Passatin hifistysprojekti
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Passatin hifistysprojekti
Kuinka paksua virtakaapelia tarvis käyttää kun käyttöön tulee eteen ja taakse SPL Dynamicsin erillissarjat ja yksi SPL Dynamicsin 12" subi, joille virtaa antaa yksi 5-kanavainen SPL S-4005 -vahvistin.
Vahvarin tekniset tiedot:
Pääkanavien RMS teho 4 Ohmiin 4 x 50W
Pääkanavien RMS teho 2 Ohmiin 4 x 85W
Subbarikanavan RMS teho 4 Ohmiin 1 x 200W
Subbarikanavan RMS teho 2 Ohmiin 1 x 320W
Tarvis vihdoin ja viimein laittaa nuo laitteet paikalleen, ja ei viitsis mitään ylipaksua virtajohtoa ostaa, jos pienemmälläkin pärjää.
Riittääkö 8 mm² ? Vai olisko hyvä olla paksumpaa? Tiedän että tohonkin on olemassa laskukaava, mutta ei jaksa muistaa.
Vahvarin tekniset tiedot:
Pääkanavien RMS teho 4 Ohmiin 4 x 50W
Pääkanavien RMS teho 2 Ohmiin 4 x 85W
Subbarikanavan RMS teho 4 Ohmiin 1 x 200W
Subbarikanavan RMS teho 2 Ohmiin 1 x 320W
Tarvis vihdoin ja viimein laittaa nuo laitteet paikalleen, ja ei viitsis mitään ylipaksua virtajohtoa ostaa, jos pienemmälläkin pärjää.
Riittääkö 8 mm² ? Vai olisko hyvä olla paksumpaa? Tiedän että tohonkin on olemassa laskukaava, mutta ei jaksa muistaa.
Last edited by Pasi Häkli on 31.5.2007 12:16, edited 6 times in total.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
No tuo 8 mm² ei kyllä riitä mihinkään
Käyppä eka vaikka tällä laskemassa. Tarjoais noilla tehoilla 5 metrin kaapelille 25 mm²:ä. Metrinkin kaapelille jo 16 mm²:ä.
Suosittelisin kyllä vetämään ihan kunnon kaapelia. Itellä tainnu olla jotain 35 neliööstä. Ei se niin hirveen kallista oo, että sen takia kannattais pilata muuten hyvä äänentoisto. Eikä varsinkaan kannata eka vetää liian ohutta ja sitte hakee kaupasta uutta paksumpaa ja taas hikoilla sen asennuksen kanssa
Käyppä eka vaikka tällä laskemassa. Tarjoais noilla tehoilla 5 metrin kaapelille 25 mm²:ä. Metrinkin kaapelille jo 16 mm²:ä.
Suosittelisin kyllä vetämään ihan kunnon kaapelia. Itellä tainnu olla jotain 35 neliööstä. Ei se niin hirveen kallista oo, että sen takia kannattais pilata muuten hyvä äänentoisto. Eikä varsinkaan kannata eka vetää liian ohutta ja sitte hakee kaupasta uutta paksumpaa ja taas hikoilla sen asennuksen kanssa
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
Mitä asennuskuvia tarviit, noitahan on tosta munkin asennuksesta jo jäänyt kameraan jokunen...Kale wrote:Ota sitten kunnon asennuskuvat kun tämä projekti kiinnostaa ainakin itseä. Varsinkin jos passatti tulee golffin tilalle...
Laitoin omaan 16mm2 piuhaa, alimitoitettuahan se tehoihin nähden on, mutta lasken toisaalta sen mukaan että käytännössä edes puolta maksimitehosta ei ikinä tule käytettyä, kuunteluvoimakkuus on todella maltillinen meikäläisellä.
Mutta suosittelen samoin kuin muutkin, noille tehoille vähintään 21mm2 tai isompaa piuhaa, ei siitä ole todellakaan haittaa. Kustannuskasvukaan ei loppupeleissä ole kummoinen, mutta jos piuha osoittautuu liian pieneksi niin on siinä pieni ketutus repiä paikat auki vaihtoa varten. (jäi repimättä ja 16mm2 paikalleen )
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Piuhojen vedot oviin kiinnostaa, läpiviennit, mitä liittimiä akulla on käytetty, mahdolliset jakoblokit tms, sulakepesien sijoitus, jakosuotimien sijoitus, miten helpolla kaiuttimet on saatu oviin, mahdollisesti käytetyt adapterit, kaiuttimien kiinnitys oviin, vanhojen kaiuttimien irroitus, vahvistimen kiinnitys, vahvistimen maadoitus, käytettyjen asennustarvikkeiden määrä, käytettyjen johtojen pituus jne.
Lähinnä kiinnostaa kaikki koska olen aika noviisi näissä hommissa vaikka joitain hifiasennuksia olenkin tehnyt vanhempiin autoihin. Golffiin en jaksa enää mitään ruveta asentamaan koska vaihtuu tänä vuonna. Passatti mahdollisesti kiikarissa joten siihen tehdyt ratkaisut kiinnostaa. Uuteen autoon päivitys tarvii tehdä mahdollisimman nopeasti tai jää pian tekemättä niinkuin golffiinkin. Ainoa este puuhalle on krooninen vapaa-ajan puute joten työtä nopeuttaisi se, että homma olisi suunniteltu mahdollisimman pitkälle valmiiksi. Tehkää siis riittävän kattavat projektisivut. Ainakin minä luen ne hartaasti sana sanalta.
Lähinnä kiinnostaa kaikki koska olen aika noviisi näissä hommissa vaikka joitain hifiasennuksia olenkin tehnyt vanhempiin autoihin. Golffiin en jaksa enää mitään ruveta asentamaan koska vaihtuu tänä vuonna. Passatti mahdollisesti kiikarissa joten siihen tehdyt ratkaisut kiinnostaa. Uuteen autoon päivitys tarvii tehdä mahdollisimman nopeasti tai jää pian tekemättä niinkuin golffiinkin. Ainoa este puuhalle on krooninen vapaa-ajan puute joten työtä nopeuttaisi se, että homma olisi suunniteltu mahdollisimman pitkälle valmiiksi. Tehkää siis riittävän kattavat projektisivut. Ainakin minä luen ne hartaasti sana sanalta.
Ok, toki asiaanhan vaikuttaa heti se miten meinasit sijoittaa palikoita, ja mitä palikoita edes tulee. Eli vahvarin koko esimerkiksi. Maapisteestä on itselläkin vielä kysymysmerkki päällä, nyt se on turvavyön kiinnityspultin alla, mutta ei ole tietoa että kuinka hyvin se toimii.
Sinällään mitään erikoista Passatin asentamisessa ei ole, jopa varsin helposti on onnistunut mitä tähän asti oon tehnyt. Ovikaiuttimet tosin on vielä kokonaan tekemättä ja sinne pitää adapteria väsätä. Mutta ne keväämmällä kun tallissa taas tarkenee tehdä, ja muoviosat on lämpimämpiä etteivät hajoa irrottaessa.
Sinällään mitään erikoista Passatin asentamisessa ei ole, jopa varsin helposti on onnistunut mitä tähän asti oon tehnyt. Ovikaiuttimet tosin on vielä kokonaan tekemättä ja sinne pitää adapteria väsätä. Mutta ne keväämmällä kun tallissa taas tarkenee tehdä, ja muoviosat on lämpimämpiä etteivät hajoa irrottaessa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
No eihän tossa ole mitään ongelmaa, riittävän pieni vaffi niin sen saa vaikka kojelaudan alle/sisään piiloon. Johdotuksetkin varsin mukava tehdä kun ei tartte sen pidemmälle viedä.Kale wrote:Mielessä siintää laadukas 2-tie sarja eteen ja sille laadukas kompaktin kokoinen vahvistin. Subbaria ei tule.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Kuinka vahva virtajohto riittää?
Haet tai tilaat vaikka biltemasta ~5-6m kiepin 35mm2 kaapelia, olikohan sillä hintaa siinä 30-35e. Kokemuksesta voin sanoa että turha sinne on pienempää laittaa, kuitenkin jossain vaiheessa nälkä taas kasvaa ja joutuupi sitten repimään vanhan virtajohdon pois ja tekemään saman homman uudelleen.Pasi H. wrote:Kuinka paksua virtakaapelia tarvis käyttää kun...
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
21 mm2 kaapeli näkyy olevan isointa mitä bilteman nettikaupassa myydään(Ja sitäkään ei näköjään ole varastossa). Kävisköhän se vai täytyykö nyt satsata vielä vahvempaan kaapeliin=hakea paikallisesta autohifikaupasta? Enempää ei oo hifejä tulossa, kun täytyy koiria ja tavaraakin kontissa kuljettaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Riippuen luukutustarpeesta niin varmaan 21mm2 (mulla siis 16mm2, joka toivottavasti piisaa) riittäisi myös. 6m taitaa se B-kaupan pidempi setti olla, ja riippuen mitä kautta vedät ja minne vahvarin laitat? Mutta 6m riitti kyllä mun asennuksessa siten että olisi saanut varapyöräkuoppaan asti piuhan just ja just.Pasi H. wrote:21 mm2 kaapeli näkyy olevan isointa mitä bilteman nettikaupassa myydään(Ja sitäkään ei näköjään ole varastossa). Kävisköhän se vai täytyykö nyt satsata vielä vahvempaan kaapeliin=hakea paikallisesta autohifikaupasta? Enempää ei oo hifejä tulossa, kun täytyy koiria ja tavaraakin kontissa kuljettaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Jos halvalla haluaa paksua kaapelia, niin voin suositella hitsauskaapelia. Esimerkiksi tuolta: http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html saa tilattua suhteellisen edullisella hinnalla esimerkiksi tuollaista 50mm2 jöötiä.. Toki, paikallisista hitsaustarvike liikkeista löytynee myös.
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Hitsauskaapeli on velipojallakin autossa, ja tarjos sitä mullekin mutta ajattelin ostaa kunnon johdon. Eikös siinä hitsauskaapelissä oo paljon vähemmän säikeitä ja näin ollen suurempi resistanssi. Eli siitä ei kulje virta yhtä hyvin läpi, vai kuinka? Toisaalta kun järjellä ajattelee niin luulis HITSAUSkaapelista kulkevan virtaa läpi... Hitsauskaapelissa on se "haitta",kun siinä on tosi paksu se ulkokuori. Olis mukavempi viedä johto takaluukkuun, jos se olis ohuempi. Johdotus jää ehkä vähän näkyviin takaluukusta, niin olis se punanen "hifi"kaapeli paremman näköinen kuin hitsauskaapeli.
Onko kukaan muuten tehnyt sellasta systeemiä, että sais jollain "pikaliittimellä" subin ja vahvarin irti takaluukusta jos tarvii tilaa takaluukkuun? Ja ei, en tarkota sokerinpaloja Tietty kajarinjohdot sais tehtyä soittimen ISO-liittimellä. Mutta mites virta ja maadoitus? En ajatellut hirveämmin panostaa asennuksen näyttävyyteen, eli ei tuu mitään varapyöräkoteloon sijoitettuja vahvareita ja subbareita. Taidan vaan pultata vahvarin kiinni tohon subikoteloon.
En aio joka päivä luukuttaa vehkeitä täysillä, eli eiköhän tuo 21mm2 johto riittäisi. Ajattelin vetää sen virtajohdon akulta kuskinpuolelle, siitä moottorin ohjainlaitteen "kotelon" sisälle ja sieltä alas kuskin jalkatilaan, ja sieltä kynnyslistojen alla taakse. Sitten rca-johto taas apukuskin puolelta taakse, ettei tuu häiriöitä. Tämän opin jo mersun tapauksessa. Oli kiva kuunnella sitä soittimen vinkumista moottorin kierrosten noustessa
Onko kukaan muuten tehnyt sellasta systeemiä, että sais jollain "pikaliittimellä" subin ja vahvarin irti takaluukusta jos tarvii tilaa takaluukkuun? Ja ei, en tarkota sokerinpaloja Tietty kajarinjohdot sais tehtyä soittimen ISO-liittimellä. Mutta mites virta ja maadoitus? En ajatellut hirveämmin panostaa asennuksen näyttävyyteen, eli ei tuu mitään varapyöräkoteloon sijoitettuja vahvareita ja subbareita. Taidan vaan pultata vahvarin kiinni tohon subikoteloon.
En aio joka päivä luukuttaa vehkeitä täysillä, eli eiköhän tuo 21mm2 johto riittäisi. Ajattelin vetää sen virtajohdon akulta kuskinpuolelle, siitä moottorin ohjainlaitteen "kotelon" sisälle ja sieltä alas kuskin jalkatilaan, ja sieltä kynnyslistojen alla taakse. Sitten rca-johto taas apukuskin puolelta taakse, ettei tuu häiriöitä. Tämän opin jo mersun tapauksessa. Oli kiva kuunnella sitä soittimen vinkumista moottorin kierrosten noustessa
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Mahdoton yhtälö pultata vahvari kiinni irroitettavaan subikoteen.Pasi H. wrote:...Onko kukaan muuten tehnyt sellasta systeemiä, että sais jollain "pikaliittimellä" subin ja vahvarin irti takaluukusta jos tarvii tilaa takaluukkuun? Ja ei, en tarkota sokerinpaloja Tietty kajarinjohdot sais tehtyä soittimen ISO-liittimellä. Mutta mites virta ja maadoitus? En ajatellut hirveämmin panostaa asennuksen näyttävyyteen, eli ei tuu mitään varapyöräkoteloon sijoitettuja vahvareita ja subbareita. Taidan vaan pultata vahvarin kiinni tohon subikoteloon...
Maapotentiaali on sama kaikkialla maadoituksessa jos liitokset ovat kunnossa Yksipistemaadoitus kaikille hifijärjestelmän laitteille jos ovat RCAn kautta yhdessä myös. Optinen kuitu tekee tässä pienen marginaalipoikkeaman.Epa wrote:maapotentiaalihan kannataisi olla mahdollisimman lähellä vahvaria ja jos on muita laitteita kuten esim. aktiivinen jakosuodin yms. niin niiden maapotentiaali tulisi olla samassa pisteessä, ja vielä suosittelisin tekemään akkuun ylimääräisen "maadoituksen" kunnon piuhalla.
Jos teet suoran maa-akkuvedon niin varmista ettei akku-runkojohto pääse vahingossa katkeamaan/irtoamaan siten että laitteiston maa toimii akkuun edelleen, koska tässä tapauksessa koko auton laitteet menevät akun miinukseen (maihin) tämän hifilaitteiden johdon kautta.
Jos liitokset ovat kunnossa niin auton korissa on taatusti enemmän pinta-alaa kuin yhdessä lisämaadoitusjohdossa.
Mitä tulee hitsauskaapeliin ja johdinten määrään kaapelissa niin AC skin effect googlessa selventää että virta on taipuvaista kulkemaan johtimen pinnassa kun taajuus kasvaa. Tasajännitteellähän ei ole taajuutta. Toki sitten voidaan teoretisoida siitä miten vahvistin ottaa pulsseina virtaa joka taasen johtaa tähän tilanteeseen, mutta kyllä tossa hitsauskaapelissa virta riittävästi kulkee. Varmasti jokin liitoksista on huonompi johde kuin kaapeli.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Saisko tarkennusta tähän? Vai haetaanko tässä nyt sitä, että kun subi tärisee koteloineen niin vahvari hajoaa aikaa myöten?Kale wrote:Mahdoton yhtälö pultata vahvari kiinni irroitettavaan subikoteen.
Yks mahdollisuus olis jos sais ton vahvarin hukattua tonne takasivuverhouksien taakse pois näkyvistä ja tekis subikotelosta irrotettavan. Se on sitten täysin eri asia, että mahtuuko se mitenkään sinne sivuun Ja mitään säätöjä on tosi paskamainen tehdä sen jälkeen... Tai sitte heivaan ton varapyörän pois ja teen sinne jonkinlaisen telineen vahvarille. Ei vaan haluais luopua varapyörästä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Kait tarkoittaa että ei ole kovin helppoa ainakaan 5-kanavaisen irroittaminen nopeasti ja helposti.Pasi H. wrote:Saisko tarkennusta tähän? Vai haetaanko tässä nyt sitä, että kun subi tärisee koteloineen niin vahvari hajoaa aikaa myöten?Kale wrote:Mahdoton yhtälö pultata vahvari kiinni irroitettavaan subikoteen.
Yks mahdollisuus olis jos sais ton vahvarin hukattua tonne takasivuverhouksien taakse pois näkyvistä ja tekis subikotelosta irrotettavan. Se on sitten täysin eri asia, että mahtuuko se mitenkään sinne sivuun Ja mitään säätöjä on tosi paskamainen tehdä sen jälkeen... Tai sitte heivaan ton varapyörän pois ja teen sinne jonkinlaisen telineen vahvarille. Ei vaan haluais luopua varapyörästä.
Tärinäähän autossa on taatusti enemmän kuin mitä subikotelo pärisee
Takasivujen sisään en usko että saat tota 430mm pitkää värkkiä sopimaan. Ja jos saat niin on tosiaan liki mahdoton säätää tai ylipäätään mitään tehdä irrottamatta joka kerta. Toki ei niitä säätöjä tarvi kun kerran tehdä kunnolla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Niin mieti nyt mitä piuhoja siihen vahvariin tulee kiinni ja varsinkin virtapiuhat tulee laittaa kiinni mahdollisimman tiukkaan etteivät irtoa. Jos ne on pikaliittimillä kiinni ja pääsevät irtoamaan niin mieti mitä tapahtuu kun pääsee kosketuksiin korin kanssa.
Lisäksi et saa ääntä kuulumaan kaiuttimista jos irroitat vahvistimen ja subin...
e: typo
Lisäksi et saa ääntä kuulumaan kaiuttimista jos irroitat vahvistimen ja subin...
e: typo
Last edited by Kale on 23.2.2007 13:46, edited 2 times in total.
Mitäs jos laittaiskin sen vahvarin siihen oikean sivuverhouksen päälle? Tuo Pasin vahvistin on 25 cm leveä, joten asennuksesta saisi siistin ja käytännöllisen kallistamalla vahvistinta sen verran, että suojaverho mahtuisi vielä kiinni. Tämmöinen asennus ei syö tavaratilan leveyttä eikä korkeutta (paitsi tietty pyöräkotelon kohdalta), eikä vahvarin pituus vielä muodostu ongelmaksi. Näin olen suunnitellut hoitavani asian jahka ilmat lämpeneeAjH wrote:Kait tarkoittaa että ei ole kovin helppoa ainakaan 5-kanavaisen irroittaminen nopeasti ja helposti.Pasi H. wrote: ...
Yks mahdollisuus olis jos sais ton vahvarin hukattua tonne takasivuverhouksien taakse pois näkyvistä ja tekis subikotelosta irrotettavan. Se on sitten täysin eri asia, että mahtuuko se mitenkään sinne sivuun Ja mitään säätöjä on tosi paskamainen tehdä sen jälkeen... Tai sitte heivaan ton varapyörän pois ja teen sinne jonkinlaisen telineen vahvarille. Ei vaan haluais luopua varapyörästä.
Tärinäähän autossa on taatusti enemmän kuin mitä subikotelo pärisee
Takasivujen sisään en usko että saat tota 430mm pitkää värkkiä sopimaan. Ja jos saat niin on tosiaan liki mahdoton säätää tai ylipäätään mitään tehdä irrottamatta joka kerta. Toki ei niitä säätöjä tarvi kun kerran tehdä kunnolla.
Subbarille teen joko vasemman "huoltoluukun" kokoisen kotelon tai sitten sellaisen takapenkkiin kiinni tulevan pikairroitettavan kotelon.
Black Magic Touran
Edellisessä autossa vahvari oli kuskin penkin alla ja näin virtapiuhasta tuli hieman lyhyempi, näkymätön asennus ja subbari helposti irroitettavissa. Jos samalla vahvarilla ohjaa myös yläpäitä niin näidenkin johdotus on hieman helpompaa kuin takakonttiin.
Ja mitä tulee hitsaus vai "hifi" -kaapeli kysymykseen niin sanon että neliöt on ainut joka tähän vaikuttaa. Kaapelin tyyppi tietysti vaikuttaa siihen millaiseen liittimeen se voidaan kytkeä ja millainen se on asentaa.
Ja mitä tulee hitsaus vai "hifi" -kaapeli kysymykseen niin sanon että neliöt on ainut joka tähän vaikuttaa. Kaapelin tyyppi tietysti vaikuttaa siihen millaiseen liittimeen se voidaan kytkeä ja millainen se on asentaa.
--
t. oj
VW Passat Variant -13 Highline R-Line 4Motion
t. oj
VW Passat Variant -13 Highline R-Line 4Motion
Tarkoitin kylläkin sitä, että ei kannata vetää maadoitusta akulle saakka jos vahvari on takaluukussa, koska maadoitus heikkenee sitä myötä mitä pidempi veto on koska siihen lisääntyy tuo kaapelin resistanssi, mutta en nyt rupea kenenkään kanssa väittelemään (nimim. 11-vuotta elektroniikka-alalla työskennelleenä)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ohan monissa uusissa jos akku takaluukussa nus nus pilkut kuolee
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok, käsitin väärin. Juuri tuo on munkin mielestä se ainoa oikea tapa että läheltä vahvistimia etsitään hyvin runkoon yhteydessä oleva pultti jonka alle maajohto viedään tähtipisteestä.Epa wrote:Tarkoitin kylläkin sitä, että ei kannata vetää maadoitusta akulle saakka jos vahvari on takaluukussa, koska maadoitus heikkenee sitä myötä mitä pidempi veto on koska siihen lisääntyy tuo kaapelin resistanssi, mutta en nyt rupea kenenkään kanssa väittelemään (nimim. 11-vuotta elektroniikka-alalla työskennelleenä)
Mitä tulee noissa pituuksissa kaapelin resistanssiin niin se on ~merkityksetöntä, kun vahvuus on riittävä. Onhan plus-puolella kuitenkin akulta asti se johto
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Pituuden myötä kasvavan resistanssin ja sitä myötä lisääntyvän jännitehäviön takiahan tuota johtimen poikkipinta-alaa pitää kasvattaa. Aiemmin jo mainitulla autosoundin laskurilla voi laskea oikean paksuuden kaapelille jotta jännitehäviö pysyisi mahdollisimman pienenä.AjH wrote:...Mitä tulee noissa pituuksissa kaapelin resistanssiin niin se on ~merkityksetöntä, kun vahvuus on riittävä. Onhan plus-puolella kuitenkin akulta asti se johto
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Hain nyt Porin Hong Kongista 25 mm2 piuhaa 6 metriä, eiköhän se piisaa. 39€ kustansi.
Vielä sulakepesä täytyy hommata. DLS:ltä näkyis olevan sellasta mallia, mihin mahtuu max 25mm2 johto.
Mikä olisi muuten fiksuin tapa liittää tuo virtajohto tuohon vahvistimeen, kun tuossa vahvarissa on pienempi reikä, kuin mitä tuo virtajohto on? Tulee vaan vähän "huonohkon" oloinen liitos kun tuo virtajohdon suojakuori ei mahdu tohon reikään. Eli onko tähän olemassa mitään hyvää konstia, vai täytyykö se johto sinne vaan väkisin survoa.
Tämmönen sulakepesä olis yks vaihtoehto kuin DLS FH1B(AGU-sulakkeelle), mutta Hifikonex väittää tuon olevan max 21mm2 johdolle, kun sitten taas Powersetin sivuilla lukee saman sulakepesän kohdalla max 25mm2 johdolle. Kumpikos näistä nyt on oikeassa? Täytyy varmaan käydä porin hifikonexista kysymässä.
Tuo Claymanin laskuri antaa sulakkeeksi 100A, tuntuu aika turhan isolta? Täysillä noita harvemmin tulee varmaan huudatettua, että ei sen puoleen varmaan noin isoa tarvitse.
Vielä sulakepesä täytyy hommata. DLS:ltä näkyis olevan sellasta mallia, mihin mahtuu max 25mm2 johto.
Mikä olisi muuten fiksuin tapa liittää tuo virtajohto tuohon vahvistimeen, kun tuossa vahvarissa on pienempi reikä, kuin mitä tuo virtajohto on? Tulee vaan vähän "huonohkon" oloinen liitos kun tuo virtajohdon suojakuori ei mahdu tohon reikään. Eli onko tähän olemassa mitään hyvää konstia, vai täytyykö se johto sinne vaan väkisin survoa.
Tämmönen sulakepesä olis yks vaihtoehto kuin DLS FH1B(AGU-sulakkeelle), mutta Hifikonex väittää tuon olevan max 21mm2 johdolle, kun sitten taas Powersetin sivuilla lukee saman sulakepesän kohdalla max 25mm2 johdolle. Kumpikos näistä nyt on oikeassa? Täytyy varmaan käydä porin hifikonexista kysymässä.
Tuo Claymanin laskuri antaa sulakkeeksi 100A, tuntuu aika turhan isolta? Täysillä noita harvemmin tulee varmaan huudatettua, että ei sen puoleen varmaan noin isoa tarvitse.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
mul o pasi sul toho oikee liitin et saat vaffariin piuhan kines
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
^^Tossa se sulake mitoitetaan sen johdon mukaan, sehän on vain sen johdon suojaksi eli palaa ennen kuin johto sulaa. Eipä sen silti ihan noin suuri tarvi olla, mutta aika suuri kylläkin: 4*50W+200=400w -> 400w/12V=33A ja sit ku vahvarin hyötrysuhde on jtn 50%, niin virtaa liikkuu lähemmäs 70A.
hmm. vai pitäisköhän tuossa käyttää jännitteenä jtn 13.8 volttia. What ever, kyllä sinne ainakin 60A sulake täytyy laittaa.
hmm. vai pitäisköhän tuossa käyttää jännitteenä jtn 13.8 volttia. What ever, kyllä sinne ainakin 60A sulake täytyy laittaa.
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
Sulakehan voi olla vaikka 10A, se tosin pamahtaa kun virrantarve menee ton yli Mutta 60-100A on siis johdon kestävyyden ja vahvarin toimivuuden puolesta varmaan hyvinkin passelia. Ja joo yleensä laskuissa käytetään 13,8V jännitettä, ~keskiarvo lataus- ja lepojännitteestä.Clayman wrote:^^Tossa se sulake mitoitetaan sen johdon mukaan, sehän on vain sen johdon suojaksi eli palaa ennen kuin johto sulaa. Eipä sen silti ihan noin suuri tarvi olla, mutta aika suuri kylläkin: 4*50W+200=400w -> 400w/12V=33A ja sit ku vahvarin hyötrysuhde on jtn 50%, niin virtaa liikkuu lähemmäs 70A.
hmm. vai pitäisköhän tuossa käyttää jännitteenä jtn 13.8 volttia. What ever, kyllä sinne ainakin 60A sulake täytyy laittaa.
Ton piuhan mahduttamiseen, itse kuorisin piuhaa ton liittimen syyvydeltä, ja sitten (jos tarvitsee) niin pari säiettä poikki että menee siististi reikään. Mitä tulee kuoren sopimiseen liittimen uraan niin siihen laittaisin kutistesukan, eli ehkä sitä johdon kuorta kuorisi vielä pari milliä ekstraa ja sitten kutistesukka siistii pään. Se on niin ohutta että mahtunee tohon liittimen uraan nätisti.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mistäs tollasia liittimiä löytäis lisää? Tai oikeastaan oikean kokoisia, toi 25mm2 johto on vähän pienehkö tohon liittimeen, mutta tossa olis toi tappi juuri sopiva tuohon vahvarin liitäntään. Kävin Porin Hifi Konexissa eikä ne tommosesta tiennyt mitään. Tosin tohon vois sellanen johtoholkkikin käydä, jos sellasia jostain löytäis.
Siinä on virtajohto ja vahvari odottamassa asennusta. Tänään hain sulakepesän, mikä oli just eikä melkein sopiva tolle virtajohdolle. Ei siellä ollut kuin 60A sulakkeita, niin sellasen sinne nyt ainakin aluks laitan. Luulis sen riittävään normikuunteluun. Tää nyt on vähän hitaammanpuoleista "hifiasennusta", mutta täytyy ensin hommata kunnon liittimet ja muut.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
En oo vielä sen tarkemmin asiaa miettinyt, ehkä sen vois ruuvata kiinni tohon tulipeltiin, täytyy katsoa sitten kun sitä virtapiuhaa kiinni pistää. Eipä mulla oo vielä maadoituskaapeliakaan, täytyy sitäkin hakee vielä tänään.
Nyt kun kokeilin tota virtajohtoa tohon vahvariin, niin pienellä survomisella sen siihen kyllä saa, ilman mitään liittimiäkin. Taidan pistää johdon suoraan tohon vahvariin kiinni, ihan siististi sen siihen näköjään saa. Huomenna taidan alottaa virtajohdon vetämisen takaluukkuun. Onko kukaan muuten vetänyt rca-johtoa keskikonsolin kautta? Siitä vaihdekepin vierestä ja "kardaanitunnelin" kohdalta takapenkin alle. Riittäis ainakin paremmin, kun on vaan 5 metrin rca-johto. Saattaa käydä lyhyeks, jos vetää kynnyksiä pitkin varapyöräkotelolle asti. Täytyy sitäkin katsoa tarkemmin.
Pistin tilaukseen Alfatecin 1F Kondensaattorin.
Nyt kun kokeilin tota virtajohtoa tohon vahvariin, niin pienellä survomisella sen siihen kyllä saa, ilman mitään liittimiäkin. Taidan pistää johdon suoraan tohon vahvariin kiinni, ihan siististi sen siihen näköjään saa. Huomenna taidan alottaa virtajohdon vetämisen takaluukkuun. Onko kukaan muuten vetänyt rca-johtoa keskikonsolin kautta? Siitä vaihdekepin vierestä ja "kardaanitunnelin" kohdalta takapenkin alle. Riittäis ainakin paremmin, kun on vaan 5 metrin rca-johto. Saattaa käydä lyhyeks, jos vetää kynnyksiä pitkin varapyöräkotelolle asti. Täytyy sitäkin katsoa tarkemmin.
Pistin tilaukseen Alfatecin 1F Kondensaattorin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Pasi H: Laita liittimeksi konttiin riittävän moninapainen HARTING-liitin (http://www.harkis.harting.com/EinstiegGB/ProdGB_han.htm) niin saat subin+vahvistimen nopeasti pois ja takas.
G4 Variant TDI, T4 1.9td, G2
sulakepesä tulisi sijoittaa mahdollisimman lähelle akkua, jolloin se suojaa parhaiten kaapelia häiriö tilanteissa.
Maadoituskaapeliksihan käy se sama virta kaapeli mitä olet jo hommannut. Maadoitus piste vain mahdollisimman lähelle vahvistinta niin häviöt ovat pienimmillään kaapeleissa.
Itellä 5m RCA kaapeli riitti just varapyörä koteloon kuskinpuolensivun kautta vedettynä.
Maadoituskaapeliksihan käy se sama virta kaapeli mitä olet jo hommannut. Maadoitus piste vain mahdollisimman lähelle vahvistinta niin häviöt ovat pienimmillään kaapeleissa.
Itellä 5m RCA kaapeli riitti just varapyörä koteloon kuskinpuolensivun kautta vedettynä.
Passat Variant 1.8 -99
Oman laitoin ihan tyynesti parilla nippusiteellä ilmastoinnin putkiin kiinni. Ei sitä kannata mun mielestä alkaa sen paremmin hifistelemään. Johto kuitenkin kiinni monesta kohtaa niin ei se siitä mihinkään karkaa.Pasi H. wrote:En oo vielä sen tarkemmin asiaa miettinyt, ehkä sen vois ruuvata kiinni tohon tulipeltiin, täytyy katsoa sitten kun sitä virtapiuhaa kiinni pistää. Eipä mulla oo vielä maadoituskaapeliakaan, täytyy sitäkin hakee vielä tänään.
Nyt kun kokeilin tota virtajohtoa tohon vahvariin, niin pienellä survomisella sen siihen kyllä saa, ilman mitään liittimiäkin. Taidan pistää johdon suoraan tohon vahvariin kiinni, ihan siististi sen siihen näköjään saa. Huomenna taidan alottaa virtajohdon vetämisen takaluukkuun. Onko kukaan muuten vetänyt rca-johtoa keskikonsolin kautta? Siitä vaihdekepin vierestä ja "kardaanitunnelin" kohdalta takapenkin alle. Riittäis ainakin paremmin, kun on vaan 5 metrin rca-johto. Saattaa käydä lyhyeks, jos vetää kynnyksiä pitkin varapyöräkotelolle asti. Täytyy sitäkin katsoa tarkemmin.
Pistin tilaukseen Alfatecin 1F Kondensaattorin.
Katko muutama karva siitä virtapiuhasta jos se auttaa survomista. Ei vaikuta virrankulkuun mitenkään.
RCA johto vietynä keskikonsolia takapenkin eteen ja siitä sivulle ja taakse niin olisi silti riittänyt varapyöräkoppaankin, pituus 5m. Suoraan keskilinjaa vieden varmaan 1-2m ylimääräistä.
Toi virtapiuhahan tosiaan kelpaa hyvin jos sitä vaan on riittävästi. Varapyörän kiinnityskierre vois olla toimiva maapiste.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joo täytyy hakea tota samaa virtajohtoa vielä lisää, nyt kun tulee tuo konkkakin, siihenkin sitä kaapelia vähän menee. Päätin nyt tehdä niin, että taidan luopua varapyörästä ja tehdä sinne "vahvistinräkin" kiinteästi. Jätän ton subbariboksin takaluukun puolelle niin, että se on helposti irrotettavissa jos tilaa tarvitaan. Täytyy katsoa, josko se olis hyvä maadoituspaikka se varapyörän kiinnityksen kierre. Tulis ainakin lyhyt maajohto. Jos olis tietoa ja taitoa, niin tekisin subiboksinkin lasikuidusta vararenkaan tilalle, mutta ei oo ikinä tullut sellasten kanssa touhuttua, niin parempi jättää väliin.
Taitaa muuten olla helpompi maadoittaa koko systeemi kondensaattorin miinusnavasta? Vai vetääkö molemmille(konkalle ja vahvarille) oman maadoituksen? Vaikkapa sitten samaan maapisteeseen, mutta omat johdot? Ei luulis tulevan paljon jännitehäviötä, jos molemmista on oma maadoitusjohto.
Taitaa muuten olla helpompi maadoittaa koko systeemi kondensaattorin miinusnavasta? Vai vetääkö molemmille(konkalle ja vahvarille) oman maadoituksen? Vaikkapa sitten samaan maapisteeseen, mutta omat johdot? Ei luulis tulevan paljon jännitehäviötä, jos molemmista on oma maadoitusjohto.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Virtojen pitäisi kulkea suotokonkan kautta, eli sekä plussa että maa. Ts. vedä vahvarilta maa konkan napaan ja siitä runkoon. Ja jos laitat muita värkkejä kiinni tai vaikka mankalle oman syötön niin nekin konkan napaan kiinni. Eli konkkaa kannattaa käyttää jakoblokkina.Pasi H. wrote:Taitaa muuten olla helpompi maadoittaa koko systeemi kondensaattorin miinusnavasta? Vai vetääkö molemmille(konkalle ja vahvarille) oman maadoituksen? Vaikkapa sitten samaan maapisteeseen, mutta omat johdot? Ei luulis tulevan paljon jännitehäviötä, jos molemmista on oma maadoitusjohto.
Plus puolella tietty sama mutta se on ehkä loogisempaakin että plussa tulee konkalle josta jatkaa vahvarille (ja mahdollisille muille laitteille).
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Mulle taas on kerrottu, että on se ja sama vetääkö vahvistimesta maadoituksen runkoon suoraan, vai konkan kautta. Ihan sama lopputulos.. Tämän tiedon sain aikoinaan, kun kyselin konkan asennusta myyjältä, joka on kuitenkin toiminut alalla reilun kymmenen vuotta.. Firma oli Powerset.AjH wrote: Virtojen pitäisi kulkea suotokonkan kautta, eli sekä plussa että maa. Ts. vedä vahvarilta maa konkan napaan ja siitä runkoon.
Eli itse vedin suoraan runkoon piuhan vahvistimesta. Tässähän on sekin etu, ettei tule ylimääräisiä liitoksia vastustamaan virran kulkua.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Nyt on virta- kaijutin- ja rca-kaapeli(t) paikallaan. Pari kuvaa ja selostukset kuvien alla.
Virtajohto löysi paikkansa akun rinnalta ja hyttiin sen vein moottorin ohjainlaitteen alta. Hyväksi käytettiin tyhjänä oleva alkuperäinen läpivienti(näkyy kuvassa siinä mistä kaapeli menee tohon koteloon)). Reikä oli melko nafti, täytyi pistää liukastetta, että johdon sai siitä läpi. Mutta eipä ainakaan vuoda vettä sisälle. Sulakepesä ei varsinaisesti ole missään kiinni, ainakaan vielä. Sitten kun sulaketta pistää paikalleen jne niin vois pistää vielä kutistesukan tohon kullatun liittimen päälle, ettei vahingossakaan osu maihin missään tilanteessa. Siis tuo akun plus-navassa oleva.
Etuovien kaiuttimien johdoituksessa käytin hyväksi auton alkuperäistä johdotusta, eli tässä kuvassa näkyy ovesta tulevat kaiutinjohdot tuohon kuvan keskellä näkyvään mustaan liittimeen. Käytin VW:n alkuperäisiä liittimiä. Ja nuo irtonaiset johdot tuossa on siis ne alkuperäiset kaiutinjohdot jotka menee soittimen taakse(joita siis ei tarvita nyt). Nyt kun käyttöön tulee 5-kanavainen vahvistin niin kaikki kaiutinjohdot viedään siis taakse vahvistimelle.
Kynnysmuovit otin irti ja sinne sai hyvin sovitettua kaikki kaapelit, siitä ei ole kuvia. En nähnyt tarpeelliseksi ottaa.
Takaluukun puolelle johdot sai suht hyvin menemään tosta takaturvavöiden vierestä. Kuvassa näkyy pieni pätkä vesiletkua suojaamassa johtoja, koska tuossa on suht terävä pellinreuna, ettei hankaannu kaapelit puhki.
Virtajohdon ja vasemman puolisten ovien kaiutinjohdot vedin luonnollisesti kuskin puolelta.
Apukuskin puolelta vedin sitten rca-johdon ja oikean puolisten ovien kaiutinjohdot.
5 metrin rca-johto taisi jäädä vähän naftiksi, veikkaan että täytyy se rca-johto vetää vähän eri paikasta niin se riittää pidemmälle. 6 metrin virtajohto riitti oikeinkin hyvin. Kävin silti hakemassa 2.5 metriä lisää virtajohtoa maadoituksia ja konkkaa varten, ettei lopu johto kesken sitten kun asentelee.
Nyt kaipaisin vähän vinkkejä ja kuvia muiden konttiasennuksista Ja nimenomaan tekovaiheesta, valmiit asennuskuvat ei sinänsä kerro valmistuksesta oikein mitään.. Eli vahvari olis tarkotus upottaa varapyöränkoteloon. Joku vahvistinräkki täytyy rakentaa ja kaikki ideat on tervetulleita. Tekeekö täyskokoisen levyn kontin "lattiaksi", ja sitten siihen tekee kotelon vahvarille ja konkalle. Johdot jäis luonnollisesti koko tän härdellin alle. Ainoastaan reiät levyyn, että saa johdot läpi sieltä. Harmi sinänsä jättää ne alkuperäiset lattiamuovit pois, jos tämmöseen asennustyyliin päätyy. Mutta, kuvia vinkkejä ja ideoita!
Virtajohto löysi paikkansa akun rinnalta ja hyttiin sen vein moottorin ohjainlaitteen alta. Hyväksi käytettiin tyhjänä oleva alkuperäinen läpivienti(näkyy kuvassa siinä mistä kaapeli menee tohon koteloon)). Reikä oli melko nafti, täytyi pistää liukastetta, että johdon sai siitä läpi. Mutta eipä ainakaan vuoda vettä sisälle. Sulakepesä ei varsinaisesti ole missään kiinni, ainakaan vielä. Sitten kun sulaketta pistää paikalleen jne niin vois pistää vielä kutistesukan tohon kullatun liittimen päälle, ettei vahingossakaan osu maihin missään tilanteessa. Siis tuo akun plus-navassa oleva.
Etuovien kaiuttimien johdoituksessa käytin hyväksi auton alkuperäistä johdotusta, eli tässä kuvassa näkyy ovesta tulevat kaiutinjohdot tuohon kuvan keskellä näkyvään mustaan liittimeen. Käytin VW:n alkuperäisiä liittimiä. Ja nuo irtonaiset johdot tuossa on siis ne alkuperäiset kaiutinjohdot jotka menee soittimen taakse(joita siis ei tarvita nyt). Nyt kun käyttöön tulee 5-kanavainen vahvistin niin kaikki kaiutinjohdot viedään siis taakse vahvistimelle.
Kynnysmuovit otin irti ja sinne sai hyvin sovitettua kaikki kaapelit, siitä ei ole kuvia. En nähnyt tarpeelliseksi ottaa.
Takaluukun puolelle johdot sai suht hyvin menemään tosta takaturvavöiden vierestä. Kuvassa näkyy pieni pätkä vesiletkua suojaamassa johtoja, koska tuossa on suht terävä pellinreuna, ettei hankaannu kaapelit puhki.
Virtajohdon ja vasemman puolisten ovien kaiutinjohdot vedin luonnollisesti kuskin puolelta.
Apukuskin puolelta vedin sitten rca-johdon ja oikean puolisten ovien kaiutinjohdot.
5 metrin rca-johto taisi jäädä vähän naftiksi, veikkaan että täytyy se rca-johto vetää vähän eri paikasta niin se riittää pidemmälle. 6 metrin virtajohto riitti oikeinkin hyvin. Kävin silti hakemassa 2.5 metriä lisää virtajohtoa maadoituksia ja konkkaa varten, ettei lopu johto kesken sitten kun asentelee.
Nyt kaipaisin vähän vinkkejä ja kuvia muiden konttiasennuksista Ja nimenomaan tekovaiheesta, valmiit asennuskuvat ei sinänsä kerro valmistuksesta oikein mitään.. Eli vahvari olis tarkotus upottaa varapyöränkoteloon. Joku vahvistinräkki täytyy rakentaa ja kaikki ideat on tervetulleita. Tekeekö täyskokoisen levyn kontin "lattiaksi", ja sitten siihen tekee kotelon vahvarille ja konkalle. Johdot jäis luonnollisesti koko tän härdellin alle. Ainoastaan reiät levyyn, että saa johdot läpi sieltä. Harmi sinänsä jättää ne alkuperäiset lattiamuovit pois, jos tämmöseen asennustyyliin päätyy. Mutta, kuvia vinkkejä ja ideoita!
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Ite laitoin sulakkeen niin lähelle akun plusnapaa kuin mahdollista. Nyt johto on niin lyhyt, että jos se vaikka jostain syystä pääsis irtoamaan sulakeblokista, niin irronnut pää ei pääse mitenkään osumaan maihin. Golfissa sulakeblokin sai helposti parilla ruuvilla akkukoteloon kiinni.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
BeiBo: joo totta kyllä että maapuolella se on sama vaikka molemmat tässä tapauksessa omin johdoin maittaa. Isommissa seteissä on jo häiriöiden puolesta hyvä jos kaikki laitteet tulee vaikkapa konkan napaan josta on yksi reilu piuha runkoon. Konkka ei tietysti mitään häiriöitä aiheuta sinällään.
PasiH: mittaa sen muovin korkeus ja hanki sopivan vahvuista levyä. Oliskohan se ~20mm suurinpiirtein. Sitten sahaat levystä sen muovin aukon mallisen palan ja avot. Levy on helppokokoinen käsitellä ja asennus on poistettavissa nopeasti. Muovit jää ja tulee tasapohjainen kontti. Vahvarin ja konkan voi sinne pohjaan asentaa omaan levyynsä joka tulee vaikka siihen varapyörän kierteeseen pultilla. Ja samaan pulttiin se maajohto jos et parempaa paikkaa keksi.
Kerkiäis taas tota omaakin prokkista edettämään. Tuli hankittua peilikolmioaihiotkin modauksia varten
PasiH: mittaa sen muovin korkeus ja hanki sopivan vahvuista levyä. Oliskohan se ~20mm suurinpiirtein. Sitten sahaat levystä sen muovin aukon mallisen palan ja avot. Levy on helppokokoinen käsitellä ja asennus on poistettavissa nopeasti. Muovit jää ja tulee tasapohjainen kontti. Vahvarin ja konkan voi sinne pohjaan asentaa omaan levyynsä joka tulee vaikka siihen varapyörän kierteeseen pultilla. Ja samaan pulttiin se maajohto jos et parempaa paikkaa keksi.
Kerkiäis taas tota omaakin prokkista edettämään. Tuli hankittua peilikolmioaihiotkin modauksia varten
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Miklu: onko sulla tossa lasikuidusta tehty tuo subbariboksi? Kiinnostaisko tehdä toinen?
On tosi asiallisen näköinen, ehkä jotain tommosta vois itsekin yrittää. Mutta tosiaan täytyisi nuo pohjamuovit ottaa pois ja tehdä "koolaukset lattiaan, jonka päälle tulisi varsinaisen kontin pohjalevy. Sais johdotkin vedettyä suoraan "lattian" alta, nyt ne tulee sieltä sivukoteloista ja siksi ei 5 metrin rca meinaa riittää. Saiskohan tohon varapyöräkoteloon helposti tehtyä ihan mdf-levystäkin kotelon?
BeiBo: on jo niin vanha ostos tuo supistin, että oli vielä markka-aikaa ja pakkauksessa luki 45 markkaa. Velipojalta tommonen löyty. En tiedä mistä se on ostettu. Voin kysellä, jos se muistaa.
On tosi asiallisen näköinen, ehkä jotain tommosta vois itsekin yrittää. Mutta tosiaan täytyisi nuo pohjamuovit ottaa pois ja tehdä "koolaukset lattiaan, jonka päälle tulisi varsinaisen kontin pohjalevy. Sais johdotkin vedettyä suoraan "lattian" alta, nyt ne tulee sieltä sivukoteloista ja siksi ei 5 metrin rca meinaa riittää. Saiskohan tohon varapyöräkoteloon helposti tehtyä ihan mdf-levystäkin kotelon?
BeiBo: on jo niin vanha ostos tuo supistin, että oli vielä markka-aikaa ja pakkauksessa luki 45 markkaa. Velipojalta tommonen löyty. En tiedä mistä se on ostettu. Voin kysellä, jos se muistaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007