Termostaatin vaihto?
Termostaatin vaihto?
Kävin hakemassa uuden termarin, kun ei lämmöt nouse juurikaan yli 75.
Onko miten paha projekti vaihtaa se itse? Autohan oli tuo allaoleva passat.
Onko miten paha projekti vaihtaa se itse? Autohan oli tuo allaoleva passat.
Jos oikein muistan, niin sieltä termostaattikotelosta pari pulttia auki, oliskohan ollu kuusiokoloja. Termari ja tiiviste pois ja uudet tilalle. Ei tainnu lisäksi olla mitään sokkaakaan siinä termarissa. Sen alavesiletkunkin saa irti siinä kotelosta irrottamalla yhden sokan, jolloin homma tais hieman vielä helpottua.
Notta pala kakkua. Aikaa ei mee kun puoli tuntia
Notta pala kakkua. Aikaa ei mee kun puoli tuntia
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
En ole ihan täysin varma, mutta muistelisin, että pitää ottaa ohjaustehostimen pumppu pois edestä että saa sen termostaatin muovikotelon irti... Ihan mutua...
Viime syksynä oli tarkoitus vaihtaa termostaatti, kun piti muista syistä laskea vedet pois, mutta jäi sitten tekemättä kun siinä oli joku sellainen pikku juttu, jonka takia se ei ihan sillä hetkellä onnistunut, eikä sitten ollut aikaa jäädä sen kanssa sössimään vaan vehkeet piti saada nippuun, niin se jäi sitten sillä kertaa vaihtamatta. Ei jaksa enää tarkasti muistaa, mutta kannattaa vähän kattoa mitä rojua siellä alavesiletkun ja termostaattikotelon ympäristössä on. Voin tietysti muistaa ihan omianikin...
Ja tuossa yllähän tulikin jo jotain ohjetta. Kuusiokoloja tai torkseja oli ne termostaattikotelon pienet pultit ja sen alavesiletkun muovisen letkulähdön saa tosiaan irti siitä kotelosta poistamalla sellaisen hevosenkengän mallisen sokan.
Pitäisi tuohon omaankin pulkkaan vaihtaa termostaatti, ennen talvea kun vain jossain välissä joutaisi.
Viime syksynä oli tarkoitus vaihtaa termostaatti, kun piti muista syistä laskea vedet pois, mutta jäi sitten tekemättä kun siinä oli joku sellainen pikku juttu, jonka takia se ei ihan sillä hetkellä onnistunut, eikä sitten ollut aikaa jäädä sen kanssa sössimään vaan vehkeet piti saada nippuun, niin se jäi sitten sillä kertaa vaihtamatta. Ei jaksa enää tarkasti muistaa, mutta kannattaa vähän kattoa mitä rojua siellä alavesiletkun ja termostaattikotelon ympäristössä on. Voin tietysti muistaa ihan omianikin...
Ja tuossa yllähän tulikin jo jotain ohjetta. Kuusiokoloja tai torkseja oli ne termostaattikotelon pienet pultit ja sen alavesiletkun muovisen letkulähdön saa tosiaan irti siitä kotelosta poistamalla sellaisen hevosenkengän mallisen sokan.
Pitäisi tuohon omaankin pulkkaan vaihtaa termostaatti, ennen talvea kun vain jossain välissä joutaisi.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
muistelisin et 2E:ssä se on vittumaises paikkaa mut uudemmas onk ose ny ADY vai mikälie on paljo helpommin tehty ku se kotelo tulee pitemmälle, eli paljo helpompi homma, tosa 2E:ssä joutuu just nyppimään tehostajan ja muistaakseni laturinkin ku se termari on sen kannakkeen takana misä noi on kiinni =) jos en paljoo väärin muista, itte pari vuotta sitten sitä kirosin ku omaan vaihdoin.
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
En ainakaan muista, että olisin tuohon 2E:hen termaria vaihtaessa ottanut mitään ohjaustehostinta tms. pois edestä. Hiukan ahdasta saattoi olla, ei muista enää. Kyseessä oli toki vento, jotta olisko passatissa sitten eroa tuolta osin. Mutta eiköhön tuo selviä kun nostaa auton pukille, ei se kuitenkaa kovin ihmeellinen homma ole.
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
joissakin sen saa helpommin, mut tosa omassakaan ei oo mitään mahdollisuutta saada sitä toista pulttia auki ilman tehostimen irrotusta, hyvä ku pultti mahtuu tulemaan edes pois vaikka olis irtikin sielä , voi olla et tota 2E o hiukka erilaista, ittellä oli uudella termarilla lämpömittari suoraa ylöspäin, olisko ollu sit sen 90 astetta.
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei näihin ainakaan minun tietojeni mukaan ole kuin yhtä termaria, 87 asteista.Jarppa wrote:Siellä oli ilmeisesti joku saksassa laitettu termari.
Muistinpas oikein tuon tehostin homman... Ei se muisti vielä sitten niin lyhyt olekkaan...
Ja olikohan vielä niin että noissa ilmastoiduissa malleissa on se ilmastoinnin kompurakin siinä tiellä vielä hommaa hankaloittamassa.
Vaihdatitko sen termostaatin ihan merkkiliikkeessä vai jossain pienemmässä nyrkkipajassa? Mitä suunnillen maksoi? Eipä varmaan jaksa/jouda itsekkään tuota vaihtaa, vaan pitää käyttää jossain pajalla vaihdatettavana...
Last edited by J.N on 8.9.2006 15:31, edited 1 time in total.
No nyt tarvittais sitten tietoa itellekin tähän asiaan. Kyseessähän oli siis allekirjoituksen mukainen Saksan tuliainen. Vesipumppu oli heti uutuuttaan niin sökö, että tuli vaihdettua koko mötikkä. Onneksi tuli, koska koko jäähdytysjärjestelmä oli täynnä pelkkää vettä. Vaihdon jälkeen olen kuitenkin päässyt havaitsemaan, että ei nouse lämöt millään yli 75 asteen.
Onko asiasta muuta haittaa, kun ettei koppiin saa kunnolla lämpöä talvella?
Onko noihin vehkeisiin laitettu Saksassa jotakin muuta termaria kuin 87 astetta?
Eli täytyykö tässä nyt ruveta taas järjestelmää tyhjentään ja termaria vaihtaan?
Onneksi tuota talviautoilua ei tarvi harrastaa suuremmissa määrin. Tähän asti on ollut talvet aiemmat autot seisonnassa ja tälläkin tulevana talvena ajetaan kovin rajallisesti. Viime talvena taisi etelä-Ruotsissa olla pakkasta huikeat -15.
Onko asiasta muuta haittaa, kun ettei koppiin saa kunnolla lämpöä talvella?
Onko noihin vehkeisiin laitettu Saksassa jotakin muuta termaria kuin 87 astetta?
Eli täytyykö tässä nyt ruveta taas järjestelmää tyhjentään ja termaria vaihtaan?
Onneksi tuota talviautoilua ei tarvi harrastaa suuremmissa määrin. Tähän asti on ollut talvet aiemmat autot seisonnassa ja tälläkin tulevana talvena ajetaan kovin rajallisesti. Viime talvena taisi etelä-Ruotsissa olla pakkasta huikeat -15.
R.I.P. Passat variant 1,9 TD
Nykyään Opelisti
Nykyään Opelisti
Talvi taas pääsi yllättämään... ensin joko oli kesälaatua tankissa tai suht vasta vaihdettu filtteri jäässä mutta kuiten lopputulos auto tienposkessa vähänaikaa ja filtterin vaihto.
Mutta nyt ei lämpeä kuin hyvä jos tunnin ajon jälkeen 90 asteeseen, jos pysähtyy niin silmissä laskee ja haaleaa puhaltaa.
Missäs tuossa 1.9tdi avb:ssa termari sijaitsee? Viitsinkö vaivautua tuolla pihalla vaihtamaan vai ajanko suoraan verstaalle?
Mutta nyt ei lämpeä kuin hyvä jos tunnin ajon jälkeen 90 asteeseen, jos pysähtyy niin silmissä laskee ja haaleaa puhaltaa.
Missäs tuossa 1.9tdi avb:ssa termari sijaitsee? Viitsinkö vaivautua tuolla pihalla vaihtamaan vai ajanko suoraan verstaalle?
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 67
- Joined: 24.7.2011 23:17
- Location: Jyväskylä
Olis kaikenhyvän lisäks termostaattikin ennen talvea vaihdettava. oon käsittäny että tossa AWT koneessa ois 100 asteinen termostaatti, ja et yleensä se tulee sen kotelon mukana. onko kellään hajua mitä se suunnilleen kustantaa? ja onko se ylipäätään 100 asteinen, kaikki mitä irto termostaatteina löysin oli välille 84-92. Saako sitä ehjänä purettua/kasattua jos irrallisen termostaatin ottaa kun semmosta kaikki tyrkyttää.