Vanteen keskireiästä ja kantavuuksista
-
Vanteen keskireiästä ja kantavuuksista
Moro
Olisi vähän alkeellinen kysymys, mutta kysytään...
Mitenkäs saisi Viton vanteet sopimaan T4elkkuun?
Viton keskireikä on 66.6 mm ja T4 läpi on 57.1mm. Saako siihen ostettua jotain soviterinkuloita väliin?
Vai haittaako se mitään, ne pultithan sen pyörän keskittää?
Pulttijakohan on sama.
Olisi vähän alkeellinen kysymys, mutta kysytään...
Mitenkäs saisi Viton vanteet sopimaan T4elkkuun?
Viton keskireikä on 66.6 mm ja T4 läpi on 57.1mm. Saako siihen ostettua jotain soviterinkuloita väliin?
Vai haittaako se mitään, ne pultithan sen pyörän keskittää?
Pulttijakohan on sama.
Last edited by Kleinbusfahrer on 21.3.2008 11:33, edited 1 time in total.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Markku Duus
-
Jatketaan vanneasialla;
Onko tullut porukalle mussutusta henkilöauton aluvanteiden käytöstä? Aika harva aluvanne on kai speksattu ihan pakukäyttöön. Onko tullut katsastuksessa hylkyjä/vaihto kehoituksia vanteiden takia?
Mulla on nyt Audin alut talvirenkaissa, rengasliike huomautti asiasta ja pari kaveriakin on jo kysellyt että mites noi vanteet...
Mulla on bussimalli jossa ei varmaan koskaan ole täyttä pokaa päällä, eli kantavuuden puolesta ei varmaan ole ongelmaa.
Eihän noissa vanteissa taida useinkaan lukea painoja.
Onko tullut porukalle mussutusta henkilöauton aluvanteiden käytöstä? Aika harva aluvanne on kai speksattu ihan pakukäyttöön. Onko tullut katsastuksessa hylkyjä/vaihto kehoituksia vanteiden takia?
Mulla on nyt Audin alut talvirenkaissa, rengasliike huomautti asiasta ja pari kaveriakin on jo kysellyt että mites noi vanteet...
Mulla on bussimalli jossa ei varmaan koskaan ole täyttä pokaa päällä, eli kantavuuden puolesta ei varmaan ole ongelmaa.
Eihän noissa vanteissa taida useinkaan lukea painoja.
- Tero Paalanen
- Team Leader
Hylkyhän siitä tulee jos inssi huomaa ettei vanteen kantavuus ole riittävä.
Tiedän tapauksen jossa oli tullut hylkäys koska takarenkaiden kantavuus ei piisannut.
Jäi vajaaksi parikymmentä kiloa. Kyseessä oli farmari auto.
Ja tietääkseni kaikissa vanteissa on merkintä kantavuudesta. Taitaapa olla pakollinen.
Esim. noissa mun Ultraleggeroissa on merkintä max. 570 kg.
Tiedän tapauksen jossa oli tullut hylkäys koska takarenkaiden kantavuus ei piisannut.
Jäi vajaaksi parikymmentä kiloa. Kyseessä oli farmari auto.
Ja tietääkseni kaikissa vanteissa on merkintä kantavuudesta. Taitaapa olla pakollinen.
Esim. noissa mun Ultraleggeroissa on merkintä max. 570 kg.
-
- Tero Paalanen
- Team Leader
Näin varmaan on, mutta mitä omien käsieni kautta on kulkenut kymmeniä vannesatseja, en muista yhdessäkään nähneeni merkintää kantavuudesta. Kaikissa renkaissa LI -lukema kyllä löytyy ja tästä on ainakin helppo saada hylsy.Hylkyhän siitä tulee jos inssi huomaa ettei vanteen kantavuus ole riittävä.
Edes T4 alkuperäisissä Multivan -aluvanteissa ei kantavuusmerkintää löydy. Noin vuosimallista -97 lähtien ETKA antaa kantavuuslukeman peltivanteelle, mutta ei aluvanteelle.
Itse olen MB-VW nailoniset soviterenkaat tilannut Saksasta itselleni ja muutamalle kaverille ja yhden satasin hinnaksi kuluineen jää alle 20€.
- Tero Paalanen
- Team Leader
-
En minäkään muista äkkiä nähneeni noita painomerkintöjä, mutta enpä ole yleensä noita vanteita paljoa zuumaillutkaan.
Joidenkin vannevalmistajien sivuilla löytyy oikein TUV-todistukset, joissa se painomerkintäkin löytyy. Eli viisainta sitten ottaa se speksi mukaan jos tulee sanaharkkaa vanteista. Vanhoille vanteille noita todistuksia voi olla vaikea löytää...
Muuten löytyykö Audi 100:n tai ylipäätään henkilömallisten VW:n orkkisaluille jostain ETKAsta noita kantavuuksia?
Renkaiden ei varmaan tarvitse olla välttämättä C-merkittyjä, LI-lukemahan se ratkaisee?
Etuveto bensacaramelliin menisi siis minimissään LI=93 ja siitä ylöspäin. LI 93 kantaa 650kg eli siitä kertyy juurikin se minimi 1300kg mikä on akselipainoksi merkattu otteeseen.
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#load-index
Alkaa pikkuhiljaa selkiytyä nuo kaikki mystiset merkinnät ja lukemat, henkilöautojen kanssa kun ei ole tarvinnut noilla päätä vaivata.
Joidenkin vannevalmistajien sivuilla löytyy oikein TUV-todistukset, joissa se painomerkintäkin löytyy. Eli viisainta sitten ottaa se speksi mukaan jos tulee sanaharkkaa vanteista. Vanhoille vanteille noita todistuksia voi olla vaikea löytää...
Muuten löytyykö Audi 100:n tai ylipäätään henkilömallisten VW:n orkkisaluille jostain ETKAsta noita kantavuuksia?
Renkaiden ei varmaan tarvitse olla välttämättä C-merkittyjä, LI-lukemahan se ratkaisee?
Etuveto bensacaramelliin menisi siis minimissään LI=93 ja siitä ylöspäin. LI 93 kantaa 650kg eli siitä kertyy juurikin se minimi 1300kg mikä on akselipainoksi merkattu otteeseen.
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#load-index
Alkaa pikkuhiljaa selkiytyä nuo kaikki mystiset merkinnät ja lukemat, henkilöautojen kanssa kun ei ole tarvinnut noilla päätä vaivata.
-
Joo siinä on muuten sitten virkamiehen sana yksityisen sukankuluttajan sanaa vastaan jos merkintöjä ei löydy eikä todistuksia ole käsillä. Kumpihan voittaa?lukkari wrote:Saattaa olla joku EU -direktiivi, joka vaatii jostakin päivämäärästä alkaen kantavuuslukeman. Voihan se olla inssillekin haastava tehtävä hakea lukemat (joita ei sitten olekaan) jostakin jäätyneen kuran peittämästä vanteen sisäpinnasta.

Audin ja VW:n originalvanteet ovat pitkälti Ronalin tai Speedlinen tekosia, mutta ETKA ei niiden kantavuuksista juuri kerro. Sellainen mutu on, että kantavuus on henkilöautovanteissakin reilusti mitoitettu. Vuonna -91 ajoin coupen Aero -mallisen vanteen pienen lapsen pään kokoisen kiven yli. Vanteeseen tuli painuma ja alkoi jumputtaa. Nyrkkipajalla pari kaveria lekan ja tohon kanssa yrittivat saada painumaa suoraksi, mutta oikomatta jäi. Kelpasi kuitenkin vararenkaaksi sisäkumin kanssa.
Mitä itse olen vuoden T4 Caravellen kanssa ajanut, voin allekirjoittaa tuon täysin. Olisi mielenkiintoista tietää, moniko pakun omistaja viittaa kintaalla noille vanteiden kantavuuksille ja renkaan LI -lukemille?Alkaa pikkuhiljaa selkiytyä nuo kaikki mystiset merkinnät ja lukemat, henkilöautojen kanssa kun ei ole tarvinnut noilla päätä vaivata.
nuissa kumien kantavuuksissa ei yksistään kerro tuo LI merkintä paljonko ne kantaa.. vaan niihin myös vaikuttaa kumien koko.. itse juuri kävin katsastus konttorille tarkistamassa oman auton kumit ku meinas vähän arveluttaa.. itellä talvi kumit on 205/65/16 98t ja kantaa 740 kiloo per rengas.
vw multivan 2.5 tdi 111kw ´99
Kyllä se mun käsittääkseni juurikin yksistään sen kertoo. Toi indeksiluku yleensä muuttuu rengaskoon/merkin/mallin muuttuessa. Ja toisaalta täsmälleen samasta mallista ja kokoluokasta löytyy monesti "XL" merkitty rengas jossa LI on useampaa pykälää korkeampi.chevy86 wrote:nuissa kumien kantavuuksissa ei yksistään kerro tuo LI merkintä paljonko ne kantaa.. vaan niihin myös vaikuttaa kumien koko.. itse juuri kävin katsastus konttorille tarkistamassa oman auton kumit ku meinas vähän arveluttaa.. itellä talvi kumit on 205/65/16 98t ja kantaa 740 kiloo per rengas.
Tuossa hyvä taulukko josta löytyy myös LI 98 = 750kg.
http://personal.inet.fi/koti/janne.karp ... nkaat.html
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Noinhan se yleensä menee: mitä isompi ja painavampi auto, sen isompi rengas ja sen isompi pitää kuormitusindeksin olla. LI -lukema on juurikin se, mistä katsotaan, onko renkaan kantavuus riittävä. T4 mallien vakiokoko 195/70R15 ei ole kummoisen kokoinen noin raskaaseen autoon, mutta sieltä pitäisi löytymän LI -lukema luokkaa 96-100. Useimmiten tuo rengas on vielä C -merkitty, eli vahvistettu pakettiautokäyttöön.
-
Tulipa tilattua (halpis)kesärenkaat, LI=95 eli 690 kg. Pitäisi olla vielä lailliset, kun akselipaino on 1300 kg.
Paljonkohan noissa pitää olla marginaalia? Nyt olisi vain 80 kg. No, kai se rengaskin kestää oikeasti vähän enemmän mitä valmistaja lupaa. Tulevilla vanteilla kantavuutta luvataan 700kg. Saapa nähdä onko vanteessa itsessään mitään merkintää.
Paljonkohan noissa pitää olla marginaalia? Nyt olisi vain 80 kg. No, kai se rengaskin kestää oikeasti vähän enemmän mitä valmistaja lupaa. Tulevilla vanteilla kantavuutta luvataan 700kg. Saapa nähdä onko vanteessa itsessään mitään merkintää.
-
Tuon urbaanilegendan minäkin olen kuullut. Kaipa se on ihan mahdollista, koska silloinhan ajoneuvossa on laittomat renkaat/vanteet alla jos kantavuus ei riitä. Luultavasti vakuutusyhtiöt ei jätä yhtään kiveä kääntämättä jos suinkin on mahdollista evätä korvaus, eli kyllä se on verenkaivamista nenusta.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
-
Ei ole oikeastaan mitään sääntöä, jonka mukaan tarvikkeissa olisi kartio ja orkkiksissa pallo. Itsellä ollut Caravellessa jotain puolenkymmentä eri aluvannetta ja vain yhdet on vaatineet erilaisen pultin (mersun Lorinser), jossa kaulus oli sen verran vahva, että piti olla 50 mm kartiopultti.
Saksan ebayn kautta omani tilasin, hieman pultin pituudesta riippuen voi löytyä myös Suomesta, mutta ei ehkä ihan halvalla.
Saksan ebayn kautta omani tilasin, hieman pultin pituudesta riippuen voi löytyä myös Suomesta, mutta ei ehkä ihan halvalla.