Mistäs tollasia saa, saako irtonaisena mistään suurinpiirtein sopivia, edullisesti? Tarttisin sen alamaisen ainakin joka "kannattelee" ovea. Tein ihan muovilevystä kuppiterällä väliaikaisen rullan, mutta ei se varmaan kauhean kauaa kestä kun siinä ei ole mitään laakeria, ovi kuitenkin painaa jonkin verran.. Meen varmaan marmoritiskille kysymään ja ne tarjoo sitä koko osaa tietenkin Hyviä patentteja tai tietoa otetaan vastaan
Tuo viimeinen vois olla oikea, jos vielä osais tilata tuolta.. Ei vissiin pahan kallis olis.
Yks tee se itse ratkaisu olis pinnottaa laakeri muovilla eli pikkuruinen lakru ja sen ympärille liimais vaikka reikäterällä tehdyn rinkulan. Tai tosiaan pelkkä laakeri joka on halvin ja helpoin.. Tai holkittais vaan sen muovirinkulan, toikin parantaa kestoa ainakin 270 prosenttia.
Purkaamolta olis toisaalta kanssa helppo hakea/tilata.
Mutta kiitos, enköhän mä näillä pärjää, jostain tollaisen teen /ostan kun noita ei jaksa joka toinen viikko vaihtaa kun auton toiseksi tärkein ovi ei toimi.
tappien vahvuudet ja rullien kiinnitysrautojen mitat on taas kerran 90-luvun alussa eri kun puolenvälin jälkeen. Kantsii olla tarkkana. Tilasin ebaysta väärillä mitoilla ja kävin ostaa tiskiltä oikeet.
Linkomies wrote:tappien vahvuudet ja rullien kiinnitysrautojen mitat on taas kerran 90-luvun alussa eri kun puolenvälin jälkeen. Kantsii olla tarkkana. Tilasin ebaysta väärillä mitoilla ja kävin ostaa tiskiltä oikeet.
Toi olikin hyvä tieto jos tilailemaan lähtis, Oliko noissa paljonkin eroa? Ei menis sovittamalla/muokkaamalla/leikkaa liimaa liitä vanha/uus yhteen jos sattuis väärä osa maailmalta tulemaan? Vai onko esim rullien koossa eroa?
Mulla oli paksummat tapit eli rullien reiät liian pienet ja kyllä jää muokkaamatta ellei ole tosiaan konepajaa ja kykyä..samalla vaivalla ne tekis sit alusta saakka. Jos myyjä ei tiedä eroa nii kannattaa mittauttaa. Vanhan oven sai kyllä toimiin nätisti uusituilla.. ei harmita vaikka sijoitin alkuperäiseen.
Heh, tähän asti kestänyt tuo rulla mitä viime toukokuussa tehnyt, nyt siis hiukan takertelee ja meinasin tehä uuden, kovemmasta muovista. Liukuovi on käytössä joka päivä, kuskin ovesta seuraavaks tärkein ovi siis. Muovirulla kestänee ihan kivasti vuoden-kaks jos ei liukuovea käytä päivittäin.
Edittiä.
Eipä se edes kulunut ollu vielä pahasti, kiviä vaan välissä. Vaihdoin sen silti kun irroitin ton sydeemin. Ihan toimiva patentti siis vaikka mitään laakeria tossa ei olekkaan.
Last edited by Patse on 5.2.2011 18:24, edited 1 time in total.
Jatketaampas tähän T5:n liukuoven rullilla. Mulla ovi roikkuu ja viimeiset 30cm sulkemisesta raapii metalli metallia vasten. Näyttäisin aleman rullan pidike raapivan kynnykseen. Ilmeisesti rulla on kulunut niin paljon, että kiinnike alkaa pohjaamaan. Uusi kiinnike rullineen varmaan maksaa aika sopivasti, joten voi yrittää uusia pelkät rullat. En tiedä löytyiskö tuohon paikallisesta laakeriliikkeestä vastaavaa laakeria, mutta voishan sitä kysyä. Kuinkahan yleisiä tuollaiset muovilla pinnoitetut laakerit on?
Varsinainen ongelma on rullan alkuperäinen koko. Se isoin rulla, jonka vaihto mahdollisesti riittäisi, näytti olevan aika väljä kiskossaan (ainakin 5mm löysää). Pitäiskö tuo rulla olla aivan tiiviisti kiskossa? Löytyiskö jostain katalogista noitten rullien halkaisijat vai mitenkä tätä ongelmaa pitäisi lähestyä?
Tässä osassa on samanlainen "lisävarsi" kuin omassa autossani. Käsittääkseni tuo lisävarsi lukitsee oven auki asentoon; alakiskon lopussa on mekanismi, johon tuo lisävarren rulla lukittuu. Tosin en ole varma, jos tuolla on jotain muutakin virkaa. Olisikohan näin, että sähköliukuovellisessa tuo ei olisi pakollinen, koska moottori jarruuttaa oven liukumista itsekseen. Ovihan on aika raskas työntää käsin, kun moottori jarruttaa.
Pelkät rullat riittää. Tarkistin omasta osanumeron, joka oli 7H0 843 398 R, joten toi aikaisemmin ollut rullasto pitäisi sopia tuohon. Pistin tilaukseen, joten sitten se nähdään.
Käsittääkseni tuossa tulee se niitti mukana, joten voi onnistua ilman hitsiä.
Noniin, posti toimitti alemman rullaston. Eilen otin rullaston irti ja mittasin vanhojen ja uusien rullien halkaisijan. Muistaakseni iso rulla oli vanhassa 28.5mm ja uudessa 19.2mm. Pikku rullan mitoista en muista kuin sen, että uusi oli 0.5mm suurempi. Epäilytti kyllä kovasti, että voiko näin pieni ero halkaisijassa vaikuttaa toimintaan.
Päätin kuitenkin laittaa uuden kiinni, kun sellainen oli hommattu. Vanhasta porasin niitin pään pois, jolloin loppu niitti tuli näppärästi lyömällä. Uuden rullaston mukana tuli nippelit ja nappeli ja niitti. Hieman oli ongelmaa saada uutta holkkia sopimaan vanhaan varteen. Rullaston väliin tuli kaksi rautaa, joista toinen on kiinni ovessa ja toinen kulkee kiskossa päärullaston takana. Molempiin vaihdoin holkin, koska uusi tappi oli turhan ahdas vanhoihin holkkeihin. Toiseen rautaa halkki oli vähän liian väljä ja toiseen liian tiivis. Hieman fiilasin holkkia ja raudan reikää hoonasin poranterällä, minkä jälkeen holkit meni paikoilleen. Tämän jälkeen paketti kasaaan ja tappi ruuvipenkissä paikalle Vielä kun moukarilla roimi tapin päätä, niin varmasti pysyy. Oli muutenkin tappi sopivan tiivis.
Ei muutakuin uusi osa kiinni autoon. Tässä vaiheessa todetaan, että kiskossa kulkeva varsi tuli asennettua väärin päin. No roimittiin tappi pois (oli aika lujassa), raudat pois ja piti vielä kääntää holkkikin toisin päin. Tämän jälkeen uudestaan kasaan ja jälleen väärin päin (tällä kertaa holkki oli oikein, mutta rauta laitettiin väärin päin niiin, että holkin kanta tuli väärälle puolelle). Taas purettiin ja käännettiin oikein päin. Ja vihdoin osa kiinni.
Hämmästys oli suuri, kun huomasin oven toimivan. Vieläkin ihmetyttää, kuinka se voi toimia. Vanhojen rullien laakereissakaan ei ollut enempää klappia, joten todella hämmästyttävää. Tuli mieleen, että mitenkähän vaikuttaa rullastojen pikkurullien asento, jota pystyy pihdeillä hieman käännellä. Kääntelin niitä nimittäin ennen kiinnilaittoa, kun olivat moukaroidessa hieman vääntyneet. Oliskohan alkuperäisenkin rullaston saanut skulaamaan rullien asennon muutamisella. Lisäksi näytti siltä, että kisko oli kulunut kuopalle ison rullan kohdalta. Seuraavaksi voisi kokeilla laittaa esim. liukuesteteippiä kiskon pohjalle, jos ongelma palaa.
Menin laakeriliikkeeseen "varren kanssa" ja sanoin et laakerit tähän. Maksoi 3 e per puoli se kannatinlaakeri ja hyvä tuli. Vaihto oli helppo, äänet koveni mut souvat..