Vw Golf Variant 1.6 -04, takaluukku halkeaa...

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Negotiator
Posts: 28
Joined: 2.12.2008 17:48

Vw Golf Variant 1.6 -04, takaluukku halkeaa...

Post by Negotiator »

Hellou,

Mielenkiintoinen huoltoreissu tänään. Golffillani ajettu 163tkm ja käytin auton Longlife huollossa tänään Kotkalaisella merkkipajalla. Huolto+kaikkien jarrupalojenvaihto 700e, ihanan kallista =/

Ei siinä vielä mitään, pitäähän autoa huoltaa, mutta autoa noudettaessa pyysi huoltopäällikkö käymään katsomaan autoa korjaushalliin. Olivat paikallistaneet sellaisen vian, että takaluukun sisälle vuotaa vettä ja takaluukku ruostuu sisältäpäin. Ulkoisesti ei mitään vikaa minun silmilläni, pientä ruostetahraa vesireissä, ei muuta. VW kuulemma tulisi ystävällisesti vastaa takaluukun vaihdossa ja korvaisi korjauksesta 70%, mutta loput 30% jäisi minun maksettavakseni eli puhutaan silti yli 500e summasta. =/

Onko teidän korvaanne asiassa mitään järkeä? Pitäisikö vain ajella ja ottaa riski, että luukku halkeaa hitsaussaumoista niinkuin tuolla korjaamolla peloittelivat? Kuinka todennäiköistä tämä edes on? Ei huvittaisi maksaa tavallaan tyhjästä useita satoja euroja. Jos joku aiheesta kiinnostuu voin napsia huomenna valoisalla tilanteesta kuvia. Lähinnä kiinnostaa mitä olette mieltä ja onko kellekään muulle käynyt näin? Huoltamolla kertoivat ettei ole ensimmäinen golffi ko. ongelman kanssa.

Lisäksi seuraavan korjauskehoituksen antoivat: Akun päällä olevassa sulakerasiassa merkkejä laturin johtimen ylikuumenemisesta -> suositellaan johtimen uusintaa.


Jokohan tämä oli allekirjoittaneen viimeinen käynti merkkipajalla, on vaan niin ***tanan kallista lystiä.

/Janne
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Pistäppä luukusta kuvaa. Noita laturin johtoja tulee sillon tällön vastaan kun sulattavat sen sulakerasian kannen kokonaan. Huono kontakti todennäköinen aiheuttaja ylikuumenemiselle.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Eikai noiden takia kannata merkkiliikettä unohtaa?

Eihän noita pakko ole laitattaa siellä kuntoon jos ei tahdo. Onpahan ainakin nuokin viat tiedossa, eikä tule yllätyksenä myöhemmin kun on jo liian myöhäistä..
Negotiator
Posts: 28
Joined: 2.12.2008 17:48

Post by Negotiator »

Jäi kuvat sitten luukusta napsimatta...

Tänään lähdin ajelemaan kotia kohti kun tapahtui seuraavaa:

Airbag fault tuli lukemaan ajotietokoneeseen + airbag varoitus valo
ABS:n varoitusvalo syttyi palamaan
Kun painoi jarrupoljinta mankka käynnistyi joka kerta uudelleen...

No eihän siinä sitten muuta, kun auto tien sivuun ja ihmettelemään. Kun yritin käynnistää autoa ei se inahtanutkaan ja kojetaulussa paloi kaikki mahdolliset varoitus valot. Hinausautolla takaisin huoltoon ja nyt vuokra-auto alla ja huomenna vaihtavat laturin johtimen, toivottavasti tässä syyllinen ko. vikoihin.

Kuvia siis myöhemmin, kunhan saan auton takaisin. Ystävällisesti huolto järkkäri huomiselle aamulle heti ajan, jotta pääsevät tutkimaan autoa, joten siitä propsit heille.

Lisäksi sain laskelman takaluukun korjauksesta ja se oli 450e, minusta kohtuullinen hinta. Päälle tulee vielä rikkoutunut takalasipyyhkimen moottori joka tekee n. 150e. Eli n. 600e olisi laskun loppusumma... Kaippa tuo täytyy korjata, vaikka ei yhtään huvittaisi =/
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Aika huonoa säkää jos noin äkkiä sitten poksahti. Elleivät huollossa sitä johtoa ole roplanneet ja siitä ottanut vähän kiihdytystä kohti tuhoa.

Jätä se takalasin pyyhin kokonaan pois, säästät samalla noi moottori rahat. Ja tulppauta se pesurin nesteletku jostain konehuoneesta ;) Sillä takalasin sudilla mitään tee...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Pimeessä jos joutuu peruuttelemaan ja sattuu olemaan tommoset jätesäkkitummennukset kuin mun autossa on, niin täytyy myöntää että välillä olis kiva nähdä siitä takalasistakin jotain läpi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Pasi Häkli wrote:Pimeessä jos joutuu peruuttelemaan ja sattuu olemaan tommoset jätesäkkitummennukset kuin mun autossa on, niin täytyy myöntää että välillä olis kiva nähdä siitä takalasistakin jotain läpi.
Juuri tästä syystä en viitsi itsekään toimivaa pyyhintä poistaa.
haisuli
Posts: 179
Joined: 10.7.2008 9:50

Post by haisuli »

Peilit peilit :lol:
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

Itse olen sitä takalasinpyyhintä tarvinnut usein talvisin, kun takalasi on ajaessa muurautunut lumesta umpeen. Välillä tulee kesäisinkin pyyhkäistyä paskoja pois. Eipä ole meikäläiselle koskaan auennut tuo pyyhkimen poiston idea farmarissa. :roll: Pakettiautot ja sedanit on erikseen.
Negotiator
Posts: 28
Joined: 2.12.2008 17:48

Post by Negotiator »

Huoh, alkaa allekirjoittaneella huumorintaju loppua.

Tänään hain auton huollosta, laturin johdin, kannatin ja muutama sulake oli vaihettu sekä kaasuläppä putsattu. Auto oli herjannut korkeusanturi vikaa, mutta se oli hävinnyt koeajon aikana. Loppulasku 339,-

25km myöhemmin, autossa palaa moottorin vikavalo sekä EPC. Ajotietokone herjaa engine & emission workshoppia. Eli huomenna pajalle ja lupasivat pähkäillä mistä kyse. Kuulemma pahin mahdollinen skenaario, että puhutaan uudesta moottorinohjausyksiköstä, enkä halua edes tietää kuinka paljon se maksaa.

Lähinnä siksi tänne tämän nyt jaoin, koska haluaisin kuulla mielipiteenne? Tekikö huolto virheen antaessaan minulle auton maanantaina huollon jälkeen ajoon vaikka tuo laturin johtimen kuumeneminen oli tiedossa? Olisiko heidän pitänyt vaihtaa osa samantien ja näiltä eilisen ja tämän päivän ongelmilta olisi säästytty? Tuntuu vain niin väärältä, että auto toimi moitteettomasti huoltoon viedessä ja nyt kolme päivää myöhemmin ja 1000e köyhempänä on kaikenlaista vikaa.

Auton tyhjäkäynti vaeltaa 800-1200r/min välillä. Ajoittain ei vastaa kaasupolkimeen mitenkään ja muutenkin röpöttää. Ilmeisesti siksi, koska korkeusanturi luulee, että olen alpeilla monen sadan metrin korkeudessa. Ja tuo anturi on kuulemma sellainen, ettei sitä voi korjata?

Ideoita, miten lähtisi liikkeelle. Vararikko tässä kohta tulee vanhan Golfin kanssa... toivottavasti kestää huomenna edes huollon pihaan asti.

/Janne
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Sen korkeusanturin vaihto ei auta tuohon vikaan. Niitä on turhaan vaihdettu paljon "maailmalla". Miksi sulle oli tehty kaasuläpän perussäätö? Tuo vika kaikkine oireineen on harmillisen yleinen, ja pahimmissa tapauksissa tosiaan on jouduttu vaihtamaan koko ohjainlaite, mutta se on sitten se aivan viimeinen oljenkorsi.

Oliko kaasuläppä putsattu kunnolla ennen perussäädön tekemistä? Oliko opitut arvot poistettu ennen perussäädön tekemistä? Jos ei, niin perussäädön tekemisellä saadaan vain hallaa aikaiseksi. Eli järjestyksen kuuluu olla tämä: Kaasuläppä irti, putsaus ja kiinni, tämän jälkeen opitut arvot pois, sitten se perussäätö kaasuläppään sekä egr-venttiiliin perussäätö. Opittujen arvojen poisto aiheuttaa myös egr-venttiilin säätöjen hukkumisen. Moottorin ohjainlaitteen päivittäminen myös ehdottoman suositeltavaa jos löytyy uusi versio. Jos ei vieläkään toimi niin egr-venttiilin uusinta. Jos ei siltikään toimi niin sit on se viimeinen oljenkorsi moottorin ohjainlaitteen uusinta.

Eli tuo sun ongelman alku ja juuri taitaa olla se kaasuläpän perussäätö, mikäli sitä ei ole tehty "oikein" niin se sekoaa juuri noin että joutokäynti heijaa ylös alas ja mittaristo huutaa ja piippaa epc valoa ja moottorin häiriövaloa.

Ps. Missäpäin asustat?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Negotiator
Posts: 28
Joined: 2.12.2008 17:48

Post by Negotiator »

Pasi Häkli wrote: Eli tuo sun ongelman alku ja juuri taitaa olla se kaasuläpän perussäätö, mikäli sitä ei ole tehty "oikein" niin se sekoaa juuri noin että joutokäynti heijaa ylös alas ja mittaristo huutaa ja piippaa epc valoa ja moottorin häiriövaloa.

Ps. Missäpäin asustat?
Pyhtäällä asustelen (Kotkasta n. 25km etelään, jos ei sano mitään) Ja Kotkan paikallisessa merkkiliikkeessä auto on nyt korjattu. Ideoita mistä huomenna lähtisin liikkeelle, kun auton huoltoon jälleen kerran kiikutan.

Ja kysyit, että miksi oli kaasuläpän perussäätö oli tehty, ilmeisesti siksi, koska se oli tänään putsattu? Tän päivän kuitissa lukee seuraavaa:

"Laturin johto+sulake uusittu. Lataus OK. Vikamuistissa alijännite vikoja ja imusarjan korkeusanturi vikaa, kaasuläppä putsattu, jonka jälkeen antoi samaa vikakoodia muutaman kerran, mutta pitkän koeajon jälkeen ei enää antanut. Pienellä varauksella, että voi ilmaantua korkeusanturi vikaa vielä uudelleen."

/Janne
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ok. Ajattelin että jos olisit asustanut lähistöllä niin olisin itekin sitä voinut kurkata, olis vaan ollut halvempaa kuin merkkiliikkeessä.

Mut tosiaan, se pelkkä kaasuläpän perussäätö ei riitä, ne opitut arvot täytyy myös poistaa, ennen perussäädön tekoa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Negotiator
Posts: 28
Joined: 2.12.2008 17:48

Post by Negotiator »

Kiitos Pasi vinkeistä, otin printin noista sun ajatuksista ja nappaa huomenna mukaan aamulla pajalle. Sen verran vielä utelisin, että jos joutuu esim. tuon egr-venttiilin uusimaan niin onko kallis paukku?

Palaan asiaan varmaan huomenissa...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tässä näkys olevan egr-venttiili 158€, muistaisin sen olleen hiukan kalliimpi.
http://www.jussinmaki.net/egrventtiili- ... -5315.html
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Negotiator
Posts: 28
Joined: 2.12.2008 17:48

Post by Negotiator »

Näyttäis siltä, että Golberosta leivottiin sittenkin vielä kulkupeli after all. Auto oli tänään taas päivän pajalla ja niinhän se oli, että olivat "unohtaneet" päivittää ohjelmiston uusimpaan versioon ja siitä johtui nämä eiliset oikuttelut. Taas siis mennään ja tällä kertaa ei tarvinnut lompakkoakaan kaivaa marmoritiskillä =)

Nyt sitten pohtimaan mitä tehdään takaluukun kanssa. Otan huomenna muutaman kuvan, kun en tänään kerennyt kotiin valoisan aikaan...

Kiitos erityisesti Pasille pähkäilyistä! =)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Hieno homma että auto saatiin kuntoon :)
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Mulla ainakin kun on noi jätesäkkitummennokset :lol: niin se poistaa lopunkin tarpeen pyyhkimestä. En sitä poistanut ole kun on lasin läpi mutta en sitä myöskään käytä. Noh ei tällä väittelyllä tässä mitään saavuteta, kunhan heitin vaihtoehdon ilmaan.
Toiset tykkää että takalasista näkee kokoajan kirkkaasti läpi, itse en sitä kaipaa kun sivupeileistä näkee ihan riittävästi.

Jaa piti onnitella että ainakin nyt on kone kunnossa taas, tässä sitä foorumin suurta arvoa kun saa vinkkejä mitä autolle voisi tehdä että alkaisi toimimaan, ja voi huoltoliikkeellekkin vähän vinkkiä antaa että mitä se auto voisi kaivata :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

AjH wrote: En sitä poistanut ole kun on lasin läpi mutta en sitä myöskään käytä. Noh ei tällä väittelyllä tässä mitään saavuteta, kunhan heitin vaihtoehdon ilmaan.
Palataan nyt vielä aiheeseen :lol: Jos sen pyyhkimen haluaa pois, niin eikö pelkkä sulan poistaminen ja kenties tulppa akselin päähän riitä katsastukseen? Vai joutuuko todellakin poistamaan kaikki remelit? Tämähän oli ainakin ajovalopyyhkimien kanssa välttämätöntä joskus muinoin. Käsittääkseni laki on kuitenkin mennyt järkevämpään suuntaan.
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Tuskin katsastajaa niinkään kiinnostaa takalasin naarmuttajan olemassaolo. Enempi tässä varmaan haettiin sitä, kuinka tyylikäs se auton perä on ilman sitä. ;) eikä herneitä kellekkään, makuasioita nää on.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Itse otin ihan ulkonäkösyistä pyyhkijän pois vaikka sillä välillä olisikin kiva pyyhkäistä takalasi et näkis läpi. kaikki romut takaluukun sisältä pois ja lasinen tulppa lasiin ja letkun tukkiminen. Sulaketaulusta vielä sulake pois niin ei sitten yritäkään ruikkia mitään jos vahingossa painaa viikseä. Etuvalojen pesureilta tuli kanssa otettua sulake pois kun tuppas kulumaan sitä ainetta niin pirusti. Taidan kyllä laittaa ajovalojen pesurit jonkin napin taakse niin saa sitten välillä vaan niitäkin pestyä. Eikä mulla ainakaan ole katsaria kiinnostanut ollenkaan mitkään takalasinpyyhkijät. Hyvä kun toisella katsastuksella jaksoi jopa heilutella alustan niveliä nimittäin ekalla kerralla nosti auton ilmaan ja kurkkas auton alle ja tokas et "Ehjähän tää on." ja laski alas.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Siitä Kotkan marmoritiskistä on niin huonot kokemukset, että sinne ei enää mennä edes hinurilla/kirveellä/vesurilla tai millään muullakaan. Ei mikään ihme, että kyseiseltä liikkeeltä on vuosien saatossa hävinnyt kaikkien muiden VAG konsernin merkkihuoltojen lisenssit. Audi lähti ekana. Tuollanen töppäily ja selittely huolloissa ja korjauksissa on enemmän kuin tuttua. Luultavasti tilaavat sulle sitten transportterin takaluukun golfiin, kannattaa varautua :lol:

Niiden tekemiä mokia on niin pitkä lista, ettei sitä jaksa enää edes luetella. Viimeisin niitti oli se, että laittoivat vanhat moottoriöljyt takaisin koneeseen. Jos oikeasti asut Pyhtäällä, niin tee pieni lenkki ja aja Kouvolaan bernerille. Parempi palvelu, halvempi hinta ja huolto joka toimii.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

Dubsonic wrote: Eikä mulla ainakaan ole katsaria kiinnostanut ollenkaan mitkään takalasinpyyhkijät. Hyvä kun toisella katsastuksella jaksoi jopa heilutella alustan niveliä nimittäin ekalla kerralla nosti auton ilmaan ja kurkkas auton alle ja tokas et "Ehjähän tää on." ja laski alas.
Missäs tuollainen asema on? Itselle tuntuu tulevan aina semmoinen hemmo, joka hakemalla hakee vikaa. Viimeksi pettyneenä totesi, ettei mitään korjattavaa löydy. Se olen huomannut, että mitä vanhempi auto on, niin sen suurempi tarve se on hylätä. Aikoinaan erään vanhan autoni pohjaan piti oikein väkisellä saada reikä. Katsuri totesi vielä tyytyväisenä, että menihän se läpi.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

DJDH wrote:Ei mikään ihme, että kyseiseltä liikkeeltä on vuosien saatossa hävinnyt kaikkien muiden VAG konsernin merkkihuoltojen lisenssit. Audi lähti ekana.
Audin vaatimukset on muutenkin aika korkealla, että saa huoltoa pitää yllä. Lue=kalliita vaatimuksia, jotka koskee ihan kaikkea rakennuksen ulkonäöstä lähtien.. Oliskohan se ollut niin että viime vuosina on yli 50 toimipistettä jättänyt audi-edustuksen pois. Lukema on mun mielestä aika korkea, mutta kaiketi jotenkin perusteltavissa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Hah. Tästä edustusliikkeiden ulkonäöstä tuli mieleen kuinka tarkkoja ne on noista. Lahden autotalo laakkosellakin kun saatiin uusi pytinki pystyyn niin rakennusvaiheen aikana oli jo tehtaan design ihmiset vaihtaneet sisäseinien värikarttoja juuri pykälän verran jo vedetystä sävystä sivuun. Tarkastuskierroksella sitten olivat vaan tokaisseet jotain et "ei tätä nyt heti tarvii uusiksi maalata kun on ihan uusi, mut sitten kun jotain pikku remonttia seuraavan kerran tulee niin vaihtakaa toi väri oikeaan". Ja kattojen loisteputkivalot vaihdettiin tutun sähkärin mukaan ainakin 3 kertaa erilaisiin kun eihän volkkaripuolella voi olla kirkkaammat valot kuin audi puolella. :D Siellä ne oli tehtaan tarkastajat kävelly eestaas lux mittareiden kanssa.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
User avatar
Zeussii
Posts: 337
Joined: 24.11.2010 19:17
Location: Kerava

Post by Zeussii »

Tota listaahan voi jatkaa melkeinpä loputtomiin. Meillä kun kävivät niin oli ruotsin pojilla sellanen mappi täynnä A4:sia :D
Muutamia hassuja yksityiskohtia:
*Logo väärän sävyinen
*Keikka-auto väärän värinen.
*Opasteet ulkona pölyiset
Yms. :lol:
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
Post Reply