No niin. Tulipa mieleeni otsikon mukainen ajatus, kun lämpömittari keikkuu -20 asteen hujakoilla.
Pohjustus: Nykyiset säteilylämmittimet ovat tehottomia, jotkut suorastaan mitättömiä ja asennus kuitenkin maksaa satasia. Työkaveri oli lapin reissulla saanut autonsa käyntiin kovissa pakkasissa laittamalla kaksi hiustenkuivaajaa moottoritilaan. Kuulemma oli oikein hyvin lämmittänyt koneen.
Eli: Jos lämmittäisi auton moottoria ennen ajoa tuollaisella sisätilan lämmittimellä/jollain muulla läämmittimellä? Olisiko siitä jotain haittaa? Voisiko moottori lämmetä liikaa? Voisiko jotain hajota? Entä tulipalovaara?
Auton sisätilan lämmittimiähän on olemassa hyvinkin pienikokoisia, ja sille telineellekin varmaan joku paikka löytyisi... Se lämmitin tietty kannattaisi varmaan ottaa pois sieltä ajon ajaksi.
Ja tämä ajatus on siis lähinnä teoreettista pohdintaa, lähinnä kiinnostaa että miksi ei?
Moottorin lämmittäminen sisätilan lämmittimellä?
- BlackPassat
- Posts: 169
- Joined: 19.10.2008 22:41
- Location: Oulu
Ei kannata ainakaan isoa kokkoa tehä, yhestä mersusta sulas piuhat ikävästi nippuun kun oli nimeltä mainitsematon sankari tehnyt normaalista poiketen liian ison roihunBlackPassat wrote:Saahan sitä vaikka sytyttää kokon sinne moottorin alle jos halluu
Ois ainakin eka minun tietämä tyyppi joka lämmittää moottorin sisälämppärillä Vähän toisenlainen "säteilylämmitin"
Transporter 2,5tdi vm99
Oli aikanaan kun pohjoisessa tuli asusteltua kulkineena Chevroletin fleetside lava-auto jossa ivecon 5.9l(?) louskutin ja kaiken huipuksi kaksi akkua jotka vedetty 24v sekä vesilämmitin.
Elettiin just vuosituhannen taitetta ja vielä silloin ainakin elohopeamittari meni talvella aika-ajoin pohjaan. Eihän tuo silloin inahtanutkaan, kaasupullo ja toho oli korvaamaton apu öljypohjaa lämmittäessä. Tosin eräs harkkari onnistui polttamaan eristykset koneen ja hytin välistä ja milloin joku piuha paloi mutta kun pakko niin pakko.
Tuo ainakaan ei tehnyt mitään tolle koneelle, toimi vuosia ja vuosia kunnes alkoi runko loppumaan alta.
Mutta tosiaan jos puhutaan näistä tuoreemmista autoista niin ajaa varmasti saman asian oli siellä hiustenkuivan tahi sisätilalämppäri. Tosin lämmitysaika on luultavasti pidempi kuin letku/lohkolämppärissä, säteilylämmittimestä ei hirveästi ole kokemusta.
Elettiin just vuosituhannen taitetta ja vielä silloin ainakin elohopeamittari meni talvella aika-ajoin pohjaan. Eihän tuo silloin inahtanutkaan, kaasupullo ja toho oli korvaamaton apu öljypohjaa lämmittäessä. Tosin eräs harkkari onnistui polttamaan eristykset koneen ja hytin välistä ja milloin joku piuha paloi mutta kun pakko niin pakko.
Tuo ainakaan ei tehnyt mitään tolle koneelle, toimi vuosia ja vuosia kunnes alkoi runko loppumaan alta.
Mutta tosiaan jos puhutaan näistä tuoreemmista autoista niin ajaa varmasti saman asian oli siellä hiustenkuivan tahi sisätilalämppäri. Tosin lämmitysaika on luultavasti pidempi kuin letku/lohkolämppärissä, säteilylämmittimestä ei hirveästi ole kokemusta.
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Saa olla aika tarkkana että mihin se puhaltaa. Yleensä se kohta lämpenee aika reilusti mihin osuu suora puhallus.
Ettei pala koko vehje sen takia. Periaatteessa semmonenkin systeemi toimii. Täytys vaan konehuone saada melko tiiviiksi, ettei lämmin ilman samantien haihdu harakoille.
Energiataloudellista se ei kyllä ole
Ettei pala koko vehje sen takia. Periaatteessa semmonenkin systeemi toimii. Täytys vaan konehuone saada melko tiiviiksi, ettei lämmin ilman samantien haihdu harakoille.
Energiataloudellista se ei kyllä ole
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Ööh, mietitäänpäs nyt ihan oikeasti sen pääkopan kanssa
Säteilylämmitin joka kiinnitetään moottorin öljypohjaan toimii johtamalla lämpösäteilyn lämmityselementistä öljypohjan läpi öljyyn, tietysti myös lohko lämpenee tällä tavoin alhaalta ylöspäin. Metalli on hyvä lämmönjohde.
Otsikon mukainen ehdotus taas johtaisi tämän energian ilman kautta, joka toimisi väliaineena. Jos on yhtään fysiikkaa opiskellut, ymmärtää tässä vaiheessa luopua ideasta. Ei auta vaikka puhallin olisi teholtaan olisi tupla tai tripla, todennäköisesti säteilylämmitin on vieläkin tehokkaampi lohkon lämmittämisessä.
Ainoa etu puhaltimessa olisi että sillä voisi kohdistaa puhalluksen sylinterikannen ja lohkon väliin, jossa palaminen tapahtuu. Mutta sitten muistamme mikä on olennaisin asia moottorin esilämmityksessä, kyllä, se on moottoriöljyn saaminen notkeaksi. Jos öljy on kylmää, kaikki kangertelee.. jos taas öljy saadaan lämpimäksi niin voitelu toimii ja moottori hymyilee.
Kunnon lohkolämmitin on paras vaihtoehto koska lämmityselementti on kiinni lohkossa ja siten lämmittää juurikin siellä missä lämpöä tarvitaan.
Kakkosena jaetulla paikalla tulee letkulämmitin, eli jäähdytysnestettä kierrättämällä nostetaan lohkon lämpötilaa, häviöitä on vaan hieman enemmän. Öljy ei lämpene kunnolla mutta lohko lämmittää nopeasti öljyn.
Jaettu sija tulee säteilylämmitimelle koska öljy lämpenee mutta lohko jää viileäksi, eli voitelu pelaa mutta öljy myös viilenee suht nopeasti.
Sisäilmapuhallin konehuoneessa? no tuota en edes harkitsisi, ennemmin otat sen lämmityselementin irti siitä kotelosta ja kiinnität sen lohkon kylkeen, se sentään oikeasti auttaisi. Puhallintakin voi käyttää, mutta se vaatisi oikeasti tunteja ja hyvää lämpöeristystä konehuoneeseen, ennen kuin alettaisiin saavuttamaan mitään olennaista hyötyä.
Kun mietitään moottorin lämmitystä, tällöin säteilylämmitin taistelee moottoria viilentävää kylmää ilmaa vastaan.. pinta-alaa moottorissa on vajaa 2m2. Jos taas lämmittetään konehuonetta, jäähdyttävää pinta-alaa on 5-6m2 ja parisataa kiloa enemmän kylmää rautaa ympärillä joka haluaa osansa lämpenevästä ilmasta. Eli lopputuloksena jos lämmitin 550W saa koneen hyvää kuntoon 2 tunnissa, ilmapuhaltimelta 1800W saman tilan saavuttaminen vaatisi ainakin 3 kertaisen ajan.
(luvut ovat päästä vetäistyjä vain osoittamaan sitä eroa, mikä näiden tapojen välillä vallitsee)
Säteilylämmitin joka kiinnitetään moottorin öljypohjaan toimii johtamalla lämpösäteilyn lämmityselementistä öljypohjan läpi öljyyn, tietysti myös lohko lämpenee tällä tavoin alhaalta ylöspäin. Metalli on hyvä lämmönjohde.
Otsikon mukainen ehdotus taas johtaisi tämän energian ilman kautta, joka toimisi väliaineena. Jos on yhtään fysiikkaa opiskellut, ymmärtää tässä vaiheessa luopua ideasta. Ei auta vaikka puhallin olisi teholtaan olisi tupla tai tripla, todennäköisesti säteilylämmitin on vieläkin tehokkaampi lohkon lämmittämisessä.
Ainoa etu puhaltimessa olisi että sillä voisi kohdistaa puhalluksen sylinterikannen ja lohkon väliin, jossa palaminen tapahtuu. Mutta sitten muistamme mikä on olennaisin asia moottorin esilämmityksessä, kyllä, se on moottoriöljyn saaminen notkeaksi. Jos öljy on kylmää, kaikki kangertelee.. jos taas öljy saadaan lämpimäksi niin voitelu toimii ja moottori hymyilee.
Kunnon lohkolämmitin on paras vaihtoehto koska lämmityselementti on kiinni lohkossa ja siten lämmittää juurikin siellä missä lämpöä tarvitaan.
Kakkosena jaetulla paikalla tulee letkulämmitin, eli jäähdytysnestettä kierrättämällä nostetaan lohkon lämpötilaa, häviöitä on vaan hieman enemmän. Öljy ei lämpene kunnolla mutta lohko lämmittää nopeasti öljyn.
Jaettu sija tulee säteilylämmitimelle koska öljy lämpenee mutta lohko jää viileäksi, eli voitelu pelaa mutta öljy myös viilenee suht nopeasti.
Sisäilmapuhallin konehuoneessa? no tuota en edes harkitsisi, ennemmin otat sen lämmityselementin irti siitä kotelosta ja kiinnität sen lohkon kylkeen, se sentään oikeasti auttaisi. Puhallintakin voi käyttää, mutta se vaatisi oikeasti tunteja ja hyvää lämpöeristystä konehuoneeseen, ennen kuin alettaisiin saavuttamaan mitään olennaista hyötyä.
Kun mietitään moottorin lämmitystä, tällöin säteilylämmitin taistelee moottoria viilentävää kylmää ilmaa vastaan.. pinta-alaa moottorissa on vajaa 2m2. Jos taas lämmittetään konehuonetta, jäähdyttävää pinta-alaa on 5-6m2 ja parisataa kiloa enemmän kylmää rautaa ympärillä joka haluaa osansa lämpenevästä ilmasta. Eli lopputuloksena jos lämmitin 550W saa koneen hyvää kuntoon 2 tunnissa, ilmapuhaltimelta 1800W saman tilan saavuttaminen vaatisi ainakin 3 kertaisen ajan.
(luvut ovat päästä vetäistyjä vain osoittamaan sitä eroa, mikä näiden tapojen välillä vallitsee)
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Eipä siitä mitään haittaa ole. Itse muutama vuosi sitten jouduin lämmittelemään vanhaa Foorttia sisätilan lämppärillä kun ketaleessa ei ollut lohkolämmitintä ollenkaan. Ei muuten käynnistynyt ilman lämmittämistä.
Jatkojohtoa vaan tolpan ja lämmittimen väliin ja suuntailin sen vaihdelootan päältä puhaltelemaan moottoria päin. Tunnin pari kun antoi olla niin johan lähti. Tuo lämmittäminen saattoi myös lämmittää akkua, mutta auttoi varmasti öljyjenkin notkistamisessa.
Piti siis ihan tämän takia rekisteröityä foorumille. Voin sanoa omakohtaisesta kokemuksestani, että menettely toimii.
Jatkojohtoa vaan tolpan ja lämmittimen väliin ja suuntailin sen vaihdelootan päältä puhaltelemaan moottoria päin. Tunnin pari kun antoi olla niin johan lähti. Tuo lämmittäminen saattoi myös lämmittää akkua, mutta auttoi varmasti öljyjenkin notkistamisessa.
Piti siis ihan tämän takia rekisteröityä foorumille. Voin sanoa omakohtaisesta kokemuksestani, että menettely toimii.
Kyllähän se monissa tapauksissa auttaa jos vain saa öljyjä sekä akun(t) lämpimäksi oli vekotin mikä tahansa. Lämmitti sitä puulla/kaasulla/sähköllä tms. mutta jos tulee tilanne vastaan että pakkasta on -20 tai enemmän ja ei ole lämppäriä autossa niin aristelematta viimeisenä keinona lyön pari halkoa öljypohjan alle.
Auton omissa lämppäreissä on se vika että yleensä akku ei lämpene, joka taas tuo omat ongelmansa esim. amerikan vehkeisiin tms. jossa starttaus syö paljon virtaa mitä ei kovalla pakkasella ole varsinkin jos on huonot akut
Auton omissa lämppäreissä on se vika että yleensä akku ei lämpene, joka taas tuo omat ongelmansa esim. amerikan vehkeisiin tms. jossa starttaus syö paljon virtaa mitä ei kovalla pakkasella ole varsinkin jos on huonot akut
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Puhaltimen tehosta kuitenkin: Eilen viimeksi lämmitin vanhan kaks pyttysen ilmadiiselin eli teutsin koneen em. keinolla lämpimäksi Pari tuntia defa hönki lämpöä moottoriin niin jopas pääsi teutsi töihin.. kone tosin oli peitetty vanhalla matolla ja pressulla jottei olisi "hukka%" lämmön tuotossa suuri Maanataina ei edes rattori luvannutkaan käyntiin ilman tuota "lämmitystä"ja ilma oli suurinpiirtein samanlainen kuin eilen... Ainakin tässä tapauksessa defasta oli suurikin hyöty ja apu... [/quote]