Ilmastoinnissa vikaa

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Keke
Viestit: 1
Liittynyt: 10.7.2009 13:45

Ilmastoinnissa vikaa

Viesti Kirjoittaja Keke »

Terve!

Ajattelin jakaa teille kokemukseni Passatin ilmastoinnin ongelmasta joka tuli esiin viimehelteillä. Autona siis Passat -01 1.9Tdi 74kW. Ilmastointilaitteena automaatinen Climatronic.

Hankin auton viime lokakuussa (-08) mittarissa n.220000km ja nyt kertynyt omaa ajoa n.30 000km. Ilmastointi oli toiminut moitteetta nyt kesään asti ja ensimmäisten kunnon helteiden tullessa (+25C) alkoi kuulua kova ulvonta konehuoneesta. Kylmää kyllä pukkasi äänestä huolimatta. Ulvonta lakkasi kun painoi ECON-päälle ilmastoinnista ja palasi heti kun vaihtoi AUTO-tilaan. Ulvonta oli helppo paikallistaa kompuran suuntaan kun tarkasteli konehuonetta auton ja ilmastoinnin ollessa käynnissä.

Aloin etsimään muiden käyttäjien kokemuksia tältä palstalta ja pääsääntöisesti kova meteli ja ulvonta merkitsi laakerivikaa kompuran hihnapyörällä, kiristimen hihnapyörällä tai kompuran akselin katkeamista. Kaikki Passatin omistajat varmaan tietää sen kiroamisen ja sadattelun määrän tässä vaiheessa. ;) Vielä soitto pariin huoltoliikkeeseen pääkaupunkiseudulla ja tuomio alkoi olla kirjoitettu = näyttäisi olevan kompuran vaihto edessä ja kaikki tietää mitä se maksaa.

Aika-ajoin tulee kuitenkin käytyä Savossa ja siellä ollessani päätin viedä auton vielä arvioitavaksi paikalliseen huoltamoon. Ajattelin että palvelu on ainakin rehellisempää, aidompaa ja halvempaa kuin pääkaupunkiseudulla. Ja yllätys: henkilökunnan mielestä ilmastoinnin hihna olisi löystynyt ja ainoastaan hihnan kiristys olisi paikallaan. Ja näin tehtiin samalla kertaa, 15min työtä, 15e laskua. Eikä konehuone ole ollut näin hiljainen edes autoa ostettaessa, enkä edes liioittele.

Itse en ole todellakaan mikään autovelho. Jarrurempat, oljyn ja suodattimien vaihdot onnistuu, ilmamäärämittarin olen vaihtanut ja autohifi asennuksia olen harrastanut. Tämä on ensimmäinen volkkarini ja myöskin viimeinen. Helposti tulee mieleen että jos olisin vienyt auton huoltoon pääkaupunkiseudulla olisiko laskun loppusumma ollut 15e sijaan 1200e?

Kiitokset kaikille jotka ovat tälle palstalle kirjoitelleet ja tuoneet ongelmia ja ratkaisuja esille. Sekä niille asioista jotain tietäville jotka ovat tietojaan jakaneet. Itse olen hyötynyt niistä jo monesti ja siksi päätin kirjoittaa tämän kokemukseni tänne muiden luettavaksi.

Hyvää kesää ja voimia volkkarin kanssa elämiseen ;)
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Tuo ilmastoinnin pikkuhihnan kitinä/ääntely on todella yleistä. Sen saa vetää tosi kireelle että hiljenee.
Mutta ihmeellistä jos ensimmäisenä on ehdoteltu kompuran vaihtoa, kyllä se ääni on ihan erilainen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
Sami Jalonen
Viestit: 3129
Liittynyt: 18.3.2007 19:13
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Jalonen »

Sama vika rahikaisella, jotain laakeria ja muuta myytiin ensimmäiseks mutta hihna sielä vinkui. Ja vinkuu vieläkin, ei tossa pihalla saanu tarpeeks kiristettyä :D
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Eli vielä olisi ilmastoinnissa vikaa. Kompura on testattu siten että käytin sen irti ja annoin sille virtaa suoraan akusta jolloin magneettikytkin veti ja kompuran toiminta oli normaali. Voiko paineanturia jollain tavalla mitata? Arvot siitä pitäisi saada tietää. Järjestelmä on juuri täytetty. Missä muualla vika voisi olla? Voiko sulakkeet olla palanut? Climatronic:ssa kaikki symboöit näkyy normaalisti. Missä mahdolliset sulakkeet sijaitsevat.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

Ootko lukenut vikakoodit, siitähän se selviää se paineanturin kunto.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Vika koodia kun ei testeri anna.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

Lue sitten vikakoodit vaikka siitä Climatronicista itsestään.
Googlettamalla selviää miten ne siitä luetaan, kolmea nappia pohjassa piti mielestäni painaa.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Laitetaampa sitten tännekkin:
-Vikakoodien luku:econ+sisäkierto pohjaan 3sek. Jos koodeja useita, niin (temp+)napilla voi kelata eteenpäin.(Antaa koodit heksadesimaalina, muunna laskimella desimaalimuotoon)Tai vag-com
-Nollaus:kelaa koodit loppuun (temp+)napilla että näytössä on ne kolme nollaa kooodien tilalla=>econ 3sek pohjassa ja näyttöön tulee "444" tai nollaa vag-com:lla
-Selftest:Virta päälle ja 3sek aikana Econ+sisäkierto pohjaan ja pidät kunnes kaikki segmentit syttyvät näytölle. Kestää hetken ja näytölle tärähtää vikakoodit tai 444 jos ei vikaa. Selftestin voi tehdä myös vag-commilla. Tuon selftestin voi tehdä siis sillointällöin jos epäilee jotain vikaa.

Econilla pääsee aina normaalitilaan. Tuo nappulatekniikka on kätevä kun ei tarvi aina tietokonetta autossa.
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Ei näyttänyt climatronic vikoja tolla näppäin yhdistelmällä. Uusia ehdotuksia?
Golf 1.9TDI 4motion -02
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Turo kirjoitti:Ei näyttänyt climatronic vikoja tolla näppäin yhdistelmällä. Uusia ehdotuksia?
Mitä siis tapahtui, kun painoit econia+sisäkiertoa yhtäaikaa 3sek? Mitä näytöllä oli?
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

444 00 muistaakseni.
Golf 1.9TDI 4motion -02
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Tuo siis tarkoittaa ettei vikakoodeja ole. Kyllä tuolla näppäinyhdistelmällä siis voi lukea, jos vikakoodeja on "päällä".

Vikakoodeja tietenkin tulee, jos valvottava asia on aiheuttanut koodin. Mikäli esim. hihna luistaa tai laakeri ulvoo, niin niistä ei tietenkään koodia tule. Kun nyt luin koko ketjun, niin ääntelyhän loppui hihnan kiristyksellä?! Siis mitä muuta vikaa vielä tuossa on?
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Eli kun painat AUTO nappia niin kompuran magneettikytkin ei vedä. Magneettikytkin veti kyllä kun sinne antoi akusta suoraan 12v.
Golf 1.9TDI 4motion -02
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Ok, tuo voi olla jokin anturivika? Kompura siis ei lähde pyörimään kuin tarpeesta. Kun asetettu sisälämpö on asetettu riittävän matalaksi ja sitä ei voi saavuttaa ilman kompressorilla tehtyä viilennystä.

Eli tuon viallisen anturin selvittämiseksi tarvitaan vag-com tai pitää käydä merkkihuollossa. Toki laite kertoo lämpötilat "econ"+"temp-"+"puhalluspienemmälle" näppäinyhdistelmällä. Selitykset löytyvät tuolta:http://www.passatworld.com/forums/showt ... hp?t=92981 Sitten "temp+" ja "temp-" voi selata. Econilla normaalitilaan.
[edit]myös tuolla koodeja:http://www.passatplus.de/arbeitshilfen/klima/codes.htm

Yksi mahdollisuus on viallinen rele, joka ohjaa tuota kompressorin magneettikytkintä.

Siis jos joku anturitieto on perssiillään, niin se ei automaattisesti aiheuta vikakoodia. Ei viallinen maffikaan tee automaattisesti vikakoodia.
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Itsellä tuli mieleen esim paineanturi joka voisi ehkä olla viallinen, mutta miten sen voisi tarkistaa?
Golf 1.9TDI 4motion -02
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

luultavasti se kylmäaineen paineanturi antaisi vikakoodin. Katso ensin, onko nuo lämpötila-anturiden lukemat järkeviä.
Passat
Patu
Viestit: 375
Liittynyt: 25.8.2008 10:20
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Patu »

Rikkinäinen paineanturi antaa vikakoodin, mulla oli meinaan se rikki. Sen vaihtamalla rupes ilmastointi toimimaan mutta mulla siis pukkas vikakoodia.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Minkälaisen vikakoodin se pukkas? Jotain arvoa se näytti muistaakseni -99, että liekkö se anturi sitten rikki? Tänään voin vielä tarkistaa tilanteen.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Climatronic:sta kun katsoi niitä arvoja niin silmään pisti paikka numero 45 kohdalla -99°c arvo virrat päällä sekä kun auto oli käynnissä. Eli minkä anturin arvoa tuo voisi näyttää, joku lämpötila mutta mikä? Ajotietokoneessa ulkolämpötila näyttää kyllä oikein.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Avatar
Por
Viestit: 256
Liittynyt: 21.11.2008 19:22
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja Por »

Turo kirjoitti:Climatronic:sta kun katsoi niitä arvoja niin silmään pisti paikka numero 45 kohdalla -99°c arvo virrat päällä sekä kun auto oli käynnissä. Eli minkä anturin arvoa tuo voisi näyttää, joku lämpötila mutta mikä? Ajotietokoneessa ulkolämpötila näyttää kyllä oikein.
Edit.
Pieni googlettaminen tuotti tulokseksi

"45. Interior temperature counted (Ninc) dig"
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Eli mitähän tuo suomeksi tarkoittaa, että missä vika voisi olla? Kun suora suomennus ei ainakaan minua auta.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Mitä arvoa muilla climatronic näyttää 45 paikan kohdalla?
Golf 1.9TDI 4motion -02
Avatar
Por
Viestit: 256
Liittynyt: 21.11.2008 19:22
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja Por »

Mulla näytti 45:sen kohdalla '05' ilman astemerkintöjä
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Onkos siun autossa 45 paikalla sama anturi vai onko se jollain muualla paikalla? Miun tapauksessa 2002 vuoden golffi kyseessä.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Kellään hajua mikä anturi tuossa miulla kyseessä ja missä se sijaitsee. Suora suomennus miun englannilla sanos jotain sisälämpötilaa mittaava anturi ois kyseessä.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Avatar
Por
Viestit: 256
Liittynyt: 21.11.2008 19:22
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja Por »

Löysin muuten toisenkin pdf:n vikakoodeista jossa kuiten sanottiin että 45:sessa olis moottorin lämpötila.

Vikakoodit - PDF
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Ne mittausarvoryhmät voi olla eri ryhmissä eri autoissa, eli niiden varaan ei ihan hirveesti kannata luottaa jos ei tiedä mitä arvoa sieltä yrittää tulkita...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Loud`E
Viestit: 9
Liittynyt: 18.5.2009 14:52

Viesti Kirjoittaja Loud`E »

Voiko tuolla ECON + kiertoilma 3sek. pohjassa tempulla nähdä onko flekti paskana, nimittäin ei pyöri mihinkä vaikka auto käynnissä ja/tai ilmastointi päällä.?!?
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Por kirjoitti:Löysin muuten toisenkin pdf:n vikakoodeista jossa kuiten sanottiin että 45:sessa olis moottorin lämpötila.

Vikakoodit - PDF
Turo: tuossa Por:n linkin dokumentissa on "kanava 45" moottorin lämpötila-anturi. Niitä on kyllä paljon hajallisia. Viallinen moottorilämpötila-anturikaan ei välttämättä anna vikakoodia. ja vaikka antaisi, niin climatronikki ei niitä näytä?

Toinen, mitä tuo "-99" voi olla on jokin asetusarvo, koita säädellää "temp+" ja "temp-" napeilla lämpötilan asetusarvoa ja kato mitä sille "-99":lle tapahtuu.
Passat
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Loud`E kirjoitti:Voiko tuolla ECON + kiertoilma 3sek. pohjassa tempulla nähdä onko flekti paskana, nimittäin ei pyöri mihinkä vaikka auto käynnissä ja/tai ilmastointi päällä.?!?
Voi tuota temppua kokeilla. Jos näyttöön tulee 444 niin se tarkoittaa ettei mitään vikakoodia ole päällä.
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Mitenkäs moottorin lämpötila anturi vaikuttaa auton ilmastointiin?
Golf 1.9TDI 4motion -02
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Joskos ilmastointi meinaa odotella, että moottoria kuormitetaan vasta lämpöisenä? No omassa Passatissa tuossa 45 oli "04" ja tuo 45 kanava oli viimeinen kanava.

Nyt olisi hyvä tarkistaa vag-commilla moottorilämpötilaanturi.
Passat
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Kyllä ilmastoinnin kuuluu pelata kylmälläkin moottorilla...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Markus V
Viestit: 266
Liittynyt: 4.3.2007 21:59
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Markus V »

Mutta eiks se mene niin että ilmastointi ei lähde päälle jos ulkolämpötila on liian matala. Meinaan että joskos vika olisi anturissa joka mittaa ulkolämpötilaa, tai jotain.
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Joo, mutta sen näkee sitten jo vaikka climatronicin näytöstäkin että mitä se näyttää ulkolämpötilaksi. Jos se näyttää oikein niin vika ei siinä ole.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Pasi Häkli kirjoitti:Kyllä ilmastoinnin kuuluu pelata kylmälläkin moottorilla...
Luultavasti kuuluu lähteä ainakin siinä ~+3 asteessa, mutta entä jossain -99 asteessa? Onko sulla parempaa tietoa?

Tässä casessa kyllä auttaisi kun tietäisi millä ehdoilla kompressori käynnistetään. Tiedätkö sinä, että ohjaako sitä magneettikytkintä rele jota taas climatronikki ohjaa? Sen releen toiminta pitäisi selvitä siitä kompressorin statuskanavasta 19 ?
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Tuo -99 arvo muistipaikassa 45 ei muutu miksikään vaikka climatronickin näytöltä muuttelisi lämpötiloja mihin suuntaan tahansa. Onko esim. merkkihuollossa töissä olevilla tietoa, että mitä tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa vuoden 2002 vw golf variantissa, jossa sattuu olemaan 1.9TDI moottori vetotapana 4motion ja koneen tyyppinä ASZ. Mistä tässä vikaa osaisi lähteä paikantamaan ja millä tavalla?
Golf 1.9TDI 4motion -02
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Mitä siellä kanavassa 19 lukee, kun auto on käynnissä ja ilmastoinnin pitäisi puhaltaa kylmää?

Tuo auton vuosimalli ym. ei vielä paljoa auta. Pitäisi tietää HW(hardware) ja SW(software) versiot siitä paneelista.
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Mistäs mie siulle saan HW:n ja SW:n kaivettua?
Golf 1.9TDI 4motion -02
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Empä mie niillä mitään tee, merkkiliikkeen hemmot voisi saada irti niistä enemmän. Ota paneeli irti ja kaikki numerot talteen tarroista.

Enemmänkin tuon kanavan 19 tiedollla voisi poissulkea tiettyjä vikoja kuten mahdollisen relevian kompressorin ohjauksessa.
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Lähteekö climatronic:n paneeli ihan vetäisemällä irti?
Golf 1.9TDI 4motion -02
Avatar
Riku Korpela
Viestit: 292
Liittynyt: 17.12.2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Riku Korpela »

Jos en väärin muista keväästä, niin se muovikehys irti ja sit se clima-hässäkkä ruuveilla kiinni
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

19 paikassa lukee vaan 0 kun auto oli käynnissä ja ilmastointi AUTO asennossa lämpötilaksi säädetty 18 astetta.
Golf 1.9TDI 4motion -02
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

oh6jwe kirjoitti:Luultavasti kuuluu lähteä ainakin siinä ~+3 asteessa, mutta entä jossain -99 asteessa? Onko sulla parempaa tietoa?
Siis ulkolämpötilalle ei oo kuin 1 ainoa anturi, ja sen näyttämä näkyy climatronicin paneelista, jos siinä on -99 niin sehän on sitten selvä. Mutta näin käsitin että sen näyttämä arvo on ihan normaali.. Ja jos MOOTTORIN lämpötila-anturi näyttäisi -99 astetta niin eipä se moottorikaan ihan kunnolla enää toimisi..

En muista ulkoa että oliko sille kompressorin magneettiventtiilille joku rele, ohjaus nyt ainakin tulee climatronicin paneelilta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
oh6jwe
Viestit: 63
Liittynyt: 21.10.2008 11:19
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja oh6jwe »

Pasi:Tarkoitin kylläkin moottorilämpötila-anturia :roll:
Turo:Mullakin kanava 19 näytti "0" joten epäilisin sitä mahdollista relettä.
Passat
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Nonni nyt sain vihdoin katsottua mitä climatronic paneelin takana olevassa tarrassa lukee ja siellä oli tämmöistä esim:

5HB 008 139-00
3B1 907 044 C
BL-RT
HW 014

Pystyykö noitten perusteella mitään sanomaan?
Golf 1.9TDI 4motion -02
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Jos rele vika niin missä mahdollisesti rele sijaitsee?
Golf 1.9TDI 4motion -02
Turo
Viestit: 111
Liittynyt: 13.4.2008 3:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Turo »

Eikö kukaan osaa auttaa asiassa?
Golf 1.9TDI 4motion -02
kenttälapio
Viestit: 7
Liittynyt: 14.5.2012 20:32

Re: Ilmastoinnissa vikaa

Viesti Kirjoittaja kenttälapio »

Rele sijaitsee muistaakseni kuskinjalkatilassa ja ilmeisesti rele numero 13/53 kuuluu ilmastoinnille?

Vw golf -01

Kompressori ei lähde päälle. Ajettuani Climatronicista vikakoodit ja kanavat, antoi outoja lukemia kanaville 4 Exterior temperature Delayed, 5 Exterior Temperature Bumper, 6 Exterior Temperature Fresh air inlet. Lukemat olivat luokkaa 160-200*C, ja myös kanava 45 Motor Temperature antoi virheellistä lukemaa.

Climatronicissa näkyvä ulkolämpötila näyttää normaaleja ja realistisia lukemia, kuin myös mittaristossa oleva moottorinlämpötila mittari.

voiko olla että nämä kaikki anturit ovat rikki? vaikuttas oudolta :(
Jos ovat nii mistähän kyseiset anturit löytyvät? Bumber löytyy ilmeisesti puskurin alta alhaalta, mutta mistä muut? ilmeisesti mittaristossa näyttävä moottorinlämpötila anturi on eri kuin tämä mikä näkyy Climatronicissa?

autakkee toveria hädässä! miten lähte purkamaan tätä hallittua kaaosta?
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ilmastoinnissa vikaa

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

^ Lähtisin vikaa etsimään oikealla testerillä, eli ensimmäisenä vikamuistit lukuun. Ei aina ole niin yksiselitteisiä nuo lämpötila-arvot mitä sieltä climapaneelista sattuu löytämään(jos noihin arvoihin olis 100% uskomista niin sulla olis nyt varmaan climatronicin paneeli rikki, jos kaikki arvot näyttää tommosia 160-200*C). Jos ei ilmastointihuoltoa ole tehty pitkään aikaan niin siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Jos kompura ei mene päälle lainkaan. Ja ottaa kompuran magneettikytkimeltä johdon irti ja mittaa sieltä jännitteen, tuleeko sitä vai ei.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Vastaa Viestiin