Heipä hei !
ajattelin omien ongelmien tunnistamiseen pyytää apua viisaimmilta.
etsin osien nimiä ja niiden toimintatapoja täältä, teiltä ja otin oikein kuvat että niitä pääsee muutkin työstämään helpommin.
Kaikki lähti siitä kuin huomasin 1500km matka-ajon jälkeen autoni syöneen 2litraa öljyä, siitä säikähdin ja aloin etsiä isoa öljyvuotoa, mutta ei niitä sitten löytynytkään lisäsin öljyä ja kas kummaa, seuraavalla tuhannella kilometrillä öljynkulutus oli hädin tuskin puolta milliä jos sitäkään, mittatikussa. huomasin myös että vanha öljy on todella huonossa kunnossa ja karstainen. aloin myös epäilemään että turbo on hajomassa josta johtuisi suuri öljynkulutus. pakokaasusta ei tule mitään erikoista käryä, ei väriä eikä mitään öljymäistä muuta kuin välissä pelkkää vettä ? ei öljypohjaista ainakaan eikä haisevaa
joskus tulee pienen pieni öljynkäry auton pysähtymistilanteessa, 1krt / viikossa.
näiden huolestuneiden ajatusten jälkeen irrotin suojamuovit ja räpsin kuvat auton alta öljvuodoista. kiitos etukäteen vastauksista !
Ensimmäinen kuva: http://postimg.org/image/ql2pzptm1/" onclick="window.open(this.href);return false;
oikeassa reunassa turbossa öljyn paluu ja meno putki ? miten puhdistaa se karstasta sisältä ? kuulema tyyppivika että pääsee tukkeutumaan koska putket menee pakosarjanläheltä. mikä on kolmas johto vasemmalla ?
Toinen kuva: http://postimg.org/image/o8cavxvnj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/pxle40bcv/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/5eqhyxxfj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/ls5w4co73/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/j5uz15mdb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä on kyseessä oleva putki ja "sähköjohto" ?
toinen pää näyttäisi menevän turbon välijäähyttimelle, onko siellä sisällä öljyä, jäähdytinnestettä vai ilmaa ? toinen pää menee turbonpuolelle jäähdyttimenalapuolelta. repsikanpuoli on kuiva ja välijäähdyttäjän puoli on aivan öljyssä kumiputkien liitoksesta. mistä vuotaa ja miten vika korjataan ?
Vaihdelaatikonöljypohjan läheltä olevat kuvat (keskeltä autoa)
Kolmas kuva: http://postimg.org/image/c7m6caoet/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/7kg4aj11x/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/qhvqns4r9/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/bkn9mrrit/" onclick="window.open(this.href);return false;
moottorinöljypohjan läheltä olevat kuvat
http://postimg.org/image/lbklcqpzp/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimg.org/image/f6ohlo8id/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä kyseiset osat ovat autossa, ja mitä ne tekevät ? vaihdelaatikon läheltä olevat kuvat on todella öljyisiä, missä epäilty syy on ?
Mainitaan tähän vielä että autossa ei ole hevoset hukassa, polttoaineenkulutus normaali 8l matka-ajossa 10 kaupungissa. öljynsyönti on pysähtynyt, syy ehkä uudet hyvät öljyt ? mutta edelleenkin öljyvuoto on olemassa jossain näissä osissa, turboon ja vaihdelaatikkoon olevat vuodot on tärkein näistä vuodoista.
öljyvuodot -04 passat automaatti 1.8T
Re: öljyvuodot -04 passat automaatti 1.8T
Itseäni kiinnostaisi myös saada vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin. Oma kulkine on ollut minulla n. 5-vuotta ja 2 kertaa tämän viiden vuoden aikana olen kokenut saman asian. Yhtäkkiä kesken ajon tulee varoitus, että "check oil pressure". Olen ajanut välittömästi sivuun ja vetäissyt öljytikun esiin, jonka mukaan öljyä on ollut reilusti alle alarajan.
Öljyä on saanut lisätä n. 1-2 litraa. Tämän jälkeen ei mitään vuotoja ole ollut havaittavissa. Molemmilla kerroilla matkaa on taitettu lähes 200km yhteen soittoon ennen tapahtumaa ja molemmilla kerroilla olen ennen lähtöä tarkistanut öljyn määrän, joka on ollut ok. Mitään syytä edellä mainittuun tapahtumaan en ole löytänyt. Ikään kuin joku olisi avannut öljyropun ja valuttanut litran öljyä pois ja laittanut propun takaisin paikalleen.
Nykyisin pidän aina pari litran öljypönikkää takakontissa, jos vastaavia sattuu vielä jatkossakin.
Öljyä on saanut lisätä n. 1-2 litraa. Tämän jälkeen ei mitään vuotoja ole ollut havaittavissa. Molemmilla kerroilla matkaa on taitettu lähes 200km yhteen soittoon ennen tapahtumaa ja molemmilla kerroilla olen ennen lähtöä tarkistanut öljyn määrän, joka on ollut ok. Mitään syytä edellä mainittuun tapahtumaan en ole löytänyt. Ikään kuin joku olisi avannut öljyropun ja valuttanut litran öljyä pois ja laittanut propun takaisin paikalleen.
Nykyisin pidän aina pari litran öljypönikkää takakontissa, jos vastaavia sattuu vielä jatkossakin.
Passat Variant -04 1.8t
Re: öljyvuodot -04 passat automaatti 1.8T
Omassa ei tätä katoamista ole ennen tätä kesää käynyt, mutta nyt viime reissulla kävi vähän vastaava. Tuli keltainen öljyvaroitus ja määrän tarkistus, alarajan alla. Lisäystä ja ei ainakaan vielä isompaa häviötä ole ilmennyt.
Epäilin että voisi olla myös öljy, aiemmin ollut Mobilia ja Shelliä eikä mitään, nyt Castrolia. Speksien mukaisia aineita kaikki kuitenkin.
Ensimmäiselle kysyjälle, vaikkakin vartin kärjestä. Öljyä on ahtoputkessa, tulee huohotuksesta luultavasti.
Ahtoputki (se kumipätkä) välijäähystä irti, lähtee helposti kun irrotat ne rautalangat. Sitten vaan putsaat kaiken mitä saat sieltä ulos kaavittua/valutettua. Ja sitä tavaraa voi siellä olla aika paljonkin.
Ruuvasin omaan kotteroon välijäähyn alimpaan kohtaan lättäpääruuvin jonka poistamalla saa syksyllä ja talven aikana valuteltua vedet ja öljyt pois putkesta suht vaivatta. Vettähän sinne kondensoi kylmillä keleillä ja jos oikein kosteaa on talvella ja sopivasti pakkasia voi paketti jäätyä umpeen.
Tai huonoimmassa tapauksessa imaisee vedet koneeseen ja poks.
Epäilin että voisi olla myös öljy, aiemmin ollut Mobilia ja Shelliä eikä mitään, nyt Castrolia. Speksien mukaisia aineita kaikki kuitenkin.
Ensimmäiselle kysyjälle, vaikkakin vartin kärjestä. Öljyä on ahtoputkessa, tulee huohotuksesta luultavasti.
Ahtoputki (se kumipätkä) välijäähystä irti, lähtee helposti kun irrotat ne rautalangat. Sitten vaan putsaat kaiken mitä saat sieltä ulos kaavittua/valutettua. Ja sitä tavaraa voi siellä olla aika paljonkin.
Ruuvasin omaan kotteroon välijäähyn alimpaan kohtaan lättäpääruuvin jonka poistamalla saa syksyllä ja talven aikana valuteltua vedet ja öljyt pois putkesta suht vaivatta. Vettähän sinne kondensoi kylmillä keleillä ja jos oikein kosteaa on talvella ja sopivasti pakkasia voi paketti jäätyä umpeen.
Tai huonoimmassa tapauksessa imaisee vedet koneeseen ja poks.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.