Jakohihnan+laturin yms. hihnanvaihto ja vähän muutakin!

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Satelite
Posts: 625
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Jakohihnan+laturin yms. hihnanvaihto ja vähän muutakin!

Post by Satelite »

Eli jösses... tänään kävin paikallisella marmorilla laittaa tilaukseen uudet eturoiskeläpät niin kysyin samalla kitisevästä hihnapyörästä (1.9 tdi ahu... sigun auto) niin epäilykseni menikin pieleen... vika ei ole hihnapyörän laakerivika vaan pultti jolla hihnapyörä on kiinni on mutkalla. Mitä volkkarin insinööri sanoi että pultti on omaan silmään aika hemmetin pitkä... päättyy vasta jossain koneen keskellä jossa menee aika helkkaristi piuhaa ja ahtopaineputkea jne. päällä ja on kaikenlisäksi hankalassa paikassa niin kun itsellä ei riitä näppitaidot moisen vaihtoon niin kertokaas te kokeneemmat mitä kaikkea kannattaa vaihtaa?

Alkuun ajatuksena olisi että jos marmorilla teetättäis niin homman sais tietty ehkä ammattilaisella nopeiten teetätettyä jolloin myös sais tuon kilsatakuun päälle että jos auto hajoaa tietyn kilsamäärän sisällä niin vw korvaa majoitukset, hinauksen, korjauksen yms. (onko tämä totta?) Ajattelin vaihdattaa jakopään hihnan, laturin hihnan joka myös pyörittää flektiä ja ainaskin tehostinta, tuon kitisevän hihnapyörän ja sen pultin, kaikk ilmansuodattimet ja polttoaineen suodattimen... mites kun muistu mieleen että eikös samalla pidä jotain kiristimiä vaihtaa jakopään puolelta niin tuleeko ne jakohinhna mukana vai pitääkö niistäkin erikseen kaivaa kuvetta? Marmorilla antovat hintaarvioksi 640 ja hilut päälle poislukien suodattimien vaihdon.

Vaihtoehtona oisi yksi tuttu joka on tehnyt autojen kanssa töitä koko ikänsä mutta tuossa pistää itsellä miettimään se että maksaakko kunnolla itsensä kipeäksi merkkiosista lähes puoli miljoonaa ajettuun autoon ja saisi tuon hajoamisturvan myös mukaan kun taas jos pimeästi teetättäisi niin jos hajoaa niin omasta lompsasta menee ja tuon pultin vaihdon hankaluus pistää miettimään että kauanko hommassa menisi ja tarvikeosien kestävyys tai jos alkuperäisenä ostaisi osat mutta silti tuo työn kesto ja se että jos auto hajoaakin vaikka kymppitonnin sisällä niin mitäs sitten?

Kertokaas te kokeneemmat miten homma kannattaisi tehdä? :roll:
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
dr_ink
Posts: 55
Joined: 8.12.2007 18:53
Location: Vantaa

Post by dr_ink »

Itse tehtynä saat sellaisen kun ansaitset, edullisin.
Kaverilla teetettynä saat sellaisen kun sattuu tulemaan, hinta/laatusuhde varmaan ok.
Marmorilta saat ison laskun, kallein.

Köyhällä ei ole varaa halpaan ja kallein ei aina välttämättä ole paras.
Itse valitsisin noista vaihtoehdoista tuon herra A:n.
Jos itselläsi ei ole kokemusta vastaavista eikä intoa/aikaa sitä hankkia niin Herra B
Jos taas taskuissa on rahaa niin ettei paskalle taivu niin sitten Herra C.
Toisaalta voit myös valita Herra B:n ja annan mielelläni tilinumeron tilille jossa ainakin vielä viimeisimmän tiedon mukaan olisi ollut tilaa.

Kuten saatat havaita, vähän mielipide juttuja. Tee niinkuin itsestäsi oikealta tuntuu.
Leroy
Posts: 404
Joined: 10.9.2008 9:20
Location: Oulu

Post by Leroy »

Satelite wrote:..sais tuon kilsatakuun päälle että jos auto hajoaa tietyn kilsamäärän sisällä niin vw korvaa majoitukset, hinauksen, korjauksen yms. (onko tämä totta?)
Niin, alkuperäisvaraosilla on tietty kahden vuoden takuu merkkiliikkessä. Niissäkin on kyllä jotain pienellä painettua pränttiä mitä se ei kata, mutta on tietty "takavalotakuuta" miellyttävämpi vaihtoehto. Mistään kilometrimääriin perustuvista jutuista en kyllä tiedä..
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Jos alkuperäiselle jakohihnalle luvataan kesto 90 000km, ja se katkeaa 89 999km ajettuna, korvaa takuu moottoriremontin. Jos kilometrikään yli, ei korvata mitään.
Leroy
Posts: 404
Joined: 10.9.2008 9:20
Location: Oulu

Post by Leroy »

Kyllähän noissa jakohihnan vaihtoväleissä ainakin on se "tai neljä vuotta" -optio, eikö olekin? Eihän ne loputomiin sitä takaa, jos se auto seisoo jossain pihan perällä muutaman vuoden...
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Kale
Posts: 972
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

7 vuotta lupasivat meidän -00 polon hihnan vaihtoväliksi Laakkosella.
Last edited by Kale on 27.2.2010 16:40, edited 1 time in total.
Jaku
Posts: 136
Joined: 27.10.2007 16:11
Location: Kuukanniemi
Contact:

Post by Jaku »

2 vuotta hihna oli paikallaan 85000km ja rispaantunu jo pahasti...
Passat 1.9 TDI -01
pikku polo 1.4 -06
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aqi6+jaku-auto.html
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Sami Jalonen wrote:Jos alkuperäiselle jakohihnalle luvataan kesto 90 000km, ja se katkeaa 89 999km ajettuna, korvaa takuu moottoriremontin. Jos kilometrikään yli, ei korvata mitään.
Ei se noin yksiselitteisesti mene...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3129
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Joo toki siinä on KM/vuotta.

Pasi, näin ainakin "koulussa" juuri varaosakurssilla opetettiin.. Toki pienellä präntättyjä tekstejä varmasti jostain löytyy.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Juuh, aina ei vaan kannata ihan mitä vaan huudella netissä.
Meille tuli viime viikolla esim yks asiakas sanomaan, että takuu korvaa hänen golffista etuoven vääntyneen alareunan, kun sinne kertyy jäätä. Netistä oli niin lukenut. Siinäkään tapauksessa maksajaa ei löytynyt vag-konsernin sisäpuolelta. Vaikka netissä niin väitetään että kaikki menee takuuseen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1562
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

^ OT: Arenalla on tuosta iso keskustelu. Liittyneekö asiaan? En ole jaksanut tuota juuri lueskella, kun asia ei ole ollut niin sydäntä lähellä. Mikä mahtanee olla sit virallinen totuus.

On muuten asiasta viidenteen jälleen yksi hieno "ominaisuus" konsernin autoissa... :roll:
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Ainakin nopeella vilkasulla samaa asiaa...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Satelite
Posts: 625
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Pitää katsoa kun vanha auto tuo on jo että jos tutulla teetättäisi... meni sit kaasujousikin konepellistä et sekin tippuu päälle et nyt kyrsii ja urakalla... tuntuu et ei riitä yhen osan hajoaminen vaan hajoaa kaikki tai on loppuunkulunu :evil:
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Satelite
Posts: 625
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Jees kaikki osat on jo autossa odottamassa suodattimia myöten ja kaasujousi saapuu keskiviikkona... yhteishintaa noin 360 euroa osille ja siihen noin 100-150 vaivanpalkkaa päälle että yksi tuttu laittaa millä on nosturit ja kaikki 8) Torstaina alkaa räpeltäminen. :wink:
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Satelite
Posts: 625
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Jees auto on pajalla... käyn vielä ostaa tänään jäähdytinnesteet autoon ja huomenna käyn samalla kun keulaa rassataan niin tekee pienen paikkamaalauksen kun perkele työkalupakin reuna raapas pienen naarmun taakse mutta onneks ihan pintanaarmu ettei oo ees peltiin asti.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Paukku
Posts: 10
Joined: 13.7.2009 17:24
Location: Töysä

Ähtärissä merkkihuollossa teettettynä...

Post by Paukku »

Meidän passattiin vaihdatettiin jakohihna+ kiristinhilut, vesipumppu, laturi ja laturin hihna ni yhteensä maksoivat 720€.

Mulla laturi alkoi pitää viuh viuh ääntä ni vaihdettiin sit koko laturi eikä pelkästään se "vauhtipyörä" ni on ainakin kunnossa ja ääni loppui kuin seinään.

:-)

Turvallisia ajokilometrejä taas kärrytellään!!
mikuu84
Posts: 55
Joined: 8.10.2009 6:12
Location: muonio

Post by mikuu84 »

motonetissä jakohihna sarja maksaa n.130e sisältäen rullat ja kiristimen ja vesipumppu maksaaa muutaman kympin
massakiristin vw liikkeessä 140e ei saa tarvikkeena
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Se on sitten eri asia kuka uskaltaa motonetin osia laittaa jakopääkopan sisälle :lol:
Nimimerkillä en minä ainakaan :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Killer
Posts: 787
Joined: 12.10.2008 19:14
Location: Qsamo

Post by Killer »

Tuli tossa vaihdatettua passattiin jakopää + hilut ku oli vanhalla ajettu jo 100tkm. Hintaa tuli 410€ töineen. Osista en tiedä mistä hommattu, mutta en usko ettei kuitenkaa motonetistä.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
jonneilari
Posts: 364
Joined: 1.12.2009 9:04
Location: Dead city

Post by jonneilari »

samoja osia ne on,ku laakkoselta ostas...puuttuu vaa merkki :D mulla ei ainaskaa valittamista motonetin osista
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1726
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ihan kunnon osia sielä on jakopääosissa... skf ym
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
mikuu84
Posts: 55
Joined: 8.10.2009 6:12
Location: muonio

Post by mikuu84 »

motonetissä gatesin hihna ja boschin rullat
Post Reply