Jakohihnan+laturin yms. hihnanvaihto ja vähän muutakin!
Jakohihnan+laturin yms. hihnanvaihto ja vähän muutakin!
Eli jösses... tänään kävin paikallisella marmorilla laittaa tilaukseen uudet eturoiskeläpät niin kysyin samalla kitisevästä hihnapyörästä (1.9 tdi ahu... sigun auto) niin epäilykseni menikin pieleen... vika ei ole hihnapyörän laakerivika vaan pultti jolla hihnapyörä on kiinni on mutkalla. Mitä volkkarin insinööri sanoi että pultti on omaan silmään aika hemmetin pitkä... päättyy vasta jossain koneen keskellä jossa menee aika helkkaristi piuhaa ja ahtopaineputkea jne. päällä ja on kaikenlisäksi hankalassa paikassa niin kun itsellä ei riitä näppitaidot moisen vaihtoon niin kertokaas te kokeneemmat mitä kaikkea kannattaa vaihtaa?
Alkuun ajatuksena olisi että jos marmorilla teetättäis niin homman sais tietty ehkä ammattilaisella nopeiten teetätettyä jolloin myös sais tuon kilsatakuun päälle että jos auto hajoaa tietyn kilsamäärän sisällä niin vw korvaa majoitukset, hinauksen, korjauksen yms. (onko tämä totta?) Ajattelin vaihdattaa jakopään hihnan, laturin hihnan joka myös pyörittää flektiä ja ainaskin tehostinta, tuon kitisevän hihnapyörän ja sen pultin, kaikk ilmansuodattimet ja polttoaineen suodattimen... mites kun muistu mieleen että eikös samalla pidä jotain kiristimiä vaihtaa jakopään puolelta niin tuleeko ne jakohinhna mukana vai pitääkö niistäkin erikseen kaivaa kuvetta? Marmorilla antovat hintaarvioksi 640 ja hilut päälle poislukien suodattimien vaihdon.
Vaihtoehtona oisi yksi tuttu joka on tehnyt autojen kanssa töitä koko ikänsä mutta tuossa pistää itsellä miettimään se että maksaakko kunnolla itsensä kipeäksi merkkiosista lähes puoli miljoonaa ajettuun autoon ja saisi tuon hajoamisturvan myös mukaan kun taas jos pimeästi teetättäisi niin jos hajoaa niin omasta lompsasta menee ja tuon pultin vaihdon hankaluus pistää miettimään että kauanko hommassa menisi ja tarvikeosien kestävyys tai jos alkuperäisenä ostaisi osat mutta silti tuo työn kesto ja se että jos auto hajoaakin vaikka kymppitonnin sisällä niin mitäs sitten?
Kertokaas te kokeneemmat miten homma kannattaisi tehdä?
Alkuun ajatuksena olisi että jos marmorilla teetättäis niin homman sais tietty ehkä ammattilaisella nopeiten teetätettyä jolloin myös sais tuon kilsatakuun päälle että jos auto hajoaa tietyn kilsamäärän sisällä niin vw korvaa majoitukset, hinauksen, korjauksen yms. (onko tämä totta?) Ajattelin vaihdattaa jakopään hihnan, laturin hihnan joka myös pyörittää flektiä ja ainaskin tehostinta, tuon kitisevän hihnapyörän ja sen pultin, kaikk ilmansuodattimet ja polttoaineen suodattimen... mites kun muistu mieleen että eikös samalla pidä jotain kiristimiä vaihtaa jakopään puolelta niin tuleeko ne jakohinhna mukana vai pitääkö niistäkin erikseen kaivaa kuvetta? Marmorilla antovat hintaarvioksi 640 ja hilut päälle poislukien suodattimien vaihdon.
Vaihtoehtona oisi yksi tuttu joka on tehnyt autojen kanssa töitä koko ikänsä mutta tuossa pistää itsellä miettimään se että maksaakko kunnolla itsensä kipeäksi merkkiosista lähes puoli miljoonaa ajettuun autoon ja saisi tuon hajoamisturvan myös mukaan kun taas jos pimeästi teetättäisi niin jos hajoaa niin omasta lompsasta menee ja tuon pultin vaihdon hankaluus pistää miettimään että kauanko hommassa menisi ja tarvikeosien kestävyys tai jos alkuperäisenä ostaisi osat mutta silti tuo työn kesto ja se että jos auto hajoaakin vaikka kymppitonnin sisällä niin mitäs sitten?
Kertokaas te kokeneemmat miten homma kannattaisi tehdä?
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Itse tehtynä saat sellaisen kun ansaitset, edullisin.
Kaverilla teetettynä saat sellaisen kun sattuu tulemaan, hinta/laatusuhde varmaan ok.
Marmorilta saat ison laskun, kallein.
Köyhällä ei ole varaa halpaan ja kallein ei aina välttämättä ole paras.
Itse valitsisin noista vaihtoehdoista tuon herra A:n.
Jos itselläsi ei ole kokemusta vastaavista eikä intoa/aikaa sitä hankkia niin Herra B
Jos taas taskuissa on rahaa niin ettei paskalle taivu niin sitten Herra C.
Toisaalta voit myös valita Herra B:n ja annan mielelläni tilinumeron tilille jossa ainakin vielä viimeisimmän tiedon mukaan olisi ollut tilaa.
Kuten saatat havaita, vähän mielipide juttuja. Tee niinkuin itsestäsi oikealta tuntuu.
Kaverilla teetettynä saat sellaisen kun sattuu tulemaan, hinta/laatusuhde varmaan ok.
Marmorilta saat ison laskun, kallein.
Köyhällä ei ole varaa halpaan ja kallein ei aina välttämättä ole paras.
Itse valitsisin noista vaihtoehdoista tuon herra A:n.
Jos itselläsi ei ole kokemusta vastaavista eikä intoa/aikaa sitä hankkia niin Herra B
Jos taas taskuissa on rahaa niin ettei paskalle taivu niin sitten Herra C.
Toisaalta voit myös valita Herra B:n ja annan mielelläni tilinumeron tilille jossa ainakin vielä viimeisimmän tiedon mukaan olisi ollut tilaa.
Kuten saatat havaita, vähän mielipide juttuja. Tee niinkuin itsestäsi oikealta tuntuu.
Niin, alkuperäisvaraosilla on tietty kahden vuoden takuu merkkiliikkessä. Niissäkin on kyllä jotain pienellä painettua pränttiä mitä se ei kata, mutta on tietty "takavalotakuuta" miellyttävämpi vaihtoehto. Mistään kilometrimääriin perustuvista jutuista en kyllä tiedä..Satelite wrote:..sais tuon kilsatakuun päälle että jos auto hajoaa tietyn kilsamäärän sisällä niin vw korvaa majoitukset, hinauksen, korjauksen yms. (onko tämä totta?)
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Jos alkuperäiselle jakohihnalle luvataan kesto 90 000km, ja se katkeaa 89 999km ajettuna, korvaa takuu moottoriremontin. Jos kilometrikään yli, ei korvata mitään.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Kyllähän noissa jakohihnan vaihtoväleissä ainakin on se "tai neljä vuotta" -optio, eikö olekin? Eihän ne loputomiin sitä takaa, jos se auto seisoo jossain pihan perällä muutaman vuoden...
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Joo toki siinä on KM/vuotta.
Pasi, näin ainakin "koulussa" juuri varaosakurssilla opetettiin.. Toki pienellä präntättyjä tekstejä varmasti jostain löytyy.
Pasi, näin ainakin "koulussa" juuri varaosakurssilla opetettiin.. Toki pienellä präntättyjä tekstejä varmasti jostain löytyy.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Juuh, aina ei vaan kannata ihan mitä vaan huudella netissä.
Meille tuli viime viikolla esim yks asiakas sanomaan, että takuu korvaa hänen golffista etuoven vääntyneen alareunan, kun sinne kertyy jäätä. Netistä oli niin lukenut. Siinäkään tapauksessa maksajaa ei löytynyt vag-konsernin sisäpuolelta. Vaikka netissä niin väitetään että kaikki menee takuuseen.
Meille tuli viime viikolla esim yks asiakas sanomaan, että takuu korvaa hänen golffista etuoven vääntyneen alareunan, kun sinne kertyy jäätä. Netistä oli niin lukenut. Siinäkään tapauksessa maksajaa ei löytynyt vag-konsernin sisäpuolelta. Vaikka netissä niin väitetään että kaikki menee takuuseen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
^ OT: Arenalla on tuosta iso keskustelu. Liittyneekö asiaan? En ole jaksanut tuota juuri lueskella, kun asia ei ole ollut niin sydäntä lähellä. Mikä mahtanee olla sit virallinen totuus.
On muuten asiasta viidenteen jälleen yksi hieno "ominaisuus" konsernin autoissa...
On muuten asiasta viidenteen jälleen yksi hieno "ominaisuus" konsernin autoissa...
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Pitää katsoa kun vanha auto tuo on jo että jos tutulla teetättäisi... meni sit kaasujousikin konepellistä et sekin tippuu päälle et nyt kyrsii ja urakalla... tuntuu et ei riitä yhen osan hajoaminen vaan hajoaa kaikki tai on loppuunkulunu
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Jees kaikki osat on jo autossa odottamassa suodattimia myöten ja kaasujousi saapuu keskiviikkona... yhteishintaa noin 360 euroa osille ja siihen noin 100-150 vaivanpalkkaa päälle että yksi tuttu laittaa millä on nosturit ja kaikki Torstaina alkaa räpeltäminen.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Jees auto on pajalla... käyn vielä ostaa tänään jäähdytinnesteet autoon ja huomenna käyn samalla kun keulaa rassataan niin tekee pienen paikkamaalauksen kun perkele työkalupakin reuna raapas pienen naarmun taakse mutta onneks ihan pintanaarmu ettei oo ees peltiin asti.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Ähtärissä merkkihuollossa teettettynä...
Meidän passattiin vaihdatettiin jakohihna+ kiristinhilut, vesipumppu, laturi ja laturin hihna ni yhteensä maksoivat 720€.
Mulla laturi alkoi pitää viuh viuh ääntä ni vaihdettiin sit koko laturi eikä pelkästään se "vauhtipyörä" ni on ainakin kunnossa ja ääni loppui kuin seinään.
Turvallisia ajokilometrejä taas kärrytellään!!
Mulla laturi alkoi pitää viuh viuh ääntä ni vaihdettiin sit koko laturi eikä pelkästään se "vauhtipyörä" ni on ainakin kunnossa ja ääni loppui kuin seinään.
Turvallisia ajokilometrejä taas kärrytellään!!
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ihan kunnon osia sielä on jakopääosissa... skf ym
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;