Perheeseemme ei tullut lapsilisäystä, vaan nelisaappainen pikkuinen Saksanseisoja Golf IV 1,6 Variant -03. Minulle merkkinä kokonaan uusi tuttavuus. Ostettiin tämä talon tarpeisiin vaimoni veljeltä Etelä-Karjalasta huokeaan hintaan. Auto on nähnyt teitä ja mantuja 312 000 kilometrin matkalta, käytetty pääosin pitkiin työmatka-ajoihin, hyvin pidetty ja huollettu koko elinkaaren ajan, viimeksi vaihdettu jakopää hilppeineen ja tehty kattava jarruremontti ja muutoinkin vaihdettu kuluvia osia. Tokihan autossa näkyy jo hiukan elon arpia. Ennestään on harrastekäyttis Baijerilainen ja vaimollani uudempi Opel Corsa. On kyllä aikalailla rakennettu eri filosofialla kuin Baijerin mosa, no mutta erothan piristää kivasti ja jotkin asiat toteutettu fiksummin. Tässä on 77kw/105hv 16-tappinen bensakone, tyypiltään varmaan BCB? Wolkkarin konetyypeistä ei mitään käsitystä. Kone tikuttaa nätisti ja vedot tallella.
Muutama kysymys:
- Miten tuo VIN-koodi luetaan, ts. käytetäänkö jokin määrä sarjan viimeisiä numeroita?
- Toimivaa sähköistä varaosaluetteloa hankala löytää, mutta täällähän olikin siihen toimiva linkki? BMW:llä on netissä esim. RealOEM ja BMWFans, jossa ETK/EPC.
- Ostetaanko varaosia Suomesta vai tilataanko paljonkin Saksasta? Tokihan riippuu itse osista, mitä ollaan ostamassa. Joskushan näitä kannattaa tilata samalla kertaa isompi nippu pienempiä palikoita.
- Onkohan autossa paperista varusteluetteloa olemassa joka olisi laitettu, esim takapenkin alle?
- Kannattaisikohan ostaa jokin OBD-testeri, ja minkälainen?
- Onko näissä jonkinlainen CAN-väyläinen sähköjärjestelmä? Itse pelannut vaan vanhoilla paarmoilla.
Näitä kyssäreitähän on varmaan pitkin foorumia, mutta koitin nyt kiteyttää samaan säikeeseen, joten aloittelijalle antakkee anteeks.
