3bg 4motion peräpää

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
puuhis82
Posts: 7
Joined: 4.7.2009 20:26
Location: valkeala

3bg 4motion peräpää

Post by puuhis82 »

Juupa juu. oiskohan kellään tietoa, mistä saisi -03 4motion 3bg farkkuun taakse jäykempää jousta halvalla? tai mikä olisi fiksuin/helpoin/edullinen ratkaisu? Kärrin vetoa paljon ja nuo orkkis jouset on perässä hirveet! Kiitoksia jo etukäteen!
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Varmaan halvin ratkaisu on laittaa jousen väliin niitä bilteman kumisia jäykistäjiä. Ei ne taida kovin laillisia olla mutta kyllä ne asian ajaa ainakin hetken aikaa.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Joo tasan niin kauan et jousi napsahtaa poikki :roll:
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
puuhis82
Posts: 7
Joined: 4.7.2009 20:26
Location: valkeala

Post by puuhis82 »

En nyt ihan kumminkaan mitään pilipali versiota aio asentaa. kärriä vedetään tosiaan paljon ja tuo orkkis perä on hiton löysä. montut muistaa vielää monta sataa metriä montun jälkeenkin. missä hintaluokissa esim. säädettävät on tai ilmaperät tai hydrauliperät?
User avatar
vakio
Posts: 41
Joined: 2.7.2007 23:45
Location: Porvoo

Post by vakio »

Mitenkäs se nyt silleen velloo? En ole itse huomannut moista, kun noita kaakkeja joutuu aina silloin tällöin vetämään. Alkuperäinen vakioalusta on käytössä.
Passat Variant TDI 4Motion Highline -05
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Äkkiseltään kuulostaisi iskarit olevan vaihtoiässä jos jää vellomaan, eikä siinä jäykempi jousi ainakaan menoa vakauta.
Omassa kanssa tällä hetkellä vakio (sport) takajousi ja jäykempi iskari alustasarjasta lainattuna. Yksiakselinen Soliferi tulee perässä oikein mukavasti eikä jää heijailemaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
puuhis82
Posts: 7
Joined: 4.7.2009 20:26
Location: valkeala

Post by puuhis82 »

tää on jo toinen 3bg mulla ja molemmissa ollu sama vika ku tuota kahen hevosen koppia vetää. ei iskareissa mitää sanomista ole, tutkittiin. setä mies laitto peugeottii hydrauliperän ja sillä on pirun tasanen vedellä. itsellänikin on tuo "sport" alusta tehtaalta tuossa kiinni mut en tykkää. jollain ku sais korotettua vähän ja jäykistettyä. mitä tekee nelikolla missä on "maavaraa" noin "tulitikkuaskin" verran...
VW Passat Variant 1,9TDi PowerD 4Motion Highline -03 160hv
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Mitenkä te noi iskarit tutkitte? Silmämääräisesti vai jollain testerillä?
Varma valinta olis heittää alle vaikka KW Street Comfort, jossa säätövaraa on vakiosta 40mm alaspäin, eli saa korkeallekkin halutessaan. Ja iskarit on vakiota jämäkämmät.

Edelleenkin iskarit vaimentaa heijaamisen, ei jousi. Jäykempi jousi vaan heijaa entistä väkevämmin jos iskari ei sitä liikettä saa vaimennettua. Ja kuten edellä jo kerroin niin omassa juuri iskarin vaihto jämäkämpään paransi veto-ominaisuuksia. Alustasarjan jäykemmät jouset taas eivät jostain syystä sopineet kuvioon.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
puuhis82
Posts: 7
Joined: 4.7.2009 20:26
Location: valkeala

Post by puuhis82 »

setä mies ne tutki töissään, kun on asentaja ammatiltaan. tokihan sen nyt jokainen ymmärtää ettei pelkkä jousi alustasta jämäkkää tee. itsestään selvyys. mut noi vakio iskarit on kyllä jostain pimeästä paikasta... se vois olla että löis jotain säädettävää iskaria alle ni paranis.

mut onko kellä kokemuksia niistä hydrauli/ilma peristä?
VW Passat Variant 1,9TDi PowerD 4Motion Highline -03 160hv
User avatar
vakio
Posts: 41
Joined: 2.7.2007 23:45
Location: Porvoo

Post by vakio »

Eihän tuo 4motion Passat mikään maasturi ole nelivedostaan huolimatta. Hyvä ja jämäkkä peli se minun mielestäni on raskaankin kuorman vetoon. Toimii hyvin raskaan hevoskuorman vedossa. Mutta en minä sillä mihinkään likomärkään peltoon raskaan kärryn kanssa ajaisi. Jos on extreme tarpeita, niin niihin on kyllä parempiakin laitteita tarjolla.
Passat Variant TDI 4Motion Highline -05
User avatar
puuhis82
Posts: 7
Joined: 4.7.2009 20:26
Location: valkeala

Post by puuhis82 »

hyvin sillä kalja päissään nous pellosta akselistaan makaamaan jäänyt land cruiseri.;)

ei toki muuta tarvetta yleensä ole maastoon, kun menee mökille pohjoiseen niin siellä sais 5cm olla enempi maavaraa...

Ja en tuon takia kyllä autoa vaihda. totta, että on pirun hyvä vetää raskastakin kuormaa esim. liukkaalla. mut vähän kun sais jäykemmäks perän...
VW Passat Variant 1,9TDi PowerD 4Motion Highline -03 160hv
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

puuhis82 wrote:mut onko kellä kokemuksia niistä hydrauli/ilma peristä?
Tuskinpa on, metallilankaahan näihin yleensä vaihdetaan alle mutta vähän matalamman toivossa.

Toinen asia on että mistä meinaat löytää hydrauli tai ilmajousituksen? Mallikohtaista sarjaa tuskin ihan helposti löytyy ja sitten sen pitäisi olla vielä jollain tapaa hyväksyttyä laatua ettei leimamies rupee vihotteleen.

Edit: jaa niin jos parempaa iskaria pelkästään hakee niin kyllähän noita löytyy, Koni on tunnettu merkki ja löytyy säädöllä varustettua mallia, Bilsteiniltäkin varmaan säädettävää löytyy. Ja jos vaikkapa Slamitilta oikein kauniisti tiedustelee esim KW Variante 2 tai Street comfort -sarjan takaiskareita erikseen niin uskoisin toimituksen onnistuvan.

Vaan edeleen jos raha ei ole este niin laittaisin suosiolla koko paketin uusiksi ja olisi etupää myös samaa laatua perän kanssa. Jos perää kuorman takia jäykistää niin kuormaamattomana ajo-ominaisuudet luultavasti kärsii jossain määrin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
puuhis82
Posts: 7
Joined: 4.7.2009 20:26
Location: valkeala

Post by puuhis82 »

mitähän se tuommoinen esim. KW setti maksaisi kierrokselta? noin...
VW Passat Variant 1,9TDi PowerD 4Motion Highline -03 160hv
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

KW var2 1219e. Linkki
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Onkos muuten tietoa,että mimmoinen vetokoukku sopisi 4motion farkkuun?Saako 2 vetoisen koukun sopimaan mahdollisesti?

Listojen mukaan olisi oma malli 4 vedolle,mutta olisi vaan yksi uusi koukku 2 vetoisesta tiedossa :wink:
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ei sovi... pohja erilainen
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

ok 8)
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Post Reply