Eberi sekoilee
Eberi sekoilee
Eli siis T4 portterin orikkis Eberi d3w minikellolla sekoilee vahvasti. Ostin auton jokin aika sitten ja eberi ei silloin syttynyt. Lämppäri ja vesipumppu kyllä lähti päälle ja vesipumpu myös jäi välillä päälle. Huolsin eberin, vaihdoin hekun, tiivisteet ja putsasin vaikka aika puhdas olikin. Laite toimi kolme päivää moitteetta kunnes ei eilen taaskaan syttynyt. Nyt lämmitin pöhähtää ja sammuu hetken päästä ja vesipumppu jää surraamaan vaikka lämmittimen sammuttaa napista. Vaihtelevan ajan päästä pumpun käytyä ja sammuttua vuoronperään alkaa poltin yrittää taas syttyä vaikka ei nappia painaisi.. Sekavasti kerrottu mutta onko kellään ideoita mikä moisen voisi aiheuttaa?
http://www.google.fi/search?q=eberi+d3w ... =firefox-a
Samoja vaivoja tuolla ja myös täällä, kerron kun saan omani toimimaan.
Samoja vaivoja tuolla ja myös täällä, kerron kun saan omani toimimaan.
Sain nyt jotain tolkkua tuohon eberiin. Saamani vihjeen perusteella avasin ohjaus poksin joka olikin jo ennen avattu ja sähköteipillä kasattu. Poksissa oli kosteutta innokkaan moottorin pesun jäljiltä... Kuivaus ja kontakti spray päälle ni johan alko pelittämään. Paitsi kiertovesi pumpulle ei tule virtaa lainkaan. Liekö sitten piirilevy ottanut nokkiinsa tuosta kosteudesta? Pitää vielä käydä juotokset läpi ennen uuden poksin hankintaa.. Toimiipahan ainakin napista auton käydessä.
-
- Posts: 82
- Joined: 19.3.2008 10:13
- Location: Jyväskylä
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Tervehdys
Tuli hommattua taas Trp. Heti tuli mieleen kysynyksiä kun ei ole näin ´´uudella´´ tullut ajeltua.
Elikkä miten tuo alkuperäisasennettu eberi oikein kuuluu toimia? Missä ulkolämpötilassa käynnistyy?
Tarviiko moottorin olla käynnissä vai riittääkö että on virta päällä?
Sisällä ei ole mitään nappia ko laitteelle?
Tuli hommattua taas Trp. Heti tuli mieleen kysynyksiä kun ei ole näin ´´uudella´´ tullut ajeltua.
Elikkä miten tuo alkuperäisasennettu eberi oikein kuuluu toimia? Missä ulkolämpötilassa käynnistyy?
Tarviiko moottorin olla käynnissä vai riittääkö että on virta päällä?
Sisällä ei ole mitään nappia ko laitteelle?
2.5TDI 75kw 2001 Syncro,Transporter
1.9TDI 66kw 1999 Golf,Automatic,3d
1.9TDI 66kw 1999 Golf,Automatic,3d
Itselläni vastaavanlainen karvalakkimalli, ettei ole sisällä mitään ajastusta. Olen saanut sen käsityksen, että menisi päälle ulkolämpötilan ollessa tasan tai alle +5, kumpi lienee, ja moottori pitää käynnistää. Tietoa siitä, että miten nesteen lämpötila tuohon vaikuttaa, ei ole (eli kuinka paljon saa jäähtyä talviaikaankin, ennen kuin taas lämmittää, ja milloin se ajon aikana kytkeytyy pois). Tänä aamuna itsekin koitin ensimmäistä kertaa, että kyllä sieltä jotain puhinaa kuului kun auton sammutti lyhyen ajon jälkeen, mutta mistäs sen saisi selville, että lämmittääkö se myös, vai yrittääkö vain käymään, kun ei sen ääntä tietysti kuule moottorin käydessä.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
-
- Posts: 82
- Joined: 19.3.2008 10:13
- Location: Jyväskylä
Mulle oli kans ensin aika hämärä tuo Eberin toiminta. Mulla on T4:ssa tehdasasennettu eber ja kello kojelaudassa.
Näköjään nyt kun on ollut parina aamuna lämpötila 0:n pinnassa tuo eberikin käynnistyy kun auton käynnistää. Pätkäajossa vähän huono ominaisuus kun se lämppäri ei tykkää tuollaisesta lyhyestä käytöstä. Saiskohan tuon automaattisen käynnistymisen pois päältä helposti?
Lämppäri käynnistyy kellokytkimen nappulasta vaikka ilman avainta virtalukossa. Eli ei tarvitse olla virrat päällä jos on kellokytkimellä varustettu malli. Ehkä ihan karvalakkimalli on sellainen lisälämmitin joka toimii vain auton käydessä? Standheizung toimii nimenkin mukaisesti paikallaan ollessa.
Jos vesipumppu pyörii mutta lämmitin ei käynnisty parin-kolmen minuutin sisään niin silloin on vikaa. Mulla oli tuollaiset oiret. Hehkutulppa oli viallinen (nokeentunut?), uusi tulppa maksoi 50e + asennustyö (n. 1h) päälle. Vikakoodit lukemalla saa vian selville.
Aihetta sivuten tuolla onkin hyvät ohjeet T5:n webaston huollosta:
http://www.fvwa.fi/transporter/289-weba ... pan-vaihto
Näköjään nyt kun on ollut parina aamuna lämpötila 0:n pinnassa tuo eberikin käynnistyy kun auton käynnistää. Pätkäajossa vähän huono ominaisuus kun se lämppäri ei tykkää tuollaisesta lyhyestä käytöstä. Saiskohan tuon automaattisen käynnistymisen pois päältä helposti?
Lämppäri käynnistyy kellokytkimen nappulasta vaikka ilman avainta virtalukossa. Eli ei tarvitse olla virrat päällä jos on kellokytkimellä varustettu malli. Ehkä ihan karvalakkimalli on sellainen lisälämmitin joka toimii vain auton käydessä? Standheizung toimii nimenkin mukaisesti paikallaan ollessa.
Jos vesipumppu pyörii mutta lämmitin ei käynnisty parin-kolmen minuutin sisään niin silloin on vikaa. Mulla oli tuollaiset oiret. Hehkutulppa oli viallinen (nokeentunut?), uusi tulppa maksoi 50e + asennustyö (n. 1h) päälle. Vikakoodit lukemalla saa vian selville.
Aihetta sivuten tuolla onkin hyvät ohjeet T5:n webaston huollosta:
http://www.fvwa.fi/transporter/289-weba ... pan-vaihto
Hinauslenkin tienoilla puskurin alla on "lämpöanturi", sen liittimen irroittamalla loppuu automaatti käynnistys.. Jossain akun tienoilla on myös kuulemma sen liitin jonka voi avata jos ei halua tuolta avata, mulla on tuo anturi romukopassa.. Haulla löytynee lisää jos tieto ei riitä..
Transporter 2,5tdi vm99
No niin. Eberi yrittää käynnistyä, lykkää julmetun kirkkaansinisen savupilven mutta ei käynnisty.
Näkyy olevan anturi juurikin siinä hinauslenkin tienoolla. Pitää napata irti, kunnes saa huoltoon tuon eberin.
Miten on, onko tuollainen kymmenen vuotta vanha eberi jo täysin tuhoutunut? Elikkä onko syytä varautua uuden ostoon?
Ja jos uusi, minkätehoinen?
Näkyy olevan anturi juurikin siinä hinauslenkin tienoolla. Pitää napata irti, kunnes saa huoltoon tuon eberin.
Miten on, onko tuollainen kymmenen vuotta vanha eberi jo täysin tuhoutunut? Elikkä onko syytä varautua uuden ostoon?
Ja jos uusi, minkätehoinen?
2.5TDI 75kw 2001 Syncro,Transporter
1.9TDI 66kw 1999 Golf,Automatic,3d
1.9TDI 66kw 1999 Golf,Automatic,3d
Tuo repan tapaus kuulostaa ihan samalta mikä minulla oli. Tuli kuntoon tulpan + höyrystinverkon vaihdolla. Hintaa osille n.75e. Jos kellon haluat vaatii se täydennys-sarjan (kiertovesipumppu, minikello, releboxi) hintaa sarjalle on vajaa 400e. Siihen tietysti työt päälle.
Pesukarhulle jos kaukosäätimen haluat vakio eberiin, vaatii se myös tuon täydennys-sarjan ja siihen kaukosäädin vielä päälle joka maksaa jotain 300e. Ilman täydennys-sarjaa ei vakio eberiä voi käyttää ilman että moottori on käynnissä eikä voi siis kaukosäädintäkään asentaa.
Pesukarhulle jos kaukosäätimen haluat vakio eberiin, vaatii se myös tuon täydennys-sarjan ja siihen kaukosäädin vielä päälle joka maksaa jotain 300e. Ilman täydennys-sarjaa ei vakio eberiä voi käyttää ilman että moottori on käynnissä eikä voi siis kaukosäädintäkään asentaa.
Kiertovesipumppu puuttu vain tästä Volkkarin tehdasasenteisesta Eberistä. Normaalimallit on erikseen eivätkä tarvitse täydennys-sarjaa. Empä tiedä Eberin ja Webaston toimivuuseroista, taitaa olla ikuisuuskysymys. Tämä D3WZ malli ei ole saanut kauheesti kehuja toimintavarmuudesta, mutta kyllä se toimii kun on täydennyssarja ja muistaa käyttää sitä sillointällöin ympäri vuoden. Tuo automaattitoiminto pätkäajossa karstoittaa ja tuhoaa hehkutulpan turhan nopeasti. Tässä mallissa se on onneksi nopea vaihtaa.
eberi sekoilee
Katsokaa ekaksi hehkutulppa että se on kunnossa, sitten lämpötunnistin ettei se ole lauennut joissakin on mekaaninen
tai automaatinen.
Minulle eberi huoltaja sanoi että laitetta on käytettävä kesälläkin, ettei pumppu hapetu paikalleen, uudemmat
ovat herkempiä tämän vikaa saamaan
tai automaatinen.
Minulle eberi huoltaja sanoi että laitetta on käytettävä kesälläkin, ettei pumppu hapetu paikalleen, uudemmat
ovat herkempiä tämän vikaa saamaan
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Tätä tehdasasenteista eberiähän autonvalmistaja ei ole esilämmittimeksi alunperin suunnitellutkaan vaan ajon aikaiseksi lisälämmittimeksi. Silloinhan vesipumppua ei erikseen tarvita kun kone jo käy. Tämä kellosarja on ihan jälkiasennusjuttu.siinä muuten on se tyhmä ominaisuus että puhallin kytkeytyy heti päälle kun laite herätetään käyntiin. (Viisasta 30 asteen pakkasessa virran kulutuksen kannalta) kannattaa laittaa puhaltimen releen ohjaukseen esim 30 asteen lämpötila kytkin vaikka releen maapuolelle säästää virtaa.Pesukarhu wrote:Ai tuossa ei ole vesipumppua lainkaan? No jopas on kivikautinen laitos. Melkein samaan hintaanhan tuohon sitten jo laittaa uudenkin Webaston, taitaa olla vähän luotettavampia kuin nuo eberit.
Juu-u, ihanan kallista.
Ymmärsinkö siis tuon lämpöanturin toiminnan oikein, että sen johdoista sopisi vetää kytkin koppiin, jolla saisi tuon automaattikäytön pois nyt vielä näillä keleillä, mutta oikeilla pakkasilla sitten taas päälle ja tietysti ajomatkojen pituuden mukaan muutenkin? Mitäs muita parametreja tuohon vaikuttaa kuin tuo ulkolämpötila, eli milloin kytkeytyy pois päältä, ja vaikuttaako tarpeeksi alhainen ulkolämpötila siihen, että käykö tuo talvella koko ajan?
Ymmärsinkö siis tuon lämpöanturin toiminnan oikein, että sen johdoista sopisi vetää kytkin koppiin, jolla saisi tuon automaattikäytön pois nyt vielä näillä keleillä, mutta oikeilla pakkasilla sitten taas päälle ja tietysti ajomatkojen pituuden mukaan muutenkin? Mitäs muita parametreja tuohon vaikuttaa kuin tuo ulkolämpötila, eli milloin kytkeytyy pois päältä, ja vaikuttaako tarpeeksi alhainen ulkolämpötila siihen, että käykö tuo talvella koko ajan?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Käyhän se niinkin jos puskurin alla olevasta anturista jomman kumman johdon kierrättää katkaisijan kautta. Sillähän voi halutessa ottaa automaattikäynnistyksen pois. (Sulla ei siis ole mitään kellosarjaa?) Eipä se tainnut muita paramertejä tarvita kun käynnissäolotiedon.Pesukarhu wrote:Juu-u, ihanan kallista.
Ymmärsinkö siis tuon lämpöanturin toiminnan oikein, että sen johdoista sopisi vetää kytkin koppiin, jolla saisi tuon automaattikäytön pois nyt vielä näillä keleillä, mutta oikeilla pakkasilla sitten taas päälle ja tietysti ajomatkojen pituuden mukaan muutenkin? Mitäs muita parametreja tuohon vaikuttaa kuin tuo ulkolämpötila, eli milloin kytkeytyy pois päältä, ja vaikuttaako tarpeeksi alhainen ulkolämpötila siihen, että käykö tuo talvella koko ajan?
Niin, juuri tuota siis tarkoitin. Kyllähän tuo jonkun muunkin tiedon tarvitsee, ainakin sen että milloin se sammuu. Mitä tuo nesteen lämpötila sitten on talvella, että sammuuko tuo lämmitin kuitenkin pidemmän käyntijakson jälkeen vai käykö se koko ajan? Eihän se niin voi olla, että jos ulkolämpö on alle +5, niin lämmitin käy koko ajan moottorin käydessä, jos tuo anturi olisi siis ainoa parametri?t4 multivan wrote:Käyhän se niinkin jos puskurin alla olevasta anturista jomman kumman johdon kierrättää katkaisijan kautta. Sillähän voi halutessa ottaa automaattikäynnistyksen pois. (Sulla ei siis ole mitään kellosarjaa?) eipä se tainnut muita paramertejä tarvita kun käynnissäolotiedon.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Onhan lämmittimen sisällä lämpötilatunnistin veden lämpötilalle joka pudottaa laitteen tietyssä lämpötilassa osateholle. Mutta sammuttaako se sitä kokonaan ei kyllä ole mulla tiedossa. Kun se ainakin lähtee taas täysteholla toimimaan jos veden lämpötila laskee.Pesukarhu wrote:Niin, juuri tuota siis tarkoitin. Kyllähän tuo jonkun muunkin tiedon tarvitsee, ainakin sen että milloin se sammuu. Mitä tuo nesteen lämpötila sitten on talvella, että sammuuko tuo lämmitin kuitenkin pidemmän käyntijakson jälkeen vai käykö se koko ajan? Eihän se niin voi olla, että jos ulkolämpö on alle +5, niin lämmitin käy koko ajan moottorin käydessä, jos tuo anturi olisi siis ainoa parametri?
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Jos sulla pesukarhu ei ole sitä kellosarjaa niin voithan nikkaroida sen itsekkin sellaisen. Katkaisijan kautta vaan virtaa siihen napaa johon käynnissä ollessa tulee. Ja sitten releen kautta yleismallin vesipumppu. Sittenhän se jo onkin esilämmitin tosin ilman esiajastusta. Jos haluu sisäpuhaltimen toimintaan niin releen kautta sekin. Muistettava tietenkin että jos uhohtuu päälle niin käy niin kauan kun akussa on virtaa.
Juu, pitää tästä vähän mittailla kunhan ehtii ja pohtia asiaa.
Tänään starttasin ilman defan piuhaa ja pidin tyhjäkäynnillä tuon eberin tilanteen selvittämiseksi, ja kyllä sen kuulee kun oikeasta kohtaa kuuntelee ja puskurin alta tuntee lämpimän pakokaasun, eli taitaa se toimia. Mittarin mukaan taitaa mennä siihen osateholle ~60 asteessa ja kokonaan pois ~75 asteessa. Koitin VCDS-Litellä, mutta ei ainakaan siitä moduulista 18 (AUX Heat) sano mitään, eli tässä karvalakkimallissa ei taida olla vikakoodeja, vai eikö niitä vaan saa luettua obd:n kautta, vai mikä tuossa on homman nimi?
Tänään starttasin ilman defan piuhaa ja pidin tyhjäkäynnillä tuon eberin tilanteen selvittämiseksi, ja kyllä sen kuulee kun oikeasta kohtaa kuuntelee ja puskurin alta tuntee lämpimän pakokaasun, eli taitaa se toimia. Mittarin mukaan taitaa mennä siihen osateholle ~60 asteessa ja kokonaan pois ~75 asteessa. Koitin VCDS-Litellä, mutta ei ainakaan siitä moduulista 18 (AUX Heat) sano mitään, eli tässä karvalakkimallissa ei taida olla vikakoodeja, vai eikö niitä vaan saa luettua obd:n kautta, vai mikä tuossa on homman nimi?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Löysin sopivan keinukatkaisijan varastolta, mutta en ole ennen kytkenyt tuollaista jossa on valo, että mitenhän tuo kuuluu kytkeä? Takana on siis kaksi isoa nastaa (merkattu 1 ja 2) sekä kaksi pienempää (merkattu + ja - joiden välissä 3). Tuo 1 ja 2 on siis selvä homma, mutta entä tuo valo. Koitin mitatakin, mutta nastat eivät kytkeydy toisiinsa eikä kumpikaan kytkeydy kumpaankaan pääkatkaisijan nastoista kummassakaan katkaisijan asennossa, eli miten tuo on tarkoitus kytkeä?
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Voi olla juu, kuten yritin tuossa selostaa että katkaisija kyllä toimii, mutta miten tuo valo siihen kytketään, kun mikään niistä valonastoista ei yhdisty mihinkään kummassakaan asennossa yleismittarin mukaan.as wrote:Niin yleismittarilla mitaten onnistuu, tai valokynä + väliin jos siihen maa/- tarjoat, napsuttelet ja mitaten katkaisinta (onko ehjä katkaisin).
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Mulla ei usein eberi lähde päälle ollenkaan jos ei auto käy, mulla siis kellosarja. Auton kun käynnistää niin sitten on aina tuo eberikin käynnistynyt kun napista painaa, automaattitoimintohan tosta on tapettu... Joskus se lähtee ihan ok. Ei savuttele eikä mitään, se ei edes yritä. Poikkeuksia toki joskus on ollut että lähtee tulille ja sammuu mutta nää on harvinaisempia..
Mikäköhän tossa mahtaa olla? Akku vaikka olis laturin päässä niin sekään ei tunnu auttavan, eikö se saa polttoainetta? Auto kun käy niin kivuttomasti lähtee aina.
Mikäköhän tossa mahtaa olla? Akku vaikka olis laturin päässä niin sekään ei tunnu auttavan, eikö se saa polttoainetta? Auto kun käy niin kivuttomasti lähtee aina.
Transporter 2,5tdi vm99
-
- Posts: 82
- Joined: 19.3.2008 10:13
- Location: Jyväskylä
Mikä jännite raja mahtaa olla eberillä että ei suostu lähtemään? mulla on ollut 12,5-12,7 v yön jälkeen aamulla ennen eberin käynnistelyä ja ei lähde, tarkistanut useimpaan kertaan..Eli ihan täyden akun lukemat. Ja vaikka olis yön yli laturi kii ja jännite korkeampi vielä tuosta niin ei lähde.. Muuten kyllä oireet täsmäis.. Akku on kerran vaihdettu ja ei muuttanut mitään. Mikä muu vika vois olla?, toi on uudesta asti tuommoinen ollut, itse eberi on siis n. vuos sitten vaihdettu uuteen.
Kannattako vikakoodin lukuun viedä, näkeekö ne siellä mitään kun ei toi vehje koskaan ns lukossa ole ollut.? Vai laitanko lohkolämppärin piuhan kuntoon kun on poikki, se olis varma toiminnaltaan..
Kannattako vikakoodin lukuun viedä, näkeekö ne siellä mitään kun ei toi vehje koskaan ns lukossa ole ollut.? Vai laitanko lohkolämppärin piuhan kuntoon kun on poikki, se olis varma toiminnaltaan..
Transporter 2,5tdi vm99
Ei oikein natsaa kun toi on ollut uudesta asti tollanen tai sitten se on jo tehtaalta tullessaan ollut sekunda Pakko kai viedä pajalle, mua hämää eniten että auton kun käynnistää ja sitten vasta eberin niin aina käynnistyy ja kun virtapolitiikka on kunnossa, eikä akun latailu muutenkaan vaikuta juurikaan toimivuuteen niin niin, pakko se on polttoaine/ tai kiertovesipumppu puolella olla? vaikuttaako auton käyminen polttoaineen tuloon eberille mitenkään?
Transporter 2,5tdi vm99
-
- Posts: 24
- Joined: 6.11.2009 21:41
Onko kukaan muuten mitannut sieltä eberin pistokkeelta sitä jännitettä kun kellosarjalla käynnistää eberiä. Miten paljon tulee jännitehäviöitä? Itse en viittinyt mitata mutta kun ainakin mulla multivanissa on se eberin sulake kuljettajan jalkatilassa, niin siinä on aika ohuet johdot. Sillähän ei alkuperäisessä käytössä ole merkitystä, kun auto on käynnissä niin silloinhan on jo latausjännite käytössä. Itse muutin muutenkin virranoton paksuilla johdoilla sisäakulta. Niin on keulalla akussa aina virtaa starttaukseen, vaikka eberiä käyttäis enemmänkin.
Näin mäkin aattelin ja loppu viimeks varmaan teenkin, ei vaan jaksais vedellä aina piuhoja pitkin pihaa.as wrote:"Vai laitanko lohkolämppärin piuhan kuntoon kun on poikki, se olis varma toiminnaltaan.."
Halvimmalla pääset laittamalla tuon kuntoon, sitten auton käydessä laitat polttimen pohottamaan!
Mistä ne kattoo vikakoodit tosta vehkeestä jos olis jotain koodia tullu? Joutuuko pohjapanssarin tiputtamaan ales?
Transporter 2,5tdi vm99
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Eilen kävin eberi-huollossa ja ilmeisesti automatiikka on sanonut työsopimuksensa irti. Virta tulee mutta mitään ei tapahdu eikä saa edes vikakoodeja. Ne pistokkeet on siinä kiertovesipumpun alla ainakin mulla. Ratkaisin tuon vian ja laitoin D5WS:n tilaukseen. Vaihtuu kuulemma tuon D3W:n tilalle vähän kytkentöjä muuttamalla. Lämmitin maksaa 895e (siis pelkkä lämmitin)
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Mä tossa olen nyt t4:sen eberiä käyttänyt ja kuten viisaammatkin täällä totes mun viimiseen kyselemiseen, toi on pirun herkkä akun jänniitteestä. En vaan uskonu kun välillä se ei akkulaturin kanssakaan lähtenyt tulille.
Mä sitten tajusin tossa että jos se laturi lataa, niin silloin se ei lähde käyntiin kun on kai ylijännitettä.. Täytyy vaan olla just akku täynnä ettei vaan taas olis alijännittettä. Mutta tää taas sotii hieman sitä vastaan kun auton käydessä toi eberi käynnistyy aina.. Ja voltit nousee luonnollisesti kun auton laturi lataa..
Mulla nyt auto on töissä melkein aina piuhan päässä 8-10h päivässä ja samalla ylläpitolaturi lataa auton akkua, eberi toiminut tällä konstilla melkein joka aamu. 1 aamuna ei lähtteny, pätkä ajoa edellisenä päivänä ja auto ei myöskään ollut piuhan päässä.. että uskon nyt tohon jännite hommaan tällä hetkellä.. Puhallinta oon pitäny pois päältä, tarttis koittaa kestäiskö puhallinta pitää ykkösellä ettei tarttis lähtiessä krapailla ikkunoita, mä en tykkää siitä..
Henkimaailman vehje toi eberi siis, täysin päin vittua suunniteltu ton laitteen aivot..
Mä sitten tajusin tossa että jos se laturi lataa, niin silloin se ei lähde käyntiin kun on kai ylijännitettä.. Täytyy vaan olla just akku täynnä ettei vaan taas olis alijännittettä. Mutta tää taas sotii hieman sitä vastaan kun auton käydessä toi eberi käynnistyy aina.. Ja voltit nousee luonnollisesti kun auton laturi lataa..
Mulla nyt auto on töissä melkein aina piuhan päässä 8-10h päivässä ja samalla ylläpitolaturi lataa auton akkua, eberi toiminut tällä konstilla melkein joka aamu. 1 aamuna ei lähtteny, pätkä ajoa edellisenä päivänä ja auto ei myöskään ollut piuhan päässä.. että uskon nyt tohon jännite hommaan tällä hetkellä.. Puhallinta oon pitäny pois päältä, tarttis koittaa kestäiskö puhallinta pitää ykkösellä ettei tarttis lähtiessä krapailla ikkunoita, mä en tykkää siitä..
Henkimaailman vehje toi eberi siis, täysin päin vittua suunniteltu ton laitteen aivot..
Transporter 2,5tdi vm99