Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by kotka »

Jäähdytinneste häviää, vuotaa jonkun osan välistä.
Vuoto alkoi sen jälkeen kun liike asensi moottorin letkulämmittimen.
Voiko joku laittaa räjäytyskuvan tai kertoa että mikä osa on tuo alumiininen (?) mötikkä josta lähtee letku.
Kiinnostaa että miten osa lähtee irti ja onko välissä jonkunlaista tiivistettä.
Passat 3c 2007, 2,0 Tdi, 4motion
Ja alla kuva.

Image

Image
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1879
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by ibel »

Öljynjäähdyttimeltä näyttää. Eli onko liikkeen kopeloinni tulos tuo vuoto??
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
User avatar
Mehtäkonekuski
Posts: 432
Joined: 3.5.2014 12:56
Location: Orimattila

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by Mehtäkonekuski »

Jos huollon jälkeen ruvennut vuotamaan niin liikkeeseen takasin vain ja sanot että teidän jäljiltä tullu uus vika.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by Sami Jalonen »

Se on neljällä pultilla kiinni lohkossa, välissä erilliset tiivisteet jäähdytysnesteelle ja öljykierrolle. Molemmat siis menee tosta jalan kautta. Mutta onko vuoto sieltä välistä? Koska lämmitin tulee muistaakseni siihen letkuun mikä lähtee tosta jäähdyttimen jalasta alaspäin. Jos irrotat ni vähän siitä joutuu ottaa ahtoputkea pois tieltä, että pääsee alempiin pultteihin kiinni.
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by kotka »

Huoltoliikkeeseen vieminen on varmaan tässä tapauksessa jo turhaa. Vuosi sitten on lämmitin laitettu, jonka jälkeen liikkeessä kyllä on asiasta sanottu. Kiristivät vesiletkujen klemmareita ja vaihtoivat nesteet. Letkulämmitin on siinä letkussa joka lähtee tuosta osasta ylöspäin, eli tuon palikan päällä päin. Pitäisikö se siis olla jotenkin tuon osan alapuolella? Vuoto on ilmeisesti ollut enenmmän ja vähemmän jatkuvaa, joka välillä lisääntyy ja välillä vähenee. Auton ajotkin ovat epäsäännöllistä tirruuttamista paikasta A paikkaan B. Kyseessä ei ole oma autoni, vaan "äitipuoleni"
Räjäytyskuva olisi havainnollistava että mitä kaikkea sieltä löytyy. Noita 4 pulttia en edes huomannut. Ovat ilmeisesti osan alla. Tuo jäähdytin näyttää päältä päin sellaiselta että olisi paikoillaan vain pyöräyttämällä.
Kai tuon osan uskaltaa käyttää pois paikoiltaan ne pultit irroittamalla? Tiivisteiden kuntoa tuskin muuten näkee mitenkään.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
_MiKsU_77
Posts: 52
Joined: 24.11.2012 21:32
Location: Liperi

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by _MiKsU_77 »

Ennen kun alat mitään purkamaan niin varmista tuon lyhkäsen letkun alempi klemmari että varmasti pitää, ei meisselillä vaan pienellä hylsyllä. Hommaat vaikka varalle uuden klemmarin jos vanha pettää kiristäessä.
esim. motossa olen vastaavia joutunut kiristelemään eikä meinaa auttaa muu kuin klemmarin paikan vaihto, jos mahdollista.
Image

Liekkö sinne päinkään tämä.
Passat -04 1.9 tdi Trendline 4motion
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by Sami Jalonen »

Pahoittelut, kävi muistivamma itellä. Se minkä just purin olikin 1.6CR.
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by kotka »

Kiitokset kovasti. Mutta tässä tapauksessa eipä tainnutkaan syyllinen löytyä tuolta kautta.
Syksyn aikana nestettä on mennyt noin 6 litraa. Autolla ajettu sillä välin noin 6000 km.
Vuodon syytä on etsitty useammasta kohdasta, mutta mistään mitään selvää ei näy.
Jäähdytysjärjestelmä on paineistettu kompuralla noin 3 barin paineeseen, mutta mistään ei tiputa nestettä alle. Auto on seissyt ilman pohjapanssaria suojapahvin päällä, eikä tippaakaan ole alle ilmaantunut.
Lämmityslaite antaa lämmintä, ikkunat eivät huurrustu eikä matot tunnu kostealta. Lämpömittari ei humppaile ylös-alas vaikka lämpöjä rämppääkin.
Vesi vaikuttaisi kiertävän normaalisti, ainakin paisuntasäiliössä ja ylävesiletkussa. Pakokaasu ei tuoksu imelälle eikä käynnistymisessä ole mitään erikoista.

Vinkkejä mahdollisesta vuodosta otetaan vastaan.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
_MiKsU_77
Posts: 52
Joined: 24.11.2012 21:32
Location: Liperi

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by _MiKsU_77 »

Pysyykö moottorin lämmöt mittarin mukaan tasallaan normaalissa ajossa verrattuna sitten reilumpaan kuormitukseen?
Eräässä 1,9 koneessa tiedän olleen sellasen vaivan jossa vesi hävinnyt kannentiivisteen kautta vasta kovemmassa vedossa.. Jos en pahasti väärin muista.
Passat -04 1.9 tdi Trendline 4motion
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Jäähdytinneste vuotaa, osan tunnistamista.

Post by kotka »

Päivittelyä.. Tämän hetken tietojen mukaan jäähdytinnesteen häviäminen ei johtuisi rikkinäisestä kannentiivisteestä, jumiutuneesta termostaatista eikä mistään ilmakuplasta jäähdytysjärjestelmässä.
Vuodon syyksi epäillään letkulämmittimelle saapuvassa letkussa oleva reikä. Reiän koko on sen verran pieni että nestettä ei häviä auton seistessä, vaan ainoastaan kun neste on lämmntä ja moottori käy. Eli lämmin ja paineistettu järjestelmä. Vuoto sattuu kohtaan josta se höyrystyy vuotaessaan.
Reikä on saattanut tulla letkuun ajan saatossa ja liian tiukan asennuksen takia sillä reikä näyttäisi tulleen letkun sisäpuolelta juuri siihen kohtaan mihin mihin se metalliosa loppuu. Tilalle tuli uusi pidempi letku, jossa on hiukan löysempi mutka. Seuraillaan tilannetta.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Post Reply