosvetimet. Öljyt + suodatin vaihtu myös, laittomat renkaat meni eteen paikalleen eli tarttee varata pari minuuttia aikaa parina aamuna enemmän työmatkaan..
Transporter 2,5tdi vm99
Post Reply