T4 pyöränlaakerin vaihto, taka/etu?

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
jiipee62
Posts: 4
Joined: 26.1.2010 15:26
Location: Nummela

T4 pyöränlaakerin vaihto, taka/etu?

Post by jiipee62 »

Takalaakeri jurisee, minkähänlainen työ on edessä, eli poikkeaako milläänlailla perusetuvedon takalaakerin vaihdosta? Ja jos tulkinta onkin väärä, niin mitenkä etupää, onko mitään normaalista poikkeavia mutterikokoja tms. mihin olisi hyvä varautua kun alkaa tekemään, prässi ym. löytyy. Kiitos jos joku tietävä viitsisi vastata, T4 -94 ensimmäistä viikkoa pihassa :-).

-Jyrki
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=vw_t4_7d

Mene tuolle sivulle ja avaat tuon tiedoston.
Volkswagen EuroVan (T4) 1995-1996: Front suspension (eng.)

Tuolla ohjeet ja tulosta ne paperille, niin saat kasaan korjauskäsikirjan. Tarkista napapultin koko, on tiukassa vaatii hyvän avaimen, omaani käy 27mm hylsy, edessä ja takana sama paketti laakeri ei voi säätää, ja vedetään tiukkaan, n.1m jatkovarrella aukeaa käsin ja jos hypit varren päällä lyhyemmälläkin.
jiipee62
Posts: 4
Joined: 26.1.2010 15:26
Location: Nummela

Post by jiipee62 »

Kiitos. Taitaa mennä tukivarren irroitukseksi jotta onnistuu. Tai sitten jos töissä olisi osuva ulosvetäjä. Onneksi värkki ei ole päivittäin ajossa :roll: .

-Jyrki
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu ja saa aika järee ulosvetäjä olla ettei mee kappaleiks =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
jiipee62
Posts: 4
Joined: 26.1.2010 15:26
Location: Nummela

Post by jiipee62 »

Muiden kiireiden takia vasta viime viikonloppuna ehdin volkkarin kimppuun. Laakerinvaihto oli tosiaan hankalammasta päästä. Ensin ei meinannut saada pyöränpultteja irti, lähtivät kuitenkin. Laakerin ulkokehään ei tepsinut edes neuvottu ns. satavarma konsti, migillä isolla virralla palko keskelle ympäri laakerin. Kutistaa kuulemma just senverran että kireimmätkin lähtevät pikku napauksella. Nyt migin temppuilun takia en saanut saumaa kerralla ympäri niin eipä onnistunut kutistaminen. Lopulta sitten vinkulla ja kovametalliterällä kehä poikki niin uskoi ja lähti.

Samaan tarmonpuuskaan vielä jakoremmin ja koneen öljyjen vaihto. Kädet puhdistuu varmaan vasta viikon päästä, dieselin nokinen öljy kun tarttuu ihoon hyvin. Vielä jäi kaikenlaista puuhasteltavaa mutta nyt tuolla viitsii ja uskaltaa jo vähän ajella.

-Jyrki
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

tiän tunteen ku noita työksee korjailee :D kesälomalla kunnolla nyrkit puhtaana ... :P
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
anluoma
Posts: 6
Joined: 19.10.2008 22:04
Location: Pori

Post by anluoma »

Heips.

Etupyörän laakeri paskana ja tässä äijien kanssa sitä jo yritettiin saada pois. Löysin jonkinlaisen ohjeen netistä (tämän foorumin kautta)ja vielä hieman epäselvää miten se oikeasti saadaan pois.. miten ihmeessä oikeasti tuo laakeri saadaan irti siitä ulkokehästä. Lisäksi on vielä muutenkin homma vielä vaiheessa... Ei tuota jousituksen löysäämistä oikein huomattu aluksi. Se ilmeisesti auttaa kun sen löysää niin häviää se jännitys sieltä jousituksesta on pieni mahdollisuus saada tuo ylätukivarsi irti..

-antti
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

http://volkswagen.msk.ru/forum/index.ph ... opic=75903

Tuossa samantyylinen kuvina, keskiosa ensin pois, vehkeistä kiinni :))
Post Reply