Jäähdytinneste häviää, vuotaa jonkun osan välistä.
Vuoto alkoi sen jälkeen kun liike asensi moottorin letkulämmittimen.
Voiko joku laittaa räjäytyskuvan tai kertoa että mikä osa on tuo alumiininen (?) mötikkä josta lähtee letku.
Kiinnostaa että miten osa lähtee irti ja onko välissä jonkunlaista tiivistettä.
Passat 3c 2007, 2,0 Tdi, 4motion
Ja alla kuva.
Se on neljällä pultilla kiinni lohkossa, välissä erilliset tiivisteet jäähdytysnesteelle ja öljykierrolle. Molemmat siis menee tosta jalan kautta. Mutta onko vuoto sieltä välistä? Koska lämmitin tulee muistaakseni siihen letkuun mikä lähtee tosta jäähdyttimen jalasta alaspäin. Jos irrotat ni vähän siitä joutuu ottaa ahtoputkea pois tieltä, että pääsee alempiin pultteihin kiinni.
Huoltoliikkeeseen vieminen on varmaan tässä tapauksessa jo turhaa. Vuosi sitten on lämmitin laitettu, jonka jälkeen liikkeessä kyllä on asiasta sanottu. Kiristivät vesiletkujen klemmareita ja vaihtoivat nesteet. Letkulämmitin on siinä letkussa joka lähtee tuosta osasta ylöspäin, eli tuon palikan päällä päin. Pitäisikö se siis olla jotenkin tuon osan alapuolella? Vuoto on ilmeisesti ollut enenmmän ja vähemmän jatkuvaa, joka välillä lisääntyy ja välillä vähenee. Auton ajotkin ovat epäsäännöllistä tirruuttamista paikasta A paikkaan B. Kyseessä ei ole oma autoni, vaan "äitipuoleni"
Räjäytyskuva olisi havainnollistava että mitä kaikkea sieltä löytyy. Noita 4 pulttia en edes huomannut. Ovat ilmeisesti osan alla. Tuo jäähdytin näyttää päältä päin sellaiselta että olisi paikoillaan vain pyöräyttämällä.
Kai tuon osan uskaltaa käyttää pois paikoiltaan ne pultit irroittamalla? Tiivisteiden kuntoa tuskin muuten näkee mitenkään.
Ennen kun alat mitään purkamaan niin varmista tuon lyhkäsen letkun alempi klemmari että varmasti pitää, ei meisselillä vaan pienellä hylsyllä. Hommaat vaikka varalle uuden klemmarin jos vanha pettää kiristäessä.
esim. motossa olen vastaavia joutunut kiristelemään eikä meinaa auttaa muu kuin klemmarin paikan vaihto, jos mahdollista.
Kiitokset kovasti. Mutta tässä tapauksessa eipä tainnutkaan syyllinen löytyä tuolta kautta.
Syksyn aikana nestettä on mennyt noin 6 litraa. Autolla ajettu sillä välin noin 6000 km.
Vuodon syytä on etsitty useammasta kohdasta, mutta mistään mitään selvää ei näy.
Jäähdytysjärjestelmä on paineistettu kompuralla noin 3 barin paineeseen, mutta mistään ei tiputa nestettä alle. Auto on seissyt ilman pohjapanssaria suojapahvin päällä, eikä tippaakaan ole alle ilmaantunut.
Lämmityslaite antaa lämmintä, ikkunat eivät huurrustu eikä matot tunnu kostealta. Lämpömittari ei humppaile ylös-alas vaikka lämpöjä rämppääkin.
Vesi vaikuttaisi kiertävän normaalisti, ainakin paisuntasäiliössä ja ylävesiletkussa. Pakokaasu ei tuoksu imelälle eikä käynnistymisessä ole mitään erikoista.
Pysyykö moottorin lämmöt mittarin mukaan tasallaan normaalissa ajossa verrattuna sitten reilumpaan kuormitukseen?
Eräässä 1,9 koneessa tiedän olleen sellasen vaivan jossa vesi hävinnyt kannentiivisteen kautta vasta kovemmassa vedossa.. Jos en pahasti väärin muista.
Päivittelyä.. Tämän hetken tietojen mukaan jäähdytinnesteen häviäminen ei johtuisi rikkinäisestä kannentiivisteestä, jumiutuneesta termostaatista eikä mistään ilmakuplasta jäähdytysjärjestelmässä.
Vuodon syyksi epäillään letkulämmittimelle saapuvassa letkussa oleva reikä. Reiän koko on sen verran pieni että nestettä ei häviä auton seistessä, vaan ainoastaan kun neste on lämmntä ja moottori käy. Eli lämmin ja paineistettu järjestelmä. Vuoto sattuu kohtaan josta se höyrystyy vuotaessaan.
Reikä on saattanut tulla letkuun ajan saatossa ja liian tiukan asennuksen takia sillä reikä näyttäisi tulleen letkun sisäpuolelta juuri siihen kohtaan mihin mihin se metalliosa loppuu. Tilalle tuli uusi pidempi letku, jossa on hiukan löysempi mutka. Seuraillaan tilannetta.