Passatin kytkin laukeamassa? (mistä uusi?)

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
rpr
Posts: 6
Joined: 29.8.2008 21:47
Location: Pori

Passatin kytkin laukeamassa? (mistä uusi?)

Post by rpr »

Tänään kaupungilla ajaessani kytkinpolkimen tuntuma muuttui kertaheitolla. Ennen poljin oli "normaali passatmainen" eli pitkä liike ja otti kiinni vasta ylhäältä pieneltä matkalta. Nyt poljin muuttui jäykemmäksi, ottaa jo puolessa välissä vähän kiinni ja polkimessa tuntuu (moottorin?)tärinä yläasennossa. Vaihteet menee kuitenkin päälle eikä vaikuta luistavan.

Onko tuolle tehtävissä jotai vai onko kytkin vain laukeamaisillaa? Paskamainen ajaa tuollasena.

Auton on -02 Passat Variant 1.8t (AWT) ja mittarissa 184tkm.
Last edited by rpr on 25.6.2009 0:06, edited 1 time in total.
Octavia RS -03
ex Passat 1.8t -02
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Eiköhän siellä kytkin ala antautumaan. Mitään säätöä sille ei ole. Sen voi koittaa ilmata(siinähän on nestekytkin), mutta tuskin auttaa jos se kertaheitosta muuttui erilaiseksi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
rpr
Posts: 6
Joined: 29.8.2008 21:47
Location: Pori

Post by rpr »

Mitenkäs tuo ilmaus tapahtuu? :)

Sitten pari jatkokysymystä kytkimestä.

Meneekö vaihtoon koko kytkinsarja vai vain kytkinlevy tms. ?
Tekeekö tolla motonetin 180e kytkinsarjalla mitään? Jos ei niin...
Mistä parempi? Ebaysta Sachs:n sarja ~200 eurolla? Joku muu mikä?

:roll:
Octavia RS -03
ex Passat 1.8t -02
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Jos raha ei olis este niin Terziltä uus vauhtipyörä ja kytkinpaketti. Mutta Sachs on ainakin asiamerkki että pelaa.
Ilmaus tapahtunee ihan kuten jarrujenkin kohdalla, ilmausruuvi auki ja poljin pohjaan, ruuvi kiinni ja poljin ylös. Tätä rumbaa toistaen vähän aikaa.
Mutta tuskin on vika tuossa kun yhtäkkiä tilanne muuttui.

Jos et itse ole kytkintä remppaamassa niin työhönkin vähän rahaa kannattaa varata.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu kyllä se vaihtoon taitaa mennä, ilmauskin vaikuttas toiseen suuntaan, jos se ennen on myöhempää kiinni ottanu, millain se meni ? kaverille vaihdoin kytkimen ku oli emäntä laittanu pienes vauhdis vahingos 4 vaihteen kakkosen sijasta ja nostanu kytkimen äkisti ylös, niin oli kytkinasetelma antanu periks, ei vaihteetkaan menny kunnolla päälle muutakun sammuksissa... se oli kyl tdi... mut ei paljoo tarvi että kytkin rikki menee...
jos virittää meinaa niin sit suoraa kiintee vaikka kalliita hiluja onkin, vaihto ei kumminkaan ihan tunnin homma oo
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

^ Niin no tossa taas on se muutama satanen eroa hinnassa, ja kun sen sijottaa niin voi melkosen paljon varmemmin luottaa siihen että _kestää_. Ja saa sen kaksoismassan poistettua samaan rahaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

nojuu sen jälkeen saa repiä koneestakin melkeen mitä vaan =) itellä vasta viikon parin sisällä vauhtipyöriä :(
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
rpr
Posts: 6
Joined: 29.8.2008 21:47
Location: Pori

Post by rpr »

Ihan normaalissa kaupunkiajossa meni, mitään "vaihtovirhettä" ei tapahtunut. Autoa en tule ikinä lastuttamaan ja raha todellakin on este joten mahdollisimman halvalla kuntoon :). Auton vaihtoakin tässä suunnitellut jo jonkin aikaa.

Kykinpakettien hintoja kävin tänään kyselemässä. Motonetin 180e sarjaa ei ollut hyllyssä joten valmistajaa ei voi tietää. Motormarketissa Sachs 293e ja LUK reilu 300e + kaksoismassapyörä tarvittaessa +770e :? Ehdotuksia edullisesta vaihtotyön suorittajasta otetaan myös vastaan.

Mites tuollanen viallinen työ/pääsylinteri oireilee? Tuntuu oudolta että kytkin olis sökö kun ei luista tms. mutta enhä mä näistä mitään ymmärrä :D. Ei T. tai P. Häkliä kiinnostais heittää pieni lenkki autolla niin ehkä osais sanoa paremmin? Samoilla nurkilla kun pyöritään :)
Octavia RS -03
ex Passat 1.8t -02
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

yleensä huonontaa kytkimen irrotusta... tuu joku päivä poikkeemaan, soittele joku ilta, 041-4656654
luultavasti saan jonkin verran halvemmalla noi kytkinhilut mitä motonetti tarjoilee, vaihtokin luonaa
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Re: Passatin kytkin laukeamassa? (mistä uusi?)

Post by Juhizz »

Heitetääs vaikka tähän perään...

Oiskohan omassa Passatissa nyt kytkimen kanssa jotain jumppaa tiedossa kun huomasin yhtäkkiä valoissa jonottaessa että kytkin pohjassa tuntui muutaman kerran sellainen "nykäys" tasaisin välein.. ja ihan kuin olisi kiihtynyt vähän huonommin vähän tuon jälkeen (tästä en kyllä ihan varma kun oli lisäpainoakin mukana).

Ja mielenkiintoista sinänsä, tuota ei tuntunut enää seuravassa samassa tilanteessa..
User avatar
Zeerios
Posts: 122
Joined: 13.4.2012 2:50
Location: Tuusula

Re: Passatin kytkin laukeamassa? (mistä uusi?)

Post by Zeerios »

Nyt on itellä kytkin remppaa tiedossa. Alkaa luistamaa melkein heti kun polkaseen niin et alkaa kone kunnolla vääntämää. Riittääkö tohon tuommone 180e kytkin paketti motonetistä? tommonen kiinteellä vauhtiksella oleva maksaiski jo sit 600e. ja ei kai sitä vaihtipyörää tarvi vaihtaa... paitsi jos tossa on jo kiinteellä :shocked Kun ei tuotakaan tiiä. ei o jaksanu tutkia paperikasaa nii tarkkaa mikä on tuol ohjekirjakansiossa :|
-00 Passat Variant 1.8T
Post Reply