
Kerronta voi olla hiukan pomppivaa, mutta koittakaa kestää

Vanhan auton myytyäni (Impreza GT) ajattelin "hiukan" vaihtaa autotyyppiä.
Hakusessa oli Transporter, jonka saisi rekattua matkailuautoksi, ja halpakin piti olla, joten vanhat poliisiautot ja ambulanssit oli etusijalla. Kun se 2.5Tdi:kin oli jonkinnäköinen vaatimus.
Poliisien huutokaupan hoksasin päivän liian myöhään, ehkä onni sinänsä, koska ne ajetaan tunnetusti aivan loppuun.
No, sattuipa omalta kylältä löytymään vanha ambulanssi. -98 2.5Tdi Profilen varustelemana.
Auto oli ollut hetken virka-ajon jälkeen raksapakuna, ja sen jälkeen seissyt pari vuotta.
Mittarissa seisoi kunnioitettavat 524tkm muistaakseni

Mutta isompia kolinoita yms ei kuulunut, joten kaupat tuli tehtyä, kun hintakin oli sopiva.
Plussana autosta löytyi vielä lastu ja ilmastointi, jota ei sen suuremmin ole päässyt vielä testailemaan johtuen keleistä.
Kuvia:
http://www.pehu.jossain.com/Blanssi/index.html
Autoa ei oltu tosiaan pariin vuoteen katsastettu, joten alkoi tutkiminen, mitä kaikkea tarvitsee vuosikatsastukseen tehdä.
(autohan oli muutoskatsastettu pakuksi)
No jälleen sai todeta että seisonta on pahinta mitä autolle voi tehdä.
Pientä perusjumppaa ja vähän muutakin oli tiedossa ennen leimalle menoa;
-Ensinnäkin kaikki ovien lukot oli purettava ja putsattava, yksikään ei toiminut avaimella.
-Apparin keskulukon moottori oli ryytynyt, ja se oli uusittava, ei saanut kalua enään vanhasta.
-Kaikki jarrut oli avattava ja nesteet vaihdettava, lisäksi toinen takajarrusatula piti vaihtaa.
-Katalysaattorin jälkeinen kiinnike oli mädäntynyt ja putkessa siis reilu reikä. Siihen siis korjauspala.
-Pientä kukkimista alkanut kaarissa ja helmoissa esiintymään, niille ei tällä erää tehty mitään.
-Kytkimen työsylkkä vuoti, päästi ilmaa, no siitähän ei selvitty muutakuin moottorin ja laatikon avioerolla, sitä en itse
tehnyt, eikä ollut halpaa, vaikka osa ei sinänsä kallis ollutkaan.
-Öljyt vaihdoin luonnollisesti laatikkoon ja moottoriin, sekä kaikki suodattimet.
-Eber kävi huollossa, kun ei sovinnolla tulille lähtenyt.
-Tuulilasin vaihto
-Lisävaloaukkojen peittäminen.
Ja varmaan miljoona muuta pikkuasiaa mitä nyt ei enää muista.
No viimein leima tuli, ja pääsin aloittamaan varsinaista projektia.
Raidat ei suuremmin viehättänyt oranssina, joten kilikalikauppaan ja mattamustaa raitoihin. Väliaikaisesti luonnollisesti:)
(niinkuin väliaikainen autovero?

Takaosaa tutkiessani tulin siihen tulokseen että puran väliseinän(jossa oli käyntiaukko) ja kuskinpuolen takasivukaapit jotta penkit mahtuvat.
Lattia tuli myös otettua irti, lattiavanerin alla oli 2-3cm styroksieristeet, ja putket takalämmittimelle menivät myös sen alla.
Lattialevyä jouduin uusimaan 2/3, koska vanha oli niin kovaa sikaliimalla vedetty, ettei ehjänä irronnut.
Penkkejä metsästin jonkin aikaa, taksipenkit olivat joko minulle liian kalliita , tai liian kaukana.
Joten hain T3:n penkit huntilla

Etummainen rivi meni heittämällä sisään, toista(kaatuvaa) riviä tarvitsi kaventaa n10cm.
Tämän jälkeen penkit verhoiltiin ja eikun kiinnittimiä suunnittelemaan.
Etummainen rivi on penkkien omilla kiskoilla kiinni.
Tein kiskoille vielä pituussuunnassakin säädön, että saa riviä liikutella n10cm eteen/taakse, riippuen kuskin pituudesta, tai siitä käytetäänkö sänkyä.
Takimmaiseen riviin tein oman rungon penkille, nuo T3:n penkit ovat normaalisti kai sen korokkeen päällä.
Tässä rivissä ei ole pituussäätöä, ainoastaan selkänojan kallistukselle tein 4 eri asentoa.
Sängyksi tuo toki muuntuu nopeasti.
Kaikkinensa tuon keksinnön tyhjää penkeistä kymmenessä minuutissa.
Väliseinän purkamisen takia, piti lisälämppäri koteloida uusiksi, samalla tuli lisäakulle paikka.
Akullehan olisi toki penkin alla paikka, mutta sattui olemaan yksi uusi akku nurkissa, joka ei sinne sopinut.
Lattiaan tuli uusi matto, samoin seiniin tuli harmaa perusverhoilu. Kuskinpuolen toki jouduin ensin levyttämään, kun lasikuitukaapit oli pois. muihin luukkuihin liimasin kankaan vanhan lasikuituverhouksen päälle.
Pistorasioita tuli ripoteltua muutamat, töllölle teline penkkien väliin ja pöytäkin piti itse vääntää, vaikka ois niitäkin varmasti purkamolta saanut

Invertteri istutettiin myös akun ja lämppärin väliin, tarviihan telkalle virtaa olla

12" subbari oli ollut varastossa jouten jo vuosia, joten päätin sen istuttaa, kun ei tilasta kiinni.
Sille tein kotelon joka mahtuu penkkien alle, vahvarin istutin apparin penkin alle.
Kaveri luovutti vanhat kunnon 6x9 4-tiet jotka upotin takapäätyyn.
Soi yllättävän hyvin kun sojottavat suoraan eteenpäin

Keittolevy oli pakko tietenkin asentaa, sellaisen hain paikallisesta elektroniikkakaupasta n~30€, sille löytyi koti lisälämppärin päältä.
Säilytystilaahan autossa on tuon alkuperäiskäytön takia varsin tarpeeksi, joten mitään laatikkoa en joutunut kyhäämään matkis katsastusta varten.
Verhot vielä ja eikun leimalle, heti ei leimaa tullut, penkit kun kaatoi, jäi rakoa selkänojan ja penkkiosan väliin.
Pitää kuulemma olla aivan yhtenäinen(paikallisessa konttorissa siis)
No pari tuntia tallissa ja seuraavana päivänä uusiksi. Nyt kelpasi ja eikun leima lappuun. 1+7
Sen jälkeen autoon on tehty kaikennäköistä pientä parantelua, mm takaosaston kattovalot saa nyt myös edestä käsin päälle, helpottaa pimeän aikaan kun joku kiipeää kyytiin, niin ei tarvitse takatilan sähkökaapille könytä.
Vakkariviiksen laitoin luonnollisesti myös, pahinta oli löytää se liitin sieltä piuhakasasta, muuten kyllä helpoimmasta päästä hommia.
Ahtojen kanssa oli kuormalla varsinkin ongelmaa, eli se perinteinen VAG tdi ongelma, menee vikatilaan, asiasta erästä fortsalaistakin häiritsin.
Alkuun vaihdoin kaikki alipaineletkut(tai niin kuvittelin), ei apua, sitten tilasin uuden N75:solenoidin, ei apua.
Vag-Com tuli tässä rytäkässä myös ostettua, mainio kapistus muuten.
Hukkaporttia jumppasin ja totesin sen olevan kunnossa.
Loppujen viimeksi oli yksi tärkeä letku jäänyt vaihtamatta, se joka menee ECU:lle/Map anturille. Sen vaihdon jälkeen loppui se harmi.
Oli muuten aika hurjannäköinen kun se letku tosiaan matkaa akun edestä, ja kun sitä happoa siihen vuosien saatossa tippunut..
Auto sinällään muuten toiminut mainiosti, vaikka paljon ajettu onkin, ja moni selkeästi yllättynyt kuinka hyvä tuo on ajaa, ottaen huomioon kuinka ruma se on

Ja toki, kun lastutettu on, niin normiliikenteen mukana kerkiää vallan hienosti.
Lanssikäytön jäljiltä tuossa on kaikke pikku"kivaa", mm takaovissa kaasujouset, ja ylimääräinen sähkötaulu, mistä saa napsittua nyt ylimääräisten releiden takaa virtaa ties mille. Korkeus on myös plussaa sisäosassa, joskaan ei kun sitä ulkoa katsoo
