Evry

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Evry

Post by Sami Jalonen »

Ffp:ltä lueskelin et Ajm-koneeseen ei paljoo lisää sais evryllä.. Tai aika vähän tolla konetyypillä löyty muutenkaan tietoa.. Onkos täällä jollai kokemusta?
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Luinpas väärin.. Evrytettyyn ei saa bleedaamalla lisää savuja.. No kumminkin :)

Tässä vaikka muille tiedoksi: linkki
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Mistäs löydän tuon polttonesteen lämpötila-anturin? Jos lähtis tolla evryn rakentamisella etenemään.. Jos joku vois kuvan kanssa neuvoa? Koneena siis AJM..


edit:siirsin tänne..
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Mulla on tollanen tehoboxi joka ilmeisesti tekee saman asian kuin EVRY, tulee siihen 8-napaiseen liittimeen kiinni jne. Kun sen säätää niin että syöttöä oikeesti tulee lisää siis niin että tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi ja siitä puolikierrosta taaksepäin kuten tehobocin ohjeissa luki niin hehkuvalo alkaa vilkkumaan aina hetken ajamisen jälkeen. Hehkuvalo ei siis vilku heti käynnistäessä vaan hetken saa ajaa ennen kun alkaa vilkkumaan. Mustaa tehosavua tulee myös reilusti kun painaa kaasua, mutta kyllä auto myös kiihtyy hyvin. Tehoboxia säätämällä pienemmmälle oikein reilusti hehkuvalo ei enään syty, savua ei enään tule ja tehoakaan ei ole kuin ehkä näennäisesti enemmän. Mitä siis kannattaa tehdä? Onko tuo valon vilkkuminen tai savutus epäterveellistä autolle, voiko jotain mennä rikki? Kannattaako boxi säätää suosiolla pienemmälle vai kokeilla jotain muuta kikkaa?

Entä jos bleedaan ahtoja maltillisesti vaikka 1,0bar=>1,1bar Vaikuttaako se valon vilkkumiseen tai savun määrään?

Niin ja mulla on 66kw AHU
KakePro
Posts: 210
Joined: 27.7.2008 16:37
Location: Ulvikylä.

Post by KakePro »

Joo-o...mielestäni tuollaiset saisi heittää kuuseen. Ei antureita/ecua kusettamalla tehoja saa, amis savua kylläkin :!:
Jos mieltää lisätehoja hakea, haetaan niitä oikein. :wink:

Tätä mieltä tästä. Jokainen tyylillään.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

KakePro wrote:Joo-o...mielestäni tuollaiset saisi heittää kuuseen. Ei antureita/ecua kusettamalla tehoja saa, amis savua kylläkin :!:
Jos mieltää lisätehoja hakea, haetaan niitä oikein. :wink:

Tätä mieltä tästä. Jokainen tyylillään.
Kyllä sen tehon lisäyksen huomaa ihan persdynollakin sillon kun on siis tossa tilassa että savuttaa ja hehkutusvalo heittää valodiscoa. Mutta siitä ei tarvitse riidellä etteikö vaikka ahtimen ja suuttimien vaihto ois parempi viritys. Toi nyt kuitenkin on mulla jo ja rahaa ei ole isompiin virityksiin juuri tällä hetkellä.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Savua tulee koska dieseliä menee koneeseen enemmän ja palo muuttuu vähän epätäydellisemmäksi(?) eli nokea pössäyttää.
Ahtoja nostamalla kone saa lisää happea palotapahtumaan eli pitäisi savun vähentyä kun ilma-polttonesteseos muuttuu vähemmän rikkaaksi.
Ahtojen nostaminen lisännee kyllä tehoa enempi kuin pelkkä syötön lisääminen, yhdistelmä ehdottomasti paras.

Valoshowsta osaa joku muu sanoa enempi, ja jos yllä jäi jotain korjattavaa niin ehkä sekin oikaistaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
KakePro
Posts: 210
Joined: 27.7.2008 16:37
Location: Ulvikylä.

Post by KakePro »

Ramirez wrote:
KakePro wrote:Joo-o...mielestäni tuollaiset saisi heittää kuuseen. Ei antureita/ecua kusettamalla tehoja saa, amis savua kylläkin :!:
Jos mieltää lisätehoja hakea, haetaan niitä oikein. :wink:

Tätä mieltä tästä. Jokainen tyylillään.
Kyllä sen tehon lisäyksen huomaa ihan persdynollakin sillon kun on siis tossa tilassa että savuttaa ja hehkutusvalo heittää valodiscoa. Mutta siitä ei tarvitse riidellä etteikö vaikka ahtimen ja suuttimien vaihto ois parempi viritys. Toi nyt kuitenkin on mulla jo ja rahaa ei ole isompiin virityksiin juuri tällä hetkellä.
Juu onhan se näinkin. Kyllä lompsansa saa äkkiä pahasti miinukselle kun alkaa turboa ja muita vaihtelemaan :wink:
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

KakePro wrote:Kyllä lompsansa saa äkkiä pahasti miinukselle kun alkaa turboa ja muita vaihtelemaan :wink:
Heh, tämän voin allekirjoittaa :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
paerikss
Posts: 215
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Ramirez wrote: Mitä siis kannattaa tehdä? Onko tuo valon vilkkuminen tai savutus epäterveellistä autolle, voiko jotain mennä rikki? Kannattaako boxi säätää suosiolla pienemmälle vai kokeilla jotain muuta kikkaa?

Entä jos bleedaan ahtoja maltillisesti vaikka 1,0bar=>1,1bar Vaikuttaako se valon vilkkumiseen tai savun määrään?

Niin ja mulla on 66kw AHU
Valon vilkkuminen johtunee IQ rajarvon alittumisesta (olisko joku 1.1), polttoaineen koostumus ja palotapahtuma muuttuu kun auto lämpiää. Käynnisteässä arvo voi olla vaikka 7 ja auton ollessa lämmin 3. Tähän kun huijataan syöttöä boksilla/vastuksella niin lämpimänä tulee rajarvo vastaan.Eihän tuo sinänsä mitään haittaa, mutta ei kone pysty kaikkea tavaraa polttamaan.

Jos boksi on liian suurella voi auto jopa sammuttaa itsensä. Esim jos vetää säätöpotikalla nupit överisti kaakkoon tulee hetken mustaa ja meno on aika mukavaa sitten auto sammuu, ja on paskat housussa kun miettuu mikä hajos, koitettu on. Boksi / evry kikkaillukohteena oli tosin 81kw ASV mosa.

Eihän se mitään jos ahtoja hiukan bleedaa, savuttaa vähemmän.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

paerikss wrote:
Ramirez wrote: Mitä siis kannattaa tehdä? Onko tuo valon vilkkuminen tai savutus epäterveellistä autolle, voiko jotain mennä rikki? Kannattaako boxi säätää suosiolla pienemmälle vai kokeilla jotain muuta kikkaa?

Entä jos bleedaan ahtoja maltillisesti vaikka 1,0bar=>1,1bar Vaikuttaako se valon vilkkumiseen tai savun määrään?

Niin ja mulla on 66kw AHU
Valon vilkkuminen johtunee IQ rajarvon alittumisesta (olisko joku 1.1), polttoaineen koostumus ja palotapahtuma muuttuu kun auto lämpiää. Käynnisteässä arvo voi olla vaikka 7 ja auton ollessa lämmin 3. Tähän kun huijataan syöttöä boksilla/vastuksella niin lämpimänä tulee rajarvo vastaan.Eihän tuo sinänsä mitään haittaa, mutta ei kone pysty kaikkea tavaraa polttamaan.

Jos boksi on liian suurella voi auto jopa sammuttaa itsensä. Esim jos vetää säätöpotikalla nupit överisti kaakkoon tulee hetken mustaa ja meno on aika mukavaa sitten auto sammuu, ja on paskat housussa kun miettuu mikä hajos, koitettu on. Boksi / evry kikkaillukohteena oli tosin 81kw ASV mosa.

Eihän se mitään jos ahtoja hiukan bleedaa, savuttaa vähemmän.
Eli tota valon vilkkumista ei pysty estämään jos haluaa nostaa polttoaineen syöttöä niin että tehoissa alkaa näkymään? Entä voiko mitään mennä rikki jos on "nupit liian kaakossa" ja valo vilkku aina (siis jotain muuta rikki kuin voimansiirrossa kytkin tms.)? Jos auto sammuu niin lähteekö se heti uudestaan käyntiin kun kääntää avaimesta vai mitä pitää tehdä?

Ymmärsinkö oikein että jos bleedaa ahtoja, niin IQ arvo ei alitu yhtä helposti koska kone pystyy polttamaan enemmän polttoainetta?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Ramirez wrote: Ymmärsinkö oikein että jos bleedaa ahtoja, niin IQ arvo ei alitu yhtä helposti koska kone pystyy polttamaan enemmän polttoainetta?
Ymmärsit väärin. IQ ei kerro mitään polttoaineen palamisesta tai savun määrästä. IQ = Injection Quantity eli ruiskutusmäärä.
paerikss
Posts: 215
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Itse säätäisin boksin niin, että valo ei vilku. Itseäni tuo häritsisi kuitenkin vaikka ei sinänsä mitään haittaakkaan. Jos boksin säätö tuntuu hankalalta niin toinen tapa on VAG-comilla muuttaa tuota IQ arvoa, ylöspäinhän sitä pystyy kasvattamaan, alaspäin tiettyyn rajaan asti.

ASV toimi muistaakseni parhaiten ilman valojen villkumista kunhan rajarvo ei alittanut 1.5 normilämpöisenä.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Tuomas.H
Posts: 5
Joined: 29.9.2008 16:59

Evry-mod Passat B4 TDi:hin

Post by Tuomas.H »

Kaverin kanssa koitettiin asentaa B4 passattiin 1.9 TDi:hin (1Z 66kW) tuota EVRY-modia.

Toimi muuten hyvin mutta 3500rp/m jälken loppu veto ku seinään, tuntuu niinku ois jotenki alkanu yht äkkiä rajottaa polttoaineen syöttöä. Toinen oli että sekos välillä sillälailla että kierrokset alko kantamaan, tai nousi yht äkkiä joku 300-400rpm tyhjäkäynti, ja sitten kun polkasi kaasua niin auto sammu.

Kellään kokemuksia tuosta evrystä kyseisen moottorin kanssa? Mistähän mahollisesti johtuu? Pistäkää toki yv:tä jos joku tietää! Kiitooos!
- Tuomas.H
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Ekana virityksenä Golffissa oli joskus muinoin evry ja kyllähän sillä vähän tehoa saadaan. Aikasa kun sen kans ajeli, niin
sittenpä se turbo otti ja meni jumiin.... Karstaa oli enemmän ku laki salli. Putsi autto asiaan ja heti evryt mäkeen.
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
Post Reply