Etuiskarien vaihdon jälkeen ratti vinossa - Golf III Variant

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Maniac88
Posts: 49
Joined: 9.11.2010 21:49
Location: Vantaa

Etuiskarien vaihdon jälkeen ratti vinossa - Golf III Variant

Post by Maniac88 »

Elikkä semmosta, etuiskarien vaihdon jälkeen ratti on vinossa oikealle suoraan ajettaessa. Auto kyllä kulkee suht nätisti suoraan kun ratin pitää oikeassa kohtaa, ratti melkein itse hakeutuu vinoon suoralla tiellä ilman suurempaa pitämistä ja uskaltaa laskea irtikkin, eikä auto heti hyökkää metsähallituksen puolelle. Vanhoilla loppuun kuluneilla iskareilla auto oli 10 kertaa hirveämpi ajettava kuin nyt vaikka ratti oli suorassa :D

Aurauskulmat vai raidetangonpäitten säädöt viturallaan?

Auto on siis Golf Variant III CL 1.8 AAM koneella.
Mahtavaa!
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Maniac88 wrote:Aurauskulmat eli raidetangonpäitten säädöt viturallaan?
Jotain muutosta tai vikaa on vanhoissa ollut tai uusiin päässyt mukaan, koska ei pelkän Perssonin irrotus ja kiinnitys pitäisi periaatteessa mitään vaikuttaa. Ja jos korkeus on muuttunut niin molemmin puolin sekin eli auraus muuttunnut.
Joka tapauksessa kulmien säätöön vaan, säästät renkaita ja varmasti jotain vikaa ajo-ominaisuuksiinkin on tullut vaikkei sitä normaaleissa ajotilanteissa vielä huomaa.

Edit: kannattaa toki varmistaa ettei siellä ole joku käpy päässyt asennukseen mukaan, esim jousi väärin lautasessa tai jotain muuta, joka aiheuttaa ton eron joka ratin kääntää vinoon.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Maniac88
Posts: 49
Joined: 9.11.2010 21:49
Location: Vantaa

Niin, iskareita en vaihtanut kyllä itse...

Post by Maniac88 »

Aurauskulmia ei ole kyllä koskaan tarkastettu siinä historiassa kun auto on mulla ollut, eli noin 2 ja puoli vuotta... Vanhoilla iskareilla sivutuulella sai kyllä veivata rattia kokoaja että sai menemää suoraa kun koko auto hyllyi 16 vuotta vanhoilla orkkis iskareilla :lol:

Täytyy jossain pajalla käydä kulmat tarkastuttamassa ja säädättämässä....
Mahtavaa!
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1726
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

alapalloissa niissä kolmessa pultissa on camberin säätö, menee takuuvarmasti pieleen kulmat ku ne vaihtaa =) vaikka ei raidepäihin koskiskaan.
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Maniac88
Posts: 49
Joined: 9.11.2010 21:49
Location: Vantaa

Post by Maniac88 »

Eli ilmeisesti ei ole kovin iso tai aikaavievä operaatio oikaista tuota ohjausta ja säätää kulmat kohdilleen? Täytyy ensiviikolla käydä sitten tuo operaatio teettämässä jollain pajalla. Ei tuota nyt itse varmaan mitenkään järkevästi saa tehtyä (ainakaan niin hyvin kun ammattimies pajalla). Onneksi ei tarvii nyt ajella mihinkään niin ei ainakaan syö noita Hakkapeliitta 7 renkaita :D. Kesäkiekot nyt sais mennä vaikka kankaille, ne nyt on mulla niin surkeat muutenkin.
Mahtavaa!
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2582
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Kolmoskorisessa on camberin säätö iskarin alapulteissa, joten jos iskari on ollut irti, niin taatusti on camberkulma muuttunut.
Ja kun camberkulmat muuttuu, niin samalla muuttuu myös aurauskulmat.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Post Reply