Pikkubussi matkailuautoksi yms.

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
t4 multivan
Posts: 24
Joined: 6.11.2009 21:41

Post by t4 multivan »

Jos sulla ei lue rekisteriotteessa 100km/h niin se tulkitaan 80km/h autoksi. Kannattaa korjauttaa se konttorilla. Tosin tulee se 100:sen lätkä perään. Muuten kyllä poliisit pitää sen 80:n autona. Edellytyksenä tosin että sulla on abs ja kuljettajan airbag.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Eikös siihen 100 km/h lätkään juuri vaadita ABS ja airbag? Jos noista jompikumpi tai molemmat puuttuu niin 80 km/h on max. ajonopeus. Näin minä ainakin olen ymmärtänyt. Aika harvassa matkailutransussa näkee noita satasen lätkiä. Vai ajaako ne kaikki sitten 80 km/h? Meikäläinen on ainakin ajellut ihan huoletta suurinta sallittua myös motareilla.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Ajan ajan satasta... :roll:
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
selvesa
Posts: 91
Joined: 5.10.2009 11:31
Location: Kajaani

Post by selvesa »

ajan ajan aina vähän reilua tieosuudelle merkittyä(~+5) ....... en ala jäämään satasen alueella toisten tukkeeksi ajamalla 80:iä 8)
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Käsittämätön viidakko tämä matkailuautosäännöstö.

Itsellä on vuosikatsastus edessä, mites te, jotka olette käyttäneet matkailuautoksi muutettuja katsastuksessa, onko miten tarkkaan syynätty em. varusteitten olemassaolo? Periaatteessa, autossahan pitäisi olla rekisteröinnin yhteydessä vaaditut varusteet.

Esim. edellisessä Caravellessa oli mm. merkitty maahantuontikatsastuksessa, että kuljettajan vieressä olisi kaksi istuinpaikkaa, vaikka ko. mallissa oli vain yksi. Joskus kehotettiin tekemään rekisteriotteeseen muutos, mutta viimeksi kun asiasta mainitsin, katsuri ei asiaan kantaa ottanut.

e: ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylittääminen on ainakin aiemmin tulkittu melko raskaaksi rikkeeksi. Huono tuuri pitää olla, jos VW pakulla tai matkailuautolla jää moisesta kiinni.
Jos matkailuautolla saa ajaa sataa, ei peltipoliiseja yleensä satasen alueella ole ylityksiä valvomassa.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Minua on peloteltu silläkin että sheriffit voi tarkistaa tien päällä onko keittolevy mukana. Luulisipa niillä kyllä olevan tärkeämpääkin tekemistä. Nyt keittolevy nimittäin ei ole autossa kun se meni rikki. Aion kyllä laittaa kaikki varusteet kuntoon katsastukseen.

Tuollaisen tiedon löysin (lähde):
Seuraavat ehdot täyttävillä matkailuautoilla saa ajaa 100 km/h nopeutta.

* ABS-jarrut
* Kuljettajan airbag
* Turvavyöt kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla
* Kokonaismassa enintään 3500 kg

Jos nämä ehdot täyttyvät, pitää auto vielä käyttää katsastettavana ja tyyppihyväksyttävänä katsastuskonttorilla. Tieto enimmäisnopeudesta merkitään ajoneuvorekisteriin ja auton perään on liimattava keltamusta satasen merkki.
Minä olen kyllä siinä uskossa että matkailuautoksi rekisteröidyllä T4 Multivanilla saa ajaa satasta ihan laillisesti mutta ei 120 km/h. Jännä sinänsä että henkilöautoksi rekisteröitynä samalla autolla saa ajaa 120 km/h motarilla. Ehkä ne vaatekaapit ja keittolevy aiheuttaa tuon alennuksen. Tiedä vaikka joku keittelisi vaikkapa teetä takana sillä levyllä kun olet tykittämässä moottoritiellä. Tai sitten kyseessä on ihan vaan kansalaisten kiusaaminen kun kiertää veroja. Saksassa saa painella myös matkailu- ja pakettiautolla muun liikenteen mukana.

Tuo 100 km/h lätkä pitäisi kai silti olla ja rekisteriotteessa merkintä nopeusrajoituksesta.
Tuota asiaa ei moni katsastusmies taida sitten muistaa/tietää. En kyllä aio oikaistakaan asiaa kun kerran säännöt on noin sekavat. Kuvastaa kyllä hyvin koko homman jujua.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Mistä ihmeestä toisen konttorin katsastusmies voi vuosikatsastuksessa tietää, millaisilla keittolevyillä ja vaatekaapeilla auto on aikanaan yhdellä konttorilla rekisteröity matkailuautoksi?
User avatar
maastis
Posts: 195
Joined: 10.12.2007 20:05
Location: vaasa

Post by maastis »

lukkari wrote:Käsittämätön viidakko tämä matkailuautosäännöstö.

Itsellä on vuosikatsastus edessä, mites te, jotka olette käyttäneet matkailuautoksi muutettuja katsastuksessa, onko miten tarkkaan syynätty em. varusteitten olemassaolo? Periaatteessa, autossahan pitäisi olla rekisteröinnin yhteydessä vaaditut varusteet.

e: ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylittääminen on ainakin aiemmin tulkittu melko raskaaksi rikkeeksi. Huono tuuri pitää olla, jos VW pakulla tai matkailuautolla jää moisesta kiinni.
Jos matkailuautolla saa ajaa sataa, ei peltipoliiseja yleensä satasen alueella ole ylityksiä valvomassa.
katsuri ei minulla ainakaa katsonut mitään varusteita sisällä paitsi kuskin ja apukuskin vyöt tarkisti...
kysyin samalla mitä minun autolla saa ajaa niin katsuri sanoi et jos rek otteessa ei mainintaa nopeusrajoituksesta se on 80km/h ja jos on se on se 100km/h kiitos airbägit ja abs.

normipakullakaan ei saa ajaa kuin 100km/h joita on suomi täynnä... sarjaan kuuluu myös 2paikkaiset farmarit jotka rekattu pakuksi! (kysyin kerran kun poliisi sakkoja minulle kirjotteli :oops: sen takia maijat on rekisteröity henkilöautoiksi) (silti joskus motarilla kun ajelen portterilla 120km/h niin takana tuleva hiace kuskin on pakko päästä ohi kärry täynnä sohvia ym :lol: ...
Veronkierto kunniaan!
Ex: T4 pornstarter matkailuauto
Nykyinen g3variant 2+3 paku.
User avatar
maastis
Posts: 195
Joined: 10.12.2007 20:05
Location: vaasa

Post by maastis »

lukkari wrote:Mistä ihmeestä toisen konttorin katsastusmies voi vuosikatsastuksessa tietää, millaisilla keittolevyillä ja vaatekaapeilla auto on aikanaan yhdellä konttorilla rekisteröity matkailuautoksi?
ei tiedäkkään... mulla lukee varustuksena et sähköliesi,vasemmalle seinälle kiinnitetty kaappi ja vasemmalle seinälle kiinnitetty irroitettava pöytä sekä istuimista muodostettava vuode

kaapin oon jo muutaman kerran vaihtanu pienempään ja vielä kerran pitäis vaihtaa lääkekaappiin se...

vähän ot mut ei paljo... työkaveri taisteli juuri katsurin kanssa vähän saman tyyppisestä asiasta... kyseessä korotettu hilux/taro ja renkaat vaihdettu 33 tuumaisiksi ja lokasuojissa levikekumit kaikki edellisessä katsastuksessa muutoskatsastettu. niin nyt katsuri oli meinannut hylätä auton liian pienien lokasuojan levikkkeistä kaveri tästä sitte otti pulttia et miten on mahdollista toisen katsurin kumota toisen katsurin päätös kun se on jo hyväksytty kerran tieliikenteeseen? pienten keskustelujen jälkeen katsuri luovutti.... leima paperiin mut mites ens kerralla ... saa nähä....

poliisien kanssa käyty myös samat keskustelut mut rek otteessa lukee juuri samat renkaat ja 50mm lokasuojan levikkeet jotka ovat kiinni
Veronkierto kunniaan!
Ex: T4 pornstarter matkailuauto
Nykyinen g3variant 2+3 paku.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Ei minun Multivanin rekisteriotteessa lue mitään kaapeista, vuoteista tai liesistä.
Vain maininta monikäyttöisyydestä ja 100 km/h rajoituksesta ja sen perusteista.
t4 multivan
Posts: 24
Joined: 6.11.2009 21:41

Post by t4 multivan »

Ei mullekkaan otteeseen tullut mitään mainintaa kaapista eikä vuoteesta. Mutta siitä satasen lätkästä kävivät lähes huutoäänestyksen samalla kun lukivat tieliikennelaki kirjaa. Äänet taisi mennä 3-1 lätkän voitoksi.
HeikkiS
Posts: 107
Joined: 30.9.2009 20:17
Location: Iisalmi

Post by HeikkiS »

iisalmessa yhdellä konttorilla sanoivat tuosta lätkästä, että eihän sille voi mitään jos liima pettää ja se putoaa sieltä takalasista :roll:
-vw t1 1500 '70
-vw 32b sedan gl5 '85
-vw 53i g60 '89
-vw Caravelle CL Basic syncro '02
t4 multivan
Posts: 24
Joined: 6.11.2009 21:41

Post by t4 multivan »

HeikkiS wrote:iisalmessa yhdellä konttorilla sanoivat tuosta lätkästä, että eihän sille voi mitään jos liima pettää ja se putoaa sieltä takalasista :roll:
Tuli se aikoinaan katsastusmiehen iloksi liimattua. Mutta jälkeenpäin kyllä tuli mieleen että ois varmaan heti kannattanut ottaa pois, kun pienellä paikkakunnalla se voi nyt kiinnittää enemmän polisin huomion jos puuttuu kun ovat tottuneet sen siinä perässä näkemään.
t.t.tammi
Posts: 15
Joined: 27.9.2010 11:33
Location: Paimio

Post by t.t.tammi »

Tämä aihe kiinnostaa kanssa kovasti, muuten aikasemmista keskusteluista käy aika hyvin selville mitä muutoksia vaaditaan mutta tuohon sänkyhommaan en oo löytäny selvyyttä.
Autona mulla siis vuoden -91 caravelle.
Siitähän keskipenkin selkänoja taittuu helposti eteen muodostaen ison pöydän.
Jos se taittuis taakse takapenkkiä vasten niin sehän varmaan jo riittäis mutta en ainakaan yhtä äkkiä keksiny että miten se taittuis.
Takimmainen rivi taittuu kyllä näppärästi pois mutta ei sitäkään levitettyy saa, paitsi tätä kirjoittaessa tuli mieleen että jos tuon penkkiosaa taittais vähän eteen niin suostuuko selkänoja taittumaan taakse niiden seinässä olevien kiinnikkeiden ohi...

Jos oikeesti meinaisin tuon kanssa retkeillä niin ekaks tulis mieleen nostaa keskirivin kaksoispenkki takakonttiin ja siihen tyhjällä lattialle vaikka ilmapatja mutta meneekö tämä läpi, tietenkään sillo ei oo pöytä käytettävissä mutta harva sitä ny nukkuessa tarvii.

Tuolla ei tietty sais ajaa kuin kaheksaakymppii mutta eipä tuo ny kauheesti houkuttele muutenkaan kaahaamaan.
Onkos joku saanu 100-alueella ajaessa ja vaudin ollessa alta satkun(esim.95km/h) niin sakkoja ja mitä suuruusluokkaa napsahti?
GMC Suburban K2500 4x4 6.5TD -95
Subaru Legacy GX 2.2 AWD -90
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Sellainen mutu on, että jos rajoitus tiellä on 80km/h ja ajoneuvokohtainen sama, ylityksestä tulee sakkoa tiekohtaisen ylityksestä erikseen ja ajoneuvokohtaisen erikseen. Käsittääkseni ajoneuvokohtaisen ylitys on aina päiväsakkoja.

Olen kerran saanut VW Caddylla satasen nopeusrajoitusalueella ajaessani sakot, vaikka nopeutta ei ollut kuin 95 km/h. Tapahtui aikana, jolloin pakuilla ei saanut ajaa kuin kahdeksaakymppiä.
Multivankkuri
Posts: 23
Joined: 8.12.2008 9:05

Post by Multivankkuri »

Minullakin on tuo multivan versio jonka hain itse, "vaatekaappi" on sen takapenkin alla eli laitoin takakonttiin penkin taakse vanerilevyn saranoilla siten että saranat ovat alalaidassa ja levy aukeaa alaspäin eli on aukiasennossa lattiaa vasten eikä aiheita mitään hukkatiloja eikä ole minkään edessä. Keittolevy taas on myöskin takakontissa, sille tein siihen oikeaan laitaan liukukiskon jolla se liukuu ulos ja kääntyy vaaka-asentoon, muuten se on säilytysasennossa pystyssä siellä kontissa ja vie n. 8 cm pois leveydestä. Meidänkään autossa ei ole mitään merkintöjä 100 lätkästä.
t4 multivan
Posts: 24
Joined: 6.11.2009 21:41

Post by t4 multivan »

Multivankkuri wrote:Minullakin on tuo multivan versio jonka hain itse, "vaatekaappi" on sen takapenkin alla eli laitoin takakonttiin penkin taakse vanerilevyn saranoilla siten että saranat ovat alalaidassa ja levy aukeaa alaspäin eli on aukiasennossa lattiaa vasten eikä aiheita mitään hukkatiloja eikä ole minkään edessä. Keittolevy taas on myöskin takakontissa, sille tein siihen oikeaan laitaan liukukiskon jolla se liukuu ulos ja kääntyy vaaka-asentoon, muuten se on säilytysasennossa pystyssä siellä kontissa ja vie n. 8 cm pois leveydestä.Meidänkään autossa ei ole mitään merkintöjä 100 lätkästä.
Nämä meidän "matkailuautot" näkyy olevan jokainen omanlainen yksilö. Ja näköjään jokainen katsastusmies tekee niistä omansalaisia yksilöitä, joilla loppupelissä kaikilla on sama tarkoitus eli käyttövoimaveron alennus. Mulla ainakin. En varmaan koskaan keittele sillä levyllä mitään. Tai varmaan joku sitä oikeasti voi käyttääkkin mutta veikkaan että prosentti on todella pieni. (Silloin kun tein muutosta niin ehdotin että jos voisi laittaa invertterillä mikroaaltouunin niin sitä tulisi lapsiperheessä varmaan ihan oikeasti käytettyä ja olisi jo paloturvallisuudenkin nimissä turvallisempi mutta EI KELPAA)
igge
Posts: 43
Joined: 17.1.2008 13:54

Post by igge »

t4 multivan wrote:Nämä meidän "matkailuautot" näkyy olevan jokainen omanlainen yksilö. Ja näköjään jokainen katsastusmies tekee niistä omansalaisia yksilöitä, joilla loppupelissä kaikilla on sama tarkoitus eli käyttövoimaveron alennus.
Juurikin näin. Minä kun menin omaani katsastaan, niin sanoin heti kättelyssä, että ei näitä ole tarkoitus koskaan edes käyttää vaan kunhan sais verot pienemmäksi. Ei katsastaja muuta kuin kurkkas ovesta sisälle ja tuumas että "tämä passaa, lähetäänpä paperihommiin". Sanoin siitä satasen lätkästä, niin sanoi et olipa hyvä kun tuli puheeksi, kun matkailuautolla ei saa ajaa satasta jos ei ole lätkää perässä.
T4 2.5TDI 75kw
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

No voi hitsinpimpulat sentään. Pitääkö kuitenkin alkaa sitten anomaan sitä rumaa lätkää perään seuraavassa katsastuksessa?
Eikö se nyt prkl vois tulla automaattisesti se lupa ajaa satasta jos vaatimukset täytyy jo muutenkin (airbag-abs-alle 3500 kg). Varmaan siitäkin saa maksaa 30 euroa muutoskatsastusmaksua kun ne kirjaa otteeseen tuon. Kyllä on yksiä vajukkien keksintöjä nuo turhanaikaiset pykälät.

Eilen tuli pudoteltua satasta tuolla Iisalmen tienoilla ja mustamaija-T5 ajoi ihan takapuskurissa kiinni. Eipä niitä ainakaan kiinnostanut meikäläisen ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylittäminen. Tosin niillä taisi olla muutakin mietittävää kun etsivät vissiin jotain haulikkomiestä. Oli melkoinen Polizei-transporterien kokoontumisajo Sukevan Nesteen pihassa.
t4 multivan
Posts: 24
Joined: 6.11.2009 21:41

Post by t4 multivan »

Mulle ne painotti siitä lätkästä, ettei sitten mitään 10cm valkopohjaisia pikku 100:sen lätkiä. Se kunnon iso keltapohjainen vasta on laillinen. Kyllä pukee tosi hienosti Atlantista 110kw.
User avatar
-Eddie-
Posts: 23
Joined: 8.1.2009 9:17
Location: Suur-Jyväskylä

Post by -Eddie- »

No nyt olis tuore leima ja muutos matkailuautoks tehty ja hyväksytty.
Keittolevyyn ei tarvinnut edes invertteriä kun defan sisäpistoke löytyy.
Penkitkin meni läpi vaikka "kiinteillä" jatkoilla pituus oli 158cm,onnex oli pari irtolevyä matkassa niin sai niillä mitat täyteen.
Linkun penkkejä piti vähän modata kippaaviks mutta helpostihan se onnistui.Orggis kallistuspumput mäkeen ja vähän rälläkkää...
Paikkalukukin säilyi otteessa 1+8 vaikka penkkejä ei ole kuskin lisäks kuin 7.
Harmi kun tuli lunta niin ei saanu 17" kesäpalloja muutettua samalla rahalla.... :roll:
VW Passat Variant 1.6TDi -89 PA *ex*
VW Passat Variant 1.8i -89 *ex*
Vw Passat 1.8i -90
Vw T4 2.4D -92 bussi
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Mulla siis tuollainen laatikko, oikeasti hyödyllinen vaikka tuon laatikon taakse penkin alle jää hankalasti käytettävä tila.
Tämä on suoraan kalustefirman varastosta löytynyt loota.
Image

Ja tässä väliaikainen liesiviritelmä. Arvasin ettei se kestä tuossa kauaa, ja eikös muija astunutkin kesällä tuon päälle ja rikki män :(
Vähän sai etsiä juuri sopivan levyistä keittolevyä. Pitää kehitellä parempi paikka tuolle. Kuskin penkin alla on invertteri.
Image
Post Reply