Paljonko 1.6 BCB neloskoppasella variantti golfilla ajaa?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
petrihp
Posts: 31
Joined: 13.3.2010 19:34

Paljonko 1.6 BCB neloskoppasella variantti golfilla ajaa?

Post by petrihp »

Teen pikku laskelmaa autonvaihdosta ja nyt oon mitoittanu et tollasella ajaa 200 000 km. Onko kokemusta miten tuo 1.6 bcb kone kestää kilometrejä nätisti ajellen ? Vanhalla Honda Accordilla 2.0 litrasella ajoi 440 000 ilman huolia.
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Riippuu ihan miten sitä huoltaa ja käyttää. Jos vetelee longlife huolloilla ja vähät välittää mistään, niin varmasti alkaa olla ongelmia ennen kun 200t tulee täyteen. Omaan pyörähti juuri 230t ja eipä tuossa kovin ihmeellisiä ole. Tosin tuo on azd, mutta käytännössä sama kone. Jos kerran budjetoi että ajaa jollakin 200t, niin budjetoi samalla ne kunnon huollot, öljynvaihdot, 98E bensa ja vähän ylimääräistä korjauksiin. Tuolta tekniikkapuolelta saa aika kattavan valikoiman mitä ongelmia voi olla. Tosin tuskin noita kaikkia kuitenkaan tulee. Eli käytännössä sama juttu kun kaikissa muissakin autoissa, ei niitä huoltovapaiksi ole suunniteltu.

Toinen juttu on sit nää toy-toyotat. Tuttu kehui miten hyvä hiace on, 250tkm takana ja on pitäny vaan tankata ja välillä vaihtaa öljyt. Vähän aikaa sitten se tilasi uuden hiacen. Mahtaa joku sitten saada hyvän ja luotettavan vaihtopelin alleen :roll:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
petrihp
Posts: 31
Joined: 13.3.2010 19:34

Post by petrihp »

DJDH wrote:Riippuu ihan miten sitä huoltaa ja käyttää. Jos vetelee longlife huolloilla ja vähät välittää mistään, niin varmasti alkaa olla ongelmia ennen kun 200t tulee täyteen. Omaan pyörähti juuri 230t ja eipä tuossa kovin ihmeellisiä ole. Tosin tuo on azd, mutta käytännössä sama kone. Jos kerran budjetoi että ajaa jollakin 200t, niin budjetoi samalla ne kunnon huollot, öljynvaihdot, 98E bensa ja vähän ylimääräistä korjauksiin. Tuolta tekniikkapuolelta saa aika kattavan valikoiman mitä ongelmia voi olla. Tosin tuskin noita kaikkia kuitenkaan tulee. Eli käytännössä sama juttu kun kaikissa muissakin autoissa, ei niitä huoltovapaiksi ole suunniteltu.

Toinen juttu on sit nää toy-toyotat. Tuttu kehui miten hyvä hiace on, 250tkm takana ja on pitäny vaan tankata ja välillä vaihtaa öljyt. Vähän aikaa sitten se tilasi uuden hiacen. Mahtaa joku sitten saada hyvän ja luotettavan vaihtopelin alleen :roll:
Eiks toi riitäkään, että ajaa auton merkkihuoltoon kun ajotietokone sinne määrää?

Itse oon tyytyväinen VW laatuun kyllä. Faijallan samanvuotinen ja suunnilleen saman verran ajettu Toyota Avensis ja on paljon löysempi ajaa ja jotenki kulahtanut. Oma golf on vielä jäpäkkä ajaa. En siis todellakaan kehu japseja, mutta kun kysessä on eka VW niin kyselen et miten näitä mitoittaa.

Huolloissa en tingi, ajan 98:lla ( yks EGR-venttiili jo vaihdettu kun edellinen omistaja oli ajellu 95 bensalla) eli longlife huollot plus MITÄ ?? Eikö ne merkkihuollossa tiedä mitä vaihdetaan ja milloin?
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

No jos oikeasti haluaa pitää huolta autostaan ja haluaa käyttää sitä mahdollisimman pitkään, niin kyllä se huoltaminen tulee oikeasti kannattavaksi. En nyt tarkoita sitä etteikö merkkiliikkeen huollot olisi hyviä tai huoltovälit laskettu oikein, vaan sitä että riippuen auton käytöstä siihen kannattaa joissakin tapauksissa tehdä hieman ennakoivaa huoltoa. Esimerkiksi jos autolla ajetaan alle 10tkm vuodessa ja sekin pääsääntöisesti kaupungissa, niin silloin LL huolto ei ole se paras vaihtoehto. IV bensa golfin kohdalla LL oli muistakseeni max 30t ja max 2 vuotta, loppujen lopuksi kuitenkin huoltovälinäytön mukaan. Kiinteä huoltoväli taas 15tkm tai 1 vuosi.

Mikään ei kuitenkaan estä vaihtamasta öljyjä ja suodatinta tiheämpään, käymään huollossa jos jotakin ilmenee, jne. Tunnen useita sellaisia henkilöitä jotka ajavat sokeasti huoltojen mukaan. Auto käy huollossa silloin kun sen aika on, tai vähän sinnepäin, ja jos huoltojen välillä ilmenee jotakin, niin sitten ajetaan sinne seuraavaan huoltoon asti vaikka mikä olisi. Öljytikkuun ei kosketa kun pakosta ja se öljyn lisääminenkin on kyllä huollon hommia, pitää sitä nyt yksi huoltoväli päästä mitään tekemättä. Kyllä sen alkaa sitten +200t lukemissa näkemään että mitä on oikeasti huolletettu ja mikä vain käynyt hakemassa sen leiman vihkoon. Melkein voisi sanoa että hyvin huolletulla on mukava ajaa, ei ole sitä pelkoa perseessä että koska repeää mikäkin paikka. Tosin melkein 10v vanhalle ja sähkötekniikkaa täynnä olevalle autolle on melkein kaikki mahdollista.

Autojen kanssa on mun mielestä ihan turha lähteä budjetoimaan sentintarkkaa kirjanpitoa kaikesta kuten TM tai tuulilasi tekee ja vertailla sitten mikä vaihtoehto on se kaikkein halvin. Jokaiseen autoon tulee joskus jotakin yllättävää ja joskus hieman kalliimpaakin korjausta. Auto on kuitenkin kulutushyödyke, ei investointi.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Nipa
Posts: 127
Joined: 11.1.2010 18:45
Location: Kotka

Post by Nipa »

Itse olen sitä mieltä että auton käyttöikä riippuu hyvin pitkälti käyttäjästä. Jos millään ei ole mitään väliä ja kaikki laiminlyödään tai juuri DJDH:ta lainatakseni jos autossa ilmenee jotain vikaa ennen huoltoa niin sillä kitkutellaan sitten sinne asti jos vain suinkin mahdollista.

Toinen mikä välillä huvittaa on ihmisten puheet huoltojen ja osien hinnoista. Jos omasta autostani jotain hajoaa se osa ostetaan uutena maksoi mitä maksoi. Ja jos huoltojen hinnat hirvittää niin suosittelen likaamaan kädet ja vaihtamaan itse niin säästää pitkän pennin.

Omia autoja olen huoltanut niin että ainakun alkaa joku paikka olemaan huonona niin en juokse romuttamolta hakemaan uutta mahdollisesti yhtä huonoa osaa vaan haen uutta varaosaliikkeestä ja jos sieltä ei löydy niin marmorilta. Öljyt vaihdan säännöllisesti suodattimen kera ja muutenkin tutkin autoa säännöllisesti ettei mikään paikka pääse huononemaan yllättäen. Autoa kumminkin käytetään päivittäin joten sen on pakko pelata ettei tarvi joka aamu miettiä lähteekö se edes käyntiin tai koska se hajoaa matkalle.
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
User avatar
elwood
Posts: 83
Joined: 20.2.2006 18:54
Location: Kotka

Post by elwood »

Ja öljyksi esim. Mobilin 0w-40 ja normi huoltoväli 15tkm tai kerran vuodessa,niin eipähän tule ihmeempiä juttuja eteen.
Tuo 5w-30 esp ei ole se kaikkein paras juttu,,, Mun mielestä.
Höh,missä meni taas pieleen.? Ex G4,Pacific 1.6 BCB, Polo Gt -91 3F,Golf 3 GT variant. 1.6 AEK. Useita ilmajäähdytteisiä.
Nipa
Posts: 127
Joined: 11.1.2010 18:45
Location: Kotka

Post by Nipa »

Omassa ois eka öljynvaihto itsellä edessä ja jotain 0w-40:stä sinne ois tarkoitus vaihtaa ( merkkiä en vielä tiedä... pitää tutkiskella foorumia mitä öljyä kehutaan)

Sen verran pakko heittää OT:ta että tää topiccihan menee kohta kotkalaisten keskusteluks :lol:
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
Lassi Jyrkkänen
Posts: 194
Joined: 30.3.2007 0:00
Location: Vähäkyrö
Contact:

Post by Lassi Jyrkkänen »

Ja aika pieni investointi esim. longlifen välillä 15tkm jälkeen vaihtaa öljyt ja suodatin. Vaikka kun asiasta mainitsin käyttöautolla, sanoivat että ihan "turhaan" teen tuon, mutta vaihdan silti.

Niin ja omassa golfissa nyt 220tkm tulossa täyteen.
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Eikös tuo 5-30 espi ollut pesevää? 0-40 protection ei ainakaan ole, joten se on aika turvallinen vaihtoehto jos autolla on rullattu jo 100t LL ohjelmalla. Lisäksi aika reippaasti halvempaa.

Itseä hieman nauratti kun töissä kolleega kertoi että hän muutti hieman työautossaan huolto-ohjelmaa. Normaalisti huoltoväli on 40t ja nyt hän huollattaa edelleen 40t välein, mutta öljyt vaihdetaan vain 80t välein. Suodin kuitenkin vaihdetaan 40t välein ja öljyä lisätään jos on vajetta. Voisi kuulemma ajaa jopa 120t jos olosuhteet on hyvät :D Öljymäärä tuossa koneessa on 32L. Öljynvaihto suotimen kanssa on 180€, josta suotimen osuus on n. 30€. Eli hirveä säästö kun vuositasolla autolle tulee ajoa n. 80t. Koneen käyttöikä on kuitenkin n. 1,5Mkm.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
elwood
Posts: 83
Joined: 20.2.2006 18:54
Location: Kotka

Post by elwood »

En nyt oo varma noista ESP:in pesu ominaisuuksista, mutta saattaa aiheuttaa esim.
Venttiilien varsien jumiutumista, mistä taasen johtuu sytty, yms. muita häiriöitä, ja lopuksi kansiremonttia...
Öljypumpun imusiivilän tukkeutumista, turbon öljyletkujen tukkeutumista,,,
Mulla ei ole siitä pahaa sanottavaa, mutta duunikaveri, joka oli 9 vuotta VW:llä töissä kertoili tommosta..
Mutta koskee vissiin eniten autoja/moottoreita, joilla ajetaan vaan pientä pätkää, ja ei koskaan kerkeä kunnolla lämmetä.
Höh,missä meni taas pieleen.? Ex G4,Pacific 1.6 BCB, Polo Gt -91 3F,Golf 3 GT variant. 1.6 AEK. Useita ilmajäähdytteisiä.
User avatar
elwood
Posts: 83
Joined: 20.2.2006 18:54
Location: Kotka

Post by elwood »

Nipa wrote:Sen verran pakko heittää OT:ta että tää topiccihan menee kohta kotkalaisten keskusteluks :lol:
Onkos sulla se kullanvärinen G4? Maltillisesti "siivottuna"?
Höh,missä meni taas pieleen.? Ex G4,Pacific 1.6 BCB, Polo Gt -91 3F,Golf 3 GT variant. 1.6 AEK. Useita ilmajäähdytteisiä.
Nipa
Posts: 127
Joined: 11.1.2010 18:45
Location: Kotka

Post by Nipa »

Ei ole mutta olen itsekkin nähnyt kyseisen auton monesti. Itsellä ihan vakio viininpunainen. Ei ole tuuninkia kun se kärpänen kuoli edellisen auton aikana.
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
Post Reply