Tila-auto pähkäilyä

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Tila-auto pähkäilyä

Post by cordo-00 »

Olen alannut vakavasti harkitsemaan VW pikkubussin ostamista seuraavaksi perheautoksi. Tällä hetkellä palvelusta hoitaa Octavia farmari, mutta alkaa kohta käymään pieneksi. Normi tila-autoihin en ala ollenkaan, kun niihin mahtuu vain ihmiset tai tavarat. Tälläiseen pikkubussiin voisi mahtua molemmat.

Ensin ajattelin, että Multivan vois olla hyvä, mutta hinnat on aika korkeita ja oon alannut epäilemään, että mahtuuko kaikki tavarat mukaan :D Eli ehkä pitäisi hommata pitempi malli. Transporter Carsportin sisustalla olisi kova juttu, mutta ne on joko 500tkm ajettuja tai maksavat yli 40t€. Tarkoitus olisi saada alle 200tkm ajettu hintaluokassa 15-25k€ eli taitaa mennä Saksan/Ruotsin-tuonti tehdasbussiksi. Tuolla hinnalla voi saada jo T5-mallisen, mutta T4 tuntuisi olevan riittävän hyvä. Eniten T5:ssa kiinnostais tyylikkäämpi ohjaamo ja ergonomisempi vaihdekeppi.

Tästä tulee noviisin eka kysymys:
1. Osaisko kukaan valaista, mitä eroa on Caravellessa, Transporterissa ja Shuttlessa? Kaikkia saa tehdasbusseina? Onko sisustan laadussa eroa? Onko nämä tehdasbussit kylmiä? Carsporteissa on ainakin jotkin paremmat ikkunat.

Tärkeä vaatimus on, että penkkien välissä on käytävä etupenkiltä viimeiseen riviin eli järjestys pitäisi olla 2-2-2-3 tai 2-2-3.
2. Saako 2-2-2-3 järjestystä muutettua 2-2-3 muotoon. Eli laitettaisiin yksi 2-paikkainen penkki hyllylle? Tällöin saataisin mukava tavaratila.
3. Jos lattiassa olevien kiinnikkeiden paikkoja pitäisi muuttaa, kuinka vaikeaa se on ja saako sitä virallisesti tehdä?
4. Jos järjestys on 2-3-3, toisen rivin reunimmainen penkki on käännettävä. Saako tätä yhtä istuinta irrotettua kokonaan eli tämän jälkeen se olisi 2-2-3?
4. Onko tehdasbusseja, joissa toisella rivillä olisi yksittäiset penkit? Multivanissahan tälläiset on.
5. Saako esim. Multivanin penkit laitettua tehdasbussiin?
6. Onko tehdaspenkkien (tai oikeastaan sohvien) selkänoja säädettävissä? Kaatuuko makuuasentoon? Ajattelin verollisen asuntoauton tekemistä.

Seuraava vaatimus on menopuoli. Siis diesel pitää olla ja tehokkaampi malli. T4:stahan löytyy 130hp ja 150hp. T5:sta löytyisi 130hp ja 174hp versiot.
7. Onko koneissa radikaaleja eroja? Kannattaako jotain erityisesti välttää?
8. Autojen kestävyydestä yleensä? Kuullut, että T5 olisi heikompi kuin T4. Pitääkö paikkaansa?
9. 4Motion/Syncron kestävyys?

Tarkoitus olisi saada auto vuosiksi eteenpäin ja olen tottunut aika kestäviin autoihin, joten mulla on aika tiukat kriteerit kestävyydestä. Ostaisin jopa Hiacen, jos siitä löytyisi tehokkaampia diesel-koneita. Anteeksi :oops: Onneksi ei löydy suurempaa kuin 117hp 8)

10. Onko kaikissa em. malleissa eberi? Vai löytyykö se vain pohjoismaiden malleista?
11. Onko kaikissa, myös Saksan-malleissa, istuinlämmittimet?
12. Muuta eroa Saksan ja Suomen malleissa?

Huh, tulipa mittavasti tekstiä. Kysymysten lammikko oli kasvanut niin suureksi, että ylitti rekistöröitymis-kynnyksen, jonka jälkeen patoumat purkautuivat...

Numeroin kysymykset, että vastaukset on helpompi kohdentaa. Vastaa vaikka vaan osaan, niin kaveri täydentää. Tämähän on kuin Wikipedia.
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

" 10. Onko kaikissa em. malleissa eberi? Vai löytyykö se vain pohjoismaiden malleista?
11. Onko kaikissa, myös Saksan-malleissa, istuinlämmittimet? "

Nuo on halpoja hankkia jos muuten sopiva löytyy!
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

as wrote:" 10. Onko kaikissa em. malleissa eberi? Vai löytyykö se vain pohjoismaiden malleista?
11. Onko kaikissa, myös Saksan-malleissa, istuinlämmittimet? "

Nuo on halpoja hankkia jos muuten sopiva löytyy!
Eikös eberi maksa asennettuna yli tonnin? Ja eikös penkinlämmittimien asennus ole aika työläs? Saksa on täynnä sopivia autoja, joten kunto ja lisävarusteet ratkaisevat.
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

"Saksa on täynnä sopivia autoja, joten kunto ja lisävarusteet ratkaisevat."

Myös Ruotsista kannattaa katsoa, olisi ne sopivat varusteet valmiina.
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Seuraavat siis T4:sta, koska itse ei tullut perehdyttyä juurikaan T5:een sen jälkeen kun kävi paria kokeilemassa ja tuli todettua, ettei etupenkille mahdu yli 190 senttinen istumaan kunnolla. :)

11. Saksassa on myös malleja ilman penkinlämmittimiä, mutta joistain ne myöskin löytyvät. Helppo tietysti tunnistaa kojetaulun namiskoista.
10. Saksassa on ollut mm. varustepakettia "Heated front", jonka sisällöstä ei tietoa, mutta veikkaus olisi että kuuluu mm. noiden penkinlämppäreiden kanssa samaan. Ainakaan jos ei penkinlämppäreitä ole, niin tuskinpa on eberiäkään. Tunnistukseen: etupään hinaussilmukan "takana" on eberin ulkolämpöanturi, joka pitäisi olla varma merkki jos ei kelloa ole tupakansytkärin vieressä. Ainakin itselläni on tuollainen karvalakkimalli, jossa ei ole esilämmitysmahdollisuutta.
12. Saksassa näyttäisi kuvien perusteella olevan ruostevapaampia pyöränkaaria kuin Suomi-autoissa, mutta ainakin osasta myös puuttuu sisälokarit. Suomen suola- tai sorateillä jos menee ajamaan ilman sisälokareita, niin nopeasti ne kaaret sitten ruostuvatkin.

8. Samaa kuullut itsekin. Eiköhän se 2002 - 2004 vuoden T4 ole kaikkein luotettavin peli.
9. Yhtä Suomi-autoa olen ajanut, mittarissa 211 ja ainakin siinä kuului selvästi jotain ylimääräistä ulinaa vetosysteemeistä, taisi olla 2003 mallinen.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Pesukarhu wrote:Seuraavat siis T4:sta, koska itse ei tullut perehdyttyä juurikaan T5:een sen jälkeen kun kävi paria kokeilemassa ja tuli todettua, ettei etupenkille mahdu yli 190 senttinen istumaan kunnolla. :)
Oliko kyse kuitenkin pakettiautosta? Itse olen kanssa tuota kalibeeria (=1cm yli 190) ja tunnuin mahtuvan mukavasti T5 Caravell-bussiin. T5-pakettiautossa en saanut mieleista asentoa, koska väliseinä tuli vastaan. Mietin vain, onko T5-busseissa erilaisia jakkaroita, joista vain osaan mahtuu pidemmät kuskit.

13. Mites tuon mahdollisen ajonaikaisen Eberin muuttaminen kellolla toivimaksi? Luin jostain, että tyyris operaatio. Ilmeisesti pitää hommata erillinen kiertovesipumppu, kello-ohjain ja jotain elektroniikkaa?
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

as wrote:"Saksa on täynnä sopivia autoja, joten kunto ja lisävarusteet ratkaisevat."

Myös Ruotsista kannattaa katsoa, olisi ne sopivat varusteet valmiina.
Olen sieltäkin katsonut, mutta tarjontahan on paljon suppeampaa. Hakukriteerilla alle 200tkm ja alle 20k€ löytyy ainoastaan kolme Caravellea byttbilistä. Lisäksi osa Ruotsissa myytävistä voi olla Saksasta käytettynä haettuja.

Tietysti tuo Ruotsi olisi mieluinen ostomaa, koska voisi näppärästi käydä itse hakemassa.
vorkkari
Posts: 10
Joined: 8.10.2010 9:17
Location: Hyvinkää

Post by vorkkari »

Caravellessä on ainakin parempi äänieristys kun tossa Transportterissa :wink: Meillä on tollanen Caravelle GL -92 jossa on penkit 2-2-3 lapsien takia ja etupenkit oli vielä kääntyvää mallia. Tavaratilaa on aika hyvin vaikka on lyhyt malli josta johtuen on näppärä noissa parkkihalleissa :D
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

vorkkari wrote:Caravellessä on ainakin parempi äänieristys kun tossa Transportterissa :wink: Meillä on tollanen Caravelle GL -92 jossa on penkit 2-2-3 lapsien takia ja etupenkit oli vielä kääntyvää mallia. Tavaratilaa on aika hyvin vaikka on lyhyt malli josta johtuen on näppärä noissa parkkihalleissa :D
Joo, toi lyhyt mallihan olisi varsin näppärä kauppakassi. Niin huvittavalta kuin se tuntuukiin, niin mietityttää, että takakontti voi käydä pieneksi. Todennäköisesti lyhyessä mallissa lastenvaunut ei mahdu pitkittäin, jos 3 penkkiriviä paikallaan. Jos laittaa poikittain on kontin lattia-alasta yli puolet käytetty. Toki tuonne meidän tavarat mahtuisi hyvin, mutta olen totaalisen kyllästynyt tavaroiden sovitteluun. Itse asiassa meidän nykyinen tavaramäärä mahtuu hyvin Octavia combiikin. Matkustelemme autolla paljon ja usein teemme välipysähdyksiä, jolloin kontista pitäisi ottaa vain osa tavaroista. Nyt on ongelma, että esim. lastenvaunut pitää kaivaa pohjalta ja takaisin laittaessa täytyy tyhjätä koko kontti, että saa taas paikalleen.

Iso syys pitkään malliin olisi myös mahdolliset kaksi bonuspaikkaa, joille voi joskus vielä tulla käyttöä.

Hyviä kommentteja tullut, jatkakaa. Itseä huolettaa tuo kestävyys puoli, mikä on tietysti paljon käytöstä kiinni. Kaverin T4 Transporteriin on vaihdettu kytkin, kampiakselia suoristettu yms. Ja ajettu alle 300tkm.
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Olisko näin, että Transporterissa olisi enemmän pelliä näkyvissä. Tässä näyttäisi olevan ikkunan ympärystät täysin ilman verhoilua:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/3593691

Caravellessa ilmeisesti on joka paikka verhoiltu. Tämä Transporteri on ilmeisesti Kombi-nimelläkin, mutta mikä on Shuttle?
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

cordo-00 wrote:
Pesukarhu wrote:Seuraavat siis T4:sta, koska itse ei tullut perehdyttyä juurikaan T5:een sen jälkeen kun kävi paria kokeilemassa ja tuli todettua, ettei etupenkille mahdu yli 190 senttinen istumaan kunnolla. :)
Oliko kyse kuitenkin pakettiautosta? Itse olen kanssa tuota kalibeeria (=1cm yli 190) ja tunnuin mahtuvan mukavasti T5 Caravell-bussiin. T5-pakettiautossa en saanut mieleista asentoa, koska väliseinä tuli vastaan. Mietin vain, onko T5-busseissa erilaisia jakkaroita, joista vain osaan mahtuu pidemmät kuskit.

13. Mites tuon mahdollisen ajonaikaisen Eberin muuttaminen kellolla toivimaksi? Luin jostain, että tyyris operaatio. Ilmeisesti pitää hommata erillinen kiertovesipumppu, kello-ohjain ja jotain elektroniikkaa?
Aivan juu, voisi lukea tarkemmin. :D Kyseessä oli siis paku, ilman väliseinää lienee enemmän tilaa. Pakuunkin mahtuu kohtalaisesti kuskin penkille, mutta ei hanttarin niissä alkupään malleissa. Nyt kun huollossa odottelin pari viikkoa sitten niin istuin tuossa faceliftatussa ja siihen ei enää mahtunut kuskin paikallekaan. Ajanut en tosin metriäkään, mutta ainakin tässä 2011 mallissa näytti väliseinä olevan pulteilla kiinni, joten saanee tarvittaessa poiskin.

Tuota eberiasiaahan itsekin kyselin juuri jossain aiheessa, kun tuota ihmettelin ja tuollaisen vastauksen tosiaan sain, ettei tuossa ole kiertovesipumppua lainkaan. Eberi on kuulemma paljon herkempi akkujännitteen suhteen kuin Webasto, niin varmista esilämmitysmallissa tarpeeksi iso kakkosakku. En tiedä, taitaa bussissa olla muutenkin vakiovaruste, omassanihan ei ole tuota akkuakaan.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Olen omistanut -91 Caravelle bussin ja kesällä hain saksasta -97 Multivanin.
Saksan malleissa ei ole kovin harvinaisia nuo lisälämppärit (standheizung saksaksi). Itse etsin autoa jossa olisi tuo eberi jo valmiina, koska vekottimen asennus suomessa maksaa n. 1500e joka ei ole mielestäni ihan pieni summa. Istuinlämmittimiä (sitzheizung taitaa olla germaanisana) tässä ei ollut, mutta niitäkin tapaa saksan malleissa. Eberit taitaa olla melko vikaherkkiä, automaattinen käynnistys pilaa hehkutulpan ja karstoittaa laitteen nopeasti. Sen automaattisen käynnistymisen saa estettyä poistamalla sen lämpöanturin.

Multivanissa on takakontissa hylly, joka toimii sängyn osana. Levyn saa poiskin, mutta sen metallinen runko on pultattu lattiaan. Ko. hyllystä voi olla siis haittaa tavaran kuljetuksessa. Vm. 2000 eteenpäin multivanien toisen rivin penkkejä voi liikutella aika vapaasti, lattiassa on kiskot. Myös istumasuuntaa voi kääntää. Vm. 2000:a vanhemmissa 2-rivin penkit on kiinteästi paikoillaan. Saa ne toki nostettua pois kyydistäkin, pikalukitus löytyy. Multivan on aina 2+2+3 ratkaisu. Caravellen saa 2+2+3 tai 2+3+3 malliksi, yhden istuinpaikan saa helposti pois.

Sitten on nämä suomessa tehdyt carsportit/regot jne. Ne on melkeinpä aina pitkällä alustalla, ja paikkoja on 8 tai 9. Jotkut on verottomia linja-autoja, mutta niiden ajokorttimääräykset on sellaisia että heikkohermoisempi luovuttaa. Suomiautot tahtoo olla aina reippaasti ajettuja, onhan ne olleet uutena hirvittävän hintaisia ja ne on aina ammattikäyttöön hankittuja. Saksassa harvemmin näkee pitkällä alustalla olevia busseja, mutta on niitäkin.

T4:lla on ajettu melko huimia ajomääriä, ja hyvällä huollolla ne kestää pitkään. Toki poikkeuksia on. Kuulemma eräs taksimies osti aina halpahallista halpoja öljyjä mutta vaihtoi niitä 5000 km:n välein ja autot kesti pitkään sillä konstilla.

Multivanin kanssa kannattaa muistaa että sen saa melko pienellä vaivalla rekisteröityä matkailuautoksi (sänky ja pöytä on jo tehdasvalmiina). Caravellen kanssa saa miettiä ainakin sitä sängyn tekemistä tarkemmin.

Shuttle taitaa olla T5:n joku erikoismalli? Huhupuheista päätellen kannattaa vältellä ainakin niitä alkupään T5:ia. Sähkövikoja saattaa esiintyä niissä. T4 on kai vähän paremmassa maineessa.

2.5 TDI koneissa oli tehoja kai 88, 102 ja 150 hp ainakin noissa vanhemmissa malleissa. Ne tunnistaa siitä että tuossa laiskimmassa (ei välijäähdytintä ja siinä on kai heikompi vaihdelaatikko) on maskissa/peräluukussa olevassa merkissä sininen TDI, keskimmäisessä I on hopea ja tehomallissa TDI. Huomasinpa että sakemannit harrasti tussituunauksia, eli joissakin veltommissakin vehkeissä oli värjätty tuo I punaiseksi :lol: Lisäksi noita on 2.4 vaparilla ja 1.9 TDI:llä, mutta tuo 2.5 TDI lienee suositeltavin.
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Kleinbusfahrer wrote: Multivanissa on takakontissa hylly, joka toimii sängyn osana. Levyn saa poiskin, mutta sen metallinen runko on pultattu lattiaan. Ko. hyllystä voi olla siis haittaa tavaran kuljetuksessa. Vm. 2000 eteenpäin multivanien toisen rivin penkkejä voi liikutella aika vapaasti, lattiassa on kiskot. Myös istumasuuntaa voi kääntää. Vm. 2000:a vanhemmissa 2-rivin penkit on kiinteästi paikoillaan. Saa ne toki nostettua pois kyydistäkin, pikalukitus löytyy. Multivan on aina 2+2+3 ratkaisu. Caravellen saa 2+2+3 tai 2+3+3 malliksi, yhden istuinpaikan saa helposti pois.
Kiitos kommenteista. Tässä pari lisäkysymystä.

Pystyykö Multivanin viimeistä penkkiriviä liikuttelemaan pituussuunnassa?

Meinasitko, että 2+3+3:n saa helposti muutettua 2+2+3:ksi? Onko Caravellen 3:n istuttavassa penkissä aina reunimmainen istuin irrotettavissa?

Vielä askarruttaa, pystyykö kahden ja kolmen istuttavia sohvia vaihtamaan keskenään. Näyttäisi reunimmaisten paikkojen turvavyöt olevan seinässä kiinni. Löytyyköhän joka riviltä seinästä kiinnikkeet, joihin turvavyöt voidaan laittaa.

Tämmönen unelma löyty naapurimaasta:
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ ... LDUAATw4AA__!

Vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Epäilyttää noi kilometritkin, jos pitää paikkaansa. Tosin kuskinistuin on ihan hyväsä kunnossa vielä, samoin polkimet. Kiinnostaa, että saisko tossa toista penkkiriviä vaihdettua 3:n tai 4:n kanssa.

Ostain vain joku ensin Skodan multa pois, niin pääsis ostoksille.
Kale
Posts: 972
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

cordo-00 wrote:
Tämmönen unelma löyty naapurimaasta:
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ ... LDUAATw4AA__!

Vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Epäilyttää noi kilometritkin, jos pitää paikkaansa. Tosin kuskinistuin on ihan hyväsä kunnossa vielä, samoin polkimet. Kiinnostaa, että saisko tossa toista penkkiriviä vaihdettua 3:n tai 4:n kanssa.
Mitä nopeasti katselin niin aika maltillisesti ajettuja näyttäisi nuo caravellet ovan Ruotsissa joten ihan hyvin tuo 170tkm voi pitää paikkansa. Näytti uudempiakin saavan halvemmalla mutta onhan tuossa linkittämässäsi autossa lisänä ulkoisia koristeita.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

cordo-00 wrote: Kiitos kommenteista. Tässä pari lisäkysymystä.

Pystyykö Multivanin viimeistä penkkiriviä liikuttelemaan pituussuunnassa?
Ei pysty ainakaan tässä vanhemmassa, ja tuskinpa 2000 -> malleissakaan.
cordo-00 wrote: Meinasitko, että 2+3+3:n saa helposti muutettua 2+2+3:ksi? Onko Caravellen 3:n istuttavassa penkissä aina reunimmainen istuin irrotettavissa?
Siis se Caravelle mikä mulla oli siinä oli sen keskimmäisen rivin reunimmainen penkki (liukuoven viereinen) lähtee irti. Eli se keskipenkki on 2+1 mallinen.
cordo-00 wrote: Vielä askarruttaa, pystyykö kahden ja kolmen istuttavia sohvia vaihtamaan keskenään. Näyttäisi reunimmaisten paikkojen turvavyöt olevan seinässä kiinni. Löytyyköhän joka riviltä seinästä kiinnikkeet, joihin turvavyöt voidaan laittaa.
Caravellen vyöt oli seinillä kiinni. Multivanissa kaksi keskirivin penkkiä on lannevöillä jotka on penkissä kiinni. 2- ja 3-rivin penkkejä ei voi vaihtaa keskenään, koska 3-rivin sohva on pultattu lattiaan.
cordo-00 wrote: Tämmönen unelma löyty naapurimaasta:
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ ... LDUAATw4AA__!

Vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Epäilyttää noi kilometritkin, jos pitää paikkaansa. Tosin kuskinistuin on ihan hyväsä kunnossa vielä, samoin polkimet. Kiinnostaa, että saisko tossa toista penkkiriviä vaihdettua 3:n tai 4:n kanssa.

Ostain vain joku ensin Skodan multa pois, niin pääsis ostoksille.
Aika komia bussihan tuo on, isolla koneella ja takana käytännölliset pariovet. Ei tuo minusta ole epäilyttävän halpakaan. Veroahan tuohon lätkäistään päälle vielä ehkä 4-5 tonnia.
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Kale wrote:
cordo-00 wrote:
Tämmönen unelma löyty naapurimaasta:
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ ... LDUAATw4AA__!

Vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Epäilyttää noi kilometritkin, jos pitää paikkaansa. Tosin kuskinistuin on ihan hyväsä kunnossa vielä, samoin polkimet. Kiinnostaa, että saisko tossa toista penkkiriviä vaihdettua 3:n tai 4:n kanssa.
Mitä nopeasti katselin niin aika maltillisesti ajettuja näyttäisi nuo caravellet ovan Ruotsissa joten ihan hyvin tuo 170tkm voi pitää paikkansa. Näytti uudempiakin saavan halvemmalla mutta onhan tuossa linkittämässäsi autossa lisänä ulkoisia koristeita.
En onnistunut oikein löytämään halvemmalla uudempia. Tai siis löyty niitä 102hp, mutta olen asettanut minimitavoitteeksi 130hp. Jos on jotain linkkejä, laita tänne.

Ilmeisesti ruotsalaisilla ei ole mitään nettiauton tyyppistä palstaa. Olen katsellut vain bytbilistä, bilwebistä ja blocketista.
Kale
Posts: 972
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Joo, ei enää löytynyt blocketista kuin 102hp caravellejä. Bytbil:iä ja Blocket:ia käytin itse kanssa auton etsintään aikoinaan.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Vähän ajettuja ei ole kovin paljoa tarjolla.
Tuossa esim. pari ihan kivaa Atlantista
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =137781788
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =138019142

Ota huomioon että virilastulla saa 102 hp mallista helposti 130hp, hinta tuollaisella lastutuksella luokkaa 600 euroa.
http://www.hestec.fi/etusivu/vag/2.5r5tdi.html
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... d=4&lang=1
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Kleinbusfahrer wrote:Vähän ajettuja ei ole kovin paljoa tarjolla.
Tuossa esim. pari ihan kivaa Atlantista
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =137781788
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =138019142

Ota huomioon että virilastulla saa 102 hp mallista helposti 130hp, hinta tuollaisella lastutuksella luokkaa 600 euroa.
http://www.hestec.fi/etusivu/vag/2.5r5tdi.html
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... d=4&lang=1
Onhan tuo Atlantis nätti, ku sika pienenä. Kuola on valunu jo viikon VW-bussin vuoksi. Joku vois tulla hakemaan Skodan pois, niin pääsis tositoimiin. Oon kyllä varautunu siihenkin, että Skoda ei mee kaupaksi mua tyydyttävällä hinnalla, jolloin pitäisi auton vaihtoa siirtää taas vuodella eteenpäin.

Onko 102hp, 130hp ja 150hp koneissa muuta eroa kuin softa? Onko vaihteisto ja kytkin samanlaiset?
jkl
Posts: 25
Joined: 13.11.2010 16:05

Post by jkl »

Itellä oli joskus aivan sama tilanne kun tämän ketjun aloittajalla, ja sen seurauksena taloon tuli T4 portteri 75 kW koneella,
manuaalilaatikolla ja Carsportin korilla. Nyt sillä on "matkailtu" reilut 4 vuotta ja n. 130 tkm. Ja aiotaan jatkaakin, on vielä sisäänajossa (alle puoli milj.mittarissa). Ajamallahan tuosta ei tekniikkaa saa loppumaan, jos vaan huollot tehdään niin kun pitääkin. Automaatit noissa ei kyllä kestä.
Sisustus noissa tehtaalaisissa on kyllä aika paljon karumpaa kun kotimaisten pajojen tuotteissa.
Toki multivanihan on valmis matkailuauto, muuta kun keittolevy kiinni ja konttorille.
Lisäksi kotimaisissa on kori lämpöeristetty, kaksinkertaiset ikkunat, äänieristystä lisätty, laadukkaampi verhoilu ym.
Penkkien kinnitys kiskot ja palikat kiinnitetty läpipulttaamalla lattiaan, että kyllähän niitä voi järjestellä uusiksi niissä rajoissa kun ne vaan muuten sopii autoon. Ja varoo poraamasta sähköjohtoihin tai muihin tärkeämpiin osiin. :lol:
Mun kokemus rajoittuu vain T4 malleihin, uudempi on ilmeisesti ainakin teknisesti aivan eri auto.
Nuo teholukemat on vähän sellaisia että isompi on paperilla kivamman näköinen mutta normaalikäytössä sitä eroa ei juuri huomaa. Tietysti jos vetää esim. asuntovaunua tai muuten painoa pajon päällä niin voi olla hyötyä.
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Niin missä malleissa on kaksinkertaiset lasit ja parempi äänieristys? Itse olen ollut siinä käsityksessä että Multivanista nuo löytyisi, ja koska niitä ei ole "kotimaisia" eli tuotu lainkaan Suomeen, niin täsmentäisitkö hieman? Ei muuten, mutta itsellä tässä on pohdinnassa toinen Portteri, ja em. asioiden toivossa olen katsellut Saksan Multivan-valikoimaa, tietysti sieltä saa myös noita 151 hp malleja, joita ei niitäkään ole Suomessa.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
jkl
Posts: 25
Joined: 13.11.2010 16:05

Post by jkl »

Ainakin noissa Carsportin koreissa on ja käsittääkseni myös Regon ja Tamlansin tekemissä.
Muita en ole ite penkonut syvemmältä mutta tossa omassa on joku ns. raskasmatto lattiassa ja villat! seinissäja ovissa, sekä tuplaikkunat.
On muuten sellanen kaappi että kun se kesähelteellä lämpiää, niin ei meinaa jäähtyä millään. Kylmäkone puuttuu.
Taitaa muuten Multivanissa olla, ainakin on takimmaisissa ikkunoissa ne tuuletusritilät.
Olenkohan nähnyt jossain muissakin, olisko saanut lisävarusteena.
Mehtäläinen
Posts: 38
Joined: 1.2.2008 16:06

Post by Mehtäläinen »

Pesukarhu wrote:Niin missä malleissa on kaksinkertaiset lasit ja parempi äänieristys? Itse olen ollut siinä käsityksessä että Multivanista nuo löytyisi, ja koska niitä ei ole "kotimaisia" eli tuotu lainkaan Suomeen, niin täsmentäisitkö hieman? Ei muuten, mutta itsellä tässä on pohdinnassa toinen Portteri, ja em. asioiden toivossa olen katsellut Saksan Multivan-valikoimaa, tietysti sieltä saa myös noita 151 hp malleja, joita ei niitäkään ole Suomessa.
Mihin hintaan saa tuotua saksasta multivanin? Nettiautossa oli tuommonen http://www.nettiauto.com/volkswagen/multivan/3404583
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tossahan ne kulut aika pitkälle oli mitä Saksan hintaan tulee lisää. Toimituskuluja noissa firmoissa varmaan 500-1000 euroa noin yleisesti, joka tossa 16t€ summassa jo on sisällytettynä.
Mitä tommosen hakeminen itse maksaa, niin sehän jo riippuu oman ajan hinnoittelusta, miten sinne Saksaan menee ja miten tulee takasin. Mutta ei kai siinä itse hakien kauheita säästöjä tule verrattuna tommoseen avaimet käteen -palveluun. Lisäksi auton toimittava firma antanee jonkinlaisen takuun jo ihan oman maineensa puitteissa, itse hakien takuu on oman lompakon varassa.
Siitä vaan mobile.de selailuun ja hintataso selville.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

ambulanssina niitä on ollut jonki verran myynnissä (151hp). harmittaa kun en aikoinaan ostanut, olis ollut edukas, eikä ees paljon ajettu...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
User avatar
maastis
Posts: 203
Joined: 10.12.2007 20:05
Location: vaasa

Post by maastis »

jkl wrote:Ainakin noissa Carsportin koreissa on ja käsittääkseni myös Regon ja Tamlansin tekemissä.
Muita en ole ite penkonut syvemmältä mutta tossa omassa on joku ns. raskasmatto lattiassa ja villat! seinissäja ovissa, sekä tuplaikkunat.
On muuten sellanen kaappi että kun se kesähelteellä lämpiää, niin ei meinaa jäähtyä millään. Kylmäkone puuttuu.
Taitaa muuten Multivanissa olla, ainakin on takimmaisissa ikkunoissa ne tuuletusritilät.
Olenkohan nähnyt jossain muissakin, olisko saanut lisävarusteena.
itellä regon tekeles ja löytyy tuplalasit ja eristykset ja penkit läpipulteilla kiinni
Veronkierto kunniaan!
Ex: T4 pornstarter matkailuauto
Nykyinen g3variant 2+3 paku.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Ei ole multivaneissa noita lämpölaseja eikä kummoisia eristyksiä. Caravellessa taitaa olla paksumpi lattiamatto matkustamossa. Jotkut ehkä sanoo sävylaseja lämpölaseiksi, mutta ei tarkoita ihan samaa asiaa kun kylmää varten eristetyt.

Multivan on aika germaanimaisen spartalainen sisustukseltaan myös. Carsport ja muut kotimaiset sisustamot on rakentaneet autonsa aika huolella mukavuutta ja hiljaisuutta silmällä pitäen. Ja mitä noihin teholukemiin tulee niin ei niihinkään kannata tuijottaa liikaa. Minusta tämä keskimmäien 102hp malli on ihan mukavasti liikkuva vakionakin. Ei sillä jalkoihin pitäisi jäädä. Kannattaa käydä koeajamassa vaikka jotain samalla koneella olevaa bussia/pakua niin saa paremman näppituntuman.

Itse saksasta hakien saa varata ainakin sen toimintatonnin kuluihin. Tuontifirmalla tuottamalla pääsee vähällä vaivalla ja kulut on suunnilleen +/- 0, riippuu tietysti tapauksesta. Itse halusin käydä hakemassa autoni ihan vaan kokemuksen takia. Tietääpähän mistä isot pojat puhuu. Ei ollut kovin rentouttava kokemus. Ihan äkkiä ei viitsisi lähteä uudestaan vaikka oli ihan hauskaakin ja avartava kokemus sinänsä.
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Kleinbusfahrer wrote:Ei ole multivaneissa noita lämpölaseja eikä kummoisia eristyksiä. Caravellessa taitaa olla paksumpi lattiamatto matkustamossa. Jotkut ehkä sanoo sävylaseja lämpölaseiksi, mutta ei tarkoita ihan samaa asiaa kun kylmää varten eristetyt.
Tarkeneeko tehdasbussissa Pohjolan olosuhteissa? Riittääkö takamatkustamossa lämmöt 25 asteen pakkasessa? Onko tehdasbusseissa aina omat puhallussuuttimet takaosaan?

Entä puhaltaako takaosaan jäähdytettyäkin ilmaa? Ainakin yhteen carsportiin oon törmänny, joka puhalsi takaosaan lämmintä- ja ulkoilmaan, mutta ei jäähdytettyä, vaikka ilmastointi autossa olikin. Jäähdytettyä ilmaa puhallettiin vain etupenkille.
jkl
Posts: 25
Joined: 13.11.2010 16:05

Post by jkl »

Tuollaisiakin olis tarjolla:
http://www.reisemobile-jesteburg.de/

Tuosta tarkenmisesta, itellä ei kokemusta muuta kuin Carsportin tekeleestä ja siellä kyllä tarkenee.
Ja tuo ilmastoinnin jako taakse kattokanaviin on tarvinnut ruksata lisävarustelistalta erikseen autoa tilatessa.
Tehtaalaisissa tämä klimatronik jakaa kylmää (ja lämmintä) taaksekin.
Kleinbusfahrer
Posts: 82
Joined: 19.3.2008 10:13
Location: Jyväskylä

Post by Kleinbusfahrer »

Jup, mulla on tuo Climatronic ja kyllä puhaltaa kylmääkin taakse. Uudemmissa (2000->) taitaa olla kaikissa takana myös se ilmastoinnin säätöpaneelikin, vai olisko se ollut lisävaruste. Joissakin malleissa niitä näkee. Multivanissa on katossa ilmakanavat, vanhassa caravellessä niitä ei ollut. Takana on lattiassa puhallin molemmissa. Ikkunat huurtuu takana jo ihan pikkupakkasilla. On niin paljon tuota lasipintaa ettei tahdo pysyä takalasit kirkkaana mitenkään.
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Taitaa kaikissa, missä on jotain puhallusta taakse, olla koppi ilman väliseinää. Itselle kelpaisi väliseinän kanssa (tarvetta ei siis ole bussille, tietysti sellaisestakin saa penkit pois), jotta kesällä voisi vähän viilentää ja talvella lämmittää. Vaikka on 5% kalvot ja väliseinä, niin kesällä parkissa lämmöt nousee "mukavasti" ja talvella puolestaan jäätyy kamat. Myös ohjaamon ilmastoinnin teho on olematon ilman välisenää (ajoin yhtä sellaista mallia), tietysti kun koko auton tilavuus on yhtenä tilana.

Multivanissa taitaa tuohon lämmitykseen olla sellainen pitkä siistin näköinen "kotelo" ja Caravellessä sellainen "loota". Onko velleissä lainkaan ilmastointia taakse, Multivanissahan on sieltä katosta?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Jatketaans tätä tyhjänpäiväistä jaaritusta. Säikeeseen on tullut paljon kysymyksiä, mutta ei kovin paljon vastauksia. Kysymykset on vissiin liian pahoja; tai erilaisia malleja on liikaa, joten kukaan ei osaa vastata varmasti tietyn mallin kohdalta.

Kuulin yhdeltä, joka puljaa näitten kanssa, että takaosaston penkkejä voisi siirrellä haluamallaan tavalla. Hänen mukaansa kaikissa Caravelleissa olisi samanlaiset penkkien kiinnityspisteet vaikka istumajärjestys olisikin erilainen. Lisäksi väitti, että Caravelleen saisi toiselle riville laitettua Multivanin kapteeninjakkarat. Tietysti pitäisi laittaa samalla se jakkaran alla oleva kääntösysteemi. Väitti samalla, että jostain Baltiasta voisi saada romikselta koko Multivanin sisutuksen reilulla tonnilla. Alkasin heti kelaamaan, että ostain paku, johonka laittais Multivanin sisustuksen. Todennäköisesti autovero menisi silloin Transporter Kombin mukaan, mikä olisi huomattavasti halvempaa. No joo, tollanen idea taas. Tuskin toteutan...

Satuin kokeilemaan vauvan autokaukaloa Caravelleen ja hämmästykseni oli sanoinkuvaamaton, kaukalo ei mahtunut paikalleen, koska otti edessä olevan penkin selkänojaan kiinni. Tosin tämä yksilö oli 1+9-paikkainen pienoislinja-auto. Pitäis käydä kokeilemassa johonkin normi 1+8 paikkaiseen, onko sielä pidemmät penkkivälit. Noita Caravelleja on tosin aika huonosti täällä autoliikkeissä näytillä. Tässä lähistöllä löytyy yksi T5 3-3-3 -penkkijärjestyksellä. Kiitollisena otetaan vastaan kokemuksia vauvan kuljetuksesta. Sitten se seuraava istuin on yleensä vielä isompi :cry:
Tyrni
Posts: 12
Joined: 31.8.2010 9:12

Post by Tyrni »

Meillä ainakin 1+8 caravellessa kaukalo menee nätisti keskimmäiselle penkkiriville. Takimmaiselle taitais olla turha kokeillakkaan. Keskiriville kyllä menee varmaan ihan mikä tahansa istuin, senverran paljo siinä on tilaa.
Ostin sisätilanlämmittimen autoon niin ei ole kovin paljoa pakkasta ajoon lähtiessä. Kaupunkiajossa menee aika pitkään ennenkuin sisätilat ovat "lämpimät". Pitkällä matkalla lämmöt ei mikään ongelma kovalla pakkasellakaan kun 80 pääsee ajamaan.
Meillä 99 caravellessa on säätöpaneeli takana. Siitä voi valita haluaako lämmintä vai raitista ilmaa ja millä teholla. Ilmastointikylmää ei siis tule taakse ainakaan tässä mallissa.
Mielelläni ottaisin kyllä kahden istuttavan vänkärin penkin tilalle kapteeninjakkaran. Ois kätevämpi.
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Tyrni wrote:Meillä ainakin 1+8 caravellessa kaukalo menee nätisti keskimmäiselle penkkiriville. Takimmaiselle taitais olla turha kokeillakkaan. Keskiriville kyllä menee varmaan ihan mikä tahansa istuin, senverran paljo siinä on tilaa.
Ostin sisätilanlämmittimen autoon niin ei ole kovin paljoa pakkasta ajoon lähtiessä. Kaupunkiajossa menee aika pitkään ennenkuin sisätilat ovat "lämpimät". Pitkällä matkalla lämmöt ei mikään ongelma kovalla pakkasellakaan kun 80 pääsee ajamaan.
Meillä 99 caravellessa on säätöpaneeli takana. Siitä voi valita haluaako lämmintä vai raitista ilmaa ja millä teholla. Ilmastointikylmää ei siis tule taakse ainakaan tässä mallissa.
Mielelläni ottaisin kyllä kahden istuttavan vänkärin penkin tilalle kapteeninjakkaran. Ois kätevämpi.
Ymmärsinkö oikein, että sulla on järjestyksenä 3-3-3? Meneekö kaukalo keskimmäisen penkkirivin joka istuimelle? Mahtuuko hyvin pitkän (190cm) kuskinkin taakse?
Tyrni
Posts: 12
Joined: 31.8.2010 9:12

Post by Tyrni »

Joo, 3-3-3 on. Ite oon 188 ja jää tilaa vaikka muille jaettavaksi ainakin kun vertaa vaikka entiseen passattiin :)
Oikeastaan se on ainut käytännöllinen paikka kun meidän kaukalo vaatii pitkät turvavyöt niin vänkärin kulmassa ei meinaa riittää vyön pituus. Tilan puolesta mahtuu siihenkin hyvin. Keskipenkille ei meidän kaukaloa saa kun ei ole kolmipistevöitä keskellä.
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Kävin eilen testaamassa, kun läheiseen autoliikkeeseen ilmestyi T4 Caravelle ja toisesta liikkestä löytyi T5 Transporter Kombi. Molemmissa autoissa oli istuin järjestys 3-3-3. Kaukalo mahtui molempiin autoihin hyvin toisen rivin jokaiselle istuimelle. Kolmanteen riviin mahtuminen oli vähän siinä ja siinä. Hätätilassa voisi laittaa sinnekin, mutta aika änkeämistä olisi. Kuskikin tuntui mahtuvan hyvin kaukalon eteen. Noissahan istutaan niin korkealla, että pitkänkään kuskin ei tarvi tuoda kovin paljoa penkkiä taaksepäin.

Noita turvavoitä en hoksannu tarkastella. Sen vain totesin, että Transporter Kombi oli kyllä sisustukseltaan melkoinen armeija-ajoneuvo. Itse asiassa jäi se vanhemman Caravellen sisusta kokonaan arvioimatta, kai se oli sitten parempi kuin ton T5-Kombin, kun en asiaan kiinnittänyt huomiota. Tosiaankin hätäsesti käytiin, eikä aivan ostoaikeissa oltu.
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Jatketaan höpötystä. Nyt olen tullut sellaiseen tulokseen, ettei meidän speksaamaa autoa löydy koko Tellukselta. Nimittäin olemme käyneet testaamassa paria Suomessa sisutettua bussia ja se sisusta aika mukava. Monessa penkkien kuosit saattavat olla aika rumia, mutta penkkien muunneltavuus, takaosan hiljasuus ja linja-autotunnelma on isoja plussia. Näissä on vain ongelma, että on ajettu vähintään 300tkm, mikä hieman arveluttaa.

Multivan olisi muuten hyvä, mutta haluaisin pitkän mallin, johon saisi huomattavasti suuremman takakontin ja tarvittaessa kaksi lisäpaikkaa. Pitkässä Caravellessa taas häiritsee karkeus verrattuna Suomi-bussiin sekä se, ettei penkkejä saa selkä menosuuntaan.

Oon alannu suunnittelemaan, että pitäisi saada pitkä Caravelle Multivanin sisustalla. Sattumalta löysin netistä tälläisen:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/3694378

Tuo on liian kallis, mutta laitoin mielenkiinnosta myyjälle kysymyksiä. Onhan tuosta Caravellesta tehty jotain Busines-malleja, mutta ilmeisesti lähes aina lyhyestä versiosta. Lisäksi hinnat on aika rasvaisia. Tosiaankin, kun tässä olen jollakin vakavuudella päättänyt, että tulokas pitäisi olla T5-mallia, joka on hiljasempi, paremman näkönen ja ergonomisempi.

Onko jollakin tietoa, kuinka Multivanin sisustan saisi survottua pitkään Transporteriin tai Caravelleen? Caravelleenhän ei välttämättä tarvitsisi uusia kuin penkkien kiinnityssysteemi ja penkit. Transporter Combin verhoilua pitäisi parantaa jotenkin, mutta lyhyen Multivanin verhoilustahan ei käy kuin osa (olisko soveltuva matkustamon ensimmäisen ikkunan takareunasta eteen päin). Saisko noita Multivanin kiskoja jotenkin jatkettua, että sais neljännen penkkirivinkin.

Onko jollakin jotakin faktaa aiheesta?
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3119
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Tuota Multivaniahan on tehty lang-versionakin mutta taitaa olla vielä pirun arvokkaita vaan.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Ari-Matti Aho wrote:Tuota Multivaniahan on tehty lang-versionakin mutta taitaa olla vielä pirun arvokkaita vaan.
Jaa, tota en ollut tiennykkään. Pikasella vilkasulla näytti olevan aika hintavia. Aika vitsikästä, että tämä on pitkä Multivan:
Naks

Mitenkä tuo eroaa pitkästä Caravellesta?

Onko jollakin heittää linkkiä johonkin ulkomaiseen halpaan purkaamoon? Kuulemma jossain Baltiassa olisi jokin purkaamo, johon menee iso osa kolaroiduista eurooppalaisista vw-busseista.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3119
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Tuo taitaa olla kuitenkin Caravelle. Näköjään kaikki eivät tiedä mitä myyvät... :D
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Itse piti kans hommata t4, mutta sitten kävin ajamassa t5:sia ja vaikka tonnin kalliimmaalla olis saanu t5 2007 407tkm ajettu, niin maksoin omasta 567tkm ajetusta 2004 mallista mielelläni vain tonnin vähemmän, oli meinaan sen verta hyvä peli. Itse en näkis kilometreissä mitään ihmeellistä ajettuhan näillä on jo yli 800tkm, kun ei ole ruuvailtu. voipi olla et ne 200tkm ovat ruuvattuja, kannattaa käydä ihan ajamassa useita niin saa käsitystä miten eri kuntoisia autot voivat olla.

se mitä näistä on käsitykseni mukaan mennyt, automaatteja, nokka-akseleita, turboja, vesipumppuja (sitä myöten koko kone, huoltovapaa jakopää), niveliä yms. alustan sälää, kytkin ja kaksoismassa. Oma autoni on hyvin huollettu aina samassa paikassa mistä uutena myytykin ja mistä sen itsekin ostin. Asentaja muisteli että kaksoismassa ja kytkin laitettu ja pakin synkrot, koneelle ei ole tehty mitään ja käy, kulkee ja tehot tallella. Nyt kun vaihdoin hehkut, huomasin että turbo puhaltaa jonkun verran öljyä putkiin, mutten ole vielä lisännyt yhtään. Ajanut olen vasta 3tkm tällä. Sitten ku turbo paukahtaa niin laitetaan uusi isompi tilalle :) Öljyistä tämä kone todella tarkka 96/128kw 2.5tdi, pitää olla vw506.01 luokitus.

Sisustukset yleensä joo rumia, mutta omaani sattui sopivasti harmaasävyinen puolinahka, GLE VIP varustuksella eli yli 30donaa ollu uutena tuo carsportin sisustus.

oletko harkinnut noita eestinpoikien tekemiä autoverottomia pelejä. www.highliner.fi nettiautossakin useita, rumia mutta halpoja...
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Oon noita Highlinereita kattonu, mutta toi katto on hiukan hallitseva :D Sisältä on kyllä fiksun näkösiä. Ei noi käsittääkseni mitään kauhean halpoja oo. Halvin Multivanista tehty Highliner maksaa 27k€ ja Kombista tehty maksais noin 20k€. Saksasta saa täystehoisen alle 200tkm ajetun T5-Multivanin noin 16k€:llä, joka olis haetuttamalla Suomen rekisterissä pakollisilla Suomi-varusteilla korkeintaan 26k€. Kombin voi saada vastaavasti 22k€:llä, joten ei noi korkeakattoset tuu yhtää halvemmaksi. Tosin niissä saattaa olla parempi varustetaso, joka sellaista arvostaa. Noin 25k€ alkaa saamaan T5-suomibussia, jolla ajettu vajaa 400tkm.
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Ari-Matti Aho wrote:Tuo taitaa olla kuitenkin Caravelle. Näköjään kaikki eivät tiedä mitä myyvät... :D
Yhdessä kuvassa on kuskin "kynnys", jossa on "Multivan" -teksti. Voihan olla, että on ton osan vain napannut naapurin Multivanista.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3119
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Multivania ei kai vaan ole tehty 9-paikkaisena? Ne pitkätkin on 7-paikkaisia.

Itsellä kanssa haluttaisi jo T5-malli mutta vielä ei pysty. Aika todennäköisesti myös seuraava on Carsportin tekele.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Itseasiassa meillä tällä hetkellä koekäytössä Carsportin T5. Mielestäni takaosaston penkit on käsittämättömän huonosti muotoiltuja. Istuin osa on aivan vaakatasossa ja todella lyhyt eli reisitukia ei ole. Selkänoja kääntyy, mutta vasta 20cm alareunasta eli selkä pitää olla mutkalla, jos meinaa taittaa penkkiä makaavampaan asentoon. Jos taas istuu ryhtevästi selkä suorassa, ei penkillä meinaa pysyä, koska istuinosaa ei ole yhtään kallistettu. Ainut mahdollisuus oli istua takamus penkin reunalle liu'utettuna, jolloin paikat puutuu pidemmässä matkassa. Eihän noita varmaan ole tarkoitettu 1.9m/0.1t -kokoisille, mutta ehkä huonoin autonistuin, jossa olen istunut. Kuskin jakkara oli ihan hyvä, mukava olisi saada enemmän taakse päin, mutta pökkää toisen rivin selkämenosuuntaan olevaan jakkaraan.

Kyseinen auto oli CL-varustelulla. Varmaan sama jakkara paremmissa malleissakin. T4 taitaa olla eri jakkarat.

Niin moititaan vielä, että turvavyöt oli onnettoman pituset. Lisäksi ainakin 3:n penkin vyöt kränkkäs jotenkin. Kehutaan kuitenkin, että penkit ja sisustus oli säilynyt muuten hyvänä ja ihan viimeistellyn näköistä oli.

Tässä autossa oli kiskot pitkittäin. Ilmeisesti kaikissa T5-Carsporteissa on pitkittäin. Tämähän helpottaa matkailuautoksi rekisteröintiä, koska sänky on helpompi tehdä. Poikittaisessa kiskossa olis se hyvä puoli, että apukuskin takana olevaa penkkiä voisi siirtää vähän keskemmälle (jos toisessa rivissä olisi vain 2 jakkaraa), jolloin kulku liukuovesta vähän väljentyis, mutta keskelle jäisi vielä riittävä käytävä (jolloin etupenkiltä pääsisi takaosaan).
Tupajumi
Posts: 77
Joined: 14.2.2008 10:16

Post by Tupajumi »

Onhan nuo T5:t hyvän näköisiä, mutta tekniikasta ei ole muuta kuin pahaa sanottavaa verrattuna T4:een. Noita T5:a mulla on ollu kaksi ja niissä on ollu kaikenlaisia kalliita/ihmeellisiä vikoja, lisäksi vaikea auto korjata. Itte ajattelin että pitelen näitä T4:sia ja sitten kun volkkari tekee taas kestävän mallin kuin T4 on niin sitte semmone.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Laitoin omista penkeistä kuvia tuonne...
http://timos.galleria.fi/kuvat/Transporter/

On noissa mielestäni ihan hyvin kallistusta ja reunatoppausta (kuppia), reisituki on kyllä lyhyt (itse 185cm). En ole itse ikinä takana matkustanut mutta vaimo on ja se kyllä valittaa että alaselkä tulee kipeeksi. Vyöt ovat juu onnettoman lyhyet ja turvakaukaloa ei olla vieläkään saatu kiinnitettyä niin kuin se kuuluu vaikka löysin penkkien alta lisävyönpätkänkin (solki haittaa siinä). Kiskot on aina pitkittäin, penkit saa 5cm välein miten päin vaan. Ite just ja just mahun ajamaan, polvi osuu avaimiin jos toista penkkiriviä ei siirrä 5cm taaksepäin. Nuo yksinistuttavat penkit saa säädettyä myös sivusuunnassa n.+/- 5cm lähemmäksi seinää tai käytävää pikakiskolla. Mulla noita leveitä penkkejä 5kpl joista todella helppo tehdä sänkypaikat, selkänojat vaan eteen ja penkit sopivasti peräkkäin.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Itse tuosta tekniikasta en vielä paljon tiedä. Tarkoitus onkin niin paljon tehdä itse kun voi. Esim. laakkoselta tuli postissa tarjous gates kytkimien vaihdosta 770€. No itse alkuperäiset kytkimet motonetissa yht 78€, et ei paha jos/kun niitä 120/150tkm välein vaihtelee. Kun nuo hehkut vaihdoin, niin siinä ne kumit oli näkösällä et ei se varmaan paljon isompi homma ole sekään, myös vesipumpun vaihdon pitäisi onnistua kunhan tekee sopivat "erikoistyökalut". Tietääkö kukaan muuten mistä sais räjäytyskuvia ja minkälainen obd-kaapeli toimii ja millä softalla.
Tupajumi
Posts: 77
Joined: 14.2.2008 10:16

Post by Tupajumi »

Ei nyt oikeastaan kuulu tähän topiikkiin, mutta avaudun nyt kuitenkin.
Tässä vähän mitä omaan T5:een on jouduttu tekemään. Auto on 128KW 2005 malli.
Raidetangon ulommat nivelet, ja vakaajan tangot kesti 95tkm.
Maadoitus ongelmia, 4 päivää Laakkosella tutkittavana/korjattavana.
Lämmityslaitteen tilttaaminen, kilometrejä 140 tkm.
Iso huolto 150 tkm, laskua 2000€...
Kaikkien pyörien laakerit kesti 170 tkm.
Vilkun viiksi.
Akkuja kaksi, johtuu varmaan webaston käytöstä.
Ikkunan nostajat paskana.
Webasto tilttasi siinä 180 tkm ja uudestaan vajaan vuoden päästä.
Etuiskarien laakeroinnit 200 tkm.
Vaihdelaatikon/sisemmän vetarin boordit 200 tkm.
Tuulilasit erittäin heikkoja, ei varmaan auton vika mutta jotenki seki v.....i! Onko kori vetelä?
Kaikki hehkut rikki, ei siinä mitään kulutusosia, mut vaikee ite vaihtaa, antaa olla ei jaksa enää murehtia lähtee tai ei.
Ilmastoinnin huolto vuoden välein, kylmä aineet katoaa johonkin kukaan ei tiiä mihin?
Pakoputken joku paineroanturi hajonnu kaksi kertaa.
Ajovalon korkeudensäätömoottori 2 kertaa rikki.
Vasenta jarruvalon polttimoa polttaa rikki kokoaika.
Kilometrejä nyt 230 tkm, ja kone savuttaa sinistä savua...
Vielä jos automaattilaatikon sais rikki ni olis kiva, se maksaa vaan 7000€.
Kaikkia pikkujuttuja ei nyt jaksa luetella.
Ylipäätänsä kalliiksi on käyny, huollot maksanu aivan järjettömiä summia.

Mitäs T4 75KW malli manuaalina ajettu 500tkm--->Ei juuri mitään, normihuollot. Vasta sisäänajettu?
jkl
Posts: 25
Joined: 13.11.2010 16:05

Post by jkl »

Mullekkin aina joskus nousee kuumetta vaihtaa toi -97 carsportti nuorempaan t5:een, mutta mutta...
Niin paljon ongelmia kuulunut ammattikäyttäjiltä ja autokauppaa ja korjaustoimintaa harjoittavilta henkilöiltä,että on kuume laskenut.
Taidanpa ajella tolla vanhalla niin kauan kun koppa kestää.
Siihen riittää normi kulutusosien vaihtelu eikä siinä ole mitään mitä ei pystyis ite tekeen.
Eikä vielä edes ensimmäinen puoli miljoonaa täynnä.
Sisäänajossa. :D
Post Reply