Page 1 of 1

passatin valojen säädöstä

Posted: 17.10.2009 22:53
by janskukj
eli passatissa alkuperäiset xenonit ja nehän näyttää ihan liian lähelle, oon kokeillu säätää niistä ruuveista mitkä on umpioissa mutta ei mitää vaikutusta, ja kokeilin myös liikuttaa sitä anturia mikä on tulee kiinni sinne etu alatukivarteen eikä sekään auttanut mitään.. voiskohan vika olla siinä säätö anturissa? vai onko jollain jotain muuta ideaa millä sais valoja näyttämään hieman ylemmäs...

Posted: 18.10.2009 9:10
by Pasi Häkli
Kannattaa lukee vikakoodit ekana, jos sieltä selviäis jotain. Jos on jompikumpi taso-anturi rikki tai johdot poikki tms.

Posted: 18.10.2009 10:28
by janskukj
joo niihän ne varmaan kannattas lukasta, mutta aattelin vaan ,että saako noita mitenkää manuaalisesti säädettyä ?

Posted: 18.10.2009 13:03
by Nixu
On niissä manuaalinen säätökin,mutta kannattaa kylllä ensin tarkistaa vikakoodit,kun kerran molemmat näyttää liian alas..

Posted: 19.10.2009 14:57
by janskukj
mitenkähän tuo manuaali säätö sitte tapahtuu?

Posted: 19.10.2009 18:01
by Nixu
Umpioiden päällä on ne säätöruuvit sellaisten reikien sisällä.Mutta älä nyt säädä ennen ku olet lukenut vikakoodit!

Alkup.Xenoneita ei voi säädellä samaan tapaan kuin normivaloja.Ne ptää asettaa testerillä ns."huoltotilaan" ettei sekoa se takapäässä oleva korkeudensäätöanturi ja sen voi tehdä vain huoltoliikkeessä!

Jos sieltä on mennyt rikki se säätöanturi,niin valot näyttää alas kokoajan.Ne anturit on ihan kulutustavaraa ja sulla hyvin todennäköisesti on se hajalla. :wink:

Vikakoodilla sekin selviää...

Posted: 19.10.2009 20:35
by janskukj
joo no pitää sitte vaan ootella ,että pääse vikakoodin lukuun. saakos ne valot sillä testerillä säätämällä sitte pysymään kohallaan vai pitääkö ne anturit uusia jos on rikki?

Posted: 19.10.2009 22:35
by Pasi Häkli
Perussäätöä ei voi tehdä jos jompikumpi(edestä tai takaa) tasoantureista on rikki. Se ei mene läpi.

Posted: 21.10.2009 15:36
by janskukj
joo no tasonsäätö anturi sieltä ilmeisesti on rikki, mutta nehän maksaa 100e kpl joten taitaa jäädä laittamatta,, ja kokeilla vaan säätää manuaalisesti vähän ylemmäs jos onnistuu,. saakohan ton automaatti säädön jotenki pois toiminnasta?
sillä mitään tee jos vaan saa valot muuten suunnattua.

Posted: 21.10.2009 16:56
by Jaska Pannu
Ei muuten mene leimasta läpi jos tuo automatiikka ei toimi.

Posted: 21.10.2009 17:37
by Sami Jalonen
Ja jos ne näyttää siihen ihan eteen ei manuaalinen säätö riitä..

Posted: 21.10.2009 21:38
by janskukj
Jaska Pannu wrote:Ei muuten mene leimasta läpi jos tuo automatiikka ei toimi.
kyllä ainaki on ennen menny, mulla oli audissa sama vika mutta siinä sai sentään suunnattua valot manuaalisesti ,eikä ollu mitään ongelmia leiman kans, nehän kattoo vaan sen suuntauksen.

Posted: 22.10.2009 10:44
by Pasi Häkli
^ Riippuu katsastusmiehestä. Asiansa osaava kyllä kiinnittää huomiota siihenkin, että kääntyykö ne valot ylös ja alas käynnistyksessä, niinkuin niiden kuuluu tehdä. Automaattinen säätö ei tietenkään voi toimia jos toinen asentoantureista on rikki.

Posted: 22.10.2009 21:09
by janskukj
joo onhan niitä katsastusmiehiä tosiaan monenlaisia ,onneks täälläpäin ne ei oo turhan tarkkoja.. mutta kyllähän tuo ois ihan hyvä laittaa kuntoon muutenki, niin näkis vähän kauemmaks..

Posted: 23.10.2009 9:33
by Pasi Häkli
Jep. Kaverilla on kans 3B passatti mistä luin vikakoodit xenoneista ja maanantaina olis tarkotus vaihtaa etummainen korkeustasoanturi. Saa nähdä jos sen sais kuntoon sitte. Siinäkin näyttää valot maihin.

Posted: 23.10.2009 11:33
by iHuichée!
Kun ostettiin tuo auto, ei teknisessä osassa lukenut mitään. Kun sain paperit kotia, olikin siellä maininta oikean etuvalon säädöstä (näyttää liian alas). Lohkon asennuksen yhteydessä kaveri koitti sitä säätää, mutta ei säätynyt manuaalisesti enää ylemmäs (oli muovihitsattu siitä umpion päältä, osunut ilmeisesti johonkin). sähkösäädöllä liikkuu siis kyllä, mutta näyttää hieman alemmas kuin kuskin puolella.

Toivottavasti ei pomppaa tuosta, ja jos pomppaa niin saa kyllä melkein automyyjä ostaa mulle uuden umpion..

Posted: 23.10.2009 19:18
by janskukj
huomasin nyt vasta kun aloin tarkemmin kattomaan ,että kyllä ne valot tekee sellasen ylös alas liikkeen kun laittaa virrat päälle, mutta jostain syystä jää näyttämään liian lähelle, tietääkö Pasi tai muut tekeekä tuota liikettä jos on anturi sökö??

jos sitä sitte ens viikolla kerkeis käydä vikakoodit lukemassa?

Posted: 23.10.2009 20:04
by Pasi Häkli
Jaa, en nyt 100% varmaksi mene sanomaan että tekeekö se sen liikkeen jos systeemi ei ole kunnossa.... :?
Kannattaa ne vikakoodit nyt ainakin lukea, jos ei mitään löydy niin siinä samallahan saa sitten sen perussäädön tehtyä ja valot suunnattua kohdilleen.

Posted: 2.11.2009 11:11
by janskukj
joo eli luettiin vikakoodit vagcomilla ja näytti ja tulihan sinne koodi ,että etuanturi olis rikki, no kokeiltiin kuitenki suunnata valot perus asentoon ja sehän onnistui eli nyt valot näyttää ihan sinne mihin pitääkin mutta ei varmaankaan säädä niitä kuormituksen muuttuessa ,mutta väliäkös sillä jos vaan valot pysyy noin ni hyvin näkee..

Posted: 2.11.2009 12:09
by Kimmo H.
Katsastuksessa se vaan ei taida riittää :?

Posted: 2.11.2009 12:14
by Pasi Häkli
Ei riitä ei. Ei millään pahalla, mutta onko sen kuntoon laittamiseen tarvittava 100 euron anturin osto ihan ylivoimanen panostus?

Posted: 2.11.2009 12:40
by janskukj
no eipä sitä oo tarkotus nyt vielä katsastaakkaan ja kyllä mä ainaki kokeilen että meneekö läpi ( jos se mulla vielä sillon on)koska en oikeen usko että ne rupee siellä takapuskurin päällä pomppimaan ja kattoo meneekö valot sillon alemmaks, ja Pasi eihän se mikään ylivoimainen oo ostaa sitä anturia ,mutta ku itellä ei oo tarkotus ees pitää tota autoa kovin kauan niin ei viittis mitään turhaa ostaa,jos vaan ilmanki pärjää.

Posted: 2.11.2009 13:38
by Kimmo H.
Niin että paskaksi vaan ja eteenpäin? No sano sitten edes myynti-ilmossa, että korkeussäätö on poissapelistä, korjaus 100€ + mahd. työt. :wink:

Posted: 2.11.2009 20:07
by Pasi Häkli
Tietääpä ainakin millasen pommin saa seuraava ostaja jos kaikkeen suhtaudutaan tolla tavalla :lol:

Posted: 2.11.2009 23:01
by janskukj
no en sanois ihan pommiks jos nyt joku valojen korkeus säätö ei toimi ,mutta tietenki kun kyse on vw:stä niin vois sitä siksikin sanoa.. :)

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 31.10.2014 20:38
by Rikardo
Olikohan noita 3BG:n halogeenivalojen korkeutta mahdollista säätää vielä jotenkin, kun se muovinen säätöhammasratas pyörii vaan tyhjää akselin ympäri? Vai pitääkö ostaa vaan uusi umpio? :(

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 1.11.2014 0:26
by Jultsu
On siellä ohjaamossa se säätörulla. Tuurista riippuen se on joko maksimiarvossaan ylä/ala tai keskellä jolloin saa hippusen kumpaankin suuntaan.

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 1.11.2014 4:15
by Mehtäkonekuski
Onko noissa 3BG:n halogeeni valoissa paljonkin tuota manuaalista säätövaraa? Tällä hetkellä sähkönen säätö tapissa ( valot näyttävät niin ylhäälle kuin pystyy. Mutta näyttävät silti perkuleen alas ). Sillä vain kyselen että jos sen pystyy vaikka rikkoon tms.

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 1.11.2014 8:54
by Jultsu
Kyllä ne muistaakseni saa sojottamaan vaikka tähtitaivaalle. Väkisin ei toki kannata yrittää ruuvata. Ohjehan on pistää lyhkäisien valojen reuna lamppujen alareunan korkeudelle kun valo heijastetaan parin metrin päähän. Tai jotenkin niin että sentti alaspäin per metrin matka. Tämä siis sähkösäädin nolla-asennossa.

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 1.11.2014 12:32
by _paffa
Valokuviossa on yleisesti 1% lasku eli jos ajovalojen keskikohta 70cm korkeudella maasta tulisi valokuvion yläreunan olla 60cm korkeudella kun auto on 10m seinästä johon valokuvio heijastuu. Kaikissa ajovaloissa on aina myös manuaalisäätö umpion takana, joka säätää yleensä samalla kertaa koko umpioita (pitkät ja lyhyet). Projektorilampuissa voi olla omat ruuvit molemmille.

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 3.11.2014 2:52
by Mehtäkonekuski
Tulipa säädettyä valot tässä iltasella. Semmonen mainittakoon että näköjään tuo projektori linssi rajottaa tuota kantamaa valoilla aika hyvin vaikka ne suuntaisikin ylös. Noh, sain silti säädettyä että näyttävät jonkun kolmisen metriä kauemaksi kuin ennen :). Tosin en tuota 10 metrin päähän tähtäystä tehnyt. Meneekö muuten katsastuksessa läpi jos nolla asennolla valot näyttävät korkeammalle kuin 60 sentin päähän maasta?

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 3.11.2014 14:24
by Jultsu
Aja se auto kolmen metrin etäisyydelle seinästä (tasaiselle alustalle) ja mittaa kuinka korkealla se valokuvion raja on, ja mittaa polttimoiden korkeus. Pitäisi olla 3cm pienempi lukema sieltä seinältä. Sitten säädetään jos näin ei ole, ja sähkösäätö siis nolla-asennossa.

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 4.11.2014 16:22
by Mehtäkonekuski
Hohoo. Nytpä näkee valoillakin. Kävin tänään katsastaan auton ja katsuri antoi korjauskehotuksen ajovalojen säädöistä, näyttivät liian alas. Jultsun neuvolla ajoin auton kolmen metrin päähän seinästä. Valojen keskikohta mitattuna autosta 70cm ja seinästä mitattuna 30cm :D . Noillahan nyt näkee ihan uusiin ulottuvuuksiin :buttrock

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 4.11.2014 16:26
by Jultsu
:o :o :o

En halua edes kuvitella millaista noiden kanssa on ollut ajella pimeällä jos valot näyttää metrin päähän.

Re: passatin valojen säädöstä

Posted: 4.11.2014 17:00
by Mehtäkonekuski
Jultsu wrote::o :o :o

En halua edes kuvitella millaista noiden kanssa on ollut ajella pimeällä jos valot näyttää metrin päähän.
Kyllä nuilla on aika hyvin tullut ajeltua D: Kyllähän sitä vähän on tultu mietittyä että millähän noi sais näyttään ylemmäks :P

Eipä oo ongelmaa enää. Jos heittäis xenonit takas kii kunhan käy katsastaan auton uudestaan kun ei insinöörille kelvannu ruosteiset jarrulevyt :D