Outo(ko?) ääni, ilmastointi, IV Golf

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Outo(ko?) ääni, ilmastointi, IV Golf

Post by Juhizz »

Tänään kuului pari kertaa konehuoneesta sellainen juriseva "huuto" joka myös tuntui alaspainetussa kytkinpolkimessa asti. Kun AC:n otti pois päältä, ääni loppui hiljaa vaieten.

Tarkemmin kun muistan niin teki kerran viime kesänä saman äänen.

Onko ilmastoinnin kompura morjenstamassa vai mistähän moinen?
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Voiko flekti pyöriessään pitää noin kuuluvaa ja tuntuvaa jurinaa?

Ja onko ihan normaalia että ilmastointi haukkaa päällä ollessaan tuntuvasti tehoa moottorista? Eli pelkkä paikaltaan lähtö ja kiihdytys tuottavat lähes tuskaa? Auto siis 1.6 16V manuaali ja manuaali-ilmastoinnilla.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Kokeileppa pyörittää käsin sitä kompuraa. Jos pyörii herkästi, niin sitten se ei ole se. Kannattanee myös katsoa ettei niihin flekteihin ota mikään kiinni. Niissä kun ei ole juuri mitään suojausta.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Eli hihna pois paikaltaan ja pyöritystä... :?: BTW apulaitehihnakin on aika kuluneen näköinen (?).. Oiskohan vaihtoa vaille.. semmonen rusehtava ja hieman kiilloittunut siltä sileältä puolelta. Kireys ok.

Sen verran vilkaisin että sen alemman flektin editse menee aika läheltä ropelia se yksi putki jossa lämpöeriste päällä mutta on siinäkin parin sentin väli ja ei jälkiä suojassa.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Juu eipä sitä oikein muuten pyöritellä. Se apulaitehihna on aika edukas joten kannattanee samalla vaihtaa.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Jees, ok.

Tilasin ilmastointihuollon Laakkoseltakin kun luin juttua toisaalta että litkut kuulemma häviää aika liukkaasti järjestelmästä jo parin vuoden sisään.

Mutta onko tosiaan normaalia että ilmastointi haukkaa moottorin tehoista tuntuvan osan? Että olisiko tosiaan niin että kompura käy kuivana ja näin ollen syö tehoa jäykkyyden takia.

Noh, se selvinnee kun koittaa tuota pyöritystä.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kyllä sitä voi pyörittää moniurahihna paikoillaankin, siinähän on vapaakytkin joka sen hihnapyörän lukitsee silloin kun ilmastointi on päällä. Eli ei tarvi hihnaa irrottaa.

Ei se normaalia ole jos kompura pistää niin paljon hanttiin että suurin osa moottorin tehosta menee sen pyörittämiseen :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Pasi Häkli wrote:Kyllä sitä voi pyörittää moniurahihna paikoillaankin, siinähän on vapaakytkin joka sen hihnapyörän lukitsee silloin kun ilmastointi on päällä. Eli ei tarvi hihnaa irrottaa.

Ei se normaalia ole jos kompura pistää niin paljon hanttiin että suurin osa moottorin tehosta menee sen pyörittämiseen :lol:
Hmm.. okei.

No siis tuntuu että kaasua saa survoa ihan tosissaan jos haluaa edetä rivakasti silloin kun AC on päällä.. :roll:
Että esim motarille kiihdyttäessä mieluusti tuon ac:n ottaa pois päältä siksi aikaa.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Voi tietysti olla että se kompressori on hajoamassa ja sen takia syö niin paljon tehoa.
Käy huollattamassa ilmastointi ja kokeile muuttuuko..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Noniin.. Ilmastointi huollettu Laakkosella ja meteli vaan jatkuu. Eivät olleet siellä tietenkään moista huomanneet, (edes sattumalta).

Eräs tuttu taas flektiä veikkaili, mutta
minusta aika outoa että flekti pyörisi niin että koko auto humisee ja vibraa?!

Ja jännä taas sinänsä että konehuoneen puolelta tuota ääntä eo juurikaan kuule, mutta heti taas sisään istuessa kyllä.

Entiä kele mikä on..
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Tänään jurnutti pari kertaa niin kovaäänisesti että ei oikeasti enää pää kestänyt pitää AC:ta päällä. Soitto Laakkoselle, huoltoneuvojalle ja epäili vahvasti kompuraa (jota itsekin olen ajatellut..). Täytyy käydä vielä paikanpäällä näyttämässä niin tietää vielä paremmin.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Tohon ääneen en ota kantaa mutta kyllä 1,6 primerasta nappasin aina ilmastoinnin pois päältä kun esimerkiksi motarille lähdin kiihdyttämään. Ja ennalta tiedetyissä tiukoissa ohitustilanteissa. Vie siis oikeasti tehoa, pienimoottorisissa vehkeissä huomaa. 6 pyttysessä 09vm ferkusonnissa (traktorissa) kuulee moottorin äänestä kun ilmastointi menee päälle.. Samoin 6 pyttysessä samessa, ym

Summarum, en usko ilmastoinnissa vikaa olevan, se vaan vie jonkun hevoson moottorista ja vaikuttaa yllättävästi tollasessa alitehoisessa, raskaassa kipossa. Näin niinkuin kärjistettynä.

Toki on jotain vikaa jos ilmastointi päällä pitää hirveetä ääntä, ja auto ei oikeasti kiihdy minnekkään..
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Joo kyllä mä ton tehonsyönnin oon jo hyväksyttänyt itelleni.. :P

Mutta toi meteli on vaan niin "pelottava" ja rasittava että siitä
mieluusti pääsisi eroon.

Sekin on poissuljettu että tuon äänen flekti tekisi. Ääni kuului silloinkin kun se (flekti) ei pyörinyt.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Big Bullshit! Kyllähän se ilmastointi tietysti osansa vaatii, mutta se että se pitäisi aina sammuttaa kiihdytyksessä on kyllä... :D Ei sitä normaalisti tarvitse sillon sammuttaa. Mitähän pojat olis tehtaalla oikein miettiny jos laittasivat tuollaseen koriin niin pienen moottorin ettei se jaksais viedä sitä eteenpäin ilmastointi päällä? Ei tuollanen toimiva kompura vie kun muutaman hevosen käydessään. Eikä noissa raskaan kaluston pakastekärreissäkään ole kun 8-12hv kone. Kärrissä on kuitenkin sisätilavuutta 90m3 ja lämpötilan saa laskettua -25 asteeseen.

Käy tarkistuttamassa se golfin kompura, ei se olis ensimmäinen mikä noista olis lauennu.

Muuten meilläkin firman 6syl. 13L 440hv/2200Nm volvossa huomaa kun laittaa ilmastoinnin päälle. Jos ei muuten, niin siitä että se flekti alkaa pyöriä ja merkkivalo syttyy :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Hehe :D Jees jees. Kompura käydään tarkistuttamassa kunhan muutto/remppa kiireiltä ehtii. En minäkään sitä aiemmin ole kiihdytyksissä tms sammuttanut, mutta nyt sen kyllä mielellään tekee kun tuntuu että se tulee silmille jos niin ei tee.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

DJDH wrote:Big Bullshit! Kyllähän se ilmastointi tietysti osansa vaatii, mutta se että se pitäisi aina sammuttaa kiihdytyksessä on kyllä... :D Ei sitä normaalisti tarvitse sillon sammuttaa. Mitähän pojat olis tehtaalla oikein miettiny jos laittasivat tuollaseen koriin niin pienen moottorin ettei se jaksais viedä sitä eteenpäin ilmastointi päällä? Ei tuollanen toimiva kompura vie kun muutaman hevosen käydessään. Eikä noissa raskaan kaluston pakastekärreissäkään ole kun 8-12hv kone. Kärrissä on kuitenkin sisätilavuutta 90m3 ja lämpötilan saa laskettua -25 asteeseen.

Käy tarkistuttamassa se golfin kompura, ei se olis ensimmäinen mikä noista olis lauennu.

Muuten meilläkin firman 6syl. 13L 440hv/2200Nm volvossa huomaa kun laittaa ilmastoinnin päälle. Jos ei muuten, niin siitä että se flekti alkaa pyöriä ja merkkivalo syttyy :lol:
Aikuisten oikeasti sen tehohävikin huomaa selvästi vajaa tehoisessa autossa. Mieti ny, siitä pikkukoneesta otetaan vaikka kuinka vaan muutama heppa niistä vähäisistä heposista, sen tuntee. Enkä nyt tarkkoittanut tosissaan että pakko ottaa pois päältä kiihdyttäessä, mutta mielessä on kyllä ihan selvästi toi kun kiihdytyskaistalle ajoi niin käsi kävi ilmastoinnin nappulalle. Mutta kun hiukankin enemmän voimaa, ei sitä edes tunne, mutta ilmastoinnin käynnistyessään kuulee kyllä moottorin äänestä. Sen enempää en lähde inttämään turhasta asiasta :lol:

Ja puhutaan 6 pyttysessä volvossa pikkasen eri tehoista kuin 6 pyttysessä perus traktorissa :wink: Ei ole kuin vajaat 4 kertaa enemmän hevosia..
Transporter 2,5tdi vm99
Post Reply