T4 Syncron takaperän stefat

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Locked
Nikkari
Posts: 5
Joined: 22.4.2010 10:27

T4 Syncron takaperän stefat

Post by Nikkari »

Tervehdys!

VW Transporter 2,4d Syncro -97 takaperän vetoakselien stefat tiputtelevat öljyä. Olisi aikomus vaihtaa nuo tiivisteet viikonloppuna. Onko kokemuksia tiivisteiden vaihdosta?

Katselin vetoakselia, ja sisemmän murroksen laipan ruuvit avaamalla ilmeisesti saa vetarin irti perästä.
Lähteekö laippa tasauspyörästön booreista irti ihan vetämällä, vai miten?

Tarvitseeko vetaria irroittaa pyörän navasta?

Stefan vaihto ei varmaan vaadi perän "posken" avaamista, onnistunee ulkopuolelta?

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan...
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=10 ... ien+stefat

Vähän löytyy t4, hakukoneella netistä jotain kuvia löytyy.
Nikkari
Posts: 5
Joined: 22.4.2010 10:27

Post by Nikkari »

Ok.

Jos kukaan ei tunnusta hommaa tehneensä, niin pitänee kokeilla "yrityksen ja erehdyksen" menetelmää... :wink:
Mietityttää vaan, että saako vetoakselin tarvittaessa irti ilman pyörän ripustusten purkamista?
Nikkari
Posts: 5
Joined: 22.4.2010 10:27

Post by Nikkari »

Kuskin puoleinen tiputteleva stefa tuli vaihdettua, mutta toinen jäi vaihtamatta.

Vetoakselin tasaupyörästön puoleisesta päästä murroksen 6 ruuvia auki, jolloin akselin saa laipasta irti. Ei tarvinnut pyörän navasta irroittaa, mahtuu kääntymään sivuun hyvin. Laipan sisällä "syvennyksessä" on tulppa, jonka irroittamalla paljastuu lukkorengas. Lukkorengas pois, niin saa laipan irti, ja pääsee stefaan käsiksi. Kohtuu helppo juttu, niveleen vielä rasvaa ja takaisin paikoilleen.

Mutta mutta, toisella puolella lukkorengasta ja tulppaa ei laipan sisällä ollutkaan. Olisiko tasauspyörästön poski pitänyt avata, vai olisiko laippa lähtenyt irti vetämällä? En uskaltanut kovin paljon voimaa käyttää, joten laitoin vetarin takaisin paikoillee. Vanha tiiviste näyttää vielä pitävän, joten jääköön toiseen kertaan.
Locked