Vanteen keskireiästä ja kantavuuksista

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Vanteen keskireiästä ja kantavuuksista

Post by Kleinbusfahrer »

Moro
Olisi vähän alkeellinen kysymys, mutta kysytään...
Mitenkäs saisi Viton vanteet sopimaan T4elkkuun?
Viton keskireikä on 66.6 mm ja T4 läpi on 57.1mm. Saako siihen ostettua jotain soviterinkuloita väliin?
Vai haittaako se mitään, ne pultithan sen pyörän keskittää?
Pulttijakohan on sama.
Last edited by Kleinbusfahrer on 21.3.2008 11:33, edited 1 time in total.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Noita soviterenkaita saa rengasliikkeistä.
Ja ne pitää sielä olla. Niiden tehtävä on nimenomaan keskittää vanne yhdessä pulttien kanssa.
Tiedän että monella on vanteet ilman soviterenkaita paikallaan mutta itte en ainakaa laittais ilman soviterenkaita.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Ehdottomasti kannattaa laittaa ne oikeat sovittimet paikalleen,sillä muuten saattaa olla melko jumputtavia kilometrejä tiedossa.
Vw T5
User avatar
Markku Duus
Posts: 369
Joined: 4.9.2006 17:03
Location: Kuopio

Post by Markku Duus »

Saa ne vanteet pulteillakin keskitettyä, mutta vaatii aika tarkkaa otetta asennusvaiheessa. Ei tarvitse suuri heitto olla niin johan jumputtaa että paikat lähtee hampaista. Joten suosittelen kyllä niitä sovitteita.
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Jatketaan vanneasialla;
Onko tullut porukalle mussutusta henkilöauton aluvanteiden käytöstä? Aika harva aluvanne on kai speksattu ihan pakukäyttöön. Onko tullut katsastuksessa hylkyjä/vaihto kehoituksia vanteiden takia?
Mulla on nyt Audin alut talvirenkaissa, rengasliike huomautti asiasta ja pari kaveriakin on jo kysellyt että mites noi vanteet...
Mulla on bussimalli jossa ei varmaan koskaan ole täyttä pokaa päällä, eli kantavuuden puolesta ei varmaan ole ongelmaa.
Eihän noissa vanteissa taida useinkaan lukea painoja.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Hylkyhän siitä tulee jos inssi huomaa ettei vanteen kantavuus ole riittävä.
Tiedän tapauksen jossa oli tullut hylkäys koska takarenkaiden kantavuus ei piisannut.
Jäi vajaaksi parikymmentä kiloa. Kyseessä oli farmari auto.

Ja tietääkseni kaikissa vanteissa on merkintä kantavuudesta. Taitaapa olla pakollinen.
Esim. noissa mun Ultraleggeroissa on merkintä max. 570 kg.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Tutkailin otteesta noita painoja; 1240/1300 kg (etu/taka) eli eikös vanteen painomerkintä ole oltava silloin väh. puolet tuosta 1300 kilosta eli 650kg riittäisi?
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Juurikin näin.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Hylkyhän siitä tulee jos inssi huomaa ettei vanteen kantavuus ole riittävä.
Näin varmaan on, mutta mitä omien käsieni kautta on kulkenut kymmeniä vannesatseja, en muista yhdessäkään nähneeni merkintää kantavuudesta. Kaikissa renkaissa LI -lukema kyllä löytyy ja tästä on ainakin helppo saada hylsy.
Edes T4 alkuperäisissä Multivan -aluvanteissa ei kantavuusmerkintää löydy. Noin vuosimallista -97 lähtien ETKA antaa kantavuuslukeman peltivanteelle, mutta ei aluvanteelle.
Itse olen MB-VW nailoniset soviterenkaat tilannut Saksasta itselleni ja muutamalle kaverille ja yhden satasin hinnaksi kuluineen jää alle 20€.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Mitä mä oon aluvanteita pyöritelly ni kaikissa on tainnu tuo kantavuus merkintä löytyä.
Olisko sitten niin ettei alkuperäisvanteista löydy tuota kantavuusmerkintää mutta tarvikevanteista löytyy.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Saattaa olla joku EU -direktiivi, joka vaatii jostakin päivämäärästä alkaen kantavuuslukeman. Voihan se olla inssillekin haastava tehtävä hakea lukemat (joita ei sitten olekaan) jostakin jäätyneen kuran peittämästä vanteen sisäpinnasta.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

En minäkään muista äkkiä nähneeni noita painomerkintöjä, mutta enpä ole yleensä noita vanteita paljoa zuumaillutkaan.
Joidenkin vannevalmistajien sivuilla löytyy oikein TUV-todistukset, joissa se painomerkintäkin löytyy. Eli viisainta sitten ottaa se speksi mukaan jos tulee sanaharkkaa vanteista. Vanhoille vanteille noita todistuksia voi olla vaikea löytää...
Muuten löytyykö Audi 100:n tai ylipäätään henkilömallisten VW:n orkkisaluille jostain ETKAsta noita kantavuuksia?

Renkaiden ei varmaan tarvitse olla välttämättä C-merkittyjä, LI-lukemahan se ratkaisee?
Etuveto bensacaramelliin menisi siis minimissään LI=93 ja siitä ylöspäin. LI 93 kantaa 650kg eli siitä kertyy juurikin se minimi 1300kg mikä on akselipainoksi merkattu otteeseen.
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#load-index

Alkaa pikkuhiljaa selkiytyä nuo kaikki mystiset merkinnät ja lukemat, henkilöautojen kanssa kun ei ole tarvinnut noilla päätä vaivata.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

lukkari wrote:Saattaa olla joku EU -direktiivi, joka vaatii jostakin päivämäärästä alkaen kantavuuslukeman. Voihan se olla inssillekin haastava tehtävä hakea lukemat (joita ei sitten olekaan) jostakin jäätyneen kuran peittämästä vanteen sisäpinnasta.
Joo siinä on muuten sitten virkamiehen sana yksityisen sukankuluttajan sanaa vastaan jos merkintöjä ei löydy eikä todistuksia ole käsillä. Kumpihan voittaa? :roll: Eli jos käsketään vaihtaa vanteet ilman luotettavaa tietoa kantavuuksista niin aika ikävä juttu. Muuten läheskään kaikki vanteet erään valmistajan sivuilla ei kestä kantavuutensa puolesta edes kevyen pakun alla. Vanivanteet on erikseen, ne menee sitten jo akselipainoltaan 1500+ kiloisten alla. Hintakin tosin tuplaantuu.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Audin ja VW:n originalvanteet ovat pitkälti Ronalin tai Speedlinen tekosia, mutta ETKA ei niiden kantavuuksista juuri kerro. Sellainen mutu on, että kantavuus on henkilöautovanteissakin reilusti mitoitettu. Vuonna -91 ajoin coupen Aero -mallisen vanteen pienen lapsen pään kokoisen kiven yli. Vanteeseen tuli painuma ja alkoi jumputtaa. Nyrkkipajalla pari kaveria lekan ja tohon kanssa yrittivat saada painumaa suoraksi, mutta oikomatta jäi. Kelpasi kuitenkin vararenkaaksi sisäkumin kanssa.
Alkaa pikkuhiljaa selkiytyä nuo kaikki mystiset merkinnät ja lukemat, henkilöautojen kanssa kun ei ole tarvinnut noilla päätä vaivata.
Mitä itse olen vuoden T4 Caravellen kanssa ajanut, voin allekirjoittaa tuon täysin. Olisi mielenkiintoista tietää, moniko pakun omistaja viittaa kintaalla noille vanteiden kantavuuksille ja renkaan LI -lukemille?
User avatar
chevy86
Posts: 3
Joined: 26.2.2008 20:35
Location: siilinjärvi

Post by chevy86 »

nuissa kumien kantavuuksissa ei yksistään kerro tuo LI merkintä paljonko ne kantaa.. vaan niihin myös vaikuttaa kumien koko.. itse juuri kävin katsastus konttorille tarkistamassa oman auton kumit ku meinas vähän arveluttaa.. itellä talvi kumit on 205/65/16 98t ja kantaa 740 kiloo per rengas.
vw multivan 2.5 tdi 111kw ´99
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

chevy86 wrote:nuissa kumien kantavuuksissa ei yksistään kerro tuo LI merkintä paljonko ne kantaa.. vaan niihin myös vaikuttaa kumien koko.. itse juuri kävin katsastus konttorille tarkistamassa oman auton kumit ku meinas vähän arveluttaa.. itellä talvi kumit on 205/65/16 98t ja kantaa 740 kiloo per rengas.
Kyllä se mun käsittääkseni juurikin yksistään sen kertoo. Toi indeksiluku yleensä muuttuu rengaskoon/merkin/mallin muuttuessa. Ja toisaalta täsmälleen samasta mallista ja kokoluokasta löytyy monesti "XL" merkitty rengas jossa LI on useampaa pykälää korkeampi.

Tuossa hyvä taulukko josta löytyy myös LI 98 = 750kg.

http://personal.inet.fi/koti/janne.karp ... nkaat.html
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Noinhan se yleensä menee: mitä isompi ja painavampi auto, sen isompi rengas ja sen isompi pitää kuormitusindeksin olla. LI -lukema on juurikin se, mistä katsotaan, onko renkaan kantavuus riittävä. T4 mallien vakiokoko 195/70R15 ei ole kummoisen kokoinen noin raskaaseen autoon, mutta sieltä pitäisi löytymän LI -lukema luokkaa 96-100. Useimmiten tuo rengas on vielä C -merkitty, eli vahvistettu pakettiautokäyttöön.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Tulipa tilattua (halpis)kesärenkaat, LI=95 eli 690 kg. Pitäisi olla vielä lailliset, kun akselipaino on 1300 kg.
Paljonkohan noissa pitää olla marginaalia? Nyt olisi vain 80 kg. No, kai se rengaskin kestää oikeasti vähän enemmän mitä valmistaja lupaa. Tulevilla vanteilla kantavuutta luvataan 700kg. Saapa nähdä onko vanteessa itsessään mitään merkintää.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tottakai niissä on marginaalia reilusti. Eikä luultavasti jatkuvasti ole akselimassatkaan täysimääräisesti käytössä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
maastis
Posts: 195
Joined: 10.12.2007 20:05
Location: vaasa

Post by maastis »

miten kävis jos sattuis tulla onnettomuus että oma vanne hajoaa tai kumi hajoaa ja aiheuttaa tätä kautta kolarin ja on vakuutukset kunnos niin voisko jäädä korvaukset saamatta + maksaa toisen korjaukset siis silloin jos kantavuudet ei riitä renkaissa/vanteissa?
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Tuon urbaanilegendan minäkin olen kuullut. Kaipa se on ihan mahdollista, koska silloinhan ajoneuvossa on laittomat renkaat/vanteet alla jos kantavuus ei riitä. Luultavasti vakuutusyhtiöt ei jätä yhtään kiveä kääntämättä jos suinkin on mahdollista evätä korvaus, eli kyllä se on verenkaivamista nenusta.
User avatar
maastis
Posts: 195
Joined: 10.12.2007 20:05
Location: vaasa

Post by maastis »

voi prkl... pitää vissiin ostaa c sarjan renkaat hiaceen ku nyt on h_auton renkaat...
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Käsitykseni on, että c-luokan renkaat vaaditaan, jos taka-akselin kokonaismassa on yli 1500 kg. T4: kokonaismassa on jotain 2700 kg, josta akselimassa edessä noin 1400 ja taka-akselilla loput. Kokonaismassa = suurin sallittu massa kuormattuna (omamassa+kantavuus).
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Mulla akselimassat edessä 1600kg ja takana 1490kg.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Rekisteriote kertoo tarkat lukemat, noissa on isojakin vaihteluja, omassani (AAB syncro) muistaakseni edessä 1430 ja takana 1300.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Juu ja mun bensarohmu Caravellessä 1240/1300kg. Katsastusviranomaiselta tarkistin asian, ja neuvo kuului että jos on henkilöautoksi reksteröity ajoneuvo niin ei tarvitse olla C-luokan rengas, kunhan LI luokka riittää akselipainolle.
jiipee62
Posts: 4
Joined: 26.1.2010 15:26
Location: Nummela

Post by jiipee62 »

Mites pyöränpultit? Perus tarvikealuissa ollenee tavallinen kartio ja volkkarin pulteissa pallo. Saako jostain helposti ja halvalla tavallisella kartiolla olevia pultteja?

-Jyrki
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Ei ole oikeastaan mitään sääntöä, jonka mukaan tarvikkeissa olisi kartio ja orkkiksissa pallo. Itsellä ollut Caravellessa jotain puolenkymmentä eri aluvannetta ja vain yhdet on vaatineet erilaisen pultin (mersun Lorinser), jossa kaulus oli sen verran vahva, että piti olla 50 mm kartiopultti.
Saksan ebayn kautta omani tilasin, hieman pultin pituudesta riippuen voi löytyä myös Suomesta, mutta ei ehkä ihan halvalla.
Post Reply