1.9 TDI moottorityypit

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
laurik
Posts: 18
Joined: 16.3.2005 11:53

1.9 TDI moottorityypit

Post by laurik »

Mistä löytyy 1.9 TDI moottorista sen tyyppimerkintä eli onko kyseessä 74kw:n AVB vai 85kw:n AJM? Huoltokirjan etulehdelle on käsin korjattu AJM:N tilalle AVB, mutta autossa pitäisi olla 85kw:n kone. Missä on noiden koneiden erot? Ovatko lohko ja kansi samat? Ovatko erot turbon koossa ja softassa? Voiko jostain saada VAG.com- ohjelman, joka ehkä näyttäisi mikä motti on kyseessä? Tai onko vinkkiä kuka hyvinkää-riihimäki seudulla voisi tehdä tsekkauksen?
Lauri K
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Jakohihnakotelon muovissa pitäs lukea, jos ei löydy ni laita YVtä ni tsekataan..
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1930
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Jos on moottori vaihdettu, niin mistäpä sitä tietää kummasta koneesta se jakohihna kotelo on peräisin...

Vag-com ohjelma näyttää moottoriohjauksen ecun numeron, ecua ei vaihdeta moottoria vaihdettaessa, joten siitäkään tiedosta ei ole apua.

Erot noissa koneissa sisäisesti on lähinnä suuttimien koossa ja saattoi olla suutin koneistossa joku ihan pieni vivahde ero. Eniten tehoihin vaikuttaa se mitkä suuttimet sulla on, mikä turbo koneen kyljessä on kiinni ja minkälainen ohjelma ecussa on. Jos moottori on vaihdettu niin se on ihan arpapeliä kummasta koneesta sun suuttimet ja turbo on peräisin. Turbo on kummassakin koneessa samaa kokoluokkaa (vnt15, gt1749v, kp39a).

Joten turhaan turhaan harmittelet tuon asian suhteen, jos tartteet lisää tehoa niin se kyllä onnistu oli kumpi moottorityyppi tahansa.
laurik
Posts: 18
Joined: 16.3.2005 11:53

Post by laurik »

Tässä vaiheessa on vain tarve tsekata kummasta on kyse, ei tätä ole vielä sen enempää harmiteltu. Tarvis vain saada varmistus asiasta. Mitkä on muuten 96kw koneen erot noihin miedompiin versioihin?
JukkaA wrote:Jos on moottori vaihdettu, niin mistäpä sitä tietää kummasta koneesta se jakohihna kotelo on peräisin...

Vag-com ohjelma näyttää moottoriohjauksen ecun numeron, ecua ei vaihdeta moottoria vaihdettaessa, joten siitäkään tiedosta ei ole apua.

Erot noissa koneissa sisäisesti on lähinnä suuttimien koossa ja saattoi olla suutin koneistossa joku ihan pieni vivahde ero. Eniten tehoihin vaikuttaa se mitkä suuttimet sulla on, mikä turbo koneen kyljessä on kiinni ja minkälainen ohjelma ecussa on. Jos moottori on vaihdettu niin se on ihan arpapeliä kummasta koneesta sun suuttimet ja turbo on peräisin. Turbo on kummassakin koneessa samaa kokoluokkaa (vnt15, gt1749v, kp39a).

Joten turhaan turhaan harmittelet tuon asian suhteen, jos tartteet lisää tehoa niin se kyllä onnistu oli kumpi moottorityyppi tahansa.
Lauri K
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1930
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Ihan mielenkiinnosta: mihin tarvitset sitä tietoa?

PD130 eroaa suuttimista, turbosta, ohjelmasta ja kiertokanget ja kampiakselit on erillaiset. Eroa on myös ulkoisissa osissa mm. imusarjassa, öljycoolerissa jne.
laurik
Posts: 18
Joined: 16.3.2005 11:53

Post by laurik »

Ihan mielenkiinnosta vain pohdiskelin noita tehokkaimman tdi:n eroja. Ei näet ole aiempaa kokemusta vw:n tdi-koneista. Kiitos vastauksesta.

Ja tuohon alkuperäiseen aiheeseen siis liittyy hiukan epäselvyyttä. Autoa myytiin 85kw:n koneisena, jos kyseessä onkin 74kw täytyy selvittää tiesikö myyjä ja onko moottorinvaihdon tehnyt merkkihuolto informoinut asiakasta, jos onkin laitettu miedompi versio. Ilmeisesti perusmoottori on kuitenkin molemmissa sama, kun papereista löytyy kuitti 74Kw perusmoottorista. Eli jos on kuitenkin koottu vanhan 85kw:n koneen ecu ja isommat suutttimet yms. tuohon perusmoottoriin niin sitten sen pitäisi olla 85kw kone - eikö?
JukkaA wrote:Ihan mielenkiinnosta: mihin tarvitset sitä tietoa?

PD130 eroaa suuttimista, turbosta, ohjelmasta ja kiertokanget ja kampiakselit on erillaiset. Eroa on myös ulkoisissa osissa mm. imusarjassa, öljycoolerissa jne.
Lauri K
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1930
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Auton alkuperäisellä eculla ja AJM:n suuttimilla se todellakin on 85kw tehoinen. Jos kuitenkin on orggis ecu ja suuttimet on laitettu koneen mukana AVB:stä niin tehot lienee jotain 10-15% vakiota pienemmät.
Post Reply