Page 1 of 1
Outo(ko?) ääni, ilmastointi, IV Golf
Posted: 17.5.2010 21:54
by Juhizz
Tänään kuului pari kertaa konehuoneesta sellainen juriseva "huuto" joka myös tuntui alaspainetussa kytkinpolkimessa asti. Kun AC:n otti pois päältä, ääni loppui hiljaa vaieten.
Tarkemmin kun muistan niin teki kerran viime kesänä saman äänen.
Onko ilmastoinnin kompura morjenstamassa vai mistähän moinen?
Posted: 18.5.2010 18:02
by Juhizz
Voiko flekti pyöriessään pitää noin kuuluvaa ja tuntuvaa jurinaa?
Ja onko ihan normaalia että ilmastointi haukkaa päällä ollessaan tuntuvasti tehoa moottorista? Eli pelkkä paikaltaan lähtö ja kiihdytys tuottavat lähes tuskaa? Auto siis 1.6 16V manuaali ja manuaali-ilmastoinnilla.
Posted: 18.5.2010 18:24
by DJDH
Kokeileppa pyörittää käsin sitä kompuraa. Jos pyörii herkästi, niin sitten se ei ole se. Kannattanee myös katsoa ettei niihin flekteihin ota mikään kiinni. Niissä kun ei ole juuri mitään suojausta.
Posted: 18.5.2010 19:38
by Juhizz
Eli hihna pois paikaltaan ja pyöritystä...

BTW apulaitehihnakin on aika kuluneen näköinen (?).. Oiskohan vaihtoa vaille.. semmonen rusehtava ja hieman kiilloittunut siltä sileältä puolelta. Kireys ok.
Sen verran vilkaisin että sen alemman flektin editse menee aika läheltä ropelia se yksi putki jossa lämpöeriste päällä mutta on siinäkin parin sentin väli ja ei jälkiä suojassa.
Posted: 19.5.2010 13:15
by DJDH
Juu eipä sitä oikein muuten pyöritellä. Se apulaitehihna on aika edukas joten kannattanee samalla vaihtaa.
Posted: 19.5.2010 15:42
by Juhizz
Jees, ok.
Tilasin ilmastointihuollon Laakkoseltakin kun luin juttua toisaalta että litkut kuulemma häviää aika liukkaasti järjestelmästä jo parin vuoden sisään.
Mutta onko tosiaan normaalia että ilmastointi haukkaa moottorin tehoista tuntuvan osan? Että olisiko tosiaan niin että kompura käy kuivana ja näin ollen syö tehoa jäykkyyden takia.
Noh, se selvinnee kun koittaa tuota pyöritystä.
Posted: 19.5.2010 15:49
by Pasi Häkli
Kyllä sitä voi pyörittää moniurahihna paikoillaankin, siinähän on vapaakytkin joka sen hihnapyörän lukitsee silloin kun ilmastointi on päällä. Eli ei tarvi hihnaa irrottaa.
Ei se normaalia ole jos kompura pistää niin paljon hanttiin että suurin osa moottorin tehosta menee sen pyörittämiseen

Posted: 19.5.2010 21:25
by Juhizz
Pasi Häkli wrote:Kyllä sitä voi pyörittää moniurahihna paikoillaankin, siinähän on vapaakytkin joka sen hihnapyörän lukitsee silloin kun ilmastointi on päällä. Eli ei tarvi hihnaa irrottaa.
Ei se normaalia ole jos kompura pistää niin paljon hanttiin että suurin osa moottorin tehosta menee sen pyörittämiseen

Hmm.. okei.
No siis tuntuu että kaasua saa survoa ihan tosissaan jos haluaa edetä rivakasti silloin kun AC on päällä..
Että esim motarille kiihdyttäessä mieluusti tuon ac:n ottaa pois päältä siksi aikaa.
Posted: 20.5.2010 7:01
by Pasi Häkli
Voi tietysti olla että se kompressori on hajoamassa ja sen takia syö niin paljon tehoa.
Käy huollattamassa ilmastointi ja kokeile muuttuuko..
Posted: 31.5.2010 21:07
by Juhizz
Noniin.. Ilmastointi huollettu Laakkosella ja meteli vaan jatkuu. Eivät olleet siellä tietenkään moista huomanneet, (edes sattumalta).
Eräs tuttu taas flektiä veikkaili, mutta
minusta aika outoa että flekti pyörisi niin että koko auto humisee ja vibraa?!
Ja jännä taas sinänsä että konehuoneen puolelta tuota ääntä eo juurikaan kuule, mutta heti taas sisään istuessa kyllä.
Entiä kele mikä on..
Posted: 2.6.2010 21:32
by Juhizz
Tänään jurnutti pari kertaa niin kovaäänisesti että ei oikeasti enää pää kestänyt pitää AC:ta päällä. Soitto Laakkoselle, huoltoneuvojalle ja epäili vahvasti kompuraa (jota itsekin olen ajatellut..). Täytyy käydä vielä paikanpäällä näyttämässä niin tietää vielä paremmin.
Posted: 2.6.2010 22:00
by Patse
Tohon ääneen en ota kantaa mutta kyllä 1,6 primerasta nappasin aina ilmastoinnin pois päältä kun esimerkiksi motarille lähdin kiihdyttämään. Ja ennalta tiedetyissä tiukoissa ohitustilanteissa. Vie siis oikeasti tehoa, pienimoottorisissa vehkeissä huomaa. 6 pyttysessä 09vm ferkusonnissa (traktorissa) kuulee moottorin äänestä kun ilmastointi menee päälle.. Samoin 6 pyttysessä samessa, ym
Summarum, en usko ilmastoinnissa vikaa olevan, se vaan vie jonkun hevoson moottorista ja vaikuttaa yllättävästi tollasessa alitehoisessa, raskaassa kipossa. Näin niinkuin kärjistettynä.
Toki on jotain vikaa jos ilmastointi päällä pitää hirveetä ääntä, ja auto ei oikeasti kiihdy minnekkään..
Posted: 2.6.2010 22:34
by Juhizz
Joo kyllä mä ton tehonsyönnin oon jo hyväksyttänyt itelleni..
Mutta toi meteli on vaan niin "pelottava" ja rasittava että siitä
mieluusti pääsisi eroon.
Sekin on poissuljettu että tuon äänen flekti tekisi. Ääni kuului silloinkin kun se (flekti) ei pyörinyt.
Posted: 3.6.2010 1:35
by DJDH
Big Bullshit! Kyllähän se ilmastointi tietysti osansa vaatii, mutta se että se pitäisi aina sammuttaa kiihdytyksessä on kyllä...

Ei sitä normaalisti tarvitse sillon sammuttaa. Mitähän pojat olis tehtaalla oikein miettiny jos laittasivat tuollaseen koriin niin pienen moottorin ettei se jaksais viedä sitä eteenpäin ilmastointi päällä? Ei tuollanen toimiva kompura vie kun muutaman hevosen käydessään. Eikä noissa raskaan kaluston pakastekärreissäkään ole kun 8-12hv kone. Kärrissä on kuitenkin sisätilavuutta 90m3 ja lämpötilan saa laskettua -25 asteeseen.
Käy tarkistuttamassa se golfin kompura, ei se olis ensimmäinen mikä noista olis lauennu.
Muuten meilläkin firman 6syl. 13L 440hv/2200Nm volvossa huomaa kun laittaa ilmastoinnin päälle. Jos ei muuten, niin siitä että se flekti alkaa pyöriä ja merkkivalo syttyy

Posted: 3.6.2010 9:27
by Juhizz
Hehe

Jees jees. Kompura käydään tarkistuttamassa kunhan muutto/remppa kiireiltä ehtii. En minäkään sitä aiemmin ole kiihdytyksissä tms sammuttanut, mutta nyt sen kyllä mielellään tekee kun tuntuu että se tulee silmille jos niin ei tee.
Posted: 3.6.2010 20:51
by Patse
DJDH wrote:Big Bullshit! Kyllähän se ilmastointi tietysti osansa vaatii, mutta se että se pitäisi aina sammuttaa kiihdytyksessä on kyllä...

Ei sitä normaalisti tarvitse sillon sammuttaa. Mitähän pojat olis tehtaalla oikein miettiny jos laittasivat tuollaseen koriin niin pienen moottorin ettei se jaksais viedä sitä eteenpäin ilmastointi päällä? Ei tuollanen toimiva kompura vie kun muutaman hevosen käydessään. Eikä noissa raskaan kaluston pakastekärreissäkään ole kun 8-12hv kone. Kärrissä on kuitenkin sisätilavuutta 90m3 ja lämpötilan saa laskettua -25 asteeseen.
Käy tarkistuttamassa se golfin kompura, ei se olis ensimmäinen mikä noista olis lauennu.
Muuten meilläkin firman 6syl. 13L 440hv/2200Nm volvossa huomaa kun laittaa ilmastoinnin päälle. Jos ei muuten, niin siitä että se flekti alkaa pyöriä ja merkkivalo syttyy

Aikuisten oikeasti sen tehohävikin huomaa selvästi vajaa tehoisessa autossa. Mieti ny, siitä pikkukoneesta otetaan vaikka kuinka vaan muutama heppa niistä vähäisistä heposista, sen tuntee. Enkä nyt tarkkoittanut tosissaan että pakko ottaa pois päältä kiihdyttäessä, mutta mielessä on kyllä ihan selvästi toi kun kiihdytyskaistalle ajoi niin käsi kävi ilmastoinnin nappulalle. Mutta kun hiukankin enemmän voimaa, ei sitä edes tunne, mutta ilmastoinnin käynnistyessään kuulee kyllä moottorin äänestä. Sen enempää en lähde inttämään turhasta asiasta
Ja puhutaan 6 pyttysessä volvossa pikkasen eri tehoista kuin 6 pyttysessä perus traktorissa

Ei ole kuin vajaat 4 kertaa enemmän hevosia..