Bora Variant V5 4Motion

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
Post Reply
mstr
Posts: 3
Joined: 17.8.2015 17:35

Bora Variant V5 4Motion

Post by mstr »

Tältäkin palstalta jo aiemmin tuttu Bora rantautui sitten AVK:n ja muiden välikäsien kautta minulle. A6 Biturbo lähti ruttutukkuun moottoritilan tulipalon vuoksi, ja mielikin alkoi haluta jotakin kuluiltaan hieman järkevämpää kulkinetta. Vaatimuksia oli sen verran, että VAG, farmari ja neliveto. 1.8T oli päällimmäisenä mielessä, mutta kohtuumetreillä olevaa hyväkuntoista laitetta ei budjettiin löytynyt. Nettiautosta sitten osu silmään mokoma Bora.

Eli VW Bora Variant, 2.3 V5 4Motion. Mittarissa metrejä ~225tkm. Vakuutusyhtiön kerran lunastama, ilmeisesti korissa ollut mittaheittoa foorumitoverin pusuteltua jätepuristinta. :) Korjauksista täytyy kyllä sanoa, että kohtuu taidokkaasti tehty. Jos ei tietäisi, niin ihan heti ei huomaisikaan.

Miksikään raketiksi tuota vapari-vitosta ei voi kutsua, mutta tuo tasainen veto jaksaa yllättää joka ikinen kerta. Sisusta on erittäin hyvässä kunnossa (kuvia myöhemmin) ja maalipinta kohtuullisessa. Puskureissa näkyy, että johonkin autoa on pariin otteeseen hierottu. :)

Varusteina tästä löytyy (edelleen) climatronic, kattoluukku, kolmipuolainen ratti, kangas-sporttisisusta, irrotettava vetokoukku.

Suunnitelmia tämän kanssa on sen verran, että xenonit, alusta uusiksi, joko uudet vanteet tai nykyisten dippaus, lasit tummiksi lasten ja koiran vuoksi, puskureiden maalaus, highline listat (?), sisustan teippausta ja ilmastoinnin flektin uusiminen (vanha oli sisuksilta kärynny). Valopäivitys suunnitteilla _asap_, Volkkareiden halogeenit on ollu kaikissa mun omistamissa vehkeissä sanalla sanoen surkeat. Muiden kanssa saattaa hieman venähtää, budjetin mukaan. :)

Vähän myös tekniikkamurhetta; autoa vaivaa satunnainen sammuminen heti käynnistyksen jälkeen. Eli ei saa tyhjäkäyntiä sopivalle tasolle ja auto sammuu. Joskus myös hieman sahauttaa käyntiin. Vikakoodeja ei ainakaan parisen viikkoa sitten ollut, joten mistä vaivaa osaa lähteä hakemaan? Ketju ei pidä ääntä, ja ilmeisesti tuo on jossakin kohtaa Saksassa vaihdettukin.

Yksi kuva näin alkuun, lisää myöhemmin.

https://goo.gl/photos/nDNp21DfQjoC5dQQ6
Last edited by mstr on 15.12.2015 12:59, edited 1 time in total.
User avatar
Hannnu
Posts: 167
Joined: 11.11.2012 2:00

Re: Bora Variant V5 4Motion

Post by Hannnu »

Perkele! Joku sen suoristi vielä :D

Vissiin joku vei kuormasta sen niin sanotusti, kun ei koskaan AVK:n nettisivuille eksynyt.

Mites boratti on pelannut?
Vituttaa vieläkin aika rankasti, kun tuli lytättyä se. Oli aika mintti kuntoinen sisältä. Saksasta tuotu ensimmäiseltä omistajalta, olin 3 omistaja auton tuojan jälkeen.
Huollotkin löytyy jopa volkkarin tietokannasta.
A6 Allroad TDI quattro 6spd.
EX Golf MkV Variant
EX 3BG 4Motion V6 TDI
EX Bora V5 4Motion
EX 3BG 4Motion
Lada 2104 1700i
http://hlehto.kuvat.fi/
mstr
Posts: 3
Joined: 17.8.2015 17:35

Re: Bora Variant V5 4Motion

Post by mstr »

Hyvinhän tuo on aikalailla pelannut. Pari kertaa ajosta vilauttanu moottorin häiriövaloa, mutta hävinny yhtä nopeasti ku tullutkin. Ilmastoinnin flekti oli kärynny, uusi (=purkuosa) oottelee jo peräkontissa. Satunnainen startin jälkeinen sammuminen vaivaa. Ei tavallaan saa tyhjäkäyntiä päälle. Immon valo ei vilkuttele, eli avaimista / ajonestosta ei ole kyse.

Pientä vaivaa ainakin toistaseks, on tuolla tullu kohta jo viitisen tonnia laskettua. Sisustan kunto on tosiaan aika minttu. Vielä kun joku kaunis päivä teippu taipuis sen verran, että jalomuovit sais piiloon. :)

Lievää dippituninkia tuli kokeiltua hetki sitten, kun ei senkään aineen kanssa ole ennen tullu värkättyä. Maski sai mattimustan värin pintaansa. Samaa tarkoitus värkätä myös muihin puskurin ritilöihin ja ehkäpä peilinkuoriin. Highline-lista-ajatuksesta tuli luovuttua, kromi ei istu mun silmään. Talvikiekot tuli kans käärittyä jo alle, kesärenkaat kun on ihan loppuun höylätyt ja eipähän toivottavasti käy samaa vahinkoa kuin yllä kommentoineella. ;)

Kuten kuvasta huomaa, niin puskurit kaipailee hieman meikkailua. Tarkastellaan budjettia sitten Kanarian reissun jälkeen ...

https://goo.gl/photos/nbpKbuEwNNHagjAq7
https://goo.gl/photos/Gyhv11GUeYbgRib69
https://goo.gl/photos/j8p8SSDUH6UF5XTi8
mstr
Posts: 3
Joined: 17.8.2015 17:35

Re: Bora Variant V5 4Motion

Post by mstr »

Päivitelläänpä hieman...

Tuossa jokunen viikko takaperin kurvailimma Lidlin pihaan ja siinä tupakin verran tyhjäkäyttäessä auto yhtäkkiä sammu, eikä enää lähtenyt käyntiin. Starttasi kyllä, mutta ei luvannutkaan. Kävin tunnin-parin päästä kokeilemassa uudelleen ja johan lähti, mutta alkoi tekemään sellasta, että n. 15min ajoa ja taas simahtaa.

Vianhakua hankaloitti se, etten päässyt VCDS:llä lukemaan vikakoodeja autosta, mistä syystä epäilin ECUa vialliseksi. ECU todettiin ehjäksi ja vika taisikin loppujen lopuksi olla joko mun läppärissä, piuhassa tai softassa. Lopulliseksi syypääksi osoittautu sitten kampiakselin asentoanturi. Edellinen omistaja oli ne jokunen tonni takaperin vaihtanu, mutta kuten arvata saattaa, anturin merkki oli jotain ihan muuta kuin Boschia. Uusi Boschin anturi tilalle ja matka jatkuu. Samalla vaihdoin purkaamolta hankitun ilmastoinnin flektin kärynneen tilalle. Asentoanturilta kun data loppui, loppu samalla virransyöttö myös polttoainepumpulle. Vielä olis vaihtolistalla nokkien asentoanturi ja ehkä MAF, pitää vielä tutkia minkä merkkistä rojua noihin on tilalle laitettu.

Samalla tilaukseen meni myös Eibachin ProKit -jousisarja sekä Torista hankin kesäksi uudet vanteet. Huomenna keulalle löytää paikkansa myös TT-Thermon kilowattinen letkulämppäri Defa-pistokkeella.

Nyt kun pakkasiakin on alkanu vihdoin ilmaantumaan (-10 - -15 astetta), täytyy todeta että auto on kyllä _lämmin_ ja lämpeää nopeasti. Ei ole pikkudieseleitä ikävä siinä mielessä.
Post Reply