Ilmastoinnissa vikaa
Ilmastoinnissa vikaa
Terve!
Ajattelin jakaa teille kokemukseni Passatin ilmastoinnin ongelmasta joka tuli esiin viimehelteillä. Autona siis Passat -01 1.9Tdi 74kW. Ilmastointilaitteena automaatinen Climatronic.
Hankin auton viime lokakuussa (-08) mittarissa n.220000km ja nyt kertynyt omaa ajoa n.30 000km. Ilmastointi oli toiminut moitteetta nyt kesään asti ja ensimmäisten kunnon helteiden tullessa (+25C) alkoi kuulua kova ulvonta konehuoneesta. Kylmää kyllä pukkasi äänestä huolimatta. Ulvonta lakkasi kun painoi ECON-päälle ilmastoinnista ja palasi heti kun vaihtoi AUTO-tilaan. Ulvonta oli helppo paikallistaa kompuran suuntaan kun tarkasteli konehuonetta auton ja ilmastoinnin ollessa käynnissä.
Aloin etsimään muiden käyttäjien kokemuksia tältä palstalta ja pääsääntöisesti kova meteli ja ulvonta merkitsi laakerivikaa kompuran hihnapyörällä, kiristimen hihnapyörällä tai kompuran akselin katkeamista. Kaikki Passatin omistajat varmaan tietää sen kiroamisen ja sadattelun määrän tässä vaiheessa. Vielä soitto pariin huoltoliikkeeseen pääkaupunkiseudulla ja tuomio alkoi olla kirjoitettu = näyttäisi olevan kompuran vaihto edessä ja kaikki tietää mitä se maksaa.
Aika-ajoin tulee kuitenkin käytyä Savossa ja siellä ollessani päätin viedä auton vielä arvioitavaksi paikalliseen huoltamoon. Ajattelin että palvelu on ainakin rehellisempää, aidompaa ja halvempaa kuin pääkaupunkiseudulla. Ja yllätys: henkilökunnan mielestä ilmastoinnin hihna olisi löystynyt ja ainoastaan hihnan kiristys olisi paikallaan. Ja näin tehtiin samalla kertaa, 15min työtä, 15e laskua. Eikä konehuone ole ollut näin hiljainen edes autoa ostettaessa, enkä edes liioittele.
Itse en ole todellakaan mikään autovelho. Jarrurempat, oljyn ja suodattimien vaihdot onnistuu, ilmamäärämittarin olen vaihtanut ja autohifi asennuksia olen harrastanut. Tämä on ensimmäinen volkkarini ja myöskin viimeinen. Helposti tulee mieleen että jos olisin vienyt auton huoltoon pääkaupunkiseudulla olisiko laskun loppusumma ollut 15e sijaan 1200e?
Kiitokset kaikille jotka ovat tälle palstalle kirjoitelleet ja tuoneet ongelmia ja ratkaisuja esille. Sekä niille asioista jotain tietäville jotka ovat tietojaan jakaneet. Itse olen hyötynyt niistä jo monesti ja siksi päätin kirjoittaa tämän kokemukseni tänne muiden luettavaksi.
Hyvää kesää ja voimia volkkarin kanssa elämiseen
Ajattelin jakaa teille kokemukseni Passatin ilmastoinnin ongelmasta joka tuli esiin viimehelteillä. Autona siis Passat -01 1.9Tdi 74kW. Ilmastointilaitteena automaatinen Climatronic.
Hankin auton viime lokakuussa (-08) mittarissa n.220000km ja nyt kertynyt omaa ajoa n.30 000km. Ilmastointi oli toiminut moitteetta nyt kesään asti ja ensimmäisten kunnon helteiden tullessa (+25C) alkoi kuulua kova ulvonta konehuoneesta. Kylmää kyllä pukkasi äänestä huolimatta. Ulvonta lakkasi kun painoi ECON-päälle ilmastoinnista ja palasi heti kun vaihtoi AUTO-tilaan. Ulvonta oli helppo paikallistaa kompuran suuntaan kun tarkasteli konehuonetta auton ja ilmastoinnin ollessa käynnissä.
Aloin etsimään muiden käyttäjien kokemuksia tältä palstalta ja pääsääntöisesti kova meteli ja ulvonta merkitsi laakerivikaa kompuran hihnapyörällä, kiristimen hihnapyörällä tai kompuran akselin katkeamista. Kaikki Passatin omistajat varmaan tietää sen kiroamisen ja sadattelun määrän tässä vaiheessa. Vielä soitto pariin huoltoliikkeeseen pääkaupunkiseudulla ja tuomio alkoi olla kirjoitettu = näyttäisi olevan kompuran vaihto edessä ja kaikki tietää mitä se maksaa.
Aika-ajoin tulee kuitenkin käytyä Savossa ja siellä ollessani päätin viedä auton vielä arvioitavaksi paikalliseen huoltamoon. Ajattelin että palvelu on ainakin rehellisempää, aidompaa ja halvempaa kuin pääkaupunkiseudulla. Ja yllätys: henkilökunnan mielestä ilmastoinnin hihna olisi löystynyt ja ainoastaan hihnan kiristys olisi paikallaan. Ja näin tehtiin samalla kertaa, 15min työtä, 15e laskua. Eikä konehuone ole ollut näin hiljainen edes autoa ostettaessa, enkä edes liioittele.
Itse en ole todellakaan mikään autovelho. Jarrurempat, oljyn ja suodattimien vaihdot onnistuu, ilmamäärämittarin olen vaihtanut ja autohifi asennuksia olen harrastanut. Tämä on ensimmäinen volkkarini ja myöskin viimeinen. Helposti tulee mieleen että jos olisin vienyt auton huoltoon pääkaupunkiseudulla olisiko laskun loppusumma ollut 15e sijaan 1200e?
Kiitokset kaikille jotka ovat tälle palstalle kirjoitelleet ja tuoneet ongelmia ja ratkaisuja esille. Sekä niille asioista jotain tietäville jotka ovat tietojaan jakaneet. Itse olen hyötynyt niistä jo monesti ja siksi päätin kirjoittaa tämän kokemukseni tänne muiden luettavaksi.
Hyvää kesää ja voimia volkkarin kanssa elämiseen
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Sama vika rahikaisella, jotain laakeria ja muuta myytiin ensimmäiseks mutta hihna sielä vinkui. Ja vinkuu vieläkin, ei tossa pihalla saanu tarpeeks kiristettyä
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Eli vielä olisi ilmastoinnissa vikaa. Kompura on testattu siten että käytin sen irti ja annoin sille virtaa suoraan akusta jolloin magneettikytkin veti ja kompuran toiminta oli normaali. Voiko paineanturia jollain tavalla mitata? Arvot siitä pitäisi saada tietää. Järjestelmä on juuri täytetty. Missä muualla vika voisi olla? Voiko sulakkeet olla palanut? Climatronic:ssa kaikki symboöit näkyy normaalisti. Missä mahdolliset sulakkeet sijaitsevat.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Laitetaampa sitten tännekkin:
-Vikakoodien luku:econ+sisäkierto pohjaan 3sek. Jos koodeja useita, niin (temp+)napilla voi kelata eteenpäin.(Antaa koodit heksadesimaalina, muunna laskimella desimaalimuotoon)Tai vag-com
-Nollaus:kelaa koodit loppuun (temp+)napilla että näytössä on ne kolme nollaa kooodien tilalla=>econ 3sek pohjassa ja näyttöön tulee "444" tai nollaa vag-com:lla
-Selftest:Virta päälle ja 3sek aikana Econ+sisäkierto pohjaan ja pidät kunnes kaikki segmentit syttyvät näytölle. Kestää hetken ja näytölle tärähtää vikakoodit tai 444 jos ei vikaa. Selftestin voi tehdä myös vag-commilla. Tuon selftestin voi tehdä siis sillointällöin jos epäilee jotain vikaa.
Econilla pääsee aina normaalitilaan. Tuo nappulatekniikka on kätevä kun ei tarvi aina tietokonetta autossa.
-Vikakoodien luku:econ+sisäkierto pohjaan 3sek. Jos koodeja useita, niin (temp+)napilla voi kelata eteenpäin.(Antaa koodit heksadesimaalina, muunna laskimella desimaalimuotoon)Tai vag-com
-Nollaus:kelaa koodit loppuun (temp+)napilla että näytössä on ne kolme nollaa kooodien tilalla=>econ 3sek pohjassa ja näyttöön tulee "444" tai nollaa vag-com:lla
-Selftest:Virta päälle ja 3sek aikana Econ+sisäkierto pohjaan ja pidät kunnes kaikki segmentit syttyvät näytölle. Kestää hetken ja näytölle tärähtää vikakoodit tai 444 jos ei vikaa. Selftestin voi tehdä myös vag-commilla. Tuon selftestin voi tehdä siis sillointällöin jos epäilee jotain vikaa.
Econilla pääsee aina normaalitilaan. Tuo nappulatekniikka on kätevä kun ei tarvi aina tietokonetta autossa.
Passat
Tuo siis tarkoittaa ettei vikakoodeja ole. Kyllä tuolla näppäinyhdistelmällä siis voi lukea, jos vikakoodeja on "päällä".
Vikakoodeja tietenkin tulee, jos valvottava asia on aiheuttanut koodin. Mikäli esim. hihna luistaa tai laakeri ulvoo, niin niistä ei tietenkään koodia tule. Kun nyt luin koko ketjun, niin ääntelyhän loppui hihnan kiristyksellä?! Siis mitä muuta vikaa vielä tuossa on?
Vikakoodeja tietenkin tulee, jos valvottava asia on aiheuttanut koodin. Mikäli esim. hihna luistaa tai laakeri ulvoo, niin niistä ei tietenkään koodia tule. Kun nyt luin koko ketjun, niin ääntelyhän loppui hihnan kiristyksellä?! Siis mitä muuta vikaa vielä tuossa on?
Passat
Ok, tuo voi olla jokin anturivika? Kompura siis ei lähde pyörimään kuin tarpeesta. Kun asetettu sisälämpö on asetettu riittävän matalaksi ja sitä ei voi saavuttaa ilman kompressorilla tehtyä viilennystä.
Eli tuon viallisen anturin selvittämiseksi tarvitaan vag-com tai pitää käydä merkkihuollossa. Toki laite kertoo lämpötilat "econ"+"temp-"+"puhalluspienemmälle" näppäinyhdistelmällä. Selitykset löytyvät tuolta:http://www.passatworld.com/forums/showt ... hp?t=92981 Sitten "temp+" ja "temp-" voi selata. Econilla normaalitilaan.
[edit]myös tuolla koodeja:http://www.passatplus.de/arbeitshilfen/klima/codes.htm
Yksi mahdollisuus on viallinen rele, joka ohjaa tuota kompressorin magneettikytkintä.
Siis jos joku anturitieto on perssiillään, niin se ei automaattisesti aiheuta vikakoodia. Ei viallinen maffikaan tee automaattisesti vikakoodia.
Eli tuon viallisen anturin selvittämiseksi tarvitaan vag-com tai pitää käydä merkkihuollossa. Toki laite kertoo lämpötilat "econ"+"temp-"+"puhalluspienemmälle" näppäinyhdistelmällä. Selitykset löytyvät tuolta:http://www.passatworld.com/forums/showt ... hp?t=92981 Sitten "temp+" ja "temp-" voi selata. Econilla normaalitilaan.
[edit]myös tuolla koodeja:http://www.passatplus.de/arbeitshilfen/klima/codes.htm
Yksi mahdollisuus on viallinen rele, joka ohjaa tuota kompressorin magneettikytkintä.
Siis jos joku anturitieto on perssiillään, niin se ei automaattisesti aiheuta vikakoodia. Ei viallinen maffikaan tee automaattisesti vikakoodia.
Passat
Edit.Turo wrote:Climatronic:sta kun katsoi niitä arvoja niin silmään pisti paikka numero 45 kohdalla -99°c arvo virrat päällä sekä kun auto oli käynnissä. Eli minkä anturin arvoa tuo voisi näyttää, joku lämpötila mutta mikä? Ajotietokoneessa ulkolämpötila näyttää kyllä oikein.
Pieni googlettaminen tuotti tulokseksi
"45. Interior temperature counted (Ninc) dig"
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Löysin muuten toisenkin pdf:n vikakoodeista jossa kuiten sanottiin että 45:sessa olis moottorin lämpötila.
Vikakoodit - PDF
Vikakoodit - PDF
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Turo: tuossa Por:n linkin dokumentissa on "kanava 45" moottorin lämpötila-anturi. Niitä on kyllä paljon hajallisia. Viallinen moottorilämpötila-anturikaan ei välttämättä anna vikakoodia. ja vaikka antaisi, niin climatronikki ei niitä näytä?Por wrote:Löysin muuten toisenkin pdf:n vikakoodeista jossa kuiten sanottiin että 45:sessa olis moottorin lämpötila.
Vikakoodit - PDF
Toinen, mitä tuo "-99" voi olla on jokin asetusarvo, koita säädellää "temp+" ja "temp-" napeilla lämpötilan asetusarvoa ja kato mitä sille "-99":lle tapahtuu.
Passat
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Luultavasti kuuluu lähteä ainakin siinä ~+3 asteessa, mutta entä jossain -99 asteessa? Onko sulla parempaa tietoa?Pasi Häkli wrote:Kyllä ilmastoinnin kuuluu pelata kylmälläkin moottorilla...
Tässä casessa kyllä auttaisi kun tietäisi millä ehdoilla kompressori käynnistetään. Tiedätkö sinä, että ohjaako sitä magneettikytkintä rele jota taas climatronikki ohjaa? Sen releen toiminta pitäisi selvitä siitä kompressorin statuskanavasta 19 ?
Passat
Tuo -99 arvo muistipaikassa 45 ei muutu miksikään vaikka climatronickin näytöltä muuttelisi lämpötiloja mihin suuntaan tahansa. Onko esim. merkkihuollossa töissä olevilla tietoa, että mitä tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa vuoden 2002 vw golf variantissa, jossa sattuu olemaan 1.9TDI moottori vetotapana 4motion ja koneen tyyppinä ASZ. Mistä tässä vikaa osaisi lähteä paikantamaan ja millä tavalla?
Golf 1.9TDI 4motion -02
- Riku Korpela
- Posts: 289
- Joined: 17.12.2008 21:32
- Location: Seinäjoki
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Siis ulkolämpötilalle ei oo kuin 1 ainoa anturi, ja sen näyttämä näkyy climatronicin paneelista, jos siinä on -99 niin sehän on sitten selvä. Mutta näin käsitin että sen näyttämä arvo on ihan normaali.. Ja jos MOOTTORIN lämpötila-anturi näyttäisi -99 astetta niin eipä se moottorikaan ihan kunnolla enää toimisi..oh6jwe wrote:Luultavasti kuuluu lähteä ainakin siinä ~+3 asteessa, mutta entä jossain -99 asteessa? Onko sulla parempaa tietoa?
En muista ulkoa että oliko sille kompressorin magneettiventtiilille joku rele, ohjaus nyt ainakin tulee climatronicin paneelilta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 7
- Joined: 14.5.2012 20:32
Re: Ilmastoinnissa vikaa
Rele sijaitsee muistaakseni kuskinjalkatilassa ja ilmeisesti rele numero 13/53 kuuluu ilmastoinnille?
Vw golf -01
Kompressori ei lähde päälle. Ajettuani Climatronicista vikakoodit ja kanavat, antoi outoja lukemia kanaville 4 Exterior temperature Delayed, 5 Exterior Temperature Bumper, 6 Exterior Temperature Fresh air inlet. Lukemat olivat luokkaa 160-200*C, ja myös kanava 45 Motor Temperature antoi virheellistä lukemaa.
Climatronicissa näkyvä ulkolämpötila näyttää normaaleja ja realistisia lukemia, kuin myös mittaristossa oleva moottorinlämpötila mittari.
voiko olla että nämä kaikki anturit ovat rikki? vaikuttas oudolta
Jos ovat nii mistähän kyseiset anturit löytyvät? Bumber löytyy ilmeisesti puskurin alta alhaalta, mutta mistä muut? ilmeisesti mittaristossa näyttävä moottorinlämpötila anturi on eri kuin tämä mikä näkyy Climatronicissa?
autakkee toveria hädässä! miten lähte purkamaan tätä hallittua kaaosta?
Vw golf -01
Kompressori ei lähde päälle. Ajettuani Climatronicista vikakoodit ja kanavat, antoi outoja lukemia kanaville 4 Exterior temperature Delayed, 5 Exterior Temperature Bumper, 6 Exterior Temperature Fresh air inlet. Lukemat olivat luokkaa 160-200*C, ja myös kanava 45 Motor Temperature antoi virheellistä lukemaa.
Climatronicissa näkyvä ulkolämpötila näyttää normaaleja ja realistisia lukemia, kuin myös mittaristossa oleva moottorinlämpötila mittari.
voiko olla että nämä kaikki anturit ovat rikki? vaikuttas oudolta
Jos ovat nii mistähän kyseiset anturit löytyvät? Bumber löytyy ilmeisesti puskurin alta alhaalta, mutta mistä muut? ilmeisesti mittaristossa näyttävä moottorinlämpötila anturi on eri kuin tämä mikä näkyy Climatronicissa?
autakkee toveria hädässä! miten lähte purkamaan tätä hallittua kaaosta?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Ilmastoinnissa vikaa
^ Lähtisin vikaa etsimään oikealla testerillä, eli ensimmäisenä vikamuistit lukuun. Ei aina ole niin yksiselitteisiä nuo lämpötila-arvot mitä sieltä climapaneelista sattuu löytämään(jos noihin arvoihin olis 100% uskomista niin sulla olis nyt varmaan climatronicin paneeli rikki, jos kaikki arvot näyttää tommosia 160-200*C). Jos ei ilmastointihuoltoa ole tehty pitkään aikaan niin siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Jos kompura ei mene päälle lainkaan. Ja ottaa kompuran magneettikytkimeltä johdon irti ja mittaa sieltä jännitteen, tuleeko sitä vai ei.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007