Jarrut laahaa ajoittain, pääsylinterissä vika?

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Jarrut laahaa ajoittain, pääsylinterissä vika?

Post by Patse »

Mä jo toisessakin aiheessa kyselin mutta..
Elikkäs, jarrut laahaa ajoittain, kylmiltään kun laahaavat aukeavat yleensä ihan jarrua pumppailemalla, lämpimänä taas pumppailemalla lyövät totaalisesti jumiin. Eli neljä pyörää laahaa ja se vähäinen auton voima käy vähiin :D Puoli tuntia kun odottelee niin taas pystyy jatkamaan matkaa, pyöräkin pyörii sitten taas käsivoimin kun nostaa kulmat ylös.. Tossa kokeilin kun jarrut jumitti niin ei etupyöriä saanut edes käsin pyöritettyä, ja mäessä pysyy melkein ilman käsijarruakin, takajarrut ei jumita ihan yhtä paljon eli jarrupaine jää vaan päälle..

Auto seisoi pari kuukautta pääosin ajamatta, ongelma alkoi kun alkuviikosta otin sen ajoon. Ja tuntuu pahenevan..

Perjantaina eli eilen auto oli huollossa ja jarrut herkisteltiin ja toimivat ihan normaalisti. Korjaaja ihmetteli ainoastaan ilmiötä kun ajaessa jarrutteli vasemalla jalalla niin kierrokset tippuu samantien tyhjäkäynnille kun jarruun koskee. Eli ihan kuin ajaisi vakkari päällä.. Mä voisin uskoa että on ihan normaalia kun on sähköinen kaasupoljinkin, joku huomannut vastaavaa?

Meneeköhän pääsylinteri uusiksi vai onko näissä jotain muuta mikä voisi aiheuttaa vastaavaa? Korjaaja meinaa soittaa vielä volkkarin huoltoon ennen kuin vaihtelee summissa osia jos ei selvää vikaa löydy.. Abs:ssää ei autosta onneksi löydy..
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ihan normia että ottaa kaasun pois kun hipasee jarrua...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Niin ajattelinkin, Tarttis ehtiä sinnepäin ohjelmointiin, mutta tolla ei niin kauas tällä hetkellä lähde, takas tullessa voi kytkinkin sitten jo sulaa :D
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

heh =) ei ohjelmoinnista hyötyäkään noilla jarruilla ;) jos pääset ilmaamaan helposti jarrut niin vois kokeilla pääsylinteriltä löysätä ja laittaa putket kii ku ne jarrut on jumissa =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Vois se hiukan paremmin mennä kun voimaa enempi :lol: Kyllä mä jarrut pystyn ilmaamaan mutta menen helpoimman kautta ja vien huomenna takaisin huoltoon.. Tuossa huoltamossa on vielä kohtuullinen laskutus niin kannattaa itse ennemin olla töissä kuin etsiä sormi suussa vikaa, jos olisi toinen auto taloudessa niin tilanne olisi toinen kun ei olisi kiire saada kuntoon..

Nytkin ajoin n. 10 km ja pihalle tullessa ei laahannut, jarrutellelin sitten parikertaa ja rupes taas laahaamaan eikä pumppailemallakaan aukea. Ei kyllä pahasti, mutta hetken ajais ja jarruttais niin löis taas lukkoon..
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Volkkarin huollosta olivat sanoneet että pääsylinteri aika yleinen vika näissä, olivat sen sitten tilanneet. En uskaltanut huollon hinta-arviota vielä kysyä.. Jos huomenna tai viimeistään ylihuomenna sais auton takas ja toivottavasti toimivana.
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Toimii, :D Ainakaan 30km testiajon aikana ei vielä ongelmaa ollut.. Sormet ristissä :lol:
Transporter 2,5tdi vm99
Vrusina
Posts: 7
Joined: 8.6.2009 20:02

Post by Vrusina »

Patse, toimiiko jarrut vieläkin? Itsellä ollu nyt pari viikkoa ihan samanlainen ongelma, auto kulkee päivän ekat kilometrit todella hyvin. Sitten alkaa ongelmat, auto ei tunnu liikahtavan tarpeeksi ripeästi, ei edes kaasu pohjassa :); etujarrut käy todella kuumina (savun saattelemina) ja takajarrutkin on liian lämpimät.

Parin viikon sisällä on vaihdettu levyt ja palat eteen ja taakse molemmille puolille satulat ja palat. Tässä on tullu pähkäiltyä tuokio jos toinenki mikä siinä vois olla vikana, mutta jos tuo pääsylinterin vaihto olis se oikea ratkaisu. Vois vaikka huomenna tilata sen pääsylinterin.

Autona siis VW Transporter 2.5 TDI vm -97
Mittarissa 381 000 ja ABS löytyy.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Kyllä se nyt siltä tuntuu että auttoi, ei ole vetänyt enää jumiin kokonaan ainakaan savu nousten :lol:

Mulla ainakin etulevyt kierot laahaamisesta johtuen joten laahaavat hieman kokoajan vieläkin, tänäänkin 50 km ajon jälkeen huomasin että laahasi hieman enemmän, aukesi heti kun jarrua painoin. Ei paljoa kuitenkaan laahannut ja edestä vanteetkin niin kuumat ettei käsin pystynyt kiinni pitämään..

Ennen kun pääsylinteriä vaihdettiin niin löi tiukemmalle vaan kun jarrua pumppaili, eli ei tosiaan jaksanut mennä mihinkään ennen kuin vähän antoi jäähtyä.. Tarttis vaihtaa uudet levyt ainakin eteen niin saisi varmuuden onko jossain vieläkin hämminkiä, ei kyllä oikein ideaa missä enää vois olla?

Mä jatkan ainakin tarkkailua, paremmaksi se tuli mutta kokoajan ajaessa mietti että laahaako jarrut.. Onneks toi on niin tehoton peli että sen huomaa helposti maantie nopeudessa :lol:
Transporter 2,5tdi vm99
Vrusina
Posts: 7
Joined: 8.6.2009 20:02

Post by Vrusina »

Jep, pitää nyt vaan toivoo ettei noi uudet levyt oo menny kieroks. Pitää raportoida tänne sitten kun on tuon sylinterin vaihtanu.

Ja pakko sanoo että kyllä tänää hävetti ajaa 70 km/h 100 km/h alueella, onneks tuli sit alamäki ni pääs melkeen satasta. :lol:
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Kannattaa melkeen sitten jo pysähtyä, mulla ainakin kytkinkin haisi kun ruuhka-aikana ajoin väkisin seuraavalle bussipysäkille kun 4 pyörää oli lukossa :oops:
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Kyllä pakko itsellekin myöntää että tossa joku vika vielä on.. Tuntuu että jonkun matkaa toimii normaalisti, sitten rupeaa hiukan laahaamaan välillä. Tyhjäkäynnillä kun on ja pumppaa poljinta niin aukee ja poljin normalisoituu. Poljin menee yhä kovaksi "välillä" (aina, muttei aina silti jarrut rupea laahaamaan..) kun pitempää matkaa ajaa..

Paljon parempi nyt kun pääsylinteri vaihdettiin kun aukeaa aina pumppaamalla, mutta 4 pyörää laahaa silti satunnaisesti.

Täytyy vaan ongelma selvittää ennen kuin uusia levyjä joka nurkkaan laittaa :D

Voiko kierot levyt aiheuttaa tollaista, tai alipaine vuoto, yms mikä vaikuttaa jotenkin pääsylinterin toimintaan? Ja kun uusi pääsylinteri niin toimii hiukan herkemmin kuin vanha joten korjaantui hiukan..
Kun kaikki jarrusatulat ei kai voi noin vammaisia olla, eikä kaikki letkut tukossa..

Ja eikös yleensä jos on alipaine vuoto niin toimii ajossa paremmin, tyhjäkäynnillä joutuu vaan painamaan jarrua kovemmin.. Eikä aiheuta laahaamista..
Transporter 2,5tdi vm99
Vrusina
Posts: 7
Joined: 8.6.2009 20:02

Post by Vrusina »

jep jep, ei poistunu ongelma mullakaan pääsylinterin vaihdolla, jarrut ihan lukossa, eikä aukee edes pumppaamalla.

Nyt asentaja tilasi siihen jarrupaine/ kuormantuntevanventtiilin. Ensi viikolla katsotaan taas hommaa uudestaan.

Ei voi muuta sanoo ku, että on kyllä ihme ongelma. :shock:
Vrusina
Posts: 7
Joined: 8.6.2009 20:02

Post by Vrusina »

Ja kyseisessä autossa siis ei ole abs-jarruja. Sekoitin tämän auton yhteen toiseen.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Raportoi sitten kuinka kävi, Mutta eikös kuormaventtiili vaikuta vaan takajarruihin?

Mä laittelin äsken klemmareita alipaine yms letkuihin ja ei mitään vaikutusta.
Eikä tossakaan abs jarruja ole.

Musta tuntuu että omalla kun ajelee pienillä kierroksilla niin toimii kaikki ok, poljin on normaali,, maantienopeuksissa rupeaa hiukan laahaamaan ja poljin tulee kovaksi.. Toisaalta taas kauhean pitkää matkaa ei tule hitaasti ajettua niin tiedä sitä sitten.
Todennäköisesti pienestä kiinni, ei vaan kukaan hoksaa :D Netistä ei löydy muita saman kaltasia oireita kun Vrusina:lla ja mulla mitä nyt googlella olen etsinyt..
Tutuilla ei ole hajua, myöskään tuossa huoltopaikassa ei löydy vikaa. Tuntuu vielä kun testi mielellä ajelee vähän väliä jarrutellen niin toimii hyvin..


Tarttis juhannuksena ajaa 250-300km lenkki suuntaansa, vähän jännittää lähtiä. Maanantaina ohjelmointiin hakemaan tehoa lisää, 100 km suuntaansa, tämä näyttää uskaltaako juhannuksenä tällä vehkeellä lähteä.
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

kokeiles ajella ilman alipainetta että meneekö sitte jumiin... tosin sillon ei jarrut pelaa oikeen lainkaan =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Hmm, täytyykin koittaa mitä se tekee, vittumainen vaan ajella melkein ilman jarruja :lol:
Transporter 2,5tdi vm99
Vrusina
Posts: 7
Joined: 8.6.2009 20:02

Post by Vrusina »

Jep, taaksehan se venttiili vaikuttaa, mutta mitään muuta ei tässä keksi.

Itsellä on ihan sama juttu, kaupunkiajossa poljin löysempi kuin maantieajossa.

Viikolla ajoin neljä päivää n. 400 km yhteensä pelkkää käsijarrua käyttämällä sekä tietysti moottorijarrutusta käyttämällä. :D Silloin jarrut ei laahanneet tippaakaan.

Ja jännä juttu on sekin että vika tuli n. 1000 km:n ajon jälkeen, kun aikaisemmassa viestissäni mainitsemat uudet jarruosat vaihdettiin.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Mullakin ekan kerran ogelma esitteli itseään aika pian letkujen vaihdon jälkeen :?:

Eipä auttanut alipaineletkun irrotus, irrotin jonkun pienen letkun takaiskuventtiilin kohdalta kun se irtosi helposti.. Ajattelin ainakin takaiskuventtiiliksi..

MUTTA; Tuntui että jalalla poljinta nostamalla olis auennut ainakin kaks kertaa tossa kokeillessa.. Sitten ei enää laahannut yrittämälläkään ja teki mieli olutta niin lopetin leikkimisen.. ei se poljin montaa milliä nouse mutta mutta.. Olisiko siinä systeemissä jotain säätö mahdollisuuksia?? Äkkiseltään ei ainakaan polkimessa, ja voi olla että oli sattumaa ja toiveajattelua..

Toinen idea mikä tuli mieleen niin Jarrunesteet, mahdollisesti eri laatua ennen.. ? Voisiko vaikuttaa näin.. Dot 4 mä laitoin mukaan kun huoltoon vein mutta mitä siellä ennen sisällä oli..
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

töis oli kerran yks chevy mihin lisätty automaattivaihteiston öljyä jarrunestesäiliöön kun kuluttanu jarrunestettä... kaikki tiivisteet turvonnu ja jarrut jumissa :) halpaa remonttia, jollain huoltsikalla kuulemma käsketty pistää... tai sitte ei kehdannu tunnustaa jos ite laittanu omatoimisesti =) öljy tommosen voi tehdä mut ei kyl toisenmoinen jarruneste...
en portterista muista onko säätöö, mut harvemmin semmosta on, mut jos se nostaminen auttaa niin sitte se säätö sinne kannattaa tehä :P
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrusina
Posts: 7
Joined: 8.6.2009 20:02

Post by Vrusina »

Asentaja sääti kyllä tota poljinta hieman kovemmaksi, eli säätö löytyy. Mut sekään ei helpotusta tuonu.
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Jaa, mä jo suunnittelin että teen jonkun epäkesko pultin tohon.. Missäköhän se säätö sitten on :?:

Meinaan mulla tuntui laahaus loppuvan nyt kun välillä vedin jalalla poljinta ylöspäin.. Tossa on hiukan klappia joten olisi kyllä tosi pienestä kiinni jos tuossa ongelma olisi.. Oli kyllä eri testiolosuhteet kuin eilen kun nyt oli karavaanareita tientukkona eikä päässyt kokomatkaa normi vauhdilla ajamaan..

Vedin rautalankalla kiristäen polkimeen vielä tuon klapin pois että tanko tulis hyttiin päin enemmän..

En siis vielä usko vian tuossa olevan, ennemmin vaikka sattumaan kun ei se ihan aina laahaa mutta toivon tottakai tuon auttavan. Huomenna näkee auttaisiko säätäminen tai epäkeskon säätimen tekeminen jos nakkilaan asti ajaa. 100km matkalla tähän asti ainakin poikkeuksetta jossain vaiheessa laahannut.. Voi olla että testaan vielä tänäänkin pitemmän pätkän jos keksin jotain "hyötyajoa"

Jarrulevystäkin pystyi tänään pitämään kiinni 15km ajon jälkeen kun eilenkään ei tolla samalla lenkillä pystynyt kunnolla vanteestakaan kiinni pitämään.. Enkä ajele reikä päässä kokoajan jalka jarrulla :lol:

Edit 2.
Mä hylkään ton nesteteorian mitä kerran pari arvuuttelin;;
Kyllä se vaan tossa polkimessa mulla on 95 prosentin todennäköisyydellä ongelma :D Nytkin ajoin pitemmän kauppareissun eikä ongelmaa kun jarrutusten jälkeen vedin poljinta ylös.. Vanteetkin pysyvät kylminä. Tossa pihalla auton seistessä kun poljinta äsken nostin niin auto nytkähti liikkeelle vaikkei kyllä huomannut että laahannut olisi. Eli mulla (toivottavasti) ongelma ratkaistu ja jarrujakin tuli huollettua, 350 euroa meni kaikkineen, ja olisi saattanut selvitä ilman kuluja :oops: Ei toi herkistely pahasta ollut, Nyt voi käsijarruakin käyttää eikä tartte vaijereista mennä nykimään :roll: ja voi olla että pääsylinterissäkin oli vikaa mutta vanhaa ei paikalleen enää vaihdeta .. Täytyy informoida tota huoltomiestä että tällainenkin voi probleema olla.. Vielä kun viittis säädön tohon askarella ettei tarttis rautalanka, nippuside virityksillä varmistella toimintaa.. Hassuu vaan kun on sitten ihan millistä tai kahdesta kiinni.. Kyllä mä mielestäni ennen pääsylinterin vaihtoakin tota yritin muttei auttanut.
Transporter 2,5tdi vm99
Vrusina
Posts: 7
Joined: 8.6.2009 20:02

Post by Vrusina »

no niin, jarrupaineventtiilin vaihdolla ongelma poistui, nyt takana 100 km, eikä ongelmia, vielä... :lol:
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Hyvä että pelittää, mullakin toimii nyt hienosti kun laitin lisäjousen polkimeen. (hiukan muokattuna suzuki pv:n etu tai takajousi kun oli ainut sopiva jousi minkä tallista löysin :lol: ) Tarttis vaan hakea alkuperäinen uusi jousi niin vois hyvin riittää tai sitten opettelis jäykkyyttä polkimesta säätämään, kattoo nyt kun käy hintaa kysymässä.. Ja jarruvalon kytkin tarttis hakea kun vikavalo vilkkuu, murjosin ilmeisesti sen rikki kun poljinta tutkailin. Jarruvalot toimii kyllä mutta herjaa epäuskottavaa singnaalia..
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

VOI PERKELE :!: :evil:

Tuli viimeinkin ajatus, kun samoihin aikoihin laitoin uudet jouset jolloin ongelmat alkoi, koska vanhat oli poikki. Eli auton perse nousi 5-10cm.. Ja asiaan:

Liikuttelin ekaa kertaa tota kuormaventtiiliä, ruiskuttelin rost offia ajatuksena koittaa säädellä huomenna sitä. Sitten kokeeksi kiilasin sen alas että olevanaan olis täys mälli päällä ja ajamaan. Ja kas kummaa, ei laahaa etu eikä takapää :D Kiilat putos jo poiskin eikä vieläkään "toivottua laahausta" :D

Siis olisiko toi venttiili muka ollut syyllinen, ihan hyvin se liikkui heti, ja vaikutti jarrupaineisiin takana. Muutaman kymmenen kilometriä ajoin ilman lisäjousta polkimen alla eikä tarvinnut nykiä poljinta enää ylöspäin laahamisen takia. Tänään ennen tuota venttiilin herkistelyä laahasi ilman lisäjousta ja jousen kanssakin jollei nykinyt poljinta ylös jarrutusten jälkeen.

Ja taas kerran testaus jatkuu, ainut vika tällähetkellä autossa jollei jo korjaantunut, sormet ristissä :arrow:






EDIT. Nyt tosiaan "korjaantui vika". 310 euroa meni siis varmaan ihan hukkaan, 40 meni oikeaan paikkaan eli jarrujen herkistelyyn.. Loppu jarrujen kiljuntakin jarruttaessa, tai selvähän se kun hieman vähän väliä laahasivat eli palat lasittuivat.. Eli kannattaa koittaa herkistellä totakin vaikka näyttäis liikkuvankin jos samanlaista oiretta jollain muulla tulee.. Ei näemmä aina oireile niin että täysi paine takajarruilla kun kerran kymmenessä vuodessa kuormaa kyydissä. Mulla ei edes ole mitään oikeaa kuormaa kopassa ollutkaan, ja jarrut toimivatkin kokoajan ihan oikein eli etupainoitteisesti.. Olis tarvinnut vrusinaa uskoa kun silläkin korjaantu venttiili vaihtamalla, mutta mun järkeen ei millään käynyt kun kaikki pyörät laahas satunnaisen säännöllisesti. Täytyy vielä korjaajaa informoida kun viimeksi nähdessäni sanoin lisäjousen olevan ratkaisu tähän.

End of the story. Toivottavasti :lol:
Transporter 2,5tdi vm99
TiHu
Posts: 7
Joined: 22.1.2010 17:15

Post by TiHu »

Jatketaas topiccia. ELi auto 2.5 Tdi t4 ilman abseja. Vaihoin katsastukseen jarruletkun eteen. Pari päivää sen jälkeen auton omistaja ilmotti jarrujen olevan jumissa.

No täältä löydettyäni tämän topicin niin päätettiin vaihtaa sit kuormaventtiili. Mutta sepä ei auttanukkaa. Seuraavaks irrotettiin pääsylinteri ja otettiin pääsylinteriltä tulevalta tapilta säätö prikkoja pois. Tämän jälkeen auto tuntui pelaavan ihan normi ajossa normaalisti. Mutta sit kun polki paikallaan jarrua niin meni juntturaan. Mutta laukses aika äkkiä.

Autosta oli välillä loppumassa jo ajoaika eli se piti käyttää konttorilla jotta tulee kuukausi korjaus aikaa. Nyt taitaa jälellä olla pari kolme viikkoo.

Prikkojen poiston jälkeen omistaja ajeli viikon. Sanoi toimivan normaalisti normi ajossa. Mutta sano että jarruja vois kokeilla ilmata vielä. No sehän tehtiin mutta sitpä auto teki sen että kun auto oli käynnissä niin jarrupolin painuki pohjaan. Hitaasti mutta varmasti. Epäiltiin että nyt siinä ei oo vaihtoehtoja. Pääsylinteri tilaukseen.

No sitten tähän päivään.. Kerroin tätä tarinaa vag huollossa olleelle kaverille. Se sanoki että vika oisi jarrutehostin/alipaine puolella. No tästäpä laitettii jo purettuna ollut pääsylinteri kasaan ja eikun jarrujen ilmaukseen. Tämän jälkeen olikin taas jarrut jumissa. Ja tämä kaveri ei osannukkaa selvittää tätä mutta oli sitä mieltä että pääsylinterissä se vika ei oisi. Mutta taas toiselta tuttavalta korjaamo työntekijältä kysyin tästä ja hän oli sitä mieltä että kyllä se vika on pääsylinterissä.

Onkohan tämä nyt tarpeeks epäselvästi kerrottu. Siinäpä sitä. Vinkkejä ja neuvoja kaivataan pikaisesti.
:D
User avatar
Patse
Posts: 433
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Oletko koittanut alipaine letkua ottaa irti, tunteeko alipaineen selvästi sormella letkun päästä? Jarrut häviää silloin melkein kokonaan, mutta varovasti silti vois koittaa miten ajossa vaikuttaa jumittamiseen. Turhaa tää varmaan on, mutta ilmainen testi kuitenkin..

Vittumaisia autoja :)
Transporter 2,5tdi vm99
TiHu
Posts: 7
Joined: 22.1.2010 17:15

Post by TiHu »

Joo niin on kun yli kuukauven telkunnu tuon auton kans :D Ite en oo koittanu mut kyllä siellä pitäs olla. Pitää vielä kokeilla.
TiHu
Posts: 7
Joined: 22.1.2010 17:15

Post by TiHu »

Pääsylinteri vaihettu. Ja nyt toimii. Ja toivottavasti pitkään :D
Post Reply