Iltaa arvon foorumilaiset!
Taas kerran joutuu raapustelemaan tänne viestiä, kun Golffin (1.6i Variant -04) kanssa ongelmia.
Perjantaina töistä lähtiessä huomasin, että käsijarru on todella löysä ja sen saa vedettyä melkein taivasta kohden kun vähän kiskoo. Ottaa kyllä silti kiinni ja käsijarrun merkkivalo syttyy kojetauluun. Kotimatkalla (n. 50km) auto tuntui vähän laiskalta ja ajotietokoneen kulutuskin oli pari litraa normaalia isompi satasella.
Äsken pyörähdin kaupassa ja kaupan pihassa takajarrut pitivät sellaista melko lujaa ulvontaa pysähtyessä ja käsijarrua päälle laittaessa. Menin katsomaan lähempää niin vasen takajarru aivan tulessa ja haisee palaneelle.
Nyt kysyisinkin, että mikä mahtaa olla vialla? Onko käsijarru jäänyt jotenkin jumiin, että tuo löysä mikä tuntuu kahvassa pitää takajarrua jumissa? Pystyisinkö tekemään jotain huomisen aikana autolle, että saisin sen kuntoon.
Uskaltaako tuolla miten ajella? Lähimpään huoltoon on n. 30km ja duuniin 50km. Onko edes pikahuolto homma vai isompaakin remppaa tiedossa =/
/Janne
Takajarru laahaa+löystynyt käsijarru? Golf Variant IV
-
- Posts: 28
- Joined: 2.12.2008 17:48
Re: Takajarru laahaa+löystynyt käsijarru? Golf Variant IV
Auto ylös, rengas irti, satula irti ja ruuvailemaan sitä mäntää. Jos pyörii hyvin niin ei se ainakaan ole jumissa.
Mutta toi löysyys kertoo kyllä että jarru jää päälle eli jotain jumia siellä on. Voi aueta ihan vaan pyörittämällä sen männän sisään.
Sitten huolellinen liukupintojen putsaus ja rasvaus ja kasaus.
Vaatii joitain työkaluja mutta ei mitään ihmeellisiä kuitenkaan.
Palat on varmasti kulahtanu jonkinverran että voipi olla osien uusiminen aika pian käsillä, mutta toimivuus pelastuu luultavasti ilman uusia osia. Tai jos satula on entinen esim niin toki semmoset pitää uusia heti.
Edit: DIY puolella Passatin takajarruista ohjetta. Aika sama setti siellä Golfin perässä on.
viewtopic.php?f=20&t=6477" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit2: ohjetta silmäillessä tuli mieleen toi käsijarrun vipu joka on satulan takana, sen toimintaa ekana tarkisteleen, että liikkuu. Sitä voi pihdeilla varovasti avitella jos tuntuu ettei ole liikkuvainen, josko se siitä irtoaisi.
Mutta toi löysyys kertoo kyllä että jarru jää päälle eli jotain jumia siellä on. Voi aueta ihan vaan pyörittämällä sen männän sisään.
Sitten huolellinen liukupintojen putsaus ja rasvaus ja kasaus.
Vaatii joitain työkaluja mutta ei mitään ihmeellisiä kuitenkaan.
Palat on varmasti kulahtanu jonkinverran että voipi olla osien uusiminen aika pian käsillä, mutta toimivuus pelastuu luultavasti ilman uusia osia. Tai jos satula on entinen esim niin toki semmoset pitää uusia heti.
Edit: DIY puolella Passatin takajarruista ohjetta. Aika sama setti siellä Golfin perässä on.
viewtopic.php?f=20&t=6477" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit2: ohjetta silmäillessä tuli mieleen toi käsijarrun vipu joka on satulan takana, sen toimintaa ekana tarkisteleen, että liikkuu. Sitä voi pihdeilla varovasti avitella jos tuntuu ettei ole liikkuvainen, josko se siitä irtoaisi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Takajarru laahaa+löystynyt käsijarru? Golf Variant IV
Melko varmasti se käsijarruvipu jumittaa satulassa. Herkistelemällä toimii jonkin aikaa mutta uudella satulalla pitkän aikaa 

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 28
- Joined: 2.12.2008 17:48
Re: Takajarru laahaa+löystynyt käsijarru? Golf Variant IV
Kiitos pikaisista vastauksista! Aika heikoissa kantimissa on oma osaaminen autojen kanssa ja työkaluja ym. ei oikein löydy, joten taitaa jäädä mun korjaukset ammattilaisten asiaksi.
Nyt vielä kiinnostaisi, että uskaltaako tuolla kuinka paljon ajella ennen korjausta? Pitäisikö heti saada huoltoon ja aiheuttaako lisävahinkoa, jos tuolla päivän tai pari ajelee tuossa kunnossa? Ja onkohan tuollainen korjaustoimenpide pikahuolto keikka vai meneekö ammattilaisilta pidempään?
Nyt vielä kiinnostaisi, että uskaltaako tuolla kuinka paljon ajella ennen korjausta? Pitäisikö heti saada huoltoon ja aiheuttaako lisävahinkoa, jos tuolla päivän tai pari ajelee tuossa kunnossa? Ja onkohan tuollainen korjaustoimenpide pikahuolto keikka vai meneekö ammattilaisilta pidempään?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Takajarru laahaa+löystynyt käsijarru? Golf Variant IV
Yleensä tossa tilanteessa kun jarrut on päässyt todella kuumaksi, niin on jarrupalasta jo kitkapinta osittain irti, eli jarrupalat todennäköisesti menee vaihtoon. Levyt myös jos ovat jo kuluneet, muuten käyvät vielä jos ovat ok.
Jarrusatulan käsijarruvivun pystyy käsinkin tönäsemään takas aukipäin jos auton ajoon haluat, tällöin ne jarrut ei laahaa. Äläkä vedä käsijarrua sit enää koska se jää uudelleen jumiin todennäköisesti.
Tässä näkyy se käsijarruvipu, vipu pitäisi olla liki tuossa asennossa kun käsijarrua ei ole vedetty. Eli melkein päin tuota rautaa. Jos siinä on iso väli niin se on jäänyt pohjaan.

Kaiketi tuonkin pikahuollossa laittaa, jos vaan tarvittavat osat löytyy hyllystä.
Jarrusatulan käsijarruvivun pystyy käsinkin tönäsemään takas aukipäin jos auton ajoon haluat, tällöin ne jarrut ei laahaa. Äläkä vedä käsijarrua sit enää koska se jää uudelleen jumiin todennäköisesti.
Tässä näkyy se käsijarruvipu, vipu pitäisi olla liki tuossa asennossa kun käsijarrua ei ole vedetty. Eli melkein päin tuota rautaa. Jos siinä on iso väli niin se on jäänyt pohjaan.

Kaiketi tuonkin pikahuollossa laittaa, jos vaan tarvittavat osat löytyy hyllystä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 28
- Joined: 2.12.2008 17:48
Re: Takajarru laahaa+löystynyt käsijarru? Golf Variant IV
Iso kiitos jälleen kerran foorumilaisille, jotka jaksavat auto-ongelmien kanssa taistelevaa auttaa. Irroitin aamulla takarenkaan ja tein kuten Pasi neuvoi ja sehän auttoi. Testiksi vielä kävin nappasemassa tämän jälkeen käsijarrusta ja se oli taas jämäkkä, mutta jumitti tuon jarrun samantien eli nyt ollaan vaan sitten koskematta käkkäriin. Koeajolla keskikulutus oli taas ajotietokoneen mukaan ihan normaali ja kuumenemista ei ilmennyt. Täytyy huomenna alkaa varailemaan huoltoon aikaa...
Tässä vielä kuvat, osaatteko kommentoida kuvien perusteella onko tullut paljon damagea levyyn/jarruihin? Palasssa näytti olevan pintaan ainakin vielä runsaasti.


Tässä vielä kuvat, osaatteko kommentoida kuvien perusteella onko tullut paljon damagea levyyn/jarruihin? Palasssa näytti olevan pintaan ainakin vielä runsaasti.

