Passat 3C jäähdytinjärjestelmän ilmaus

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
PMR
Posts: 6
Joined: 24.8.2010 12:46

Passat 3C jäähdytinjärjestelmän ilmaus

Post by PMR »

2007 3C 2.0TDI 103kw BMP koneella olevaan tuonti passattiin ois tarkoitus asentaa Calixin letkulämppäri, joutuu ilmeisesti asennuksen jälkeen ilmaamaan jäähdytin järjestelmän. Onko ilmaus kuinka hankala suorittaa kotikonstein? Vinkkejä otetaan vastaan.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Saako tohon koneeseen laittaa letkulämppäriä?
Ainaki 1.9 tdi(bkc) 3C:hen calix ja defa näyttävät ainoastaan säteilylämmitintä. Noissa uuremmissa koneissa ku tuppaa olemaan erinäisiä antureita nii paljon et letkulämppärin käyttö saattaa aiheuttaa ongelmia kun anturin antama lämpöarvo ei vastaakkaan todellisuutta.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
PMR
Posts: 6
Joined: 24.8.2010 12:46

Post by PMR »

En osaa varmasti sanoa, mutta ainaskin calixin ja defan sivuilta näyttäisi kyseiseen koneeseen letkun väliin tulevä lämppäri löytyvän. Mutta joku ketä tietää varmasti voisi vastailla.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Itse itselleni vastaten...
Näköjään saa. Tai ainakin Defa kauppas tohon koneeseen letkulämppäriä (kuten varmasti myös calix).
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ilmaaminen onnistuu yleensä tosi helposti pitämällä paisuntasäiliön korkki auki ja pitämällä kierrokset jossain 2500rpm jonkin aikaa. Vesi kiertää kunhan sisälle tulee lämmintä ilmaa. Lisäilee nestettä sitä mukaa kun pinta vajoaa. Sit korkki kiinni ja reilu koeajo(niin että termari varmasti on auki) ja tarkastaa nesteen määrän vielä kerran.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
PMR
Posts: 6
Joined: 24.8.2010 12:46

Post by PMR »

Ok, hyvä tietää, että ilmaus onnistuu suht helpolla. Pitää testata kunhan saan osat.
trsqr
Posts: 31
Joined: 28.9.2010 14:13
Location: K-nummi

Post by trsqr »

Moro,

Oliko lohkolämppärin asennus minkälainen operaatio? Samanlaiseen, mutta BKP-koneelliseen tuontivermeeseen kun pitäisi asentaa Calixia. Mitä asennussarjaa muuten käytit? Calix kun näyttää listoillaan M18 sekä BKP:lle että BMP:lle, mutta varaosaliikkeet (esim. Motonet) tyrkyttäisivät M39:iä...

Tiedosta kiittäen,
-olli
PMR
Posts: 6
Joined: 24.8.2010 12:46

Post by PMR »

Terve, lämppärin asennus ei ollut mikään kovin vaativa operaatio. Mulla oli käytössä pari letkupuristinta jolla painoin letkut kasaan ennenkuin irroitin öljynlauhduttimelta lähtevän letkun, ei tullut paljon jäähdytysnestettä ulos. Calixilta tiedustelin myös noista asennus sarjoista, molemmat kuulemma käyvät, itsellä oli asennussarjana M18.
trsqr
Posts: 31
Joined: 28.9.2010 14:13
Location: K-nummi

Post by trsqr »

No nyt on letkulämppäri+akkulaturi ja sisähaara paikallaan. Olisinpa säästynyt monelta turhalta ähräämisvaiheelta, jos olisin huomannut tämän viestiketjun ennen työn aloittamista.

Tyhjäsin sen verran jäähdytysjärjestelmää mitä alavesiletkun irroittamalla sai ulos (noin 4 litraa eli karkeasti puolet). Mitään erityistä ilmausta en suorittanut, vaan annoin koneen käydä ja täytin paisuntasäiliötä aina pinnan laskettua. Kutakuinkin sama määrä kamaa meni tällä tavalla myös sisään, ja lämppärikin toimii entiseen malliin, joten en alkanut mitenkään erityisemmin ilmausreikiä etsimään.
Post Reply