Moi bros,Toivon teiltä ymmärrystä ja kärsivällisyyttä mutta minun pitänee selittää hiukan. Eli kyseessä touran 2005 2.0 tdi BKD ja normina 103 kw, CT satge 1 piristetty, toiminut moitteettomasti jo muutaman vuoden ja siinä ei mitään. Nyt ongelmiin, keltainen moottorin kuva alkoi palaa. Auto myös seisoi pitkään talvella mutta käytettiin parin viikon välein.
Vikaan, F 8 sulake näytti palaneen. No, tutkittiin vag ohjelmalla ja kertoi että jäähdyttimen tuuletin ja ko kaasuläppä osoittaa vikaa, jonka kautta ymmärtääkseni saa myös virtansa nuo ko yksikö. Sitten purettiin, kaasu-/sammutinläppäkotelo sekä EGR, molemmat oli putsausta vailla, ja katsottiin että kaasuläppä rattaat oli täysin ehjät mutta oli myös jonkinlaista öljyä sen elekrtoniikassa. . ja nyt oleellisin, sorry mutta en vain tiedä moista. Siis kuuluuko tuon ko kaasuläpän olla kiinni vaiko auki asennossa kun laite on ns. sammutettu, eli kädessä tai pöydällä. Eli askarruttaa laitoinko sen väärin ? Laitoin sen auki asentoon, kun muistin sen olleen niin purkaessa. Katsoin joistain kuvista ja videoista kun muut purki niin näyttii olevan auki mutta onko se ehjän merkki vaiko risan. Joissain uusien osin kuvissa läppä oli auki MUTTA joissain kuvissa myös kiinni, joten please, apuva ja varmistusta tarviin, jousi on paikallaan mutta onko oikein päin jousta kierretty ? Itse asensin sen takaisin auki asennssa ja hiukan jäykänlainen oli sulkeutuminen mutta niin se oli avatessakin.
Nyt sulake palaa vain kun kytkee liittimen kaasulääppäkoteloon. Hyvä juttu on se että nyt tuuletinten toimivuus on varmistettu, myös ilmastoinnilla. Kiitos Tero H, tuntuu todellakin että vika on kaasuläpän sähköissä koska polttaa F8 sulakkeen vain sen kiinni kytkettäessä. ja jos kumpaakaan ei ole kytketty niin sulake pysyy ehjänä, sekin tieto on ainakin minulle tärkeää. Kunhan saan tietää että auki vai kiinni niin helpottaa ko osan hankinnan harkintaa ja tarpeellisuutta. Voiko tuon kaasuläpän toimivuutta jotenkin kokeilla, mitata ?
Ei olla nollattu virheitä vielä ja se F8 sulake palaa edellee kuten kerroin ja kun se kaasuläpän alle tuleva putki poksahti irti kun olin menossa eteenpäin autolla asian kanssa,.joten huominen jatkaa hommaa. Ensin sen putken oikein kiinnityksellä, lisää putsattavaa kun sen alalle tulevan putken joutui änkeemäänkin paikoilleen. Kiitos etukäteen vastauksista. Jorma
p.s olisiko kellään ehjää kaasuläppä modulia sattumoisin tallin tai varaston hyllyllä ko moottoriin. Toivoa vain soppii.
keltainen moottori valo ja sulake F8 posahtaa, läppävika.
-
- Posts: 1
- Joined: 22.4.2017 19:08
Re: keltainen moottori valo ja sulake F8 posahtaa, läppävik
Eikös sen kiinni pitäisi olla kaasupolkimen lepoasennossa, tyhjäkäynnillä tai jännitteettömänä? Kuulostaa vähän vaaralliselta että lävähtää lappu lattiaan jos johto rispaantuu poikki. Nyt oli taas vain mututuntumaa, mutta sentään kohtalaisesti perusteltua.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: keltainen moottori valo ja sulake F8 posahtaa, läppävik
Korjataas nyt sen verran että kyseessä ei todellakaan ole kaasuläppä, vaan sammutusläppä.
Ko. läppä käy kiinni kun sammutat auton (ainakin omien muistikuvien mukaan läppä aukeaa myös näissä uudemmissa kun moottori on pysähtynyt).
Tuolla saadaan aikaan sivistyneempi sammuminen (kone pysähtyy nopeampaa) kuin ilman läppää, sekä vikatilanteissa (esim. öljylaukka) tuolla saadaan koneesta ilmankulku poikki ja kone sammumaan.
Ko. läppä käy kiinni kun sammutat auton (ainakin omien muistikuvien mukaan läppä aukeaa myös näissä uudemmissa kun moottori on pysähtynyt).
Tuolla saadaan aikaan sivistyneempi sammuminen (kone pysähtyy nopeampaa) kuin ilman läppää, sekä vikatilanteissa (esim. öljylaukka) tuolla saadaan koneesta ilmankulku poikki ja kone sammumaan.